Specificaties 5,2" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto X (2014) 16GB Zwart Review

Da Queen 12 juli 2016, laatste update op 1 januari 2017, 515 views

Motorola Moto X (2014) 16GB Zwart

Ik ben nog nooit zo blij geweest met een telefoon. Ik kom van een Samsung Galaxy SIII en ik kon of overstappen naar de S7 of 400 euro besparen en voor deze gaan.... Zie volledige review hieronder! LET OP: Deze telefoon is in 2016 helemaal anders dan destijds in 2014!

Pluspunten

• 2.5 GHz quad-core CPU
  • 2GB Memory
  • Android 6.0
  • Lage prijs in juli 2016
  • 1080p Super Amoled scherm
  • 4K opnemen
  • Turbo charging (los te koop)

Minpunten

• Camerafocus leidt een eigen leven

Ik ben nog nooit zo blij geweest met een telefoon. Ik kom van een Samsung Galaxy SIII en ik kon of overstappen naar de Samsung S7 of 400 euro besparen en voor deze gaan....

Uiteraard is de Samsung S7 op enkele punten superieur, maar voor zo'n prijsverschil en voor wat ik met de telefoon wil doen (veel browsen/facebook/appen/mailen/youtuben en af en toe een foto maken en versturen), bespaar ik liever 400 euro.

Tweakers review is niet up to date!

De Tweakers review is gebaseerd op een hele oude versie van Android die niet goed werkte met de MOTO X en veel batterij vrat. Dit probleem is inmiddels verholpen met de Android 6.0 update die deze telefoon onlangs heeft gekregen. Ook was Tweakers negatief over de bouwkwaliteit, dit geldt niet voor de zwarte versie (andere body) die ik bezit in ieder geval. Hij ziet en voelt ongelofelijk high end aan! Ook over de kleuren las ik iets negatiefs, maar ook dit probleem onderschrijf ik niet. Ik dacht ook ergens te lezen, dat dit was verholpen door de nieuwe update... Deze 3 negatieve punten die Tweakers noemde, moet je dus snel vergeten.

Het scherm bevat in ieder geval een Super Amoled (van fabrikant Samsung) en is 1080P. Echt een genot om naar te kijken. Een vriend van mij heeft een Samsung S7 (2K) en we hebben de schermen vergeleken en ik moet zeggen, de Samsung S7 heeft wel echt een nog mooier scherm. Het spat er bij de S7 echt vanaf, maar dit merk je vooral als je de telefoons naast elkaar legt. Doe je dit niet, dan ben je ook echt heel blij met dit mooie scherm. Als de Samsung S7 een 10 is, is deze een welverdiende 8.

Anyway, hij is ongeveer zo groot als de Samsung Galaxy SIII maar met een veel groter scherm, namelijk 5,2 inch!! Nog een groter scherm dan de Samsung S7, maar wel een kleiner formaat telefoon dan deze S7! Gekkenhuis toch?!

Hij is ook echt retesnel, sneller dan de meeste andere 5,2inch telefoons dankzij de 2,5ghz processor! Ook browsen en switchen tussen verschillende apps gaat als een speer dankzij het 2GB geheugen! Ik heb samen met een vriend de snelheid vergeleken met zijn Samsung S7. En wat blijkt, mijn telefoon is in ongeveer 80% van de gevallen sneller dan de Samsung S7. Dit komt omdat de S7 maar geklokt is op 2,3 GHZ.

LET WEL, dit geldt voor browsen, tussen apps wisselen etc. Ben je een gamer, koop aub de Samsung S7, want hoewel hij iets minder snel geklokt is, bevat de S7 wel een 8-core, 4GB aan geheugen en een betere batterij en is dus veel meer geschikt voor dit soort doeleinden!

Wat is er niet goed aan deze telefoon? Als je het vergelijkt met de S7 dan gaat deze camera echt helemaal nergens over. De autofocus is soms echt DRAMA. Het gekke is, soms kun je ook echt mooie foto's en videos schieten, maar vaak zit de telefoon er ook helemaal naast en verpest de autofocus je beeld (blur). En dat is enorm jammer, want als deze telefoon wel een goede camera had gehad, dan was deze telefoon haast perfect! Zeker voor de prijs. Je kunt in ieder geval 4K/Full HD/Slowmotion op 60FPS 1080P en met of zonder HDR filmen.

Verder baalde ik eerst dat deze telefoon geen led-indicator heeft, maar nu blijkt dat ik die helemaal niet nodig heb. Appt iemand je bijvoorbeeld, dan gaat in plaats van een ledlampje het scherm om de 5sec oplichten met een notificatie. Heel mooi en dit is verder ook geen probleem voor de batterij, omdat het heel subtiel wordt weergegeven. Buiten deze notificatie blijft het scherm namelijk helemaal zwart. Uiteindelijk vind ik het zelfs fijner werken dan de led-indicator waar ik maar zenuwachtig van wordt. Ook leuk is, als je je hand zweeft boven de telefoon, dan krijg je de tijd te zien! Heel handig als je telefoon naast je bed ligt, dan hoef je niet eerst je knopje te zoeken als je half slaapt. De S7 heeft ook een dergelijke functie, maar die werkt veelste traag.

Verder heeft de telefoon een aantal hele handige functies die andere telefoons niet hebben, en dat is dat de telefoon reageert op je stem. En dan heb ik het niet over OK Google etcetera. Als je bv je telefoon kwijt bent, kun je hem roepen en nog meer van dat soort ongein. Ikzelf gebruik dat niet, en heb alles uitstaan en gedeleted. Verder hoef je niet veel te verwijderen, mocht je dit willen, want het apparaat heeft zo goed als STOCK Android 6.0, zonder bloatware en andere troep en dat maakt deze telefoon zo goed en snel! Heel fijn! En het geluid? Hoewel het uit 1 speaker komt, maakt deze telefoon een zeer goed geluid. Bovengemiddeld in ieder geval en een stuk beter dan de Samsung Galaxy S7 zelfs! Wonderbaarlijk!

Hoewel de telefoon uit 2014 stamt, moet je deze telefoon gewoon als een telefoon uit 2016 beschouwen (gezien de Android 6.0) met echter 1 handicap en dat is de camera. De processor was zijn tijd ver vooruit en je bent echt gek als je een nieuwe telefoon koopt van rond de 200/300 euro of meer die vaak maar een processor van onder de 2,0 ghz heeft. Nogmaals deze heeft een 2,5 GHZ en dat is uitzonderlijk snel voor deze prijs.

Wel wil ik nog gezegd hebben dat voor sommige mensen de opslagcapaciteit van 16GB, die niet uitbreidbaar is, wat aan de lage kant kan zijn. Na installatie is ongeveer nog zo'n 9/10GB over. Voor mij maakt het niet zoveel uit, enkele videos die ik geschoten heb, upload ik toch weer naar PC om ze vervolgens weer te verwijderen. Genoeg voor enkele videos en enkele games/apps. Als je veel filmt, maar dan moet je toch al niet bij dit toestel wezen, kun je beter uitzien naar een andere telefoon.

* Gebruik je je telefoon heel vaak om te browsen/facebooken/appen/lichte games en af en toe om een foto/filmpje te maken? Kies deze telefoon, hij is snel! Aan het einde van de dag heb je nog batterij over.

* Ben je echt gek op 4K filmen en foto's schieten en game je vaak middel/zware games? Spaar aub door en kies de Samsung S7 vanwege zijn 8-core/4gb ram en betere accu.

Voor mij is deze telefoon in ieder geval echt perfect op de autofocus na ... Nogmaals je kunt er best mooie foto's mee maken, alleen bij dichtbijstaande objecten doet de autofocus soms moeilijk en moet je soms even de tijd nemen. Ook in het donker is het beeld wat minder. Samsung is daar echt koning in! Om je toch een idee te geven dat deze telefoon best aardige foto's kan schieten, heb ik er foto's bij gedaan. De foto's met de letter M zijn van deze telefoon, en de foto's voorzien van de letter S, komen van de Samsung S7. Tja, niet slecht toch?

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Heb jij ook een Motorola Moto X (2014) 16GB Zwart?