Asus Zenfone 2 (ZE551ML, Z3580) 64GB Zwart Review

hgoor 10 juli 2016, laatste update op 3 september 2016, 479 views

Asus Zenfone 2 (ZE551ML, Z3580) 64GB Zwart

Beste prijs/kwaliteit voor een 5,5" dual-sim telefoon rond de ¤300. Jammer dat deze nooit officieel in Nederland te koop was/is. De specs zijn echt prima voor een mid-range prijs: 4GB (!) ram, 64gb opslag + SD uitbreidbaar + dual-sim +quick-charge! Wellicht wat te groot voor sommige mensen +matige batterij.

Pluspunten

• Prijs!
  • dualsim +64gb opslag + SD uitbreidbaar!
  • 4GB ram
  • Vlotte Intel processor
  • Prima scherm
  • Slimme opties in OS
  • Quickcharge 3.0!
  • Camera ruim voldoende in deze klasse

Minpunten

• Marshmallow (31/8/2016)
  • Batterijduur matig (met smartwatch)
  • Bloatware (grotendeels verwijderd na Android M update)
  • Camera gemiddeld

To-do

• T.z.t. wat plaatjes
  • Wellicht update nadat Marshmallow er is
  • Marshmallow update (03-09-2016
  • Ervaringen met Marshmallow update

Your mileage may vary

Zoals met elke review: mijn ervaringen zijn persoonlijk. Echter, als je de diverse video's online bekijkt zal je zien dat deze niet heel erg afwijken van de "norm". Niettemin dus de bekende disclaimer dat mijn ervaringen niet die van jou hoeven te zijn.

Zoektocht naar een mid-range dual-sim telefoon

Tot circa 2015 liep ik altijd met twee telefoons op zak: één met mijn zakelijke nummer en één met mijn privé nummer. Niet heel handig dus. De ene was een OnePlus One en de andere een Huawei Ascend Mate 7 (over beide heb ik ook reviews gepost).

Ik zal jullie alle andere toestellen (en de pro's en con's) die ik overwoog besparen, maar louter op basis van specs en online reviews kwam ik uit bij de Asus ZE551ML, Z3580 uit. Oftewel de Z00AD.
Niet in Nederland?
Al snel kwam ik er achter dat deze telefoon vreemd genoeg niet in Nederland te koop is. Op iBood kwamen de goedkopere modellen wel eens voorbij, maar nooit de 32gb of 64gb. Via Amazon en Ebay uiteindelijk een re-seller gevonden in Londen die dit model voor ¤299,- kon leveren in één werkweek. Dat was op dat moment de laagste prijs.

Uiteraard moet je realiseren dat er risico's zitten aan online kopen van een toestel dat niet in Nederland verkocht wordt; maar dat risico wilde ik wel nemen... Totdat het toestel aankwam.
Even schrikken: DOA?
Afijn, DHL leverde het toestel 5 werkdagen later af op kantoor. Uiteraard met lader met Britse stekker (als iemand een verloopstuk weet voor de originele lader?).

Zoals altijd laad ik mijn telefoons eerst volledig op voor ik wat doe. Dus toestel aan een andere lader en... niks.. Geen lampje, geen animatie voor laden. Daarop maar eens de startknop ingedrukt... En er gebeurde weer niks..

Alle andere combi's (voor recovery, bootloader etc.. deden ook helemaal niks.

<SLIK>

Ik dacht gelijk dat mijn toestel DOA was en baalde natuurlijk. :'(

Uiteindelijk het toestel dan maar een uurtje of wat met rust gelaten aan de lader, en nog eens geprobeerd: verdraaid, toen startte hij wel op <diepe zucht>.

Op YouTube zijn er diverse video's over dit euvel. Schijnt ook soms na langere tijd te gebeuren. Niet getreurd: er zijn diverse howto's die hier een oplossing voor bieden:

Zoals deze.

En:

Zoals deze.
Specs
Ik zeg overigens "mid-range", maar ten tijde van uitkomen (maart 2015) was dit - samen met de 128gb versie - het flagship model van Asus. Zoals ook blijkt uit de specs; echt alles zit er op en aan, behalve OIS of laserfocus:
  • Dual-sim
  • Intel Atom Z3580
  • CPU-klok: 2,30 GHz
  • Aantal cores: 4
  • GPU: PowerVR G6430 @533 MHz
  • 4GB RAM
  • 64GB opslag
  • microSD, microSDHC, microSDXC (tot 64 GB, maar ik begrijp dat 128gb ook moet werken)
  • GSM standaard 850 900 1800 1900
  • UMTS standaard (3G) 850 900 1900 2100
  • Standard LTE FDD LTE: 2100, 1900, 1800, 1700, 580, 2600, 900, 700, 800
  • TDD LTE: 2600, 1900, 2300, 2500
  • Standaard batterij Li-Po 3000 mAh
  • Qualcomm Quickcharge compatible: Fast battery charging: 60% in 40 min
  • Besturingssysteem Android 5.0 Lollipop
Verder heeft het toestel:
  • 5,5" FHD scherm 1080 x 1920 pixels (~401 ppi pixel density)
  • Een 13megapixel F2/0 camera achter
  • Een 5megapixel F2/0 front camera met geo-tagging, touch focus, face detection, panorama, HDR
  • Video 1080p@30fps
  • Dual-tone LED flitser
  • Gorilla Glass 3
  • Accelerometer, gyro, proximity, compas
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, Wi-Fi Direct, hotspot
  • FM-radio (met RDS)
  • NFC
(Let op dat de fast-charge optie alleen vanaf het 3gb model is dus die met 32gb opslag). De 2gb RAM modellen hebben ook een slomere CPU.

Kortom: begin 2015 was dit absoluut niet slecht!

Praktijk gebruik

In het begin vreesde ik voor de afwijkende processor; de Intel Atom wordt immers niet veel gebruikt in telefoons. Maar in de praktijk is het toestel minsten zo snel als mijn OnePlus One en/of mijn Huawei Ascend Mate 7 (die laatste heeft ook een afwijkende processor).

Hierna ga ik in de voor- en nadelen en echte missers (in mijn optiek) van het toestel.
The Good
Met de 4Gb ram is het toestel perfect met multitasken. Dat zie je ook terug op de diverse demo's op YouTube. Apps blijven goed in het geheugen en kunnen snel opgehaald worden. Met de opslag zit het ook wel goed: niet supersnel, maar wel veel: van de 64gb hou je bij eerste start circa 51gb over: de rest is bloatware die je maar deels kan uitschakelen en/of verwijderen.

Dual-sim gebruik is prima. Helaas kun je maar data op één SIM gebruiken. De andere doet dan niet veel meer dan bellen en gebeld worden. (Als iemand trouwens een dual-sim toestel kent dat op beide sims data aan kan, dan hoor ik dat graag!)

Als ik in de VS ben gebruik ik altijd ZIPsim met 4G en dat is perfect. Je kunt prima aangeven welke voorkeur-sim je gebruikt en per sim een aparte ringtone instellen zodat je altijd weet welk nummer gebeld wordt.

Ook super-handig is de ingebouwde (!) mogelijkheid om gesprekken op te nemen: die staat default aan en ik sync alles met mijn Synology NAS. Met name als ik met instanties of bedrijven bel is dat geweldig (en ja: ik zeg het er bij dat ik het opneem, dat is in beginsel al vaak een reden voor bedrijven om uit een ander vaatje te tappen).

De camera is niet bepaald "flagship" maar doet het in de prijsklasse prima. Ik ben er tevreden over. In vergelijk met mijn OnePlus One en Huawei zijn de kleuren natuurlijker en is in vergelijking de de speciale low-light mode (dan ga je terug naar 4megapixel) echt erg goed. Als je gewoon de meeste tijd HDR gebruikt zijn de foto's meestal prima.

De GPS is ook prima. Ik krijg altijd snel een fix en heb minstens 12-18 satellieten in beeld. Wederom geen klagen daar.

Bluetooth is ook stabiel; zowel met mijn auto (Citroën Cactus) als diverse randapparatuur zoals mijn smartwatches en koptelefoons (o.m Jabra Revo).

Kortom: dagelijkse praktijk is op deze vlakken prima!
The Bad
Let's face it: de 3000mAH batterij is geen hoogvlieger. Ik unplug 'm rond 7:30 en rond 10 uur s'avonds zit ik meestal tussen de 25-35% batterij. Op rustige dagen rond de 45%, maar dan heb je het wel gehad. Ik gebruik een aantal smartwatches (Pebble's en Moto 360)

Het enige fijne is dat je met fastcharge weer snel kan aftoppen. Ik heb zelf de Aukey USB Turbo charger met Qualcomm Quick charge 2.0 gekocht omdat ik niet met verloopstekker wilde klooien voor de originele lader.

Het toestel is bovendien ook erg glad. In vergelijking met OnePlus One heel glad. Gelukkig is dat makkelijk op te lossen met een aftermarket hoesje met een namaak 'sandstone cover" via Bol.com.

Een ander ding wat ook irritatie oplevert is sommige bloatware. Ik ga omwille van de lengte van de review niet in detail, maar de helft is overbodig en de versie van CM die meegeleverd wordt is erg opdringerig.

Veel bloatware is verwijderd nadat op 31 augustus eindelijk de Marshmallow update uitkwam. En dat was nog een flinke lijst. Deze apps worden dus niet langer preloaded (als je dus na de update een hard-reset doet, ben je ze kwijt):

1. ASUS Backup
14. Photo Frame
15. Remote Link
16. TripAdvisor
17. What's Next
18. Yahoo Shopping (TW SKU)
19. ZenFlash (Can be downloaded from Google Play)
20. Zinio
21. ASUS Game Center

En ook:
22. ASUS Email
ASUS Calendar
ASUS Messaging
ASUS Browser
ASUS Music

Echter, Asus zadelt je in plaats hiervan op met wat nieuwe bloatware:

1. Google Calendar
2. Google Messenger
3. Dr. Booster
4. Facebook
5. Facebook Messenger
6. Instagram

Tja, ze leren het niet snel af..

Verder dan deze zaken weinig klagen.
The Ugly
Met de aanstaande komst van Android Nougat in letterlijk een maand of twee (op moment van schrijven) is het erg slecht dat Asus nog geen officiële OTA heeft geleverd van Marshmallow terwijl dit toestel hun flagship was.

Het feit dat we nog steeds op 5.0 zitten en niet op 5.1.1 is eigenlijk ook een schande en verwacht je meer van 'naamloze' Chinese rommel met Mediatek processoren.

Ja er is een beta van Marshmallow, maar de final release is nu al maanden te laat.

Ook sommige opdringerige bloatware aspecten (CM cleaner) zijn erg 'annoying'.

Inmiddels is de opvolger Zenfone 3 aangekondigd en het nieuwe vlaggenschip van krijgt meteen Marshmallow (waarschijnlijk terwijl Nougat ook al uit is).

Op dat vlak laat Asus het helemaal afweten in mijn optiek, ondanks de regelmatige security updates en andere fixes.

Mijn vermoeden is dat Asus het totaal heeft onderschat hoe lastig development is als je andere processoren gebruikt dan die van Qualcom.

Op 31/8/2016 was daar ineens de lang verwachte update naar Marshmallow. Ik durf gelijk te voorspellen dat dit de laatste update zal zijn voor de Zenfone 2. De Zenfone 3 is inmiddels uit en je kan er van uit gaan dat die wellicht over een jaar (als het huidige beleid van van Asus hier ook op van toepassing is) een update krijgt naar "Nougat".

Shame on you Asus!

Vlak voor de update, kreeg ik eerst een OTA voor de laatste security patches voor 5.x.

Daarna werd ik er op attent gemaakt dat de 6.x eindelijk beschikbaar was via een reactie van een lezer (dank!)

E.e.a. is via de officiële site te downloaden:

ASUS ZenFone 2=ZE551ML(Z00AD/Z00ADA/Z00ADB/Z00ADC) software Image: V4.21.40.134 for WW SKU only* (andriod M)

Meer info hier en hier.

Ohja: die type-fout "Andriod" staat dus gewoon al jaren bij Asus op de site en niemand heeft ooit de moeite genomen het aan te passen. Echt waar!

Zodra ik meer kan melden over het gebruik van Marshmallow op mijn Zenfone 2, vul ik dat hier onder aan.

Rooten, alternatieve ROM's

Rooten is mogelijk (ik heb de mijne stock gelaten). Even Googelen en je vindt diverse handleidingen.

Alternatieve ROM's zijn er ook, inclusief CyanogenMod 13. Echter bij al die ROM's verlies je bepaalde features zoals de radio of dual-sim handigheden of b.v. double-tap to wake en krijg je er bugs voor terug..

Kortom: voor de echte tweaker niet veel keuze. Ik denk overigens dat met de overstap naar meer mainstream hardware met de Zenfone 3 daar vast verandering in zal komen.

Ik ben, op de updates na, anno juli 2016 nog steeds zeer tevreden met mijn Zenfone 2.

Ik ben dus nog steeds tevreden over mijn Zenfone 2.

Ja de batterij is geen hoogvlieger, en ja het updatebeleid is ruk, maar in de praktijk werkt de telefoon nog prima en met de uitrusting is helemaal niks mis.

Hopelijk brengt Marshmallow met de "doze" functie een kleine verbetering mee qua batterij. Ik vrees echter (maar dat zal ik nog aanvullen) dat het niet veel zal uitmaken.

Ik denk dat de Zenfone 3 een mooie opvolger kan zijn. Vooral de versie met de Snapdragon 820 en 6gb RAM.

Als ik niet zo gebonden was aan dual-sim zou ik anders absoluut een Nexus telefoon kopen vanwege het update beleid, maar helaas zijn er geen Nexus dual-sim toestellen..

Met de komst van de Oneplus 3 is dat een mooi alternatief voor de Zenfone 2. Hoewel de OP3 nogal geplaagd wordt door bugs, is het fijne - naast dual-sim - dat er inmiddels stabiele, alternatieve, ROM's voor zijn. Alleen is hij wel minimaal ¤100 duurder...

Heb jij ook een Asus Zenfone 2 (ZE551ML, Z3580) 64GB Zwart?

Ik zal jullie alle andere toestellen (en de pro's en con's) die ik overwoog besparen, [...]
Jammer, ik vind dat juist erg interessant en is altijd een onderdeel van mijn reviews.
Ach, de lijst is gewoon te lang. Allemaal afgevallen vanwege overwegingen als: geheugen niet uitbreidbaar of in geval van extra geheugen alleen single-sim (OnePlus X heeft dat o.a.), Chinese meuk waarbij updates niet aan de orde zijn (zowat alle dual-sim toestellen uit China), underpowered CPU/GPU (zowal alle Huwei dual-sims), etc.. etc..
Daarom heb ik een longlist en van daaruit maak ik een shortlist.
Zie productreview: AEG Lavamat L76479FL (Exclusiv) review door PcDealer

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 10 juli 2016 21:10]

Ja, maar ik wil mijn lezers daarmee niet dood vervelen: de review gaat over dit toestel, niet alle toestellen die ik uiteindelijk niet heb gekocht...
gaat het dan eindelijk gebeuren? edit: zelf doen dus! lees bij de link hoe.

ik kreeg net een auto update, maar nog geen marhmallow, maar die schijnt eindelijk voor de ze551ML er aan te komen sinds 31 augustus... ben benieuwd... ben na een jaartje ook nog zeer tevreden, batterij is best ok als je gewoon werkt denk ik... ;-p , maar een half uur aan de quick charge en je hebt er 50% bij, is voor mij ok.

[Reactie gewijzigd door wilvanwil op 2 september 2016 21:48]

Ha, jij ook al: ik kreeg een OTA vanochtend en toen ik de link volgde dacht ik: hey, Android M! Maar nee, dus nog een security update van 1 september voor 5.x.

Ik zag vervolgens 2x een versie staan in de forums voor M, beiden voor de ZE551, maar met beiden een ander nummer en datum :?

Heb jij hem er al op? Ik ga zo downloaden en kijken, en dan kan ik ook de post weer updaten.

Dank voor je reactie!
Er staan op de officiële site ook allerlei versies:

Staan dus ook downgrade images.
Heb mijn Zenfone 2 ondertussen verkocht, toch meer dan een jaar veel plezier van gehad, maar miste toch erg het draadloos laden welke ik wel had met m'n Nexus 5. Heb nu de elephone P9000, heeft Qi en usb c, nfc, dubbel Sim 5,5 inch en alles wat de Zenfone verder heeft + aluminium body in een kleiner pakketje. Ok 32gb ipv 64 maar zat voor mij. Ik ben zeer tevreden tot nu toe, batterij is iets beter dan de Zenfone en scherm is prachtig. Een bij Amazon.de voor 220, prima👍
Interessant. Ik heb nu een OnePlus 3 besteld. Uiteraard een stuk duurder dan de Zenfone 2 en jouw P9000. Maar in elk geval dual-sim en razendsnel in vergelijking met de Zenfone 2.

Belangrijkste reden om geen Zenfone 3 te kopen is het waanzinnig slechte update beleid van Asus. Echt om te huilen. Ook zijn er amper alternatieve roms (vanwege de Intel chipset denk ik).

De Op3 heeft in elk geval zoveel fans dat ik altijd naar een andere rom kan overstappen als OxygenOS toch niet lekker loopt c.q. geen updates meer krijgt.