Asus Zenfone 2 (ZE551ML, Z3580) 32GB Grijs Review

Pitchfork 9 juli 2016, 254 views

Asus Zenfone 2 (ZE551ML, Z3580) 32GB Grijs

Slechte ervaring. Na een half jaar overleden.

Pluspunten

• Supersnelle taakverwerking
  • Handige standaardtoepassingen

Minpunten

• Batterij is niet sterk
  • Na een half jaar kapot

Telefoon eind Januari 2016 ontvangen. Via DealXtreme in China besteld (ca. maand levertijd gehad).

Dualsim was een absolute voorwaarde en de specificaties van dit toestel leken mij na enig speurwerk de beste prijs- kwaliteitsverhouding die ik op dat moment kon vinden.

Misschien heb ik pech gehad, maar ik zou hem niet aanbevelen. Na 2 dagen was ik super geïrriteerd over het enorme stroomverbruik in vergelijking met het toestel wat ik daarvoor had (Huawei G750). Over het stroomverbruik heb ik toen contact gezocht met de helpdesk om eens te kijken hoe ze daarop reageerden. In Europa blijkt er geen enkele aanspraak mogelijk. Dus dat werd óf ermee leren leven óf een nieuwe telefoon bestellen. Ik koos voor de eerste optie.
Op het stroomverbruik na was ik wel behoorlijk tevreden. De processor is merkbaar krachtig (kan wel opvallend warm worden) en hij deed het eigenlijk altijd soepel. Redelijk wat bloatware, maar tussen de standaard Asus apps zitten ook best wel weer handige toepassingen.

Ik moet nu echter op zoek naar wat nieuws. Toen we +/-2 weken geleden op vakantie gingen (met de auto naar Noord-Spanje) is hij gesneuveld. Onderweg bij ons Bed&Breakfast nabij Lyon, viel hij uit terwijl ik met mijn vrienden aan het appen was tijdens Hongarije-België. Accu was op dat moment ca. 15%. Hij gaat nu niet meer aan- of uit. Alles geprobeerd maar dit gaat niets meer worden. Ik heb geen zin in een strijd met een klantenservice in China over garantievoorwaarden etc. Daar heb ik ook helemaal geen tijd en energie voor. Ik neem dus mijn verlies en beschouw de aanschaf dus ook als een miskoop.

Kleine meevaller is daarbij dat mijn werkgever daarnaast nieuw beleid gaat handhaven waardoor ik geen dualsim meer mag gebruiken. We krijgen allemaal een iPhone SE. Niet dat ik hier blij mee ben, ik had veel liever dualsim blijven gebruiken maar dit betekent wel dat ik sowieso weer met 2 telefoons moet gaan lopen.
Voor een nieuw toestel ben ik dus niet meer gebonden ben aan dualsim.

Heb jij ook een Asus Zenfone 2 (ZE551ML, Z3580) 32GB Grijs?

Hey, altijd hinderlijk als die dingen snel stuk gaan, maar tergelijk niet geheel eerlijk om 1 ster te geven als je Asus geen kans geeft om het te maken. Het was toch een device die je een half jaar gebruikt hebt, zo slecht kan het niet zijn :)

Ik ben bezig met mezelf leren om smartphones te maken dus als je hem wil opsturen om gratis even te kijken wat er kapot kan zijn/vervangen zou moeten worden zou ik dat ieg leuk vinden.
Het antwoord wat ik destijds krijg op mijn support request voor de batterij (toen ik het toestel 2 dagen had)

Thank you for contacting Asus Benelux.

This draining of the batterie seems rather fast.

After checking the serial number it seems the ZE551ML was shipped to China.
The warranty is local, the service model is Carry In.

Asus Benelux could repair the ZenFone, but costs will be charged in this case.

Roughly spoken, a battery will cost around ¤ 130,- this amount can vary a lot. The handelings costs will be ¤ 75,- at max. The costs of the to replaced components will be more clear when the ZE551ML comes in for repairs. Then you will receive a Charge List.
Sometimes customers decide to buy a new ZenFone because the total costs are that much.

Het kan wel niet eerlijk zijn om dan een ster te geven, maar ik vind het niet realistisch om aanspraak te gaan maken op een garantie in China. Grote kans ook dat dat 8 weken of langer gaat duren. Daar kan ik niet op wachten. Ik koop een toestel met de verwachting dat hij een behoorlijke periode soepel werkt. Dat is niet het geval waardoor ik dit als een miskoop beschouw.
Tja dat is nu eenmaal het risico om in het buitenland zoiets te bestellen, en helemaal aan de andere kant van de wereld. Vrij normale reactie van Asus.
Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen betekent deze ervaring voor mij wel dat ik niet nog eens een Asus uit China laat komen.
Ik denk dat je een beetje erg kort door bocht bent als je zegt dat dit een slecht toestel is op basis van 1 incidentele ervaring.

Ik heb zelf de 4gb ram / 64gb versie en ben juist extreem tevreden met dit toestel (gebruik hem als sinds begin 2015)..

Ook ik gebruik de dual-sim (vodafone/simpel) en met name als ik ik in de VS ben is dat heel fijn.

Wat betreft de bloatware: op welke versie van de ROM zat je? Had je alle updates gedaan? Je kunt de bloatware misschien niet verwijderen, maar wel uitschakelen.

Btw: ik heb de mijne voor ¤299,- via Ebay gekocht in Engeland.

Als je er niks meer mee doet, wil ik het defecte toestel wel van je overnemen: ik kan me niet voorstellen dat hij echt dood is.
Jij mag vinden dat dit kort door de bocht is, maar het is is wel mijn ervaring. Als je enige empathie bezit, dan zul je begrijpen dat ik het een slecht toestel vind. Als jij er extreem tevreden mee bent, dan is dat prettig voor jou. Ik dus niet. Ik heb er overigens ¤236,28 voor betaald (32 GB). De bloatware stoor ik me niet zo aan. Zoals ik al schreef, er zaten best handige toepassingen tussen.
Tja, ik kan je ervaring niet wegnemen. Maar toen ik dit toestel kocht via Ebay, wist ik dat ik een risico nam met garanties etc. En dat risico heb ik weloverwogen genomen.

Tuurlijk, ook ik zou balen, maar me wel realiseren dat dit wellicht een niet representatieve ervaring is.

Neem aan dat je dit ook allemaal bekeken hebt?

En deze.

BTW: ik was het helemaal vergeten, maar de mijne wilde bij aankomst niet starten of laden, net als de jouwe nu: normaal laadt ik een nieuwe telefoon eerst helemaal op, maar deze deed niks: geen lampje, niks. Ik dacht dus dat hij DOA was. Maar ik liet hem gewoon nog eens 30 minuten aan de lader en toen deed hij het weer. Pas daarna deed ook het laad lampje het...

Kortom: ik zou die Youtube videos even bekijken want het is kennelijk een bekend euvel!

[Reactie gewijzigd door hgoor op 10 juli 2016 13:29]

De andere reviews zijn overwegend positief. Als er dan een review als die van mij tussen zit, lijkt het mij dat mensen zelf een inschatting kunnen maken van de representativiteit. Het geeft een beeld van wat er ook kan gebeuren als je de risicos weloverwogen neemt (zoals ik ook gedaan heb).
Allemaal leuk en aardig: maar wat heb je zelf gedaan om hem aan de praat te krijgen? :? "Alles geprobeerd maar dit gaat niets meer worden."

Ook de tips in de Youtube video's?

[Reactie gewijzigd door hgoor op 10 juli 2016 13:39]

Ja ook de tips in beide youtube video's. Volgens mij is de batterij gewoon kapot.
Dus je hebt hem open gehad en de kabel v/d batterij los gehaald? Maar goed, als je zover gekomen bent, dan kun je tegen een paar tientjes zelf toch wel de batterij vervangen?
Ja ik heb de kabel van de batterij los gehaald. Dat stelt, zoals op het filmpje is te zien, niet zoveel voor en je hebt er slechts een horlogeschroevendraaier voor nodig. Een nieuwe batterij kopen en zelf vervangen is inderdaad een optie. Kost iets meer dan 30 euro (als ik vlug zoek). Ik neem het in overweging, al is het ca. 13% van de aanschafwaarde en neem je daarbij weer het risico dat je het euvel toch niet kunt verhelpen. Daarbij speelt ook mee dat de batterijduur dus sowieso al erg tegenviel. Met de Huawei Ascend G750 die ik daarvoor had hoefde ik nooit gedurende de dag op te laden. Met de Zenfone 2 zeer regelmatig.
Het lijkt juist dat je de risico's niet helamaal weloverwogen genomen hebt. Als je 1 ster geeft aan een telefoon waar je in China significant minder voor betaald hebt en hem dan niet naar China wil terugsturen voor garantie is dat jouw risico. En dus oneerlijk om een 1 voor te geven.

Nogmaals ik wil hem graag voor kostprijs voor je maken als je wil.
Ik verwacht een deugdelijk product wat minimaal een jaar probleemloos werkt. Ik neem bewust het afgewogen risico dat, wanneer dat niet het geval is, ik geen aanspraak kan doen op garantie maar een nieuwe zal moeten kopen. Als dat risico dan vervolgens uitkomt, betekent dat niet dat ik niet ontevreden mag zijn met de prestaties van het apparaat.
Heb je de telefoon nog? Het klinkt hetzelfde als een euvel dat ik had.
Alleen begon bij mij het laad lichtje ook niet meer te branden. Uiteindelijk lag het aan de lader + usb kabel.
Indien je 'm nog hebt zou je er eens een andere lader + laadkabel voor kunnen gebruiken.

Door een brakke lader + kabel gaf mijn telefoon foutieve info over het batterij percentage en kreeg ik dus hetzelfde euvel als wat jij hebt.

Daarbij zijn er veel klachten te vinden over de usb aansluiting in de telefoon welke kabels snel kapot zou maken, (zorgt op den duur voor te veel speling in de connector) al valt er voor de usb aansluiting in de snellader ook wel wat te zeggen...

[Reactie gewijzigd door Skyfox85 op 1 juli 2017 13:41]