Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bragi Dash (Zwart) Review

Graskaas 9 juli 2016, 333 views

Bragi Dash (Zwart)

The Dash is een zeer innovatief product met hoge bouwkwaliteit. Echter ook een aantal belangrijke kinderziektes. De belangrijkste is de zeer beperkte bluetooth capaciteit in de buitenlucht. Helaas worden nog niet alle beloften waargemaakt op het tracking fitness vlak. Persoonlijk zou ik het product momenteel niet aanbevelen.

Pluspunten

• Fraai vormgegeven en degelijk gebouwd
  • Bijgeleverde case met ingebouwde lader
  • Audio transparancy werkt heel behoorlijk
  • Makkelijk te updaten

Minpunten

• Zeer beperkte bluetooth capaciteit in de buitenlucht
  • Hartslag meting werkt vaak niet en is niet accuraat
  • Verwacht geen hoge audiokwaliteit van bluetooth streaming
  • Moeilijk om een perfecte seal te krijgen

Ik heb The Dash nu een aantal maanden in bezit en was een kickstarter backer. De beloften van het product waren bijna te mooi om waar te zijn en in de praktijk blijkt dat ook deels zo te zijn. Ik heb het kickstarter project met name gesteund vanwege de beloften op het fitness vlak: in-ear hoofdtelefoon met draadloze bluetooth streaming EN hartslag tracking.

Allereerst moet gezegd worden dat The Dash een zeer innovatief en goed gebouwd product is. Qua afwerking kan het zich meten met de gevestigde orde. Het is een wonder hoe ze al deze elektronica op zo'n klein oppervlak werkend krijgen. Maar desalniettemin zijn er zeker kinderziekten.

Gebruik buitenshuis en tijdens sporten
Laat ik maar zeggen dat deze beloften niet helemaal worden waargemaakt. Waar ik mij het meest aan irriteer is de beperkte bluetooth zend capaciteit. Hier is ook veel ergernis over ontstaan onder de backers. De enige manier om zonder dropouts via bluetooth muziek te streamen is om je telefoon in je rechter borstzak te stoppen. En als je die niet hebt? Dan heb je pech en hapert de muziek aan alle kanten als je buiten bent. Dit is in mijn ogen een grote design fout. Binnen is dit GEEN probleem, dan wordt het bluetooth signaal via de muren gereflecteerd. De enige optie om buiten goed naar muziek te luisteren is of om de ingebouwde muziekspeler met MP3 te gebruiken of zo'n sport armband te kopen. Zie ook deze pagina van Bragi.

Een ander heikel punt is de fitness tracking, met name hartslag. Voor mij was dit een belangrijk aspect. Mijn ervaring is dat het vaak niet werkt of niet accuraat werkt. Hartslag wordt optisch via de oorschelp gemeten. Ik heb verschillende posities geprobeerd, verschillende maten sleeves geprobeerd maar ik heb het inmiddels opgegeven. Als het wel werkte dan zijn de foutmarges ook enorm in vergelijking met mijn ANT+ borstband meting of zelfs een optische polsmeting van mijn samsung gear 2 (+- 20 tot 30 BPM verschil). Ook de helpdesk heeft mij niet verder kunnen helpen.
Daarnaast worden activiteiten nog niet opgeslagen waardoor je niets terug kan kijken en het alleen tijdens je workout als feedback gebruikt kan worden.

Audiokwaliteit
Ik ben geen audiofiel maar heb wel meerdere merken hoofdtelefoons, zowel bluetooth als traditionele on-ear of in-ear. De audiokwaliteit van de ingebouwde audiospeler in de dash is in mijn ogen zeer goed, zeker als je bestanden van hoge bitrate gebruikt. De kwaliteit van de bluetooth streaming is echter van lagere kwaliteit, duidelijk merkbaar, ook bij bestanden van hoge bitrate (bijv Spotify offline bestanden). Daarnaast is het lastig om snel een perfect seal te krijgen en blijft het ook voor mij na maanden nog steeds een beetje pielen iedere keer. Zonder perfecte seal is de audiokwaliteit zeer matig (merk je aan relatief weinig bass). De audiotransparancy werkt wel erg handig in de praktijk, vooral als je even bij de kassa staat. Maar kijk niet gek op als mensen denken dat je gehoorproblemen hebt :)

Kortom, de Dash is een zeer innovatief product dat nog niet alle beloften kan waarmaken. Wil je de Dash aanschaffen speciaal voor streaming gebruik buitenshuis of tijdens het sporten dan zou ik daar nog even mee wachten tot een volgende versie. Daar is hij echt te duur voor en deze problemen zijn niet op te lossen met een firmware update.

Heb jij ook een Bragi Dash (Zwart)?