Specificaties 19" @ 1280x1024 (SXGA) (lcd, 25ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E481S-B (19", 25ms, D-Sub/DVI-D, Zwart) Review

Sluuut 13 oktober 2005, 540 views

Iiyama ProLite E481S-B (19", 25ms, D-Sub/DVI-D, Zwart)

Pluspunten

• S-IPS scherm;
  • Beter dan TN qua kleuren
  • Gamen gaat prima ondanks 25ms.

Minpunten

• Zwart is paars achtig, vooral als de inkijkhoek vergroot
  • Voet/behuizing is niet 100% solide
  • Slchter dan MVA qua kleuren
  • D-SUB ziet er niet uit, DVI is een must!

Ik heb deze monitor al ruim een half jaar. Ik had eerst één dag de witte versie, waar 1 half dode (soms oplichtende) pixel in zat. De volgende dag omgeruilt voor de zilvere versie, aangezien ik die sowieso wou. Die had geen dode pixel (in de winkel getest) en heeft nu nog steeds geen dode pixel(s). Ik weet dat deze review eigelijk over de zwarte versie gaat (black), maar omdat het identiek dezelfde monitor is behalve de kleur behuizing en er nog geen reviews over de zilvere versie zijn leek het me beter om mijn mening & punten bij deze reviews neer te zetten, zodat de gemiddelde beoordeling beter word aangezien er meerdere gebruikers over hebben beoordeeld.

Ik draai deze monitor als primary in een dual creen opstelling, met een Acer 922AL ernaast. Dit is een MVA paneel (25ms) dus ik heb goed kunnen vergelijken. Tevens heeft er een tijdje een 22" Iiyama CRT naast gestaan en heb ik diverse andere TFT's kunnen vergelijken.

Deze monitor heb ik destijds gekocht omdat er bar slecht te gamen was op m'n MVA paneel. Een TN (8ms) paneel vond ik niet goed genoeg, omdat de inkijkhoek & birhgtness/contrast vaak redelijk slecht zijn in vergelijk met een S-IPS paneel (deze Iiyama dus).
Voordeel van dit scherm is dat er weinig ghosting is, in ieder geval voor mij weinig genoeg om GTA:SA en andere games te spelen. Eigelijk had ik alleen met GTA:SA problemen op m'n MVA scherm.
Films zijn prima te kijken, games zijn prima te spelen, photoshoppen gaat wel oke.

Nadeel is de brightness, en het contrast. Dit schijnt wel vaker minder goed te zijn op Iiyama schermen. Zodra je één van de twee op meer dan 60% instelt ziet het er gewoon niet meer uit, moeilijk uit te leggen hoe het er dan uit ziet maar het ziet er gewoon echt niet meer uit.

Photoshoppen gaat beter op m'n MVA scherm. Donkere plaatjes zijn lichter, ook als je de brightness en contrast aanpast. De ene kleur vind ik mooier/echter op de Iiyama, de andere op de Acer, en weer een andere op een CRT. Enige kleurnadeel van de Iiyama is dat zwart een beetje paars achtig is, zeker als je de inkijkhoek vergroot. Ik erger me daar zelf niet aan.

De voet is niet stabiel genoeg, vergeleken met veel TFT schermen. Hij wiebelt een beetje, en is niet in hoogte verstelbaar. Er schijnt wel een andere voet los voor bestelbaar te zijn maar dat gaat me te ver. Ik heb er een houtje onder gezet om hem op dezelfde hoogte te krijgen als de Acer.

Dan nog een klein nadeeltje met de doos, deze is op het grootste vlak te openen en dus niet goed geschikt voor vervoer. Beter was geweest als ze de opening aan de zeikant/onderkant/bovenkant hadden gemaakt.

Conclusie: Wat mij betreft is dit de gulde middenweg monitor, iets minder goed van een MVA maar beter dan een TN. Ik ben er zeer tevreden mee. Een overdrive MVA is nog beter maar die zijn pas net op de markt en nog enorm duur. (650 euro oid, ipv 380).
Ik ben er na een half jaar nog steeds heel tevreden mee!

Heb jij ook een Iiyama ProLite E481S-B (19", 25ms, D-Sub/DVI-D, Zwart)?