Logitech G610 Orion Brown (Qwerty US) Review

DanielsWrath 8 juli 2016, laatste update op 8 juli 2016, 1.226 views

Logitech G610 Orion Brown (Qwerty US)

Het toetsenbord is mooi en zakelijk en biedt veel mogelijkheden. Echter zijn er wat rare probleempjes met de layout van de toetsen, wat zeer jammer is. Het toetsenbord typt echter lekker en is voorzien van een mooie verlichting. Prijs is hoog, maar redelijk voor mechanisch toetsenbord.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Typt erg fijn
  • Verlichting instelbaar
  • Meerder hoogtes van voetjes
  • Game mode knop handig
  • Erg compleet toetsenbord

Minpunten

• Linker shift is erg klein
  • Verlichting kan erg fel zijn
  • Alternatieve karakters van een toets staan onder de normale karakter ipv boven (! onder 1)
  • Onderkant toetsen niet goed verlicht
  • Redelijk prijzig

Logitech G610 Orion Brown Review

Recentelijk heb ik de Logitech G610 Orion Brown gekocht. Ik heb hem nu een korte tijd en wou graag een korte review schrijven over het apparaat.
Het uiterlijk
Het keyboard ziet er zeer netjes en zakelijk uit. Het Heeft een mooie mat zwarte finish en de verlichting van het toetsenbord is helder wit. Dit zorgt ervoor dat het niet per se een game toetsenbord is maar ook gewoon een goed toetsenbord voor de gemiddelde gebruiker (of developers o.i.d.).
Verlichting
De verlichting is per toets, er zit een LED lampje achter elke toets. Het zit echter aan de bovenkant en daarom zijn veel onderkanten van toetsen slecht verlicht.
Verder kan de verlichting zeer fel ingesteld worden, iets te fel voor mij, maar misschien bij direct zonlicht handig. De helderheid is echter aanpasbaar in vijf standen (van fel naar uit).
De verlichting kan ook worden aangepast in de software van logitech. Standaard is een golfbeweging aangezet, wat erg onprettig is en heel afleidend is. Gelukkig kan dit aangepast worden.
De pootjes onderaan het toetsenbord (die in 2 standen kunnen) zien er ook vrij stevig uit.
De bouw
De bouw van het toetsenbord is erg goed, hij is vrij zwaar, maar ook heel solide. Het materiaal is mooi en niet afleidend. De media knoppen zijn erg clicky, wat wel prettig is. De toetsen voelen ook solide aan.
De USB kabel is ook mooi en stevig. Deze zier eruit alsof hij lang meegaat (wat ook mag voor dit geld).
De layout
De layout van het toetsenbord is in het algemeen prima, je hebt zowel het numeriek toetsenbord, als de pijltjes toetsen met insert e.d. erboven.
Er zijn ook mediatoetsen aanwezig, wat ik erg prettig vind. En er is een "game mode knop" die de windows-toets (maar ook andere toetsen naar keuze) uit kan schakelen.
Dit laatste is nog wel handig omdat het toetsenbord een "\" knop rechts naast de linker shift heeft. Dit maakt de shift vrij klein en zorgt er voor dat je misschien op de "\" drukt in plaats van de shift. Zelf vind ik dit toch redelijk onprettig, en volgens Coolblue is het ook niet mogelijk om een US international variant te bestellen.
Er is nog een raar element aan het toetsenbord, de bedrukking op de knoppen is "omgedraaid". Hiermee bedoel ik dat de alternatieve character van een knop (dus in het geval van 1 is dat !) onder de normale character van de knop staat. Dit kostte ook wat tijd om aan te wennen, gezien dit normaliter niet het geval is.
De toetsen
Dit is mijn eerste mechanische toetsenbord en het bevalt goed. Hij typt erg lekker en is niet te licht of te zwaar. De knoppen maken ook niet erg veel lawaai (wat je wel hebt bij een cherry blue model). Voordat ik het toetsenbord gekocht heb, ben ik even naar de mediamarkt gegaan om te testen wat mij beviel qua mechaniek. Ik vond de blue, green en brown het prettigst. Echter zijn de blue en green erg luidruchtig dus koos ik de brown.
De software
De software is ok. Het is een beetje kloterig in het begin, maar het biedt genoeg mogelijkheden aan. Je kan:
  • De F-toetsen instellen als macros
  • Game profielen maken die de macro's en de verlichting van het toetsenbord kunnen veranderen
  • Instellen welke toetsen gedeactiveerd moeten worden als je de game knop inschakelt
  • Een heatmap zien van je meest gebruikte toetsen
De verlichting kan in de volgende standen:
  • Per toets verlichting (van fel naar uit)
  • Per zone verlichting (van fel naar uit)
  • Golfbeweging
  • Sterrenhemel (random verlichten van knoppen)
  • Ademen
  • Verlicht de knoppen die je indrukt
  • Uniforme verlichting van het toetsenbord
De prijs
De prijs ligt redelijk hoog voor een toetsenbord, echter zijn de prijzen van mechanische toetsenborden in het algemeen redelijk hoog. Voor wie geen toetsverlichting wil kan de CS Storm nemen, die ook erg goed lijkt. Andere alternatieven zijn vaak hoger geprijsd.
Al met al is het toetsenbord prima als je de paar (rare) indeling probleempjes door de vingers kan zien. Het toetsenbord typt erg goed en ziet er ook netjes uit. De software is goed genoeg en biedt ook redelijk wat opties. Ik weet niet hoe dit zit met andere fabrikanten, dus daar kan ik niets over zeggen.

Het is moeilijk om te zeggen of dit een goede keuze is, zelf heb ik hem na een paar dagen weer omgeruild omdat ik niet echt aan de layout kon wennen.

Heb jij ook een Logitech G610 Orion Brown (Qwerty US)?

Zo te zien heb jij een regulier UK keyboard. Logisch dus dat de \ naast de linkershift zit. Dat is gebruikelijk bij een UK layout, net als de grote ENTER toets.
Dat kan, blijkbaar zijn er alleen EU en UK layouts te krijgen in Europa. Dat is erg jammer want het toetsenbord an sich is goed
Dat is wel balen dan. Persoonlijk vind ik de UK layout afschuwelijk. Kan daar absoluut niet op typen ;) Ik snap dan ook volledig dat je het toetsenbord omgeruild hebt.

Overigens....als ik dit toetsenbord bij de Bol.com opzoek dan ziet er ie op het plaatje uit alsof ie een US International layout heeft. Ze schijnen dus wel te koop te zijn in Nederland.

[Reactie gewijzigd door Panzer_V op 8 juli 2016 22:40]

Ja dat dacht ik eerst ook, CoolBlue's afbeeldingen zijn ook van de US layout, echter krijg je de UK thuisgestuurd. Heb op HWI gelezen dat dit in heel Europa gebeurt. Beetje jammer.

Nu dus maar zoeken naar een goede vervanger
Die kleine shift-toets zou voor mij absoluut reden zijn 'm terug te sturen. Kijk ik naar de afbeeldingen, ook op coolblue bv, dan zie ik daar een normale shift toets. Kortom; terugsturen als je je er echt aan stoort. Ik zou er niet aan kunnen wennen denk ik.
Ja dat was ook een reden om het terug te sturen. De plaatjes waren wel van de US layout, wat redelijk misleidend was. Ik twijfelde of ik eraan kon wennen, maar voor de zekerheid toch maar teruggestuurd
Inderdaad Logitech levert in de EU niet de US lay-out. Dit heb ik meerdere malen al gehoord. Mijn laatste Logitech aanwinst G810, zelfde verhaal. Alternate adverteert duidelijk met 'lange shift' en 'kleine enter'. Wat leveren ze uit? Juist de EU editie. Fijn... dus meuk weer retour gestuurd en daarop het toetsenbord via Amazon US besteld. Hehe.
Is dat gewoon mogelijk vanuit de EU? Zijn de verzendkosten dan niet erg hoog?
Ja dat is mogelijk maar is afhankelijk van de verkoper. In mijn geval Amazon zelf.
Het toetsenbord incl verzendkosten en btw was zelfs nog enkele euro's goedkoper dan de prijs in Nederland. Alle kosten zijn zichtbaar voor je daadwerkelijk besteld. Dus mocht je een Amazon account hebben dan zou ik het zeker eens bekijken.
hetzelfde hier, via 4launch besteld en er zat zelfs een US layout sticker op de doos, maar eenmaal open bevatte deze de uk layout. alleen al om deze reden teruggestuurd.