Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

- Reviews

Prijs
Specificaties 2.0 speaker met 60W vermogen - Bekijk alle specificaties
  Vergelijk
Bekijk alle reviews

Edifier S1000DB (Bruin) Review

+3
Foritain 25 juli 2016, laatste update op 26 mei 2017, 11.311 views

Edifier S1000DB (Bruin)

Ongelofelijk lekker geluid en een prachtige uitstraling en bouw (8kg per speaker) maakt de Edifier S1000DB een indrukwekkende set die aardig emotie los weet te maken. In een vergelijking met de bewezen Audioengine A5+ set laat Edifier zien dat je nog iets meer kan kopen, voor nog niets minder.

Pluspunten

  • Geweldige muziek ervaring op dit prijspunt.
  • Goed in balans uit zichzelf, eventueel aan te passen met de fysieke knoppen.
  • Indrukwekkend bass capaciteiten
  • Solide bouw (8kg/stuk), strakke materialen en afwerking
  • Flink aansluitmogelijkheden: Optisch, 2x RCA, Coax en Bluetooth
  • Met een beetje hulp van Google (Chromecast) stevige concurrentie voor gesloten systemen.
  • Beter dan z'n goedkopere broers, en kijken we naar de benchmark in deze prijsklasse is het toch duidelijk "meer voor minder", prijs/kwaliteit dus zeker prima.
  • En, niet te vergeten: Een -goede- Edifier remote! O.o

Minpunten

  • Forse afmetingen en een pittig gewicht, zorg voor een stevig bureau of ondergrond
  • Geen andere kleurstellingen leverbaar: deze hout/muisgrijs combi moet je dus wel aastaan.

Eindoordeel

Score: 5
https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/001.jpg

Review: Edifier S1000DB vs Audioengine A5+

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken Edifier S1000DB
- Uitpakken Audioengine A5+
- Testmethode
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Edifier
Productpagina @ Audioengine

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/inleiding.png

Met elke stap dieper in de wereld van audio reviews lijkt de opgave om geluid goed te beoordelen pittiger te worden, zeker wanneer je budget-technisch in het segment beland waar simpele speakersets met veelal pijnlijk hoorbare gebreken niet langer gebruikelijk zijn. Dat segment hadden we vorige review al een beetje verlaten toen we de Edifier R2000DB (279 euro) naast de Sonos Play:1 (229 euro) plaatsen, maar zelfs die sets (nou ja, de Play:1 als set kost je bijna 450 euro) gaan wij vandaag achter ons laten. Waar de vergelijking vorige keer een gevalletje appels met peren was is de strijd vandaag een eerlijker gevecht tussen twee zwaargewichten van 2.0 speakersets. De nieuwkomer in de hout-bruine hoek is de Edifier S1000DB (a 399 euro), en die gaat het opnemen tegen de gevestigde orde in de mat-zwarte hoek: de Audioengine A5+ (a 439 euro).

Vergelijken is in dit segment cruciaal, en er leek mij geen beter uitgangspunt dan deze Audioengine A5+. Inmiddels al zes jaar op de markt maar nog altijd actief verkocht en een benchmark speaker in deze prijsklasse. Google je ‘Audioengine A5+ review’ dan vind je eindeloos veel reviews die veelal lovend zijn over de prestaties van deze set, dus de positie als uitstekend uitgangspunt lijkt mij niet ter discussie staan. De jongste telg uit de Edifier familie heeft daarmee dus een pittige uitdaging voor de boeg, maar tevens het voordeel van enkele jaren aan recente ontwikkelingen die hij in kan zetten, een spannende uitdaging.

Een klein woord van dank aan Wifimedia, één van de weinige leveranciers van zowel de Edifier S1000DB als de Audioengine A5+, voor het mogelijk maken van deze review.

De Edifier S1000DB is enkel beschikbaar in de kleurstelling die je in deze review vindt. De Audioengine A5+ is naast de zwarte variant die je hier ziet ook beschikbaar in het wit (439 euro) en in een ‘Bamboe’ uitvoering a 499 euro.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/specificaties.png

De specificaties en features van de Audioengine website:

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/101.png

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/102.png

De specificaties en features van de Edifier S1000DB website:

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/103.png

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/104.png

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/105.png

Meeste specificaties spreken voor zich, maar laten we even naar de verschillen kijken. De A5+ heeft een opgegeven RMS vermogen van 100W, de S1000DB’s zitten daar met 125W iets boven. Wellicht niet heel vreemd dat de Edifiers dan ook wat groter en zwaarder zijn. Ik zeg ‘wat’, maar met 8KG per speaker (gewogen op de weegschaal) zijn het zware jongens. Bij de A5+ valt op dat één speaker een stuk zwaarder is vanwege de ingebouwde elektronica en koelvinnen; 6,5KG en 4,1 KG op de weegschaal, maar beide lichter. Wat de afmetingen betreft kunnen we wel stellen dat beide ‘forse’ speakers zijn op het bureau, waarbij ik mij goed kan voorstellen dat het soms lastig zal zijn om ook maar één van deze sets kwijt te kunnen.

De A5+ claimt iets hoger te kunnen gaan in het bereik (22k), de S1000DB claimt iets lager te kunnen gaan, maar met een iets hogere dB afwijking. Beide maken claims met betrekking tot de gebruikte materialen: Audioengine noemt kevlar woofers, Edifier aluminium woofers. Audioengine gebruikt de bekende silk dome tweeters, en Edifier claimt een betere titanium dome tweeter. Wel zijn de drivers van Edifier ontegenzeggelijk groter (5,5” om 5” en 1” om 0,75”).

Vooral op gebied van aansluitingen zien we de ‘moderne eisen’ bij Edifier terugkomen: optical in, 2x RCA in, bluetooth 4.0 en zelfs een coax in, waar de A5+ het meer traditioneel met een enkele RCA in doet, aangevuld met een enkele 3.5mm in. Wel heeft de A5+ een USB power aansluiting en een RCA uit.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/uitpakken.png

De Edifiers komen in een visueel onopvallende verpakking, maar zodra je deze oppakt dan is het even schrikken. Twee keer 8kg met extra’s en verpakking maakt voor een flinke doos om even mee te sjouwen. Wat krijg je er verder bij? En 3.5mm->RCA kabel, een RCA->RCA kabel, een 5-pin kabel tussen de twee speakers zelf, en een optische kabel. Daarbij nog wat papierwerk als je dat nodig hebt.

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/301.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/302.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/303.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/304.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/305.jpg

Alvorens we naar de speakers zelf gaan, even een momentje stilstaan bij de afstandsbediening. Mocht je eerdere reviews niet hebben gelezen: de afstandsbedieningen bij menig Edifier set waren veelal glanzende plastic dingen met weinig lekkere dome knopjes. Zelfs bij de B7 soundbar en de R2000DB zat zo’n ding (de S760D had dan wel weer een redelijke). De S1000DB komt gewoon met een degelijke, chique een prettige remote! Ze kunnen het dus wel. Dames en heren Edifier: meer van dit soort remotes aub!

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/306.jpg

De speakers zelf zijn, laat mij even subjectief zijn: prachtig om te zien. Dat ze solide zijn merk je al aan het gewicht, maar de afwerking is echt dik voor elkaar. Smaak is subjectief, en de kleurstelling zal niet op elk bureau passen, maar je moet wel heel koud zijn om dit niet indrukwekkend te vinden. Alles lijkt ook te kloppen, van het gevormde massieve hout tot de uitvoering van de stofkappen en het mat zwarte voor en bovendeel. Speakers om verliefd op te worden.

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/307.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/308.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/309.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/310.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/311.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/315.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/316.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/317.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/318.jpg

De zijkanten zijn massief hout zonder verdere opvallende elementen, en aan de achterzijde zien we de bassreflex. Één speaker bevat enkel de aansluiting naar de andere, de andere alle ingangen en de optie om het geluid nog iets naar wens af te stellen, iets wat de A5+ moet missen. Ook hier vallen bouwkwaliteit en afwerking in louter positieve zin op.

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/312.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/313.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/314.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/319.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/320.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/321.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/322.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/uitpakken.png

Wat de Audioengines betreft moest ik het ‘helaas’ met een showmodel doen, waarbij ik dus geen originele verpakking of accessoires kreeg. Ik kan dan ook niet beoordelen hoe de afstandsbediening is, maar die krijg je er dus wel bij. Ergens jammer, want volgens de productpagina zou je bij de speakers verder nog een speakerkabel krijgen, een losse stroomkabel, mini-jack kabel, RCA-RCA kabel, twee stoffen zakken voor de speakers en een stoffen zak voor de kabels.

Maar goed, de speaker zelf dan maar. In tegenstelling tot de Edifiers zijn ze een stuk simplistischer vormgegeven. Matzwart, zichtbare drivers (geen stofkappen), een power- en volumeknop in één, en verder niets. Puur functioneel. Dat wil niet zeggen dat het geen knappe speakers zijn, want ze voelen stevig (al zij het een stuk lichter dan de concurrent hier) en het materiaal is ook netjes afgewerkt.

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/401.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/402.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/403.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/404.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/405.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/406.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/407.jpg

Ook hier zien we de bassreflex achterop, maar in een horizontale lijn in plaats van een cirkel. Op de speaker met de in- en uitgangen zien we verder een flink koelblok. Alle andere zijden zijn in hetzelfde mat zwart uitgevoerd, eveneens zonder poespas. Onderop zien we dat de speaker niet op een aantal dunne voetjes staat, maar met één grote plak vilt. Wel zien we een standaard montagepunt om de speaker eventueel op een poot te monteren.

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/408.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/409.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/410.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/411.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/412.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/413.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/testmethode.png

Om speakers te testen en te vergelijken maken wij gebruik van twee cruciale stukjes hardware. Één is de SilverStone Ensemble EB01-E, een USB DAC op basis van een Texas Instruments chip. Deze verzorgd de vertaling van digitale bronnen in een analoog signaal, iets wat een belangrijke stap is in wat je uiteindelijk te horen krijgt. Ik ga geen hele uitleg houden over wat een DAC inhoudt of wat er allemaal bij komt kijken, daar is Google voor, maar dit specifieke product is een uitstekende basis voor luistertests in dit segment.

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/601.jpg

Het tweede onderdeel is een Edifier AUA-SW10 om meerdere outputs gelijktijdig aan te kunnen sturen. Niets is zo vervelend en beinvloed de ervaring zo veel als mid-muziek stekkers te moeten verwisselen. Met dit apparaat kunnen we on-the-fly tussen de aangesloten speakersets wisselen of ze zelfs gelijktijdig afspelen. Normaliter een apparaat bedoeld om in winkels tal van sets aan te sturen, maar uitermate geschikt om reviews te ondersteunen.

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/600.jpg

Gedurende de testperiode wordt een breed spectrum aan muziek afgespeeld. Grotendeels maken wij gebruik van lossless audio om het kunnen te beoordelen, maar ook praktisch gangbare formaten komen voorbij gezien de waarschijnlijkheid waarmee gebruikers soms bijvoorbeeld MP3’tjes afspelen, of YouTube kijken. Om die reden wordt naast met de SST DAC ook gekeken naar de prestaties met ingebouwde geluidschips, dit echter afhankelijk van het type speaker of headset dat passeert. Het testen zelf doen wij door in eerste instantie veel te luisteren, maar ook door blind te testen; door te luisteren zonder dat je weet welke speakers worden gebruikt.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/praktijk.png

Nadat beide sets waren aangesloten was het best even spannend. Enerzijds zagen we Edifiers imponeren met de bouw en afwerking en het feit dat ze nog een flink stuk groter zijn dan de A5+. Maar aan de andere kant zien wij zelden producten verschijnen met zo’n bewezen staat van dienst als de Audioengine A5+. Die reputatie bleek in onze ervaring ook niet ongegrond, want de Audioengine A5+ levert prachtig geluid. Niet overdreven aan welke kant van het spectrum dan ook, maar een indrukwekkende volle geluidsbelevenis waarbij direct duidelijk werd waarom mensen zo weg zijn van deze set. Laag volume of hoog volume, welke vorm van muziek dan ook, welke kwaliteit van bron dan ook. Van een mp3 op een telefoon tot YouTube muziek en FLAC bestanden, de ervaring is knap. De term ‘benchmark’ speakerset in zijn prijsklasse konden wij ons evengoed voorstellen.

We kunnen er kort of lang over praten (en geloof mij, wij hebben er hier –heel- lang over gesproken), maar de Edifier S1000DB neemt het stokje van de Audioengine A5+ in de meeste gevallen over op het gebied van de pure geluidsprestaties. Zes jaar ontwikkelingen, grotere drivers en vermoedelijk een grotere klankkast leiden vooral bij de middelharde tot hardere volumes tot een set die simpelweg meer power in huis lijkt te hebben, en mits de bronbestanden van hoog niveau zijn ook in het detail een bescheiden klasse beter. Dit terwijl de balans in grote lijnen overeenkomt, waardoor het er op lijkt dat Edifier bewust er op uit is geweest een A5+ killer neer te zetten. Zelfs met meerdere uren in de oren zaten er nog stukken muziek en vocals tussen waarbij het verdomd lastig was om te stellen welke van de twee sets nu aan stond op het moment dat het volume redelijk bescheiden bleef. Zelfs als je wilt discussiëren over wat ‘beter’ is herken je meestal wel het karakter van een specifieke speakerset, maar met enige regelmaat was het erg lastig. De term ‘killer’ is wellicht wat hard en brengt ons de vraag of het een zinvolle investering is om je perfect functionerende A5+ aan de kant te schuiven voor een S1000DB, maar daarvoor zijn de verschillen m.i. weer te subtiel om even opnieuw 400 euro af te tikken.

In het lage gebied bieden beide een warme, volle maar niet overdreven bass waarbij een subwoofer wel iets kan toevoegen, maar m.i. zeker geen noodzaak is om van goed laag te genieten (iemand reageerde op de R2000DB met opmerking over het liedje ‘More’ van Jan Blomqvist, een nummer die uitstekend om beide sets naar voren komt (en lekker nummer trouwens, dank)). Op de hogere volumes zien we de Edifiers echter wel voorsprong nemen. Het midden-hoge en hoge segment lijkt de titanium dome tweeter zijn ei goed kwijt te kunnen, maar wel met de veronderstelling dat de bron in orde is. Bij een mindere kwaliteit opname lijkt die oneffenheden duidelijker in beeld te brengen dan de A5+ die op dat moment de weergave wat zachter, prettiger, weet te houden. Omdat het een wat aparte ervaring was om een iets betere weergave sterker af te zien nemen hebben we gekeken naar het resultaat met betere bronbestanden, maar juist met een mindere DAC. Sluiten we beide sets direct op een laptop met instap audiochip aan dan zien we tevens een verschuiving in het voordeel van de A5+, die het hoge segment op dat moment ook wat warmer en iets minder ruw weten te brengen. Een exacte oorzaak kan ik niet geven, maar het lijkt aannemlijk dat de op papier luxere tweeter op dat moment simpelweg dingen kan doorgeven die we eigenlijk niet willen. Voor de duidelijkheid, groot zijn de verschillen niet, sterker nog ze zijn klein genoeg dat je ze in een losse luistersessie vermoedelijk niet zal opmerken, maar in een 1 op 1 hoor je het zeker.

Daar gaan we natuurlijk voorbij aan een aantal zaken. Allereerst is er geen enkele goede reden om een speakerset van 400 euro te kopen zonder een degelijke geluidskaart of -chip (Die heb je voor een paar tientjes) in je systeem te hebben, bij een degelijke geïntegreerde geluidschip zoals die in de ASRock Z97 Extreme 6 en de Asus Z170 ROG Hero is het namelijk al geen punt meer zelfs met iets eenvoudigs als een YouTube filmpje. Ook kan je het probleem van een mindere DAC, stel dat je echt veel oude mp3’s op je telefoon hebt, opvangen door de in de S1000DB ingebouwde DAC te gebruiken, of je nu met bluetooth verbinding maakt of via een Chromecast Audio via de optische ingang, oplossingen genoeg. Toch is het interessant om te testen, en onderstreept het het bekende advies dat je boven het budget speakersegment zeker secundaire zaken als bronkwaliteit en DAC niet moet vergeten.

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/901.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/902.jpg

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/conclusie.png

We hebben er uitgebreid over gesproken de laatste dagen in huis, maar de realiteit is eenvoudig. De Audioengine A5+ is een dijk van een set, en een terechte verdiener van de vele zeer lovende reviews en de status als benchmark speakerset in het ca 400 euro segment. Ik ben niet op de hoogte van ontwikkelingen bij Audioengine, maar dat ik uitkijk naar een eventuele A5++ of iets in die richting mag duidelijk zijn. Techniek zit echter niet stil (en de A5+ is inmiddels zes jaar oud) en met de S1000DB laat Edifier dat zien. Redelijk wat meer power over het hele spectrum, meer capaciteit in de lage regionen, iets meer detail in de bovenste regionen, en daarbij een flinke dosis moderne features die je anno 2016 met tal van apparaten eigenlijk wel wil. De 3.5mm en RCA input voelen opeens wat karig als je er Bluetooth, twee RCA’s en een optische ingang tegenover zet om tussen te switchen (ter info, de A5+ switcht niet, maar speelt beide inputs altijd af, wat zowel een voor- als nadeel kan zijn). Ik kan het na die jaren de Audioengine niet kwalijk nemen, en als je er reeds één hebt staan mag je m.i. genieten van uitstekend geluid, maar als je vandaag de dag een set overweegt heb je geen boodschap aan dergelijke omstandigheden, zeker niet omdat de prijs van de A5+ enkel is toegenomen in de jaren.

Nogmaals, beide sets zijn uitzonderlijk sterk wat geluidskwaliteit betreft, en ware upgrades boven eerder geteste (goedkopere sets). Daarbij zijn de onderlinge verschillen m.i. echter niet groot genoeg om keihard naar de winkel te rennen voor een vervanging. Sterker nog, Edifier lijkt zijn pijlen met de S1000DB dusdanig op de A5+ positie als referentie te richten dat de standaard afstelling soms verdacht herkenbaar is wat karakter betreft, en dat in een testopstelling waar ze direct naast elkaar staan. Maar de S1000DB zet uiteindelijk meer neer, voor minder geld, zeker wanneer je je bureau wel van een kleurtje wil voorzien (en een fysiek indrukwekkende speaker), in welk geval het prijsverschil van 40 euro in het voordeel van de Edifier oploopt naar 100 euro (Bamboe A5+ kost 499 euro), een extra investering die lastig aan te bevelen is. Hoewel Edifier meer de reputatie heeft om op prijs te concurreren zien we dat in geen geval terug in de bouwkwaliteit en afwerking, die zijn simpelweg top notch en maken de S1000DB voor ons de mooiste speaker we hebben getest. Smaken verschillen en het is allemaal subjectief etcetera, maar ik vind de S1000DB’s gewoon een genot om naar te kijken. Het meer opvallende uiterlijk moet je uiteraard wel bevallen, waar de Audioengine een bijzonder bescheiden matte no-nonsense uitstraling heeft en eventueel ook in het wit leverbaar is, zaken die net als de eerdere vergelijking tussen de Edifier R2000DB en de Sonos Play:1 ongetwijfeld goed zullen vallen bij sommigen.

Hou er wel rekening mee dat een S1000DB nog meer dan een A5+ een enorme belasting is op je bureau, en een solide oppervlak in beide gevallen een vereiste is. De 4 en 6kg van de A5+ zijn fors, maar de ruim 8kg per stuk voor de Edifiers maken duidelijk dat er van een ‘klein’ klassenverschil in bouw wel sprake is. In het geval dat een S1000DB echt te groot is, of je per sé een zwarte of witte speaker wilt bijvoorbeeld, biedt de A5+ nog altijd een prima alternatief en ik kan mij dan goed inbeelden dat die secundaire koopoverwegingen dan best kunnen wegen, zeker gezien onderlinge verschillen altijd minder duidelijk te horen zijn zonder directe side-by-side vergelijking. Maar in dat recht-toe-recht-aan potje knokken wat geluidsweergave betreft tussen deze twee zwaargewichten is het de Edifier die de simpelweg de kroon pakt. De iets lagere prijs geldt dan vooral als slagroom op de taart, of steuntje in de rug een betere geluidskaart te kopen waar beide sets ontegenzeggelijk van profiteren, en het lijkt zodoende dat Audioengine aan zet is om hun A5+ na zes mooie jaren een waardige opvolger te bieden. Gezien de hier ervaren kwaliteiten heb ik daar hoge verwachtingen van, maar dat op dat moment een geduchte concurrent op een nieuwe titelstrijd staat te wachten mag duidelijk zijn.

Nogmaals dank aan Wifimedia voor het mogelijk maken van deze review.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:
https://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/x1t.JPGhttps://www.techtesters.eu/pic/EDIS1000DBAEA5/x2t.JPG

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Edifier S1000DB (Bruin)?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (62)

Wijzig sortering
Goede review weer! Nog wel een vraagje:
hoe zou je de Edifier R2000DB en de S1000DB met elkaar vergelijken?
Ik probeer een beetje te bepalen of de S1000 het extra geld waard is ten opzichte van de R2000.

Alvast bedankt voor je reactie!
Ik denk dat de meerprijs wel goed in verhouding staat met de extra kwaliteiten. Het wordt wel elke stap omhoog 'lastiger' natuurlijk, want de stappen die je maakt in de categorie 50->100->200 zijn natuurlijk groter dan wanneer je van 300-> 400 gaat. Maar het verschil in kwaliteit is overtuigend aanwezig om het verschil van 100-130 euro ofzo goed te praten, en dat zeg ik zonder verder te veel aandacht te besteden aan de uitstraling die m.i. ook weer een stuk netter is.

Nogmaals, de R2000DB is echt een heel knap setje op dat prijspunt en komt m.i. niets te kort, en je zal er denk ik in geen geval ongelukkig mee zijn (Net als de 1280T en de 1700BT ook gewoon uitstekend klinken), maar dit is gewoon net weer even wat beter.
Hmm. Ik heb de R2000DB in de slaapkamer staan voor bij Netflix, maar ik vind dat er teveel laag in zit. Zelfs wanneer de bass op de laagste stand staat i.c..m de classic mode, zijn er moment dat ik de lage tonen te aanwezig vindt. Ik heb de set blind gekocht en heb enkel wat reviews gelezen, maar zou ze niet aanraden zonder het advies ze eerst ergens proberen te luisteren.
Interessant stukje feedback, zo zie je maar hoe subjectief het allemaal is; dit sentiment zou in de verste verte niet in mij opkomen. In de vergelijking is het overigens wellicht weer interessant dat de S1000DB vooral ook een betere tweeter heeft? :D

Overigens als we het hebben over 'lage tonen zijn te aanwezig', dan hebben we het wel over de geluidsweergave toch, niet evt resoneren van het oppervlak eronder. Kan mij voorstellen dat een kastje van mindere kwaliteit het geheel wat ongewenst effect kan geven :D
Het is is geen resonantie. ;-)

Het is het karakter van de luidspreker i.c.m. de plaatsing en de akoestiek van de slaapkamer. Wellicht binnenkort weer eens schuiven met wat spullen.
Daar lijkt het idd op :) Plaatsing en materiaal kan veel doen. Is de luisterpositie toevallig in een hoek? Bastonen 'hopen' zich op in hoeken. In dat geval kun je ook nog denken aan het installeren van basstraps, maar dat gaat misschien wat ver voor een slaapkamer toepassing..
Tussen de speakers en de luisterpositie zit ongeveer 6 meter. Het bed staat tegen de muur.

We hebben het gelukkig maar over de slaapkamer en een setje van nog geen ¤300. ik vind het prima zo. De woonkamer vind ik belangrijker, daar klinkt alles zoals zou moeten. ;-)
Ik dacht ik check het maar ;)

Ben benieuwd naar je ervaringen met wat schuiven. Was het voorheen wat aan de schone (lege?) kant? :D
Staan ze dicht op de muur? Voor iedere speaker geldt dat als je ze verder van de muur zet en sowieso niet opgesloten, de bas minder wordt en de speaker opener zal klinken. Hoop dat je iets aan dit advies hebt. (Ik heb ze zelf niet).
Dit is dus ook een punt van aandacht. Te veel bas is vermoeiend.
@mcsluis Waarschijnlijk de speakerplaatsing i.c.m. akoestiek van de ruimte. In een slaapkamer zijn vaak veel dempende materialen aanwezig, waardoor midden en hoge tonen meer geabsorbeerd worden. Wat is de bron? Die zou ook wat extra laag (bijvoorbeeld een loudness-regeling) kunnen genereren.

Ik heb de toonregelingen van de speaker op de middelste stand staan en ze klinken gebalanceerd maar warm, een beetje richting de vroegere Britse speakers (KEF, Wharfdale). Maar de kleuring van de Edifier is miniem, zeker in vergelijking met de 'oude Britse garde'.

Iets verder van de muur (uit de hoek) af zetten, of als je niet op extreme volumes speelt, de bas-reflexpoort dichtproppen (met bijvoorbeeld kleine handdoek), dan zullen de speakers in de laagste regionen minder hard klinken.
Dank. Inmiddels zijn de speakers verplaatst naar de GamePC. Voor het gamen gebruik de de headset, maar voor een dupert filmpje is het prima. De pc kamer is kleiner, en voller. Wellicht minder last van staande golven doordat luister positie verder van de muur is.

Plaatsingstips zijn ook niet meer nodig. :)
Die 5 pin kabel kan toch een hoop verstoren in de respons van de speaker. Jammer dat ze daar geen 4mm aansluitingen hebben. Het 1ste wat ik zou doen: openschroeven die hap en die verbindingen eruit gooien en vervangen door vergulde 4mm bussen en echte speakerkabel ertussen. Nu heb je onbalans tussen links en rechts. Dit heeft ook invloed op jouw baspartij en dus ook op de geluid/toon balans c.q. hoge/midden tonen weergave.

[Reactie gewijzigd door bgttje op 26 juli 2016 13:12]

Dat gaat niet werken zoals je voorstelt. Het is een 5-pin kabel omdat de tweeter en woofer gescheiden een voedings- en audiosignaal krijgen, iedere driver groep heeft een eigen versterker. De onbalans begrijp is niet, dat zou net zo goed het geval zijn met de speakerkabel. Overigens is de 5-pin kabel gewoon een dikke speakerkabel met 5 aders als ik naar de gedetailleerde foto kijk :)
Ok, dus gescheiden poweramp. uitgangen voor tweeter/woofer door de kabel. Dit kan je uiteraard ook met betere kabel doen. Dan alleen 2x.
De onbalans zit in het volgende: korte bedrading in versterker/speakerkast en iets minder volume in die kast. In de andere kast zitten 2 speakers zonder versterker.
Je krijgt daardoor een iets andere weergave en daar merk je natuurlijk nu niets van omdat je geen vergelijk hebt. Zou je de kasten exact gelijk maken en met kabels aansluiten op een externe versterker dan klinkt ie echt wel anders :9 Vooral bij lagere volumes.

[Reactie gewijzigd door bgttje op 26 juli 2016 22:08]

Duidelijk, bij passieve speakers heb je inderdaad geen last van deze onbalans gezien de externe versterker. Zou er bij actieve speakers door de fabrikant geen rekening mee worden gehouden door ze anders af te regelen? De Audioengines hebben deze onbalans dus ook, net als de meeste andere merken actieve speakers.
Idd heb je dit bij elke actieve speaker in het goedkope segment=onbalans. Je hebt hele dure actieve speakers met ieder een eigen ingebouwd versterker, dan ben je wel heel goed bezig, maar ja......de prijs :(
Eens. Doe mij dus maar 2x passief en een losse power amp (zoals mijn Spiral Groove studio One's en parasound a23 8-) ) . Maarja, dan hebben we het opeens over een andere productklasse O-)
Ach, het is maar wat je er voor over hebt. Gebruik zelf ook altijd losse poweramps(Hypex) met passieve speakers(MA etc.).

[Reactie gewijzigd door bgttje op 28 juli 2016 22:31]

3500$ incl shipping, met het risico dat de belastingdienst nog fkes komt kijken. Bluhh :D

Uit interesse, daar doe jij wel iets semi-pro mee vermoed ik, of gewoon een zeer fanatieke liefhebber?
Je hebt helemaal gelijk :) Ik heb een thuis studio, semi pro inderdaad, dus ik heb zeker een ander doel en dit is inderdaad appels met peren (excuus :p). Ook wel fanatiek liefhebber, maar alleen daarvoor is het inderdaad toch net wat te gortig O-)
Hah, dat verklaart idd :D Elk welk heeft z'n voordelen natuurlijk ;)
Hoe ver voorbij de 400 euro moeten we dan gaan? :D
idd, dat is het punt.
Nee dat snap ik, maar ik weet niet genoeg van al die sets om te weten rond grofweg wel prijspunt je zoiets dan zou krijgen, met een beetje speakers meegerekend natuurlijk.
Je kan bijv. een paar Wharfdale 220's nemen, Class D eindtrap en optisch DAC converter beiden van Ebay. En dat kan voor ettelijke hondertjes.
Kijk eens naar de Genelec G reeks. Je zit voor een G Four toch wel direct aan een 3-4000 euro voor een paar.

De G One is wel al te verkrijgen rond de 600 euro voor een paar. Moet je dan wel combineren met een F One subwoofer.
De onbalansfactor is wel een beetje overtrokken en is vooral psychologisch van aard. Het kastvolume heeft vooral invloed op het laag en hoe lager de frequentie, hoe minder deze te positioneren is. Met tuning van de poort (bij voorkeur op de Fs) en omdat je toch een bi-amp hebt is er nog wel e.e.a. te corrigeren. Maar ik denk niet/weet dat je het zult horen.

Zelfde geldt voor het vervangen van de 5-polige DIN-pluggen/bussen door (vergulde) bussen of betere kabel. Zelfs 0,75 kwadraat is voldoende en alles wat dikker is, voegt (behalve cosmetisch) niets toe, de overgangsweerstand/dempnig ervan heeft bij dit soort opstellingen niet echt van invloed.
Zie hier wat feiten en fabels m.b.t. over high end audio.

Maar dat dikke vergulde bussen en mooie kabels er beter uitzien is natuurlijk waar.
De onbalansfactor is wel een beetje overtrokken en is vooral psychologisch van aard.
Het hele audio gebeuren is uiteindelijk psychologisch. Maakt het zo verdomd lastig ook om over te praten, zeker zo fanatiek als mensen met audio om gaan:D Ik denk dat het psychologische deel echter niet onderschat moet worden, want genoeg mensen die daadwerkelijk meer genieten in de wetenschap dat zij wat 'beters' hebben gekocht. Onzin op papier of niet, de ervaring is oprecht anders (kan).

Voor alle duidelijkheid: Ik gebruik gewoon de standaard kabels :D
True!
Uiteindelijk is het vooral de menselijke psyche.
Ik vind het alleen verwerpelijk dat er misbruik van wordt gemaakt. Een product veel te hoog prijzen en suggereren dat een duurdere kabel beter zou klinken. Hoewel het eigenlijk op een kromme manier wel zo is; juist omdat de kabel duurder is, is de koper overtuigd dat hij beter klinkt, ook al is/klinkt de kabel exact hetzelfde als een goedkope kabel. Een placebo-effect.

Dan wordt er ook nog eens aan toegevoegd dat je gouden oren moet hebben (er wordt een soort minderwaardigheidscomplex aangepraat) en superieure componenten. En audiofielen gaan ver in het testen: http://passionforsound.la...sive-usb-comparison-test/
Maar dubbel blind testen beginnen ze niet aan. Ze claimen het verschil te horen maar kunnen niet verklaren waar het aan ligt. Vertrouw op je oren, beweren ze, dat doen zij ook, maar uitsluitend icm hun ogen (zien dure kabel=beter geluid).

Vroeger zag je wel eens van die testjes op TV hoe de marketing zijn invloed heeft. Mensen kregen twee cola's voorgeschoteld; Coca Cola en een huismerk cola. Op de vraag welke cola het lekkerst smaakte, kozen de meeste mensen voor de cola uit de Coca Cola fles.
Daarna werd er goedkope cola in een Coca Cola fles gedaan en Coca cola in een huismerk cola fles. Wat er toen gebeurde, raad je al, de huismerk cola geschonken uit de Coca cola fles werd door de meerderheid als lekkerste aangewezen.

Was de Coca cola lekkerder? Volgens de ogen van de testen wel, volgens de smaakpapillen is de score gelijk.

En ja, zelf koop ik ook wel eens een wat duurdere kabel, maar dan is het vooral vanwege het uiterlijk. En een ding heb ik wel geleerd over audio: de speakers en de akoestiek zijn de belangrijkste schakels, als die niet goed zijn, kun je er een Krell versterker van >100k¤ met vandenHull kabels aanhangen, maar het zal nog even beroerd klinken.

[Reactie gewijzigd door slb op 11 oktober 2016 02:41]

Tenenkrommend artikel dat inderdaad. Aan de andere kant, en een beetje zelfreflectie moet kunnen: als ik beschrijvingen van wijn en/of whisky lees dan krab ik ook op mijn hoofd. Oftewel, wellicht ben ik gewoon een barbaar die al dat moois niet hoort? :D Het is zoals je zegt echter wel jammer dat er dan niet (al dan niet dubbel)blind wordt getest. Voor audio, zoals we ook bij deze review deden, willen wij in elk geval blind vergelijken; gewoon stellen dat A of B beter klinkt terwijl de ander schakelt. Wetenschappelijk meer verantwoord is echter weer een praktische uitdaging, en het kost natuurlijk al veel tijd. Aan de andere kant is het bij speakers vergelijken natuurlijk een stuk makkelijker voor je oren, de verschillen haal je er vlot genoeg uit, terwijl je juist bij zo'n gevoelig onderwerp als 'betere kabels' toch wel met wat meer aan moet komen lijkt mij. Ik zal eens tegen de (onder-, trolol) buren suggereren of ze geen mega vergelijkingstest kunnen doen en het echt kunnen meten? :D

In hoeverre het verwerpelijk is, tja. Ik vermoed dat er meer producten zijn waarbij de prijzen naar de verwachtingen zijn afgesteld dan naar de kostprijs. Die emotie, of de drang van mensen iets in een bepaalde prijsklasse te kopen, is een stuk krachtiger dan de wetenschap van wat de marge is. Daar is tenslotte ook genoeg over geschreven, maar ik kan het een bedrijf niet kwalijk nemen een kabel van 600 eur op de markt te zetten als er mensen in de rij staan zo'n ding te kopen :D
Er is IMO toch een verschil tussen exorbitante bedragen vragen voor een product waar moedwillig een mythe omheen gecreëerd is en klinkklare onzin wordt verkondigd (bijv. speakerkabels die in een bepaalde richting moeten liggen 8)7 ). Zelf beschouw ik me ook audiofiel, maar dan wel een nuchtere, die niet in sprookjes gelooft. Vroeger had ik ook een aardige collectie audiofiele CD's van bijvoorbeeld Sheffield Lab, Reference Recordings en dit soort meuk. Maar uiteindelijk keer je toch weer terug naar je muzikale roots, in mijn geval het wat stevigere en alternatieve genre.

Met een betaalbaar setje is het mogelijk om met geluid een heel mooi (3d) beeld neer te zetten waarbij je de plaats van de afzonderlijke instrumenten kunt aanwijzen.
En als je eenmaal de setup hebt (speakers passend bij de akoestiek) dan maakt het echt niet uit of je een luidsprekerkabel van ¤ 5,- of 5 k¤ gebruikt.

Er is nog steeds niemand die de 1 miljoen dollar heeft opgehaald. :P
Ik volg de discussie vol interesse, maar dat zeg ik met nul kennis over evt kabel 'gedoe'. Het enige dat ik weet is dat beide sets gewoon -heel- lekker klinken en iets van onbalans hoor je mij er niet uitpikken :D
Het gaat niet alleen om de kabel maar meer om evt. ongelijkheden tussen de speakers hoe ze aangesloten zijn en in elkaar zitten. Tuurlijk hoor je dat niet omdat je gewoon niet weet hoe t anders zou klinken. Ik hou meer van symmetrische systemen dan heb je altijd een betere balans en dus ook meer diepte/schoonheid van t geluid. Maar je hebt gelijk, dit gaat te ver. Geniet ze ervan. Mooie review :)
Gaat zeker niet te ver hoor. 'te ver' lijkt mij een discussie over 'audio netwerkkabels' of kabels met ingebouwde virusbescherming :D Uiteraard zweeft menig audio discussie wel een beetje op het randje tussen praktisch en theoretisch :D
Wederom een zeer gave review van The Master of reviews :D + 3

[Reactie gewijzigd door VECTOR op 25 juli 2016 08:21]

Die review knalt de speakers uit! Wat een goede weer. +3 _O_
Als je de optische ingang gebruikt dan doet de DAC van je MB er toch niet toe? Je hebt dan ook geen last van alle PC storing op de audiolijn. Voor mij de schoonste vorm van overdracht.
Wat voor signalen lopen er door de 5 pin AV plug verbinding? Is dit een plug waar het vermogensgedeelte van de poweramp door loopt? Of gaan hier een voedingsspanning en audiosignaal doorheen?
Als hier namelijk het vermogens signaal van de poweramp. doorheen loopt is er een verbeterpunt.
Mooi review trouwens ;)

[Reactie gewijzigd door bgttje op 26 juli 2016 10:02]

Dank je :)

En absoluut, dat geef ik aan met "Ook kan je het probleem van een mindere DAC, stel dat je echt veel oude mp3’s op je telefoon hebt, opvangen door de in de S1000DB ingebouwde DAC te gebruiken, of je nu met bluetooth verbinding maakt of via een Chromecast Audio via de optische ingang, oplossingen genoeg.".

Voor een computer met optische uitgang heb je dus in feite geen geluidskaart o.i.d. nodig. Maar niet alle devices waar je speakers op aan kan sluiten (laptops, telefoons, ook niet alle desktops) hebben dat per definitie. Maar goed, een beetje USB dac is ook best te behappen, en linksom of rechtsom zijn er oplossingen zat. En nogmaals: als je speakers in deze klasse of hoger koopt is aandacht voor factoren zoals de bronbestanden en conversie sowieso vanzelfsprekend.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 26 juli 2016 10:22]

Je geeft aan dat het forse speakers zijn. Wat zijn de afmetingen van de S1000DB?

Hoe lang is de 5-pin kabel tussen de 2 speakers van de S1000DB?
Zie je nadelen aan de lengte?
Standaard is 3 meter, gezien het type speakers (op bureau) moet dat vermoedelijk veelal voldoen. Die kabels zijn ook los te koop in 5m, langer dan dat weet ik niet hoe je dat zou moeten oplossen. Ik zou dat eens moeten vragen bij de fabrikant of een audio shop.

Afmetingen is een goede, dacht dat het in de specs stond. Heb het niet bij de hand, maar uit mn hoofd iets van een cm breder, 4-5 hoger, en 2-3 dieper dan de A5+? (Die afmetingen staan wel in de specs). Voor op een bureau zijn al dit soort setjes iig fors, zeker als je nu iets in traditionele pc speaker categorie hebt staan :D
Zijn er mensen die hier over meer weten? Kan je een kabel van 10 meter kopen? Hoe heet zo een kabel? BVD.

Ik wil deze speakers bij iemand in de woonkamer gaan gebruiken afstand tussen de speakers is iets van 8 a 12 meter.
De kabel is een 5-pins XLR-variant: een DMX kabel.
Let erop dat je een kabel koopt met "5 pins connected", doe je dat niet, dan sturen niet alle versterkers de andere speaker geheel aan, ik had eerst een kabel die de woofer niet ondersteunde.

Dit is de kabel die ik kocht: https://www.thomann.de/nl/pro_snake_tpd_5.htm
Goede review Foritain.

Weet je toevallig of bluetooth ook echt uitstaat als de input via de kabel loopt? Mijn buren hoeven niet te zien dat ik bluetooth speakers heb en ik wil geen extra stralingsbron in mijn woning.
Volgens mij staat 'ie uit, moet daar even naar kijken maar ze staan momenteel niet aangesloten. Moet nml nog wat sets schuiven ;)
Ok bedankt. Ik wacht wel af dan. Zo te lezen ben je druk bezig met reviews van speakers.
Altijd druk, maar niet met speakers momenteel :D
Mooie review en mooie timing want ik ben op zoek naar een goed geluidsysteem om aan m'n tv te koppelen en had geen zin meer in 5.1 sets waar je veel voor moet betalen voor goed geluid.

De edifier heeft geen aansluiting voor een subwoofer (A5+ wel), mis je een subwoofer voor de lage geluiden in films? Ben bang dat de bass niet voldoende is, dus hoop dat jij je ervaring met kijken van films kunt delen.

thanks!

[Reactie gewijzigd door peak op 23 september 2016 17:04]

Dank je. Precies ook de overweging hier trouwens, want de S760D waarvan ik al een jaar zei dat ik hem permanent goed ga opstellen stond nog ook altijd rag-tag door de kamer, daarom ook dat ik zo blij ben met deze; 2.0 is natuurlijk praktisch geweldig. Voor ons is het echter iets anders, en dat is dat met twee kleine kinderen het volume simpelweg niet meer zo hoog gaat als vroeger. Oftewel ik kom niet aan 'missen' toe, tot zover ik sowieso nog aan films toe kom overigens (nu wel met Narco's bezig, toffe serie :D).

Maar goed, er zit echt wel een heel pak 'laag' in deze set, meer dan ik vooraf had verwacht (en ik had wel enige verwachtingen na de R2000DB). Maar een explosie in een film die je halve kamer doet trillen zal toch echt uit een sub moeten komen.

Blijft lastig, erg persoonlijk allemaal. Misschien een keer ergens luisteren? Wifimedia heeft ze volgens mij uitgestald ergens. Of heb je wellicht ervaring met de A5?
Alleen ervaring met 5.1 setjes waarbij de woonkamer trilt bij explosies (echter weet ik niet of de buren een ghetto "Pathe" naast hun kunnen waarderen...

Ja ik moet hem een keer in het echt horen, dus ik zal even moeten zoeken welke audio zaken ze deze hebben staan.
Toffe review Foritain,
@peak heb je deze speakers aangeschaft? Ik wil deze nl ook aanschaffen om aan de tv te hangen en ben benieuwd wat je er van vind met bv films kijken.

Twijfel ook evt nog over de goedkopere R2000

[Reactie gewijzigd door M_Kessels op 12 oktober 2017 21:34]

Thanks :D

Als iemand hem vindt laat het even weten. Reviewen is leuk, maar wil mn huiskamer niet gaan inzetten als publieke test zone :D
Ik weet niet of je ze al gekocht hebt, maar vandaag op iBood, de S1000DB voor ¤280,-.
280eur voor deze? Tis dat ik ze niet in 4.0 kan zetten :D
Ja, helaas heb ik al de R2000DB thuis staan (tot volle tevredenheid)... maar anders... :P
Wow thanks, heb ze een paar dagen in huis. Ze zijn echt super, ook om films te kijken. Ik kan deze nog zonder reden terug sturen dus dat doe ik en schaf deze aan.
+3, fijne review die mij over de streep heeft getrokken :D

update: Alsnog voor de s2000pro gegaan
Thanks ;) :D

En ik hoor het van de week wel eh :D
stel, ik gebruik deze speakers met een google chromecast audio. Ik wil ze dan uiteraard niet met de afstandsbediening hoeven aanzetten.
Kun je ze in standby zetten (en hoeveel gebruiken ze dan).
en springen ze dan aan als er via de optische input iets binnenkomt?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*