Siemens Espresso EQ.6 series 700 TE607203RW - Reviews

Specificaties Gemalen koffie, Koffiebonen-machine - Bekijk alle specificaties

Siemens Espresso EQ.6 series 700 TE607203RW Review

EOSfoto 4 juli 2016, laatste update op 5 juli 2016, 7.374 views

Siemens Espresso EQ.6 series 700 TE607203RW

Pluspunten

• Mogelijkheden
  • Smaak van koffie
  • Stevig melkschuim
  • Eenvoudig in onderhoud
  • Zeer stil

Minpunten

• Geborsteld RVS vatbaar voor vingervlekken.

Omdat onze Siemens TE712201RW, na zes jaar en ruim 12.000 kopjes, tegen het levenseinde aan begon te lopen en water begon te lekken op plekken waar dat niet zou mogen, gingen we op zoek naar een nieuw apparaat. Reparatie zou misschien wel mogelijk zijn geweest, maar was economisch gezien niet meer verantwoord. In onze vrienden- en kennissenkring hebben meer mensen een volautomatische koffiemachine en als regelmatige bezoekers van Italië, weten we hoe een goede kop Espresso, Cappuccino of Latte Macchiato hoort te smaken. In onze kennissenkring hebben mensen zowel veel duurdere (Zwitserse) machines als veel goedkopere (Italiaanse en Duitse) machines, waarvan de koffie- en vooral melkschuimkwaliteit, soms te wensen over laat.
We wilden in ieder geval een machine die een goede kwaliteit melkschuim kon leveren en daarbij ook nog stil zijn werk deed. Omdat bij de eerste Siemens de melkschuimkwaliteit na verloop van tijd steeds meer ging lijken op badschuim, ging de eerste voorkeur niet uit naar een machine van dezelfde fabrikant. Na verschillende reviews gelezen te hebben en de smaak van koffie toch iets heel persoonlijks is, werd onze aandacht gevestigd op de Siemens TE607203RW. Volgens de reviews op internet leverde deze machine een goede kwaliteit melkschuim, was de smaak van de koffie individueel aan te passen en bood deze dezelfde mogelijkheden als onze oude machine. Verder moest de machine eenvoudig in onderhoud zijn.
We besloten hierop nog maar eens naar de MM te gaan om verschillende merken en typen te bekijken. Toen de prijzen bij de MM hetzelfde bleken te zijn als de laagste prijs op pricewatch, besloten we toch voor de Siemens TE607203RW te gaan.

Technische gegevens

• Maalwerk: Keramische schijven
  • Gemalen koffie mogelijk: Ja
  • Uitneembare zetgroep: Ja

Bouwkwaliteit en duurzaamheid

De Siemens TE607203RW laat een aantal zaken zien ten opzichte van de ouder machine, die doen vermoeden dat de duurzaamheid van dit nieuwe apparaat verbeterd is ten opzichte van de vorige machine.
Het eerste dat opvalt is natuurlijk de buitenzijde van de koffieapparaat, die deels uitgevoerd is in metaal in plaats van kunststof.
De andere zaken die doen vermoeden dat de duurzaamheid verbeterd is ten opzichte van de oudere modellen, zijn onder andere de zetgroep en de melkopschuimer. De zetgroep lijkt iets eenvoudiger van ontwerp. De groep draait duidelijk soepeler en maakt daardoor veel minder geluiden dan bij het eerdere ontwerp.
De melkopschuimer is nu geïntegreerd in de verdeler en is gemaakt van siliconen of rubber, waardoor deze veel beter afsluit dan in het vorige systeem, waarbij gewerkt werd met hard kunststof en afdichtringen, die na verloop van tijd (en dat was al vrij snel) niet meer goed afsloten en daardoor valse lucht aanzogen, waardoor de melkschuim van slechtere kwaliteit werd.

Uiterlijk en bediening

De Siemens TE607203RW is, ten opzichte van onze eerste machine, iets kleiner en neemt daardoor ook minder plaats in op het aanrecht. Dientengevolge heeft deze machine ook een iets kleiner waterreservoir (1,7 liter) en lekbak. Doordat de nieuwe machine echter zuiniger omgaat met water, hoeft de lekbak niet vaker geledigd te worden en kunnen we nagenoeg dezelfde hoeveelheden koppen koffie zetten als met de oude machine.
Waar bij de oude machine nog met een draaiknop gewerkt werd, waarvan de bediening in de loop der tijd ook te wensen over begon te laten, werkt deze machine met een duidelijk bedieningsveld met tiptoetsen die goed reageren op aanraking met zowel droge als natte vingers en koude en warme handen. De voor- en bovenzijde van de machine is uitgevoerd in geborsteld RVS, terwijl de zijkant uitgevoerd is in lichtgrijze kunststof. Bij de koffie uitloop zit een ledverlichting, die de afdekplaat (en het kopje) verlicht. Niet dat het nodig is, maar het ziet leuk uit.
Op het duidelijk afleesbare LCD display, dat netjes geïntegreerd is met bedieningsveld, staat de keuze van het koffiesoort en wordt het verloop van het zetproces weergegeven. Op dit display verschijnt ook de melding dat de waterbak bijgevuld moet worden of de lekbak gereinigd moet worden. Verdere fout- of storingsmeldingen zijn ook van dit display af te lezen.
Vanaf het eerste gebruik viel ons op dat dit nieuwe apparaat duidelijk stiller zijn werk doet dan onze voorgaande machine, dit is niet alleen fijn wanneer je visite hebt, maar ook wanneer overige huisgenoten nog in rust liggen en jij wilt genieten van een lekker bakje koffie. Dit apparaat is het stilste die wij uit onze omgeving kennen.

Onderhoud en schoonmaak

Uit reviews op internet blijkt dat onderhoud of schoonmaak van volautomatische koffieapparaten vaak een moeizame en tijdrovende klus is. De oude Siemens die we hadden was al redelijk eenvoudig in onderhoud, maar bij deze nieuwe machine heeft Siemens het voor elkaar gekregen om het onderhoud nog eenvoudiger en sneller te laten verlopen. De zetgroep en het melkschuimsysteem zijn op eenvoudige wijze uit te nemen en laten zich net zo eenvoudig reinigen. De zetgroep mag uitsluitend met lauwwarm water gereinigd worden en nooit in de vaatwasser! Afhankelijk van de koffieconsumptie is dat een klusje dat ik één tot twee keer per week uitvoer, om een goede koffiesmaak te garanderen. Het display geeft zelf aan wanneer het echt nodig is om de zetgroep te reinigen, maar die meldingen wacht ik –in verband met smaak en vooral ook hygiëne- nooit af.
Het melkschuimsysteem is ook op een eenvoudige manier af te nemen en lijkt –door het gebruik van andere materialen- duurzamer dan bij de eerdere machine die we hadden. Het melkschuimsysteem mag overigens wel gewoon in de vaatwasser gereinigd worden, maar omwille van eventuele smaakafwijkingen en zoutresten die achter zouden kunnen blijven, gebruik ik hiervoor ook gewoon een heet afwassopje, waar ik de onderdelen indien nodig eerst even enkele minuten laat weken.
Om het gemakkelijk te maken heeft Siemens echter een zogenaamde Milk Clean functie aan het apparaat toegevoegd, die na het gebruik van melkproducten uitgevoerd moet worden. Bij deze functie wordt het melksysteem automatisch gereinigd met schoon water, waardoor het niet nodig is om na elke kop cappuccino, het melksysteem handmatig te reinigen. Bij deze machine is de automatische reinigingsfunctie ook een stuk makkelijker geworden en het waterverbruik behoorlijk terug gedrongen. Het grote voordeel van de reinigingsfunctie van de TE607203RW ten opzichte van de oude machine, is wel het feit dat er enkel nog schoon water door het systeem gepompt wordt. Bij de oude machine werd het systeem doorgespoeld met deels –met melkresten- vervuild water.
De machine geeft zelf aan wanneer hij ontkalkt dient te worden, hiervoor adviseert Siemens een door hun gefabriceerd tablet te gebruiken. Deze zijn in de handel verkrijgbaar, maar behoren niet tot de goedkoopste in hun soort. Wanneer je een ander middel gebruikt, dient dit in ieder geval niet gebaseerd te zijn op azijn of citroenzuur. Met een waterhardheid van 3,5 dH, op mijn woonadres, hoef ik het ontkalkingsproces maar zeer zelden te volgen. Zelf hanteer ik een termijn van ongeveer elke 2 maanden, ondanks dat de machine niet aangeeft dat het nodig is om het proces te volgen, doe ik dat dan toch maar. De waterhardheid dien je overigens in te stellen, wanneer je de machine in gebruik neemt. Daarvoor is een stripje meegeleverd dat de hardheid van het water kan meten, maar de hardheid van het water is ook op te vragen bij de waterleverancier. Ga in elk geval niet af op de waarden die bedrijven aangeven die ontkalkingsapparaten leveren, want die schetsen vaak een onjuist (negatief) beeld! Het ontkalkingsproces neemt ongeveer 20 minuten in beslag.
De machine geeft ook aan wanneer er een reinigingsproces doorlopen dient te worden. Hiervoor zijn ook, door Siemens gefabriceerde, reinigingstabletten te koop. Ook hiervoor wacht ik de meldingen niet af, maar hanteer ik een termijn van ongeveer één maand. Dit komt de smaak van de koffie ten goede.
Voor het ontkalken en reinigen is de speciale Calc ’n Clean functie. Daarvoor moet de watertank gevuld worden met een ontkalktablet en de machine geeft aan wanneer het reinigingstablet ingeworpen dient te worden. Dit hele proces duurt ongeveer 3 kwartier, waarna de hele machine weer ontkalkt en gereinigd is.
Na het doorlopen van bovenstaande processen is het raadzaam om de eerste twee koppen koffie de gootsteen af te gieten, daarna smaakt de koffie weer heerlijk.
De buitenkant van de machine is uitgevoerd in geborsteld RVS en is dus nogal vatbaar voor vingervlekken, welke echter met een doek en een sopje, eenvoudig te verwijderen zijn.

Mogelijkheden en smaak

De Siemens TE607203RW heeft de volgende mogelijkheden die met één druk op de knop gemaakt worden. Bij dit type kunnen alle onderstaande producten desgewenst één of twee koppen in een keer maken:
  • Espresso
  • Koffie
  • Koffie verkeerd
  • Cappuccino
  • Latte Macchiato
  • Melkschuim
  • Warme melk
  • Heet water
De smaak van de koffie kan, door instelling van de verschillende sterktes van zeer mild, mild, normaal, sterk, zeer sterk, doubleshot sterk en doubleshot sterk plus, aangepast worden aan de individuele smaak. Het is belangrijk om voor het gebruikte koffiesoort, de juiste maalgraad te kiezen om te voorkomen dat de koffie te zuur of te bitter wordt. Het maalwerk is van keramisch materiaal, waardoor de koffie nooit te warm wordt bij malen en eventuele verontreinigen die wel eens in koffie zitten (zoals steentjes) het maalwerk niet vernielen. Hoe dieper de koffie gebrand is, hoe fijner de maalgraad. Let wel op dat je de maalgraad veranderd bij een draaiend maalwerk. De koffie heeft een mooie crème-laag die niet snel verdwijnt. De temperatuur van het water is in drie afzonderlijke temperaturen in te stellen. Onze ervaring is dat “heet” de beste kwaliteit levert, zeker wanneer de koffiekopjes voorverwarmd worden met heet water. In sommige reviews las ik dat de temperatuur van koffiespecialiteiten met melk, te koud zouden zijn. Wanneer de kopjes, zoals de gebruikershandleiding ook al aangeeft, goed voorverwarmd worden, is dat echter absoluut niet het geval. Deze zogenaamde problemen die in de reviews staan zijn een duidelijk gevalletje van RTFM! De melkschuim is stevig en de hoeveelheid melk die gebruikt wordt is goed. Onze ervaring is dat de koffie sterk of zeer sterk gezet moet worden om een echt Italiaans bakje cappuccino of “latte” te krijgen.

Nu we de Siemens TE607203RW enkele dagen in bezit hebben, zijn we zeer tevreden over de kwaliteit van de koffie en koffiespecialiteiten die de machine maakt. Het is een mooie machine die ook nog eens opvallend stil zijn werk doet. De sterkte van de koffie is aan ieders smaak aan te passen en de koffie en de koffiespecialiteiten zijn heerlijk.
Door de verschillende instelmogelijkheden van watertemperatuur, koffiesterkte en hoeveelheid water, is de machine perfect af te stellen op je eigen wensen (en grootte van koffiekopjes). De machine maakt met een druk op de knop een heerlijke kop koffie, cappuccino of latte macchiato. Het grote voordeel van deze machine, ten opzichte van het type dat hier net onder komt (en 30 euro goedkoper is) is het feit dat je ook twee kopjes cappuccino of latte macchiato tegelijk kunt zetten, wat vooral handig is wanneer je visite hebt en je gasten eenmaal de smaak van een lekkere kop koffie te pakken hebben.
Het feit dat de machine ook nog eens bijzonder stil zijn werk doet en onderhoudsvriendelijk is, maakt het tot een geweldig apparaat, dat we zonder blikken of blozen aan iedereen kunnen aanraden. De prijs van ¤788 is deze machine meer dan waard. Voor een high-end telefoon die na twee of drie jaar vervangen wordt, geven veel tweakers dit zonder blikken of blozen uit, voor een koffiemachine wordt dit vaak als nadeel beschreven. Deze machine is wat prijs en kwaliteit betreft, dit geld meer dan waard.

Heb jij ook een Siemens Espresso EQ.6 series 700 TE607203RW?

Top apparaat! Hebben hem hier ook, nu iets meer dan 1 jaar in gebruik, teller staat intussen op 3612 kopjes koffie en 460x melkproduct.
Enig wat op aan te merken valt, de 2 kopjes zet functie, alleen als de uitloop zojuist volledig gereinigd is, komt er enigszins een 50/50 uit de machine, een dag later is dat dan al weer snel 60/40.
Niet dat het veel uitmaakt, je kunt ook gewoon 2 kopjes aanzetten, en na de eerste zet, gewoon ff het kopje wisselen. Qua tijd maakt dat dus niets uit.

Omdat ieder merk machine weer anders is, en smaken behoorlijk kunnen verschillen, zijn we hier lang op zoek geweest naar een lekkere 'dagelijkse' koffie. Van vers gebrande bonen bij de lokale koffie specialist ( a 17,50 per pond ) totaan zowat ieder 'bekend' merk wat je kunt kopen in de supermarkt (DE bah :X ) .
Uiteindelijk een tijdje Illy gedronken (niet slecht, maar imho beetje overrated) , en uiteindelijk tegen een boon aangelopen, die we beiden erg lekker vonden, bleek ook nog eens 1 van de goedkoopste te zijn 8)7 . Die rode 100% arabica zakken van de LIDL :+
Die boon hebben wij ook al eens geprobeerd op aanraden van anderen in de oude Siemens. Persoonlijk vond ik die net iets minder lekker dan de 'BellaCrema La Crema' van Melitta. Die kost eigenlijk ook geen hol maar smaakt prima, zowel voor koffie als cappuccino. Voor espresso is dat ook wel lekker, maar eigenlijk zou je daarvoor toch een dieper gebrande boon moeten nemen.
Ik heb nu een pak van Segafredo Selezione Oro gekocht om die eens te proberen. In Italië beviel die prima....

[Reactie gewijzigd door EOSfoto op 5 juli 2016 19:30]

Ik zou wel en een random afstelling van iemand willen weten bijv. Melkverhoudingen van ia cappuccino en latte... Ook ben ik benieuwd kwa kopjes groote men heeft... Ik zit al weken te onderzoeken hoe of wat..
Ik zou best wel eens even voor jou willen kijken, maar er is m.i. geen random instelling. De instelling is afhankelijk van eigen smaak (wij houden bijvoorbeeld van sterke koffie), soort en merk bonen, hardheid en temperatuur van water.
Zelf gebruiken we overigens wel grote koppen, maar ik zou je eerst willen aanraden om een goede instelling voor de koffie te vinden en van daaruit te gaan finetunen in koffiespecialiteiten.
Nog steeds zoekende hahaha ik ben er ook nog niet uit welke glazen, koppen ik wil gebruiken
Gebruik zelf nu alweer een paar weken de bonen van "La Place, cappuccino". Koop ze bij de Jumbo en bevalt heel goed.
Na het "overlijden" van mijn Senseo was het voor mij ook tijd om me wat koffie betreft een beetje meer luxe te gunnen. Na rondje reviews lezen was de keuze een Philips of de Siemens. Gelukkig dus deze laatste gekozen.
Heb hem nu een tweetal weken in gebruik en bevalt me erg goed.
Buiten dat de machine gewoon erg netjes staat in de keuken, is het gemak van deze echt ideal. Je hebt de keuze om een los opstoom pijpje te nemen bij andere apparaten en je hebt dan wat meer controle over je melk, maar het melkschuim wat uit deze Siemens komt is perfect van kwaliteit. Je hebt er verder ook geen omkijken naar.. kopje eronder en gaan.
Ook fijn zijn de schoonmaakprogramma's bij aanzetten en uitzetten en de aparte melk clean. Het geeft je altijd je perfecte bakje koffie. Het enige nadeel is wel dat het water reservoir er een beetje snel leeg door gaat. Maar ding staat in de keuken dus de kraan is nooit ver weg :)

Bedankt voor je review er netjes verder.
Enige opmerking is dat er tegenwoordig ook een ontkalkfilter in het waterreservoir kan worden gestoken zodat je nog minder hoeft te ontkalken en je koffie altijd goed smaakt. Het is echter wel een kostbare vervanging bij de geadviseerde termijn.
Tweede accessoire die ik wel handig (en mooi) vind is de melkbeker. Is alleen wel kostbaar maar houd de melk buiten de koelkast lang koel en het pijpje blijft er netjes en stevig inzitten.

[Reactie gewijzigd door F-I-X op 7 december 2016 17:51]

Ik ben benieuwd hoe de koffie smaakt na een jaar of 2 jaar gebruik.
Wij hebben nu een Delonghi Magnifica S, en de koffie is na een paar jaar echt beduidend minder lekker geworden.
Na één jaar kan ik je verzekeren dat de koffie (en de zogenaamde koffiespecialiteiten) nog steeds net zo goed smaakt als het tiende kopje dat uit de machine kwam. Veelal is een slechte smaakt van de koffie te wijten aan vervuilde leidingen door oliën die in en om de koffieboon zitten.
Hier gebruiken we de (wel dure) 2-in-1 reinigingstabletten van Siemens en de ontkalkingstabletten van Siemens (ook erg duur tov gewone ontkalkingsmiddelen). Voordeel in mijn geval is wel dat ik een waterhardheid heb van 3,4dH en dus pas na zo'n 900 kopjes hoef te ontkalken.
Iemand hier met dit apparaat problemen met het bonenreservoir? Ik heb regelmatig dat als het reservoir meer als half vol zit ik een afgebroken maling krijg omdat er geen bonen doorvallen. Een klop op de zijkant en je hoort ze weer vallen, en het probleem is weg, maar het gebeurd te vaak om toeval te zijn.
Als niemand anders dit ervaart kan ik misschien beter even de klantenservice van Siemens bellen ;-)
Dit kan te maken hebben met het soort bonen dat je gebruikt. Als je het met andere bonen ook ervaart, zou ik inderdaad even met Siemens bellen. ;)
ja, zelfde problem met de bonen. Onze vorige machine (EQ7) heeft hiervan nooit last gehad
Onze vorige (ook een Siemens) had een trechter achtig iets waar de bonen in zaten, deze heeft iets van een haast vlak rooster, ik vermoed dat daar het probleem zit, het gebeurd echt vrij vaak dat ie soms zelfs nog bijna helemaal vol, tijdens het malen duidelijk ineens geen bonen meer krijgt en het bonenvullen knippert op het scherm. een voorzichtig klopje, en je hoort de boel weer naar beneden vallen, maar je bent wel de bonen van de eerdere afgewezen halve maling kwijt :(
Ik zal bij mijn volgende apparaat beter opletten hoe het vulmechanisme werkt, een gladde helling is toch echt veel beter.
zal denkelijk te maken hebben met te donker gebrande bonen, die zijn olieachtige en daardoor wordt het reservoir erg vet.
Allereerst een super machine, ben blij dat ik deze genomen heb, maar ik heb 1 vraag.
Ervaren jullie ook als je bijvoorbeeld van medium koffie grootte, naar large gaat en op very strong houdt, dat de koffie dan toch veel minder sterk is?

Beste wensen allemaal, mogen we veel koffie drinken.

Gr,
Jeffrey
Jawel, ik doe dan ook de gemiddelde bak met de 2x knop, dat levert betere koffie op in een grotere kop.
Kan iemand mij helpen .
Wij hebben het apparaat schoon gemaakt
En sinds dien ziet er geen schuim meer op de koffie.
En mijn man zegt dat de koffie iik niet meer zo heet is .

Weet iemand wat dat kan zijn
Hoi Nelly5,

Dit heb ik nog nooit gehad. Na schoonmaak heb ik normaal gesproken een perfect kopje koffie, met een mooie schuimlaag.
Waarmee heb je de zetgroep en het apparaat schoongemaakt?
De temperatuur van de koffie kun je overigens instellen op het apparaat.

In de omgeving waar ik woon, hebben we extreem zacht water, dus ontkalken hoef ik maar eens op de 900- 1000 kopjes koffie te doen, maar ik ga meestal als volgt te werk:
  • Zetgroep afspoelen met heet water;
  • Met Siemens reinigingstablet (of een reinigingstablet van Dr Becher, verkrijgbaar bij Sligro) de machine reinigen.
  • Na doorlopen van reinigingsprogramma weer de zetgroep uitnemen en die goed schoonmaken met heet water en afwasborstel. Kiertjes waar ik met de borstel niet bij kom gebruik ik een ouderwetse tandenborstel en voor de gaatjes gebruik ik een tandenstokertje. Bij het reinigen beweeg ik het mechanisme om de koffie uit te werpen, goed op en neer, totdat er geen gemalen koffie meer uitspoelt. Gebruik hiervoor alleen heet water en geen schoonmaakmiddelen of afwasmiddel. De zetgroep mag ook niet in de vaatwasser!!!
  • Daarna maak ik de metalen plaat, met alle in en uitstroomopeningen (en tandwiel) goed schoon met een vochtig borsteltje en keukenpapier.
  • Terwijl ik de zetgroep schoonmaak, haal ik de kunststof koffie-uitloop / melkschuimmechanisme uit elkaar en die laat ik weken in heet water met soda-oplossing. Daarna borstel en spoel ik die ook schoon met de tandenborstel en zet alles weer in elkaar.
Reiniging met een tabletje doe ik alleen wanneer de machine het aangeeft en om te ontkalken gebruik ik de tabletten van Siemens. Alle andere ontkalkers zijn te agressief of moeten teveel doorspoelen, hetgeen onmogelijk is op de machine.

De zetgroep maak ik wekelijks schoon, in ons 2-persoons huishouden met koffieverslinders.

Succes!

[Reactie gewijzigd door EOSfoto op 27 maart 2018 05:53]

Ik heb precies hetzelfde. Het apparaat is zelfs al twee keer terug gegaan naar Siemens. Eerste keer hebben ze niks gedaan, alleen reiningsprogramma gedaan (volgens hun was hij 'technisch in orde'), tweede keer is er een onderdeel vervangen (iets wat de duur van het malen per kopje bepaald). Toen we hem weer kregen hadden we eindelijk lekkere koffie (eigenlijk voor het eerst, we hebben het apparaat nog niet zo lang), mooie schuimlaag en proeft en ruikt de koffie goed. Eigenlijk sinds dat ik de zetgroep heb schoongemaakt zijn we weer terug bij af: koffie is slap, valt dood, waterig en smaakloos. Voordat ik weer ga bellen ben ik benieuwd of het bij jou al opgelost is?

[Reactie gewijzigd door carlovdberg op 12 juli 2018 11:45]

Ik heb nog niet zo lang deze machine. Eigenlijk alleen nog maar cappuccino en latte machiato gedronken. Dat smaakt prima. Gisteren visite en toen gewone koffie gezet. Die was erg slap en doorzichtig. Hebben jullie een idee wat er aan de hand is? Maalgraad staat op de middelste stand.
De maalgraat is afhankelijk van het soort koffie dat je gebruikt, vaak staat op het pak welke maalgraat geadviseerd wordt.
Wat jij schetst, herken ik helemaal niet, net als het verhaal van @carlovdberg.
De koffie hier is prima van smaak en heeft een mooie cremelaag. Welke sterkte zet je de koffie en hoeveel water laat je daarvoor gebruiken?
Ook de maling nu op fijn gezet en de zetgroep schoongespoeld maar hetzelfde resultaat