Specificaties WiFi-AC (5GHz) max. 1,167Gbps met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

Netgear AC1200 WiFi USB 3.0 Adapter Review

Verbruggen 2 juli 2016, laatste update op 25 februari 2017, 1.014 views

Netgear AC1200 WiFi USB 3.0 Adapter

Netgear's A6210 WiFi adapter levert uitmuntend hoge snelheid en een krachtig bereik. Wordt hier gebruikt op de bovenverdieping, waar het bereik af en toe ten wensen overlaat, maar de verbinding is goed en stabiel. De online bekende problemen met Steam downloads (waar ik achterkwam na een maand gebruik) lijken opgelost.

Pluspunten

• Erg snel
  • Krachtige zender
  • Stevige desktop dock
  • Schijnbare problemen met Steam lijken opgelost

Minpunten

• Kabel van het dock kan vrij kort zijn in sommige gevallen
  • Ondervindt soms problemen met de standaard driver

Snelheid
Ondanks dat ik de maximale snelheid niet kan testen, kan ik in elk geval zeggen dat de snelheid erg goed is. I.c.m. ziggo's modem/router (Cisco 3928, 802.11n, 5GHz) is de link snelheid op de eerste verdieping meestal boven de 200mbps, en de praktische doorvoersnelheid (intern netwerk) komt hier ook goed in de buurt.

Bereik
Zoals gezegd is de link snelheid dik in orde, wat natuurlijk veel zegt over het bereik/ontvangst. Op de eerste verdieping, waar deze adapter gebruikt wordt, is de verbinding erg goed.
In gebruik met een Tele2 modem (Davolink 2020 uit de oertijd die Tele2 nog steeds levert) lukt het hem om, wederom op de eerste verdieping, de maximale linksnelheid te behouden dat dit modem biedt (op 802.11g). De meeste andere adapters die ik gebruikt heb halen dit niet en ook onze laptops halen dit enkel op de benedenverdieping.

Stabiliteit
De snelle verbinding, zoals de A6210 deze kan maken, kan hij ook goed vasthouden. Er zit weinig instabiliteit in de linksnelheid, en ook pingtests leveren weinig uitschieters op.

Een maand na aankoop las ik over bekende problemen met Steam downloads, waarbij de verbinding wegviel en de downloads telkens mislukten. Persoonlijk heb ik hier geen helemaal geen last van. Mogelijk heb ik het geluk een toevallig goede adapter te hebben, of de problemen zijn in een firmware-, of driverupdate opgelost.
Ik gebruik driverversie 5.1.22.0 van 21-4-2015, een vrij oude, dus het lijkt mij raar als dit een oplossing heeft geboden. Wellicht dan heeft een nieuwe firmware versie uit de fabriek het probleem opgelost.

Fysiek
De adapter is vervaardigd uit stevig plastic. De antenne kan uitgeklapt worden voor beter ontvangst. Er wordt een desktop dock meegeleverd, waar de dongle ingezet kan worden om bijvoorbeeld boven op een desktop of bureau geplaast kan worden. Dit dock voelt stevig aan en heeft antislip stripjes aan de onderkant. De kabel van het dock is ongeveer een metertje lang, wat in sommige gevallen ietwat kort kan zijn.

Software
Netgear's meegeleverde Genie software werkt prima en is overzichtelijk, maar levert niet veel extra dan Windows zelf doet.

-Update
Mochten mensen de besproken problemen (zie ook mijn reactie op de reactie van Truistic op deze review) toch ondervinden, download dan de MediaTek driver (de daadwerkelijke chip is van MediaTek) via de volgende link: http://www.mediatek.com/en/downloads1/downloads/usb/

Deze driver heb ik al meerdere problemen met de adapter zien oplossen, waaronder het op internet bekende probleem met Steam downloads en wegvallen van de netwerkverbinding!

Let wel op, deze driver lijkt niet te kunnen verbinden met wifi b en g netwerken.

-Update 2
Ook getest in combinatie met de Experiabox V10 van KPN, waar deze 400mbps haalt vlakbij, en tot 250mbps op de eerste verdieping

Heb jij ook een Netgear AC1200 WiFi USB 3.0 Adapter?

Is de adapter compatibel met windows 10?
Ik heb alle tests uitgevoerd op windows 10, dus ja. Ik heb overigens wel dingen gehoord over problemen met de verbinding die pas de laatste tijd zijn opgetreden (vermoedens gaan richting een of andere update in windows). Heb mijn pc vrij weinig gebruikt de laatste weken wegens vakantie, dus nog niets van gemerkt. Mocht ik dit tegen komen dan update ik deze review.
Mochten mensen de besproken problemen (zie ook mijn reactie op de reactie van Truistic) toch ondervinden, download dan de MediaTek driver (de daadwerkelijke chip is van MediaTek) via de volgende link: http://www.mediatek.com/en/downloads1/downloads/usb/

*in review geplaatst*

[Reactie gewijzigd door Verbruggen op 3 oktober 2016 20:53]