Specificaties Android, iOS compatibel en 92,7g - Bekijk alle specificaties

LG Watch Urbane 2 Zilver (Zwart) Review

Patje040175 1 juli 2016, laatste update op 8 mei 2017, 2.766 views

LG Watch Urbane 2 Zilver (Zwart)

Deze review heb ik geschreven bij gebrek aan Nederlandse reviews over dit product. De smartwatch wordt weliswaar niet in nederland zelf verkocht, toch kan ik mij voorstellen dat er mensen zijn die deze smartwatch willen kopen.

Pluspunten

• Stand alone smartwatch
  • Helder scherm
  • Goede belkwaliteit

Minpunten

• Bandje is stug
  • Aanhechting band is een zwakke plek

Ik schrijf deze review na aanleiding van mijn eigen speurtocht naar reviews over deze smartwatch. In het Engels zijn ze er wel maar daar wordt met geen woord gesproken over de werking van bijvoorbeeld LTE in Nederland. Ik neem als vergelijkingsmateriaal mijn oude LG G watch R mee, welke ik onlangs in geruild heb voor de LTE versie. In veel opzichten is het prima om deze 2 wearables te vergelijken, behalve in het bellen en gebeld worden opzicht, daarover later meer.

Aangezien ik nogal een gadget liefhebber ben en ik een opvolger voor mijn LG G watch R zocht, was ik vorig jaar erg enthousiast over de eerste LTE versie van de urbane. Het werd daarna erg stil rond deze versie en had de hoop al een beetje opgegeven. Maar toen kwam de 2e versie van de LTE (eigenlijk de eerste van dit model) en meteen plaatste ik de pre-order. Helaas werd ik onaangenaam verrast toen deze versie van deze watch teruggeroepen werd in verband met een hardware matige fout, ik kon nog net mijn pre-order cancelen.

Als alternatief was er ook de mogelijkheid om de Samsung Gear S2 te kopen, maar daar zat het Tizen OS op. Nu waren daar niet erg positieve berichten over te lezen en naar mijn mening hebben ze bij Samsung met Tizen toch een kans laten liggen om een goede concurrent neer te zetten tegenover de LG variant. Qua looks (is persoonlijk) en ook het niet vlekkeloos werken met Google weerhield mij ervan om tot aanschaf over te gaan.

Maar toen, in april 2016, kwam de aankondiging van de 2e LTE versie. Toch was ik sceptisch over de fabricage en wachtte de eerste reviews af, immers de prijs kwam aardig in de buurt van een iwatch. Deze waren goed maar ik was zelf nog niet overtuigd. Na een aantal youtube reviews was het duidelijk, deze versie is ok. Wel had ik nog twijfels of het Nederlandse netwerk wel werkte met deze wearable. De webshop waar ik de wearable gekocht had verzekerde mij van de werking, het betrof immers een unlocked versie.

Specificaties

- IP67 certified - dust and water resistant
- Water resistant up to 1 meter and 30 minutes
- Non-removable strap

Display P-OLED capacitive touchscreen, 16M colors
Size 1.38 inches (~62.0% screen-to-body ratio)
Resolution 480 x 480 pixels (~348 ppi pixel density)
Multitouch Yes
Comms WLAN Wi-Fi 802.11 b/g/n
Bluetooth v4.1, LE
GPS Yes, with A-GPS
NFC Yes
Sensors Accelerometer, gyro, proximity, heart rate, barometer
Messaging SMS, Email, IM
- Push-to-Talk
- MP3 player
- Photo viewer
- Voice dial/commands
Battery Non-removable Li-Ion 570 mAh battery
Talk time Up to 60 h (mixed usage)
Colors Space Black, Opal Blue, Signature Brown

Gebruikerservaringen

Op het moment van schrijven ben ik een dikke maand in het bezit van deze smartwatch. Was ik voor de aanschaf nog bang dat LTE, of de belfunctionaliteit in zijn geheel, niet zou werken, was dat direct na aankomst van het pakket weggenomen door het meteen uit te testen, meer daarover in het volgende hoofdstuk.

Het scherm is mooi helder, alleen de ambient mode kon voor mij wel iets feller. Ik heb nog niet kunnen vinden waar ik dat met bv. Watchmaker kan veranderen.

De grootte van de watch kan een probleem zijn, mocht je kleine polsen hebben. Hij is wel erg groot!
In vergelijking met mijn LG G watch R is het verschil duidelijk (helaas geen vergelijkingsplaatje).

Ook heb ik de GPS- module getest, daarvoor gebruikte ik de app: Wear GPS status. Met de telefoon uit en de sim in mijn smartwatch gaf de GPS binnen dezelfde resultaten als mijn smartphone (Z5 Premium) gemiddeld bereik (3 satellieten). Buiten daarentegen was er goed bereik met een nauwkeurigheid van +/- 5 tot 10m.

Een nadeel, en dat is tot nu toe mijn enige, het bandje is niet uitwisselbaar en het is erg stug. Zo stug zelfs dat ik er na een maand gebruik nog wel eens moeite mee heb om hem normaal aan en af te doen.

De batterijduur is voldoende, er kan tot 2 dagen met een batterijlading gedaan worden. Maar dan moet je wel het scherm van always-on afhalen. Daarnaast laad ik mijn telefoon ook elke avond op, dus mijn smartwatch ook.

Bellen & gebeld worden

Bellen en gebeld worden is voor mij persoonlijk de main feature waarvoor ik de overstap gemaakt heb. En ik moet zeggen, dat werkt goed! Met de tool die bij de smartwatch komt, kan je heel gemakkelijk de backplate verwijderen en het simslot vrijmaken. Even de sim plaatsen, opnieuw opstarten en klaar.

Momenteel heb ik maar 1 sim in gebruik maar de mogelijkheid om 2 te gebruiken is er ook. Je kunt namelijk via je smartwatch de telefoontjes en sms’jes (wie gebruikt ze nog) doorschakelen van je smartphone. Deze feature heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.

Met 1 sim werkt het prima, alle telefoongesprekken die je normaal met je smartphone voert, kunnen via je smartwatch gevoerd worden. De kwaliteit van de speaker in de smartwatch is goed en duidelijk van volume. Natuurlijk is het in een drukke ruimte wat lastig communiceren maar met een bluetooth headset werkt het prima.

Het enige euvel wat ik had tijdens gebruik is dat hij niet standaard notificaties doorgeeft op het moment van bellen. Dit was door een simpele aan/uit setting in de software te veranderen en nu krijg ik wel gewoon notificaties als ik gebeld word, zowel audio als tril.

Conclusie & toekomst

Is deze watch een musthave? Dat is iets wat je jezelf met alle gadgets kunt afvragen. Voor mij was het dat wel, aangezien ik een gadgetman ben. Nu ik de mogelijkheid heb om mijn smartphone niet altijd meer op zak te hebben, gebruik ik dat wel. Alle functionaliteit die ik gebruik op mijn smartphone kan ik ook op mijn smartwatch gebruiken. En met oog op de toekomst (Android Wear 2) komt daar nog meer functionaliteit bij.

Al met al ben ik blij met deze smartwatch en was het de hoge prijs wel waard.

NB: Mochten er nog op of aanmerkingen zijn op deze review of dat er dingen zijn die missen, laat het mij weten dan probeer ik deze zo spoedig mogelijk toe te
voegen.

UPDATE 08/05/2017

De stugge band blijkt een zwakte te hebben, beide connectoren met de kast zijn nu stuk. Ook wordt ik via LG customer care van het kastje naar de muur gestuurd mbt reparatie, want het wordt door Dynafix gerepareerd :'( Zelden zo'n trieste repairservice gehad. Ik heb inmiddels he smartwatch 2x voor reparatie opgestuurd. De eerste keer kreeg ik de smartwatch nog kapotter terug dan dat ik m opgestuurd had (voor opsturen was hij nog gemonteerd). De tweede keer wisten ze bij Dynafix te melden dat het om een niet europees model ging!?!? Bijzonder, omdat de smartwatch hier gewoon te koop is. Via LG customer care wacht ik nu nog op respons maar heb inmiddels vanuit korea een reserveband via ebay besteld, just in case. Voor mij in ieder geval geen LG producten meer, wat een slechte service :(

Heb jij ook een LG Watch Urbane 2 Zilver (Zwart)?

Vanwelke webshop komt hij? Is lte en 3g nu volledig bruikbaar op alle nederlandse/belgische frequenties? Ben ook aan het denken om deze te bestellen van amazon.de waar hij op voorraad is...
@glenner, ik heb m gekocht bij eglobalcentral.eu daar staan ook de LTE frequenties bij: 3G: 2100 MHz; 4G: 2100 MHz (B1) / 1800 MHz (B3).
Deze werken iig wel bij mijn Vodafone business abbo :)
ik heb hem net besteld bij amazon.de :-) Volgende week zou hij moeten aankomen. Een vraagje, ik heb een hele tijd met een gear S gewerkt, die eigenlijk heel goed werkte op het gebied van automatisch doorschakelen. Als ik bv uit BT range ging, schakelde de gear software automatisch al mijn oproepen door naar de gear s (die een ander telefoonr had). Ik moest zelf niks manueel instellen, wat ik heel handig vond. Vergat je je telefoon thuis, dan miste ik nooit een oproep door deze functie.
Hoe werkt dit met de LG? Gaat dit automatisch ook of moet je dit manueel doen? En als je het manueel moet doen, kan je dit vanaf de watch doen? Maw, als ik dan mijn telefoon niet bijheb, kan ik vanop de watch mijn GSM in oproepdoorschakeling zetten?
Ik weet dat de LG numbersync heeft, dat lijkt er een beetje op. Alleen wordt dit volgens mij niet ondersteund door Nederlandse telefooncompany's. Call forwarding is dan the next best thing. Hiermee moet dat mogelijk zijn. Voor whatsapp heb je denk ik toch een android wear app nodig op je watch.
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: je kan vanop het horloge je gsm in doorschakeling zetten. Bij geen antwoord, bezet of dergelijke zal hij doorschakelen naar het nummer van je horloge. Dus na een 7 tal beltonen in de praktijk. Alle oproepen onmiddellijk doorschakelen zoals de gear s dit doet gaat niet vanaop het horloge, dat moet je manueel doen in de gsm.
Een ander nadeeltje tegenover de gear s is dat de gsm radio van het horloge steeds actief staat, ook al ben je via bluotooth verbonden. Dit verbruikt enorm veel batterij, dus best uitzetten als je het niet nodig hebt. Je mag dan niet vergeten de radio terug in te schakelen als je je gsm thuis achterlaat. Kan allemaal vanop het horloge. Naar het schijnt komt deze automatische in en uitschakeling wel in android wear 2.0 dat er binnenkort aankomt.
Voor de rest heel tevreden van de urbane 2. Prachtig design, past perfect rond mijn pols en vind hem aboluut niet te groot. Komt wss omdat ik altijd grote horloges heb gedragen (fenix 3, gear s).
Voor te sporten ook ideaal; met ghostracer het perfecte loophorloge. Eigen gps die goed trackt, zelfs een bluetooth borstband voor de hartslag (de ingebouwde is crap vanaf je beweegt) en steeds bereikbaar in geval van nood en dat allemaal zonder gsm mee te sleuren. Muziek afspelen tijdens het lopen kan ook, zelf niet geprobeerd want ik hou niet van muziek tijdens het lopen.
Ik hem hem zoals gezegd via amazon.de besteld, de europese versie w200e. Die heeft geen 4g maar enkel 3g in alle vormen. Maar geen enkel probleem met belgisch netwerk, alle banden worden ondersteund. Bellen en data aleemaal met eender welke simkaart. Echt een topper!
Ik heb de LG Urbane 2 LTE in gebruik met een dual-sim van KPN. Na de eerste dagen, waarin nog veel ontdekt moest worden met veel verbruik, haal ik nu een gebruik/standby tijd van ruim 30 uur.

De afgelopen 30 uur zijn behalve de gewone tijdfunctie onder meer 4 telefoontjes gepleegd, 4 FIT fietstochtjes bijgehouden en een honderdtal berichten gemeld en een aantal beantwoord via zowel whatsapp als messenger. Al deze tijd staat de WiFi en Bluetooth aan als ook de hartslagmeter. Wel staat de dimmer aan. Ik heb het horloge namelijk niet om mee te pronken...

Het horloge biedt de mogelijkheid op de gekoppelde telefoon, hier een HTC10, de meldingen en geluiden te onderdrukken tijdens het dragen van het horloge. Ik heb in tegenstelling tot wat beweerd wordt geen optie gevonden voor doorschakelen (zal een netwerk instelling zijn), maar dat ligt waarschijnlijk ook aan de dual-sim waardoor dit niet kan/hoeft.

Gesprekken via de watch gaan soepel, geluid via de speaker mag iets harder. Ook gekoppeld met een headset en zelfs met de TNS510 Toyota navigatie/carkit werkt alles zoals je wenst. De stembediening (OK Google) mag overigens wel beter. In het Nederlands wordt dit nog niet in alle vensters ondersteund. Dat zou perfect zijn i.c.m. gebruik in de auto.

De watch is vergelijkbaar qua grootte met een forse seiko. Rubber bandje is vrij breed en het geheel draagt comfortabel.

In beginsel wel wat problemen gehad met het doorzetten van compatibel apps en contactinfo van de telefoon (gaat automatisch). Na de Android Wear app opnieuw ge´nstalleerd te hebben en de watch eenmaal gereset was ook dat verholpen.
Hoe is de ervaring met Android Wear 2.0 ?
Is de heartrate registratie en gps precisie eigenlijk goed? (lees tegenstrijdige info)
Ik heb AW 2 nog niet op mijn watch helaas :'(