HTC One (M8) 16GB Grijs Review

peter0007 1 juli 2016, 232 views

HTC One (M8) 16GB Grijs

Ontzettend gaaf toestel wat bijna alles perfect doet, zeker nu hij op een mooi prijsniveau zit. Jammer van de camera, maar gezien de prijs is daarmee te leven.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Design (persoonlijk)
  • Vloeiende werking
  • Uitbreidbaar geheugen
  • Mooi scherm met hoge helderheid

Minpunten

• Camera
  • Relatief groot en zwaar toestel

Na jaren met telefoons van meer dan 600,- op zak te hebben gelopen vond ik het tijd om te gaan downsizen. Ik had mijn oog al laten vallen op de HTC One M8, omdat die nu voor een mooi prijsje te koop is. Na enkele weken nadenken heb ik hem uiteindelijk besteld, en ik zal hieronder mijn bevindingen uitwerken.

Inhoud van de doos:
- Telefoon
- USB-kabel
- USB-stekker
- Headset
- Hoesje
- Boekjes

De buitenkant
Allereerst de buitenkant. Wat een fantastisch toestel om te zien! Gemaakt uit één stuk aluminium, met een mooie ronde achterkant waardoor hij goed in de hand ligt. In mijn optiek is dit één van de mooiste toestellen op de markt. Wel is hij wat zwaar, maar anderzijds geeft dat ook het gevoel dat je echt een stevige telefoon in handen hebt. Het Full HD-scherm is scherp en de hoogste helderheid is zeer goed, zodat hij in zonlicht goed af te lezen is. Aan de voorkant vinden we ook twee speakers, waardoor het volume van het toestel hoog kan zonder in te leveren op geluidskwaliteit.

De binnenkant
Aan de binnenkant vinden we 2 GB aan RAM geheugen, 16 GB opslag en een Snapdragon 801 processor. Dit zijn specificaties die vergelijkbaar zijn met die van de Galaxy S5, en dus ongeveer van twee jaar terug zijn. De HTC voelt in het dagelijks gebruik lekker vlot aan. Ik heb mijn Nexus 6P en HTC even naast elkaar gelegd en dezelfde apps gedraaid, maar vaak was de HTC zelfs nog nipt sneller dan de Nexus. Wat HTC siert is dat de 16 GB opslag ook echt precies 16 GB is, en niet gereduceerd is tot 10 GB door software zoals bijvoorbeeld bij Samsung. Overigens is dit geheugen ook uitbreidbaar.

Camera
Dit is het minpunt van dit toestel. De camera presteert simpelweg ondermaats voor een toestel wat twee jaar terug voor 749,- in de markt werd gezet. In het donker zijn de verschillen met de concurrentie wat minder groot, en het is echt niet zo dat hij verschrikkelijk slechte fotos maakt, maar in vergelijking met de concurrentie zijn de foto's praktisch altijd slechter.

Accuduur
Hoewel de accucapaciteit niet overdreven hoog is weet de HTC wel een formidabele accuduur te realiseren, zeker in vergelijking met de HTC One M7. Ik kan mezelf een zware gebruiker noemen, maar kom elke dag gewoon ruimschoots door.

Geweldig toestel dat uitblinkt in snelheid, bouwkwaliteit, ontwerp en accuduur. Eigenlijk alleen de camera valt wat tegen, verder is het toestel eigenlijk perfect. Zeker voor iemand die niet bereid is veel geld uit te geven aan een telefoon.

Vragen over het toestel of over mijn ervaringen? Stel ze gerust!

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?