Apple MacBook 12" (2016) 1,1GHz 256GB Grijs Review

Q 30 juni 2016, laatste update op 2 juli 2016, 1.227 views

Apple MacBook 12" (2016) 1,1GHz 256GB Grijs

Een zeer mooi apparaat dat de toon zal zetten voor wat een laptop in de toekomst zal zijn.

Pluspunten

• Zeer licht voor een laptop, slechts 920 gram. Niet normaal.
  • Zeer mooi scherm
  • Lange accu duur
  • Met een powerbank kun je nog langer werken

Minpunten

• Het toetsenbord vraagt wat gewenning

Ik wil als eerste wijzen op de zeer uitgebreide review van Tjoekie

Omdat er al een zeer gedetailleerde en uitgebreide review is geschreven, wil ik vooral wat aandachtspunten aanhalen.

Gewicht en afmetingen
Deze laptop weegt 920 gram. Minder dan een kilo. Voor een laptop. Dat is absoluut fantastisch. De laptop is daardoor zeer laagdrempelig in gebruik.

Het is helder hoe dicht de laptop in de buurt komt van de iPad. Zelfs de batterijduur is op papier gelijk.

Er gaan nog steeds twee ipads in het gewicht van deze laptop, maar een ingebouwd toetsenbord en MacOS bij de hand hebben is ook erg waardevol.

Geluid
Deze laptop heeft geen ventilator aan boord dus de laptop maakt geen geluid. Het enige geluid wat deze laptop maakt is op verzoek via de ingebouwde speakers, die zoals ook door anderen opgemerkt, erg mee vallen qua geluidskwaliteit.

De laptop heeft een headphone jack, maar bij deze laptop hoort een hoofdtelefoon met bluetooth. Ik heb zelf een setje van Bose en de kwaliteit is prima en bluetooth geeft nooit problemen. Dat soort hoofdtelefoons kun je in geval van nood ook nog met een draad analoog aansluiten als je wilt.

Toetsenbord
Naar mijn mening is het toetsenbord het belangrijkste punt van aandacht. Ik heb zelf voor de US layout gekozen. Ik heb ooit nog een type cursus gedaan en deze tekst wordt netjes met tien vingers op het onderwerp van aandacht geschreven.

De toetsen hebben bijna geen travel, maar ik denk dat ik er op de lange termijn prima aan ga wennen. Waar het in de kern om gaat is de haptische feedback. Je wilt voelen dat je een toets goed hebt ingedrukt. En dat is precies wat dit toetsenbord doet en daarom werkt het wel. Het voelt niet echt als typen op glas of op een tafel door deze feedback.

De pijltjes toetsen voor omhoog en omlaag zijn omwille van de ruimte en de esthetiek erg dun en dat is wennen.

Ik kan me voorstellen dat dit toetsenbord niet voor iedereen is maar je moet accepteren dat het wel even kan duren voordat je weer vlot en redelijk foutloos kunt typen. Ik adviseer om daar doorheen te bijten.

Performance
Ik heb deze laptop gekocht voor licht werk op de bank. Beetje surfen, met de terminal op Linux systemen spelen en misschien wat foto's bekijken in 'Photos'. In de paar dagen dat ik in het bezit ben van dit apparaat heb ik nog geen moment het idee gehad dat ik in enige wijze wordt gehinderd door de relatief lage performance van de processor.

De snelheid van opstarten na volledige uitschakeling is zeer opvallend: de bekende Apple chime is nog niet weg of je wordt al geconfronteerd met een login scherm.

Batterij
Ik heb de batterij nog niet helemaal ontladen en kan er niet zoveel over zeggen. Ik denk dat tien uur op een lading wat optimistisch is.

Er is echter wel iets interessants mogelijk met deze laptop: je kunt hem voeden met een powerbank. Dat houdt in dat de batterij niet wordt opgeladen, maar ook niet leeg raakt. De laptop zal eerst de powerbank 'leegzuigen' voordat de interne batterij wordt aangesproken. Alleen als de laptop in stand-by staat of uit is wordt ook de batterij geladen, wat redelijk langzaam gaat.

Ik heb zelf een powerbank van 20.000 Mah en ik heb ook de juiste kabel gekocht om de powerbook op de macbook aan te kunnen sluiten. Dit werkt prima.

Ik verwacht dat je de laptop zelfs kunt draaien van een ipad adapter in geval van nood. Laden van de batterij kan echter alleen met de USB-C stroom adapter.

scherm
Fantastisch retina scherm. Niets anders over te zeggen. Ik gebruik de stand 'more space' waardoor alles iets kleiner wordt maar je meer tegelijkertijd op je scherm kunt zien.

Trackpad

De eerste keer dat ik deze laptop onder handen kreeg realiseerde ik mij pas na vijf minuten dat de trackpad helemaal niet kan klikken. Dat is een illusie die door de haptic engine word opgewekt. De illusie is uitstekend. De trackpad is ook druk gevoelig en als je doordrukt voelt het ook echt alsof de trackpad twee dieptes heeft. Maar de trackpad is volkomen statisch.

De trackpad is een echte Apple-trackpad, zeer groot en voelt fantastisch.

Wat, maar 1 USB-c poort?

De vraag is waarom zelfs 1 poort en niet nul, dus de laptop gewoon opladen via inductie? Ik denk dat deze laptop wat controversie oproept omdat dit design mensen confronteert. Het stelt ook je eigen gewoonten ter discussie.

Er zijn genoeg verloop kabeltjes voor 'legacy' connectoren dus USB-C is geen issue.
De vraag is waarom je die poort nog nodig hebt behalve om wat foto's uit je camera o de laptop te laden. De verloop kabeltjes zijn natuurlijk best stevig geprijst, maar dat is Apple. Dat weet je gewoon als je in dat ecosystem vertoeft.

Ik vind de prijs aan de wat stevige kant, maar dat is eigenlijk met alle Apple producten. Als je dan kijkt hoe vaak je ze gebruikt en hoe lang je er plezier van hebt, dan realiseer je dat je maar 1x leeft en dat kwaliteit en gebrek aan gedonder het prijsverschil rechtvaardigt. Maar iedereen moet dit voor zichzelf bepalen. Dit is slechts hoe ik er naar kijk.

Deze laptop is heel duidelijk gemaakt voor een bepaald type gebruiker. Een gebruiker die een compacte lichte laptop zoekt voor werkzaamheden die geen hoge performance vereisen. Daar vallen meer mensen onder dan je zou kunnen denken.

Zou je er zelf onder vallen?

Heb jij ook een Apple MacBook 12" (2016) 1,1GHz 256GB Grijs?