Specificaties Access Point, WiFi max. 1,317Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) Review

cj1 29 juni 2016, laatste update op 30 juni 2016, 1.315 views

Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

Het bereik is behoorlijk goed. In een buitenopstelling (in een plastic tasje aan de vlaggemast gehangen), in een bewoonde binnenstad, met 3 hotels in de straat, lukt het op 117 meter afstand nog net om een downloadsnelheid van 1 Mbps te halen.

Pluspunten

• Behuizing met oog voor details

Minpunten

• Witte LED op AC licht bijna niet op
  • Standaard hostnaam alleen een sterretje
  • Geen stand-alone configuratie mogelijk zonder controller(software)

Beheerbaarheid Score: 5
Als ik echter verhuis naar het andere uiteinde van de straat - een dichter bewoonde omgeving: het standscentrum - dan is het op 87 meter al kwakkelen en afwachten of er überhaupt nog een verbinding tot stand komt. Een meter of 70 lijkt daar een praktische grens.

Irritant dat de LED op het access point bijna niet oplicht na het toevoeren van de spanning. De witte LED op de POE adapter is alleen afleesbaar als de inkijkhoek minder dan circa 70º. Ongeconfigureerd verschijnt er een vage naam (alleen een ster) als hostnaam in de router.

Het maximum energieverbruik werd gemeten tijdens een software upgrade: 4,7 watt. Echter normaal gesproken verbruikt dit access point slechts 3,6 watt. Dit is gemeten aan de 230 volt zijde, dus inclusief verliezen van de POE injector.

Het beheer via de cloud key (waarom die naam, als je het als volledige stand-alone server kunt gebruiken?) is werkelijk fantastisch. Daarbij vergeleken is het beheren van een Apple Airport netwerk maar behelpen. Al zijn daar nog genoeg verbeterpunten mogelijk. Bijvoorbeeld het onzinnige herstarten voor werkelijk iedere soort wijziging, of nu de bandbreedtelimiet wordt aangepast, danwel de naam van een groep, herstarten zullen de acces points. Ook heb ik makkelijkere interfaces gezien om een tijdslimiet in te stellen. Het is in ieder geval al plezierig dat per SSID een eigen tijdsschema opgegeven kan worden.

Overigens lukt het op 208 meter afstand soms/vaak nog wel om het SSID te zien, aanmelden lukt dan meestal niet.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)?

Je kan hem rechtstreeks configureren via de webinterface.
Niet rechtstreeks. De webinterface is van de Unifi controller, die je op een PC moet installeren.

De witte led op de PoE adapter vind ik persoonlijk echt een non-issue. Als ik die wil controleren bekijk ik hem sowieso van voren. Daarnaast ligt die van mij plat en behoorlijk van mij af gericht en ik kan de led prima zien.
Ook de led op het AP is bij mij heel duidelijk. Hij hangt in de trapkast en als ik de deur sluit kan ik zelfs op de led van het AP prima de weg vinden in de kast die anders pikdonker is.

Lijkt ook meer een beklag dan een review. ¾ van de tekst gaat over ledjes...

[Reactie gewijzigd door Fairy op 30 juni 2016 09:25]

Hmm, als ik naar de interface van een UAP AC ga op 8443 werkt dat gewoon. Sure, je krijgt niet dezelfde functies als met een controller, maar het draait wel. Via SSH werkt ook gewoon...
De SSH access is héél basic. Deze is niet bedoeld voor de eindgebruiker om het AP op te configureren. Sterker nog, hier kun je geen zaken zoals IP's en AP naam e.d. op instellen naar mijn weten.

Een webinterface heeft hij sowieso zeker niet.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 30 juni 2016 14:43]

Volgens mij zijn deze apparaten sowieso niet voor eindgebruikers maar voor zakelijke en enterprise gebruikers bedoeld.
Niet helemaal. Het zit er tussenin. Het is niet echt enterprise, maar ook niet echt voor de 'simpele' consument.

Het is geweldig spul voor de enthousiasteling die weet waar hij over praat, en dan is Unifi nog het makkelijkste apparaat!

De Edgerouter is bijvoorbeeld een geweldig apparaat voor thuisgebruik, maar niet voor een eenvoudige gebruiker die internet wil en verder niet.
Fairy is right maar als je hem éénmalig configureert via de web interface van een pc blijft de configuratie erin staan tot hij zelf de configuratie kwijt raakt doordat hij te lang van het stroom af is.

Voor de rest werkt de wifi prima en de POE adapter zorgt ervoor dat je maar één kabel per AP nodig hebt