Fitbit Blaze L Zilver (Zwart) Review

The_Engineer 28 juni 2016, laatste update op 28 juni 2016, 912 views

Fitbit Blaze L Zilver (Zwart)

Voor mij is dit toestel een extra duwtje in de rug om wat meer te bewegen en om mijn loopsessies te 'tracken'. Als je het hierop beoordeelt is het een erg goed toestel.

Pluspunten

• Batterijduur (zeker 4-5 dagen)
  • Uiterlijk
  • Draagcomfort
  • Ingebouwde hartslagmeter
  • Gemakkelijk te reinigen

Minpunten

• Aparte manier van opladen
  • Auto brightness reageert soms traag
  • Niet waterdicht
  • Setup process
  • Geen ingebouwde gps

beginfoto

Ik was op zoek naar een activity tracker die ik kon gebruiken tijdens het lopen. Belangrijk hierbij was een gemakkelijke weergave van actuele parameters (hartslag, afstand, snelheid, verstreken tijd, ...) en de mogelijkheid om mijn hartslag te meten.

Na het bekijken van vele activity trackers en sport horloges is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de Fitbit Blaze. Het uiterlijk, ingebouwde hartslagmeter en beperkte smartwatchmogelijkheden gaven voor mij uiteindelijk de doorslag.

Uiterlijk

De Fitbit Blaze heeft een erg modern uiterlijk. Hij bestaat uit twee onderdelen: een metalen omhulsel en het activity tracker gedeelte gemaakt uit plastic. Dit bleek wel handig bij het afkuisen na een loopsessie of workout.

omhulsel en activitytracker gedeelte
afbeelding afkomstig van www.macworld.com

Beide onderdelen klikken in elkaar en vormen zo een geheel.

Functionaliteit

Specs
  • LCD colour touchscreen display ( met Gorilla glass 3 als bescherming)
  • Optische hartslagmonitor
  • Bluetooth 4.0
  • Notificaties voor bellen, sms en agenda
  • Connected GPS (gebruikt gps van telefoon)
  • All day activity & sleep tracking
  • Music control
  • Multi sport tracking
  • Is regen en spatwaterdicht
  • 5 Dagen batterijduur
Display
De Fitbit Blaze maakt gebruik van een kleuren LCD touchscreen. De resolutie is voldoende om alles mooi weer te geven, maar mocht van mij gerust nog iets hoger om alles wat scherper weer te geven. De helderheid van het scherm is voldoende om hem ook in direct zonlicht af te lezen en de Fitbit bezit ook een lichtsensor welke automatisch de helderheid kan aanpassen. Dit laatste kan soms wat traag verlopen bij overgang van bijvoorbeeld een donkere kamer naar direct zonlicht.

Het touchscreen reageert responsief en tot op heden ben ik nog geen haperingen tegengekomen tijdens het bedienen van de Fitbit.
Optische hartslagmeter
De Fitbit's PurePulse technologie maakt gebruik van 2 groene leds en een sensor om je hartslag te bepalen, hoe dit werkt kan je hier zien. Tijdens je workouts of loopsessies kan je zo gemakkelijk binnen een bepaalde hartslagzone trainen ( hij geeft ook aan in welke zone je zit) zonder daarvoor een ambetante borstband te moeten dragen. De optische hartslag is natuurlijk wat minder accuraat dan een borstband die rechtstreeks de elektrische signalen van je hart opvangt, maar al bij al viel dit goed mee. Enkel wanneer je bezig bent met oefeningen of een workout waarbij je veel je armspieren gebruikt kan deze zeer onnauwkeurige resultaten weergeven.

Tenzij je een zeer nauwkeurige hartslagmeting nodig hebt voldoet deze oplossing prima om je een algemeen beeld te geven van je hartslag. Dit kan je doen tijdens je activiteiten, maar je kan hem ook de hele dag door je hartslag laten monitoren om een algemeen beeld van je gezondheid te geven.
Notificaties
Als je de Fitbit via Bluetooth met je telefoon koppelt kan je enkele notificaties ontvangen op je horloge. Als iemand je belt toont het horloge wie er belt en heb je de mogelijkheid om het gesprek af te leggen. Krijg je een sms'je, dan toont het horloge van wie je een berichtje krijgt en de inhoud van dit bericht. Tot slot kan je ook agendameldingen laten weergeven op de Fitbit. Dertig minuten voor ik een afspraak heb krijg ik bijvoorbeeld een melding over mijn aankomende afspraak.

Bij het krijgen van een melding gaat het scherm oplichten met bijbehorende melding en trilt het horloge.
Het feit dat je enkel sms, bellen en agenda als notificatie kan krijgen vind ik geen minpunt. Ik was op zoek achter een activity tracker en niet achter een smartwatch dat iedere 10 seconden aan mijn pols staat te trillen.

(Klikbaar)
Connected GPS
De Fitbit Blaze beschikt zelf niet over gps. Je moet deze via Bluetooth met je telefoon verbinden alvorens je gps kan gebruiken. Als je enkele malen via gps hebt gelopen kan deze wel een redelijk accurate schatting maken van je gelopen afstand aan de hand van het aantal stappen. Ik heb het even getest en op een afstand van 6,5 km zat deze op basis van stappen er 100m naast.
All day activity & sleep tracking
De activity tracker volgt continu het aantal stappen (en dus ook totale afstand), het aantal verbrande calorieŽn en het aantal keer je de trap bent opgelopen. Als je dit inschakelt kan je ook heel de dag door je hartslag laten meten. Al deze parameters worden handig weergegeven onder het Today tabblad.

Ook kan je als je de Fitbit draagt tijdens het slapen je slaap tracken. Hierbij zie je dan het aantal uren je geslapen hebt en hoe goed je geslapen hebt. Dit wordt ook allemaal mooi weergegeven in de app.

Er zijn dagelijkse doelen die je zelf kan instellen. Hiervan zijn het aantal stappen en verbrande calorieŽn ook op het beginscherm weergegeven, dit zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld nog snel klein stukje gaat wandelen of lopen om je doel te halen. Sinds ik de Fitbit heb merk ik dat ik meer beweeg en me meer bewust ben dat ik niet heel de dag achter mijn bureau zit op een stoel en gewoon niks doe.

Music control
Je kan met de Fitibit tijdens het lopen je muziek bedienen. Hiervoor moet je het horloge pairen met je telefoon waarna je muziek kan pauzeren, veranderen van nummer en het volume kan aanpassen.

Multi sport tracking
Je kan de Fitbit Blaze gebruiken bij verschillende sporten. Er zijn profielen voor: lopen, workouts, fietsen, wandelen, gewichtheffen, loopband en crosstrainer. Ook zijn er een paar FitStar workouts beschikbaar waaronder een warmup, een 7 minute workout en een 10 minutes abs workout. Deze workouts worden via animaties op het scherm getoond.
Waterdichtheid
De Fitbit is spatwater en regendicht. Je kan er dus niet mee gaan zwemmen en hij is ook niet geschikt voor gebruik onder de douche. Ik heb er al mee gaan lopen in de regen en tot nu toe werkt deze nog naar behoren. Ook is deze tijdens de afwas even ondergedompeld en ook hierna waren geen direct zichtbare gebreken. (ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele waterschade :D )
Batterijduur
Ik heb deze Fitbit nu een goeie maand in gebruik en ik kan bevestigen dat deze een 5-tal dagen meegaat (is ook eens 4,5 geweest).

Mijn use case:
- lopen om de 2 dagen geconnecteerd met gsm voor GPS
- continue hartslagmeting
- continu verbonden met gsm via Bluetooth voor notificaties
- Ik maak geen gebruik van de sleep tracking functionaliteit

Het opladen gebeurt via de bijgeleverde lader. Om de Fitbit op te laden moet je het binnenste gedeelte eruit halen en dit in een soort harnas plaatsen. Er bestaan volgens mij elegantere manieren om dit op te lossen, maar het werkt. Het opladen duurt bij mij met een telefoonlader gemiddeld een 2-tal uren (ik laat deze nooit helemaal plat gaan). Ook krijg je bij een laag batterijpercentage een melding op je gsm, dit is handig want meer dan een klein icoontje linksboven is er niet qua batterijaanduiding op de Fitbit.

Ik heb hem voor zo'n §200 kunnen kopen (had een bon liggen voor de mediamarkt). De bouwkwaliteit is dik okť, de batterij gaat redelijk lang mee dat je hem niet iedere dag moet opladen en de app is goed uitgewerkt met een mooi overzicht van alle belangrijke parameters. Het voornaamste is dat deze me heeft aangezet om meer te bewegen.

Echter vind ik de verkoopprijs van §230 wat aan de hoge kant. De §200 die ik er voor betaald heb is wat redelijker naar mijn mening.
Kijk ook naar de pricewatch voor actuele prijzen.

Opmerkingen

• Het setup process is eenvoudig, maar werkte niet direct bij mij. Ik moest mijn toestel enkele malen verwijderen en terug toevoegen om alles aan de praat te krijgen (voornamelijk notificaties). Eenmaal alles werkte bleef het toestel dit wel goed doen en draait deze zeer stabiel. Dit kan echter bij volgende software updates al verholpen zijn.

• Er zijn in deze sportklasse zeker sporthorloges beschikbaar met gelijkaardige of zelfs betere functionaliteit. Geef je niks om looks of om het dragen van een borstband, dan bestaan er wellicht betere alternatieven voor je (bv Garmin of Polar).

Foto's

Enkele zelfgenomen foto's
review fitbit blaze

Relevante video's

• Introductievideo Fitbit
  • Review van RizKnows, een youtuber die allerhande sporthorloges beoordeelt

Disclaimer

Dit is mijn eerste review. Mag ik daarom vragen om spelfouten en constructieve kritiek (wat zeer op prijs wordt gesteld) via DM te sturen. Alvast bedankt!

Heb jij ook een Fitbit Blaze L Zilver (Zwart)?

Enige opmerking die ik heb na het kort na te lezen is dat het misschien handig is dat je de tekst over een foto ook daadwerkelijk bij die foto zet.
Ik doel op dit gedeelte

"Er zijn verschillende soorten bandjes te verkrijgen bij de Fitbit blaze. Standaard wordt deze geleverd met een rubberachtig bandje, dit zit zeer comfortabel en is makkelijk te onderhouden. Daarnaast zijn ook lederen en metalen bandjes beschikbaar. (zie ook eerste foto)"

Het zou makkelijker zijn om dit direct bij de eerste foto weg te zetten en dan te verwijzen naar de foto's er onder voor afbeeldingen van de overige bandjes. Zo voorkom je dat de lezers heen en weer moeten scrollen om je verhaal goed te lezen.

Verder een goede review, zeker voor een eerste keer.
Ik heb hem verder niet heel uitvoerig doorgelezen want de enige reden dat ik nu nog achter de PC zit is dat ik eigenlijk voor school bezig zou moeten zijn :X

Kortom,
Ga zo door! En oefening baart kunst
Inderdaad zoals ik het nu zie kan het op 2 manieren opgevat worden, maar ik heb een foto daaronder toegevoegd met de 3 hoofdsoorten: rubber, leer en metaal. Daarnaast staan er meer voorbeelden in de bannerafbeelding, misschien is dat een betere verwijzing, welke ik meer als extra aanhaalde.

Bedankt voor de feedback!