Areca ARC-1160 (16x SATA300 RAID, XOR, 128MB, PCI-X) Review

Femme 22 november 2005, laatste update op 23 november 2005, 2.197 views

Areca ARC-1160 (16x SATA300 RAID, XOR, 128MB, PCI-X)

Pluspunten

• Zeer goede prestaties
  • Zeer sterke featureset met o.a. 16 poorten, RAID 6, geheugenuitbreiding en ethernet management interface
  • Zeer goede beheersbaarheid dankzij ethernet magagement interface
  • Goede ondersteuning met support voor vrijwel alle besturingsystemen. "Lenige" Windows-driver die gewoon altijd werkt en niet volgepakt zit met legacy zooi

Minpunten

• Standaard voorzien van ventilator, wat in workstations voor een onprettige toename van de geluidsproductie zorgt

Beheerbaarheid Score: 5
Drivers en ondersteuning Score: 5
In mijn review van SATA RAID-adapters heb ik reeds de (extreem goede) prestaties en featureset van Areca's ARC-11xx- en ARC-12xx-serie besproken. Er is geen enkele fabrikanten die aan de prestaties en de featureset van de Areca's productlijn kan tippen. De ARC-1160 is met zijn zestien poorten, SO-DIMM-slot en een ethernet management poort al helemaal ver boven de concurrentie verheven. Praktijkervaringen zijn minstens zo belangrijk als benchmarkresultaten en een indrukwekkende specsheet. Gelukkig kan ik na een jaar ervaring melden dat de Areca ARC-1120 en ARC-1160 uitstekend functioneren. De prestaties zijn zo goed dat je eigenlijk nauwelijks meer hoeft te wachten op de disken. Mijn ARC-1160 is voorzien van 1GB cache en dan zijn kopieeracties van grote files binnen notime voltooid. Bij mijn laatste re-install van Windows ben ik van vier Raptors in RAID 10 naar vier Raptors in RAID 5 gegaan, met nauwelijks merkbare gevolgen voor de performance. Tegelijkertijd ben ik geswitched van 32-bit naar 64-bit Windows XP en ook dat draait probleemloos. De enige problemen die ik heb gehad is twee keer het uitvallen van een schijf. De schijf kwam na aan/uitzetten van de machine weer tot leven en het array kon daarna probleemloos gerebuild worden.

Omdat ik streef na een krachtig maar ook stil workstation heb ik de ventilator en het heatsinkje op de I/O processor vervangen door een Zalman northbridge-koeler. Deze modificatie is eenvoudig uit te voeren en zort ervoor dat de kaart helemaal geruisloos zijn werk doet. Een nadeel was in eerste instantie wel dat de beeper gedisabled moest worden, omdat deze anders vanwege het niet detecteren van de ventilator altijd herrie zou maken. Areca heeft enige tijd geleden een BIOS-update uitgebracht met een extra setting waarmee het beepen voor een niet-aanwezige fan uitgeschakeld kan worden.

De ondersteuning van Areca is sowieso prima voor elkaar. Er worden met enige regelmaat BIOS-updates uitgebracht waarin altijd weer veel bugs worden opgelost of handigheidjes worden toegevoegd. Ondanks die bug fixes heb ik niet het idee dat de kaarten "in het veld" voor veel problemen zorgen. Bij mij in ieder geval niet. Mijn ervaringen met de ARC-1120 (8-poorts met 128MB embedded cache) zijn ook uitstekend. Deze kaart (ook voorzien van heatsinkmod) draait al een half jaar probleemloos in mijn server, die is voorzien van een MSI K8D Master2 dual Opteron-moederbord.

Heb jij ook een Areca ARC-1160 (16x SATA300 RAID, XOR, 128MB, PCI-X)?