Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Brown) Review

Krahk 24 juni 2016, laatste update op 27 augustus 2016, 267 views

Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Brown)

Kwaliteit. Precisie. Rgb leds. Detachable usb. Tkl. Verwisselbare keycaps. Mobiliteit. En een paar kleine minpuntjes. Zie review voor meer details.

Pluspunten

• Tenkeyless
  • Compact en draagbaar
  • Super degelijke kwaliteit
  • Rgb leds kunnen zowel hardware als software matig ingesteld worden
  • Detachable usb kabel
  • Stevige rubbere voetjes
  • Fijne media keys
  • Alle leds kunnen uit

Minpunten

• Redelijk luid bij hard typen
  • Gladde spatiebalk
  • Niet programmerbaar
  • Geen context menu knop

Terminologie:
Tenkeyless (en andere tb formaten): http://gomechanicalkeyboa...layouts-and-form-factors/
Cherry MX Switches: http://www.keyboardco.com...y-mx-mechanical-switches/
o-rings: http://www.wasdkeyboards....tch-dampeners-125pcs.html
Toffe polssteun: https://massdrop-s3.imgix...jpg&fit=crop&w=1023&dpr=1
tb = Toetsenbord / kb = Keyboard
tkl = TenKeyLess

Voorwoord
Ik schrijf deze review omdat ik zeer veel heb gehad aan reviews van anderen over soortgelijke producten. Bij deze bedankt alle medetweakers voor de nuttige reviews! Gaandeweg zal ik de review aanvullen met mijn bevindingen.

Waarom een nieuw toetsenbord?
Ik wilde een nieuw toetsenbord omdat ik ontzettend veel typ als programmeur en mijn toetsenborden veel meer ben gaan benutten (fn keys, shortcuts, en gewoon heel veel typen elke dag). Mijn oude toetsenbord was niet van hoge kwaliteit en ondersteunde mij niet in mijn dagelijkse werkzaamheden. (https://tweakers.net/prod...top-2000-(qwerty-uk).html).

Pragmatische benadering
Omdat ik op beide plekken een super fijn toetsenbord wilde hebben en ik geen numpad gebruik besloten naar compacte formaten zoals tenkeyless (tkl) of 60% te kijken omdat deze gemakkelijk in een kleine rugzak passen.

Het idee om een mechanisch toetsenbord te kopen kreeg ik toen ik toevallig een foto van de HHKB2 (een 60% tb) voorbij zag komen. Wat een mooie compacte toetsenbordjes zijn dat! Ik heb me daarna volledig ingelezen en veel geleerd over de verschillende mogelijkheden. Ik had al snel de volgende wensenlijst gemaakt gebaseerd op de mogelijkheden:
  • Compact en draagbaar.
  • Kwaliteitstoetsenboard.
  • Backlighting (voor in de late uurtjes)
  • Custom keycaps (nerdfactor)
  • Programmeerbaarheid van keys
De HHKB en andere 60% toetsenbordjes zijn moeilijk in Nederland te krijgen. Je kan 2 type bordjes vinden bij mechanicalkeyboards.nl maar deze hadden geen (rgb) backlighting en een vrij hoge prijs (125,- ongv.).
Tkl keyboards zijn compacter en lichter dan full-size keyboards en bezitten wel de nodige keys die 60% keyboards missen (de f1-f10, pijltjes, home, delete, insert, page down/up, numpad toetsen). Omdat ik deze allemaal veel gebruik tijdens programmeren was dit helaas geen optie voor mij (helaas want ze zien er zo tof uit! En zijn super compact. Kijk bijvoorbeeld een naar de Ducky Shine of Vortex Pok3r.
Omdat veel merken in Nederland niet makkelijk te verkrijgen zijn besloot ik eens bij de grotere/mainstream fabriekanten te kijken en kwam eigenlijk altijd uit bij Cooler Master als het om kwaliteit ging. Voor een budget mechanisch keyboard heb je bijvoorbeeld de rapid-i. Dan heb je nog de NovaTouch TKL en de MasterKeys Pro S.
Ik heb uiteindelijk de Masterkeys Pro S verkozen boven de Novatouch vanwege de backlighting in dezelfde prijs klasse. De Novatouch heeft Topre switches welke een geheel ander gevoel schijnt te geven. Ik heb gekozen voor Cherry MX Brown switches.
De Review
Verpakking
Mooie strakke donker grijzen doos. In de doos zit het tb in een dunne anti stof hoes. Wellicht is de hoes te dun om los in je rugzak mee te nemen. Als je dus veel reist heb je een aparte hoes nodig of moet je de doos gebruiken.

In den doosch
RGB Cherry MX Brown TenKeyLess Toetsenbord
Wire keypuller
Klein handleiding
Zwarte braided goldplated usb 2.0 kabel (1.5 meter)

Vormgeving
Hij ziet er simpel en strak uit. Mat zwart met RGB leds en lekker vierkant met afgeronde hoeken. Het lettertype is strak en modern maar niet over the top en vooral goed leesbaar. De layout is ANSI US als ik het goed begrepen heb.
Onder de toetsen is een witte backplate aanwezig om zoveel mogelijk effect uit de leds te krijgen. Als de leds uit staan valt de backplate helemaal niet op.
Het grootste pluspunt van de vormgeving zit hem in de simpliciteit. Geen logo's geen fratsen, geen hippe lettertypes of superdeluxe behuizing. Zonder ledjes aan vinden veel mensen het maar op een saai toetsenboord lijken. Ik vind dit een pluspunt omdat je de nerdfactor dus helemaal uit kan schakelen! En ook handig als er een serieuze klant langs komt op kantoor.

Bouwkwaliteit
Dit is gewoon een super stevig toetsenbord dat in alle opzichten hoge kwaliteit uitstraalt en zo voelt. Hoogwaardig plastic met een mooie afwerking. De onderkant voelt het zachts aan maar die zie en voel je bijna nooit. De boven en zijkanten zijn met afgewerkt met een soort rubberized coating. De uitklapbare pootjes zijn dikker en steviger dan menig ander toetsenbord en voelen solide aan. De bijgeleverde usb kabel is gold plated en sleeved. Deze voelt ook erg stevig aan en rolt zichzelf niet zo makkelijk op.

Toetsaanslag
Ik heb de Cherry MX Brown switches gekozen vanwege hun redelijke stilte en gemiddelde actuation force. Het toetsenbord typt echt heel fijn. vooral als je niet stil hoeft te doen kan je lekker doortikken. Ik ben gewend om best wat te rammen op een toetsenbord en helemaal tot het einde de toetsen in te drukken. Dit is met Cherry switches niet nodig en je kan zelf met hele kleine tikjes al toetsen aanslaan. Omdat er net een kleine "bump" in de aanslag zit maak je minder snel typfouten door lichtjes net andere toetsen aan te raken.
Ik ga o-rings proberen om het geluid wat te verminderen bij heftig typen.

Precisie
Iedereen die een mechanisch toetsenbord koopt doet dit in mijn ogen voor de precisie die mechanische switches je geven (ok en de ledjes en custom keycaps). Ik kan dit na een maand elke dag 8 uur programmeren beamen. Ik voel wanneer mijn toets is aangeslagen of kan er op vertrouwen dat ik de toets niet helemaal hoef in te drukken voor dat de aanslag registreert. Ik heb brown switches en deze zijn redelijk zacht en licht om in te drukken. Je voelt een klein bobbeltje wanneer de toets registreert. Het fijne aan dit toetsenbord is dat de toetsen ver genoeg uit elkaar liggen en de redelijk rechte randen van de toetsen zorgt er voor dat je minder snel andere toetsen in drukt. Perfect dus.
Enige puntje hier is dat de spatiebalk bol is ipv hol en vanwege de wat gladde coating glij je soms van de spatie balk af als je me je duim naar achter op ej spatie balk wilt tikken. Ok bijna perfect dus.

Ergonomie:
Bij het woord ergonomie moet ik altijd denken aan gebogen toetsenborden of extreem grote pols steunen. Dit bord heeft niks van dat beiden. De Masterkeys Pro S is vierkant en redelijk hoog in vergelijking tot niet mechanische toetsenborden. De grootste punten op ergonomisch vlak scoort dit toetsenbord in het feit dat het numpad mist en rechtshandigen dus hun handen minder ver uit elkaar hebben. Ik ben zelf linkshandig en voor mij maakt dat dus niks uit. Wat ik ook wel merk is dat je heel licht kan drukken op elke toets. Dit vermoeid je vingers en handen dus bijna niet. Ik ben zelf bij veel en snel typen juist een toetsenrammer en dat gaat dan met genoeg weerstand maar niet zoveel dat je weer vermoeide vingers of handen krijgt.
Niet zozeer een ergonomie puntje maar wel iets waar je normaal gesproken je hand in gekke posities voor moet houden zijn de media keys. Deze zijn super gemakkelijk te gebruiken dmv de rechter fn key en de media keys die onder je function keys zitten (pageDn, pageUp, Home, Delete etc). Dit werkt erg intuitief en je hand hoeft geen gekken hoeken te draaien.
Ik kan wel aanraden bij vermoeide polsen een pols steun te kopen voor TKL toetsenborden omdat dit de spanning op je polsen wegneemt. Zie link boven :)

Driver en ondersteuning:
Plug and play en alle standaard led opties zijn hardware matig in te stellen. Dit geeft je een hoop opties zonder drivers of software nodig te hebben. Er zit ook geen software mee geleverd maar die kan je wel van de CM site downloaden. Deze werkt fijn en soepel en geeft je meer tweak opties voor je RGB instellingen.

Functionaliteit
Er zitten genoeg fn opties op zoals backlighting via fn keys maar ook de media keys zijn met 1 hand te bedienen via fn keys. Wat ik wel mis is de mogelijkheid om op het toetsenbord zelf eea te programmeren. Zoals macro's. Dit moet je nu per pc via software doen. Dat is prima als je maar 1 pc gebruikt maar wat minder praktisch als je je toetsenbord thuis en op werk gebruikt.
Ook had de rechter CM logo toets (start menu key) in mijn optiek beter een context menu key kunnen zijn.

Customization
Last but not least is het customizen van je toetsenbord ook wel belangrijk. Wat doe je anders met die ledjes?!
Je kan de backlighting dus volledig per key instellen. Zowel via de software als hardware. Hardwarematig heb je net iets minder opties dan via de software. Deze werkt goed en is absoluut niet ingewikkeld. Hardware matig zitten er ongeveer 10 verschillende led patronen op. Je kan hardware matig ook de kleur van de leds aanpassen.
Het is dus mogelijk om alle toetsen van de Masterkeys te vervangen met andere cherry mx keycaps. Helaas zijn deze lang niet zo goed beschikbaar in Nederland en is dat aanbod beperkt. Je kan daarentegen wel veel vinden op amazon, ebay of buitenlandse sites.
Het feit dat je de usb kabel er af kan halen betekend dat je ook deze een toffe kleur kan geven.

Overige puntjes:
De usb kabel heeft een haakse plug. Dit is opmerkelijk maar niet vervelend. Hij zit aan de rechterkant achter op het toetsenbord. Dit had idealiter onder het toetsenbord kunnen zitten zodat je zelf de kabel een richting op kon laten gaan. Ook is de usb kabel bij grote (werk) bureaus aan de korte kant. Gelukkig is hij wel uitwisselbaar.
Geen meegeleverde o-rings om de toetsen te dempen. Deze kosten slechts een paar euro maar zijn afzonderlijk vreselijk lastig te vinden.

Laatste woord
In mijn optiek een bijna perfect toetsenbord met een paar kleine puntjes die het dagelijkse gebruik niet in de weg staan.

Meer foto's/gifjes en/of video's volgen nog.

Tussentijdse update
Ik heb van de support van CM gratis silencer o-rings kunnen krijgen. (Top service!) In combinatie met de rings is het geluid veelal gelijk aan een willekeurig ander toetsenbord EN heb je niet het nare gevoel van de keycap die de backplate raakt. Ik ben echt preciezer gaan typen op dit bordje. Ik neem hem mee naar werk en weer terug. Heel heel blij mee!

Heb jij ook een Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Brown)?

Leuke review!
Mag ik vragen hoe je die gratis silencer o-rings hebt weten te bemachtigen? Ik wil deze ook graag proberen voor mijn CM Pro M cherry brown.
Ik heb contact opgenomen met Cooler Master en gevraagd of zij deze zelf verkochten of een suggestie hadden waar ik ze kon kopen.
Ze hadden nog wat van de rings op voorraad omdat deze bij een ander toetsenbord werd meegeleverd en hebben een setje gratis mijn kant op gestuurd!
Hoe precies heb je contact met ze opgenomen? Via de website van Cooler Master kom ik alleen op een contact formulier uit wat ik in kan vullen. En verder zie ik een telefoonnummer van de distributeur in Eindhoven.
Wat ik nog kan terug vinden is dat ik via de fanzone contact heb gehad: https://account.coolermaster.com/LogOn.aspx
Hope that helps