Apple USB lichtnetadapter van 5W (A1400) Review

cj1 23 juni 2016, laatste update op 28 juni 2016, 1.035 views

Apple USB lichtnetadapter van 5W (A1400)

Een hele goede netvoedingsadapter: slechts 9,37 mV rimpelspanning en ook slechts 59 mV aan spanningspieken bij 1,000A last. De OCP schakelt in bij 1185 mA en weer uit bij 1011 mA. Ook de efficientie lijkt ok: 5,131 W uit bij 6,15 watt aan de 230V zijde (82%).

Pluspunten

• energieefficiëntie
  • lage rimpelspanning
  • lage piekspanning

Minpunten

• prijs
  • veel namaak

Ik heb getest met een A1400 uit Salcomp productie die reeds jaren in gebruik is geweest. Deze 5W netvoedingsadapter werd geleverd met een Apple iPhone uit de 5 serie.

Het gewicht dat ik heb gewogen is 27,03 gram. De weegschaal werd vooraf gecalibreerd met een 100,00 gram gewicht. Desondanks zal de afwijking minimaal 0,01-0,04 gram zijn door meetfouten, de meetfout van de weegschaal is helaas onbekend. Het gewicht zegt ook niet alles, de componenten zijn intern namelijk vastgezet met een soort kit, en daar zal niet steeds precies dezelfde hoeveelheid van zijn gebruikt.

Des te zinniger zijn de electrische meetresultaten van de LMG95 (filter:none, couple: ac+dc, cycle = 5 sec., average: 1 cycle, genoteerd werd de hoogste waarde van minimaal 8 volledige cycles, preheat: >11 minuten @ 1,000A) en een IT8512A+ last:
[mono]
1,000 5,0744 9,37 59
1,500 O.C.P.
------ ----- ----- -----
[/mono]

De over current protection (OCP) schakelt in bij 1185 mA en weer uit als de last naar 1011 mA daalt.

Jammer genoeg wordt er veel namaak aangeboden als "A1400 bulk" ook hier in Nederland, en bij de Tweakers pricewatch shops. Bijgaand daarom de foto's van zowel de namaak als de originele Apple A1400 adapter. Zoek de verschillen.

Heb jij ook een Apple USB lichtnetadapter van 5W (A1400)?

Vreemd dat mensen nog steeds in bulk of andere massa-verkopen trappen, het zou nu toch wel duidelijk moeten zijn dat het niet aannemelijk is dat je consumentenproducten van Apple zonder doosje kan kopen als ze nieuw zijn...

Waarom is de prijs eigenlijk een minpuntje?
Omdat ¤20 voor een adapter best wel veel is. Dat veel mensen niet snappen dat de kwaliteit van de adapter ook verschil uit maakt (en dus niet alleen of ie 5V kan leveren maar ook hoe stabiel hij 5V kan leveren) voor de levensduur van je telefoon is dan weer jammer. Deze laders behoren tot de topklasse in de consumentenmarkt, met goede isolatie en elektrische ontkoppelingen.
En omdat de Apple USB-lichtnetadapter van 5 W geen ¤20 euro maar zelfs ¤ 25 kost bij Apple.

De echte MD813Z/M heeft daarnaast ook nog een lage rimpelspanning en lage spanningspieken. Overigens heeft - elektrische gezien - de oude A1300 nog betere/lagere waardes.
"Elektrisch gezien" is daarbij de correcte toevoeging. De A1400 heeft namelijk een aantal extra componenten die ervoor moeten zorgen dattie niet spontaan in brand vliegt.
Ik vraag mij af of die A1300 echt in brand vliegt. Ik heb wel gemerkt dat de OCP van de A1300 niet ingeschakelt, echter de spanninng daalt ook, zodat het opgenomen vermogen niet noemenswaardig boven de 6,2 watt uit komt. Mocht er iemand een link hebben naar meer details over wat er met die A1300 mis is, dan is die van harte welkom.
Apple geeft zelf aan dat deze lader brandgevaarlijk is en je hem daarom kan omwisselen voor een A1400.
Apple geeft nergens aan dat de A1300 "brandgevaarlijk" is, wel dat deze "oververhit" kan raken in zeldzame gevallen. De TME-limiet voor kunsstoffen die bij normaal gebruik worden aangeraakt is: 70ºC bij 40ºC omgevingstemperatuuur (IEC 61010-1:2010).

Ik lees op een ander tweakers topic overigens wel dat de A1300 temperatuur zo hoog oploopt dat de kabel danwel het stopcontact zwarte roetdeeltjes bevat.

In de A1300 netvoedingsadapter is op zich een thermistor aanwezig die de boel uit zou moeten schakelen bij hoge temperaturen. Mijn vraag is waarom dat niet gebeurt. Is die thermistor dan beschadigd, niet gemonteerd, komt het signaal niet door, is de maximum temperatuur onjuist ingesteld, ...?
Oververhitting in combinatie met veiligheidsrisico staat met elektronica wel degelijk in direct verband met brand. Zeker als er roetdeeltjes bij komen kijken.

Misschien heeft big clive de betreffende adapter al in handen gehad en hem doorgelicht. Anders kan ik er nog wel eentje regelen. Als er interesse in is om dat openbaar inzichtelijk te maken dan is het misschien een optie om em op te sturen.
Dit kanaal (big clive) bevat geen content die overeenkomt met de zoekopdracht 'a1300'.

Henrik K. Jensen heeft wel interesse in een A1300 disassembly.
Die waar de C E het verst uit elkaar staat is vast de Chinese kopie?
Volgens mij is op die foto de onderste echt. Ook te zien aan de consistentheid van het letter type tov de bovenste. :)
Idd ;) en de aanduiding van 'HZ'
Ja ik vergis me, als het iets verder uit elkaar staat is het Conformité Européenne, als het dichterbij staat is het China Export
Ik heb nog een nieuwe foto toegevoegd. Dit keer van de A1400 Flextronics. Ook hier is weer één van de twee exemplaren namaak. De tekst op de lichtnetadapter is deze keer echter zonder tikfouten.

[Reactie gewijzigd door cj1 op 28 juni 2016 01:15]

Eigenlijk zeg ik zonder twijfel de onderste.

In het echt is het makkelijker te voelen door ze even op te pakken. De namaak is vaak nogal wat lichter :)
Inderdaad, die onderste is weer de echte.

Overigens het verschil tussen 26,30 (namaak) en 27,02 gram (echt) ga ik niet voelen met oppakken.
Dan is het een goeie kopie of misschien daadwerkelijk een originele maar niet helemaal door de keuring gekomen bijvoorbeeld. De meeste kopieeen die ik heb gezien zijn vaak een stuk lichter en meteen te herkennen aan de matige afwerking.

Waar komt die vandaan?
Omdat de leverancier reeds twee extra laders heeft toegezonden en daarna uit eigen beweging mijn betaling heeft teruggestort, vindt ik het niet netje om de naam van die firma hier te noemen.

Je ziet wel dat de kopieerkwaliteit anno 2016 flink is gestegen. Zelfs mijn leverancier werd genept.

Niet helemaal door de keuring gekomen?
- de OCP schakelt ruim 200 mA eerder in (981 i.p.v. 1185mA)
- de spanning stijgt naarmate de last toeneemt
- Uac = 168 mV versus 9 mV bij het origineel
- Upp = 666 mV versus 59 mV bij het origineel

[Reactie gewijzigd door cj1 op 28 juni 2016 23:30]

59mV drop is wel heel erg weinig bij 10kA last. ;)
10kA? Er staat toch 1,000 A? oftewel 1000mA
Nadat ik zelf ook 3x moest zoeken om het weer te zien; in de kop / samenvatting:
slechts 59 mV aan spanningspieken bij 1.0000A last
Merci, zo heb ik nu de punt aangepast in de bedoelde komma.