Dell XPS 15 (9530-4621) Review

Erendiz 23 juni 2016, laatste update op 23 juni 2016, 979 views

Dell XPS 15 (9530-4621)

Dell adverteerde voor dit XPS 15 (9530) dat je juist onderdelen kunt vervangen of uitbreiden, dit gegeven was voor mij de doorslaggevende reden i.c.m. de prijs/kwaliteit verhouding dat ik voor een Dell ben gegaan en niet voor een Apple. Welnu DELL MISLEIDT de klant en VERKOOPT LEUGENS m.b.t. hun GARANTIEREGELING.

Pluspunten

• robuust gebouwd
  • mooi design, eyecatcher

Minpunten

• Garantie is een farce!
  • Dell is Discriminatoir op o.a. twitter
  • Zeer slechte WiFi
  • Intel onboard vga crasht voortdurend, vooral bij extra sherm aansluiting
  • vga fan maakt onnodig veel toeren en dus lawaai
  • Dell Update werkt niet
  • prijs is stevig
  • batterijduur is droevig

Dell adverteerde voor dit XPS 15 (9530) model dat je juist onderdelen kunt vervangen of uitbreiden, dit gegeven was voor mij de doorslaggevende reden i.c.m. de prijs/kwaliteit verhouding dat ik voor een Dell ben gegaan en niet voor een Macbook Pro. En ik ben zeker niet de enige die hierover zo dacht, zelfs één van de Dell monteurs die bij mij aan huis kwam voor één van de reparaties vertelde mij dat ook hij om exact dezelfde reden deze XPS 15 had gekocht.

Om verzekerd te zijn van een solide support en langdurige garantie heb ik ook dit erbij aangeschaft: "2 Years NBD with Premium Phone Support-XPS 15 and 17 Only" daar betaalde ik 193,28 excl btw extra voor. Welnu DELL MISLEIDT de klant en VERKOOPT LEUGENS m.b.t. hun GARANTIEREGELING.

Nu had ik met dit laptop al vanaf dag één problemen/klachten, het begon allereerst met dode pixels en later volgden WiFi en netwerkkaart problemen, USB kabel aansluiting problemen en ten slotte ook nog de onboard Intel Videokaart die continue crasht. Dus maakte ik gebruik van mijn recht om de garantie aan te spreken. Dit werd de eerst 3x gehonoreerd en stuurde Dell tot 3x toe een monteur aan huis om de problemen aan te pakken. Ik kreeg een nieuwe scherm, een nieuwe netwerkkaart en tot slot zelfs een nieuwe moederbord. U begrijpt dat ik erg enthousiast over Dell was en vond elke euro die ik eraan had uitgegeven meer dan waard! Echter niet wetende wat mij daarna te wachten stond...

Enkele weken na de laatste keer (begin 2016) toen ze het moederbord hadden vervangen heb ik Dell klantenservice gebeld om te melden dat niet alle problemen waren verholpen. Ditmaal had Ik een medewerker aan de lijn die aanvankelijk de eerste 10-15 minuten met mij zeer goed meedacht en stond op het punt voor de 4e keer een monteur langs te sturen. Allemaal fantastisch dacht ik, tot hij ineens aangaf dat ik geen recht op garantie had. Omdat ik hem had aangegeven wat bij hen sowieso al bekend was vanaf de 1e keer namelijk dat één van de SSD's vervangen was.

Ik heb hem aangegeven dat ik geen zin had om deze onzinnige discussie opnieuw te voeren, want dit had ik eerder al gevoerd met Dell Klantenservice. Ik had ze toen middels de advertenties, de algemene voorwaarden en de handleidingen die ze de wereld instuurden overtuigd dat er geen sprake was en kon zijn van het vervallen van de garantie. In de handleiding van Dell nota bene staat o.a. uitvoerig beschreven hoe je bijvoorbeeld de SSD kan vervangen en ook hoe je de geheugen kon uitbreiden etc...!!

En op mijn vraag waarom dan al die 3x ervoor wel de garantie van toepassing was, wilde en kon de telefoniste van Dell geen antwoord geven! Een bedrijf die zelf zijn eigen voorwaarden niet naleeft, misleidende advertenties plaatst en extra uitbreiding van zijn garantieregeling verkoopt waar je uiteindelijk niets aan hebt is niet de Dell die ik voor ogen had. Ik voelde mij behoorlijk bedrogen en genaaid! Op de vraag ben ik opeens te duur voor Dell geworden en weigeren jullie daarom de garantie kreeg ik geen bevredigende antwoord van de Dell medewerker. Is Dell soms te beroerd een fatsoenlijk werkend product te leveren en zijn de garantieregelingen puur voor de sier?

Nu zit ik al sinds de aanschaf met een schitterend ogende Dell XPS 15 waar ik nauwelijks (werk)plezier aan heb beleefd. De drama is echter niet voorbij, toen ik enkele tweets wilde plaatsen bij @DellLuistert, werden mijn tweets niet geplaatst en werd ik zelfs geblokkeerd door Dell! Ik had geen beledigingen of kwetsende dingen geschreven. Daarna heb ik gekeken of er überhaupt klachten worden geplaatst op hun timeline, dat blijkt wel zo te zijn. Dan vraag ik mij af waarom ze niet naar mijn tweets LUISTEREN?https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Bg5Br3OOclml5I.png

Ik vermoed dat hier sprake is van DISCRIMINATIE, de klachten die zij @DellLuistert toelieten waren allemaal van mensen met een bepaalde “witte” althans van westerse afkomst. Dell heeft namelijk mijn twitter account gecheckt door mij te volgen, en vervolgens mij geblokkeerd. Dell licht je niet alleen op, maar ze zijn ook niet vies van discriminatie op basis van afkomst, ras etc…! (De oderstaande foto van een twitter account dient slechts ter illustratie) https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Bg5BrAQudmlVRd.png

Heb jij ook een Dell XPS 15 (9530-4621)?

Ik zie totaal niet waarom hier met de term discriminatie geslingerd wordt. Ik zie hier totaal geen vorm van discriminatie. Dat ze jou blokkeren op Twitter, oke, misschien niet netjes. Echter, de foto die je plaatst m.b.t. het gesprek op Twitter is uit 2013 en dat ging over een totaal andere laptop, namelijk die bij deze review:
productreview: Dell XPS 12 (9Q23-4523) review door Boyd

Waarom post je dat hier dan nu weer bij meerdere andere laptops (1 review van jou is alweer verwijderd inmiddels)? Daarbij is dat Twitter account, en ik neem even aan dat dit jouw account is, niet echt actief meer geweest het laatste half jaar, dus heeft er dit keer uberhaupt wel communicatie via Twitter plaatsgevonden?
Die foto is bedoeld om te illustreren dat ze andere kritische tweets niet geweigerd hebben en ook niet hebben geblokkeerd. Ik heb slechts vragen gesteld en vermeld dat ze leugens verkopen m.b.t. garanties... De twiter account van Dell Nederland BV heet hoe ironisch ook DellLuistert... Maar Dell luistert niet naar iedereen die oprecht klachten heeft en daar ook voor riant heeft betaald! En dat is je reinste discriminatie!!

Het gaat mij om de XPS 15, niet om andere modellen. de één is van 2014 (9530) en de ander van 2015 (9550). Het is niet zo dat Dell opeens een andere klantenservice en wezenlijk andere garantiebepalingen heeft. Als je een XPS 15 koopt en garantie is belangrijk voor je i.v.m. werk etc. dan is het handig om te weten hoe bedrijven ermee omgaan.

Ik heb mijn contacten met Dell telefonisch gedaan, niet via twitter. Als ze je niet serieus nemen en je voor het domme houden, dan kan en mag je dat op social media zetten. Ben jij soms de waakhond van Dell en bepaal jij wat wel en niet mag?
Nee, dat ben ik niet, ik heb helemaal niets met Dell. Echter, als jij foto's van iemand anders zn Twitter gaat plaatsen, zonder aan te geven dat dit een voorbeeld is (en zelfs dan vraag ik me af wat de toegevoegde waarde dan is), dan lijk het erop dat jij je voordoet als iemand anders. Dit kan zelfs strafbaar zijn.

En nogmaals, ben voorzichtig met de term discriminatie. Tenzij nadrukkelijk blijkt dat ze jou weigeren te woord te staan omdat je (neem ik even aan) niet blank bent, pas dan kan je mogelijk spreken van discriminatie. Mogelijk.
Echter, uit het feit dat je zelf al foto's plaatst van een blank persoon (ook een Tweaker volgens mij) die schijnbaar eerder eenzelfde ervaring met Dell heeft gehad blijkt dat hier geen sprake is van discriminatie. Iemand of een bedrijf hier zo maar onterecht van beschuldigen kan worden bestempeld als smaad of laster, wat ook strafbaar is. Dus nogmaals, ben voorzichtig waar je mensen van beticht.

Ik vind het ontzettend balen voor je dat je zo'n pech hebt gehad en daarna ook last hebt gehad van slechte klantenservice, maar zo maar mensen of een bedrijf beschuldigen van discriminatie vind ik not done.
Ik toon enkel aan dat ze een ander wel te woord staan, maar mij direct blokkeren. Als een bedrijf of persoon niet eens de moeite neemt om te "luisteren" zoals ze via hun twitter account beogen te doen, waarom maken ze dan een uitzondering op mij? Wat heb ik hen misdaan? Ik word direct geblokkeerd. Dell luistert niet via de telefoon, reageren via e-mail werkt niet en luistert ook niet via hun twitter account @DellLuistert...

Het is niet dat ik niet blank ben, op de foto hierboven kan je zien dat ik zelf ook blank ben. De term "wit" is een sociale term die de Nederlandse overheid hanteert voor niet westerse allochtonen. Maar ik zie geen enkel andere reden waarom ze mij eruit moeten pikken dan mijn naan die zichtbaar is als dat je enige aanknopingspunt is en het feit dat ze mij toegevoegd hebben en daardoor inzage hadden in mijn twitter account om dan vervolgens af te leiden wat mijn afkomst is, geeft mijn inziens genoeg reden om aan te nemen hoe laat het is...

Ik zal bij deze foto extra duidelijk vermelden dat het als voorbeeld dient voor zover dat niet duidelijk is voor bepaalde mensen... dank voor de feedback.
Heftige ervaringen. Hoor weleens vaker minder positieve ervaringen. Maar ook hele goede ervaringen met XPS laptops in het algemeen.

Ook wel een heftig verwijt dat ze discriminerend zijn. Is dat puur gebaseerd opdat ze je bericht niet tonen (en je dus denkt dat ze op je profiel hebben gekeken, zagen dat je wellicht een ander dan Nederlandse afkomst hebt en je dáárom hebben geblokkeerd?). Mochten ze discrimineren zou dat natuurlijk héél verwijtend zijn en helemaal voor zo'n groot bedrijf als Dell. Mocht het echter een gok van je zijn, vind ik dat bijna evenzo discriminerend naar Dell toe, om ze te verdenken van (onterechte) discriminatie.
Jammer dat je zo'n vervelende (en vooral ook vage) ervaring hebt met Dell. Mijn tip is om de consumentenbond te proberen? Of een consumentenrecht instantie, rechtsbijstand.

Om ze discriminerend te noemen vind ik echter wel een erg gewaagde conclusie. Het is daarnaast ook niet duidelijk hoe je zelf gereageerd hebt voor ons (als lezer van jouw ervaring) en om op die halve informatie zo'n uitspraak te doen vind ik niet handig.

Desalniettemin erg vervelend voor je!
Wat ik zou doen: Maak een dossier voor jezelf aan, reageer eventueel via nieuw twitteraccount, mail ze, en neem contact op met bovenstaande organisaties.

Hou je ons op de hoogte?
Zonder mijn tweets over Dell's garantiebepalingen te plaatsen hebben ze mij direct geblokkeerd. Dus communicatie via de telefoon met klantenservice kan niet, over e-mail kan niet en nu ook niet meer via social media... Dus probeer ik het o.a. via tweakers en vrees dat ik straks een advocaat moet inschakelen. En dat bedrijf heeft een twitter account die heel ironisch zich DellLuistert noemt.. dat heet spotten met de klanten...

Ik zal jullie op de hoogte houden.
Ik deel de drama's met de XPS, heb zelf al tal van reparaties gehad. Ook de crashende display driver is zeer irritant in Windows 10 icm externe schermen. Omdat ik de laptop zakelijk heb en gebruik destijds 4 jaar nbdos garantie afgesloten. Op zich worden reparaties vlot en netjes uitgevoerd, maar soms is het ook een moeilijk verhaal. Ik denk dat dit mijn laatste Dell laptop was, terwijl ik toch eigenlijk al zo'n 13 jaar een trouwe Dell klant ben.

Je verhaal over discriminatie vind ik nogal overtrokken, misschien heb je gelijk. Het bewijs wat je hiervoor hebt is nogal dun. Misschien is de klantenkring van Dell wel voor 90% "wit" (zoals je het zelf noemt), of klagen "witte" mensen veel meer... Het lijkt mij zeer sterk dat er binnen Dell op zo'n duidelijke manier gediscrimineerd wordt. Ik heb overigens ook meerdere malen een supportmedewerker aan de lijn gehad die duidelijk niet uit Nederland kwam (afgaande op zijn accent), door die medewerkers werd ik ook keurig te woord gestaan en geholpen.
ALs je even gegoogled had had je gezien dat WIndows 10 wat problemen opleverd met Intel iGPU oplossingen en dat je de drivers moet deinstalleren en de nieuwste drivers handmatig moet installeren.

De racisme kaart ga ik niet eens op in. Te droevig voor worden en de meeste Dell sales personen zijn zelf niet eens van westerse afkomst overigens. Misschien moe tje eens bji jezelf te rade gaan met hoe je problemen benaderd, je taalgebruik en aannamens achterwege laat. Misschien vinden mensen je wel gewoon irritant door hoe je bent en niet wat je afkomst is.
Je loopt wel erg hard te schreeuwen overal, dat trekt ook publiek op een gegeven moment hé. Dat Dell je Twitter account hackt klinkt als een hoog aluhoedjes gehalte.
Vermoeiend om altijd maar te denken dat je gediscrimineerd wordt. Altijd hetzelfde liedje, wanneer eens iets niet gaat als gewenst wordt er direct 'discriminatie' geroepen.