Philips Hue White and Color Starter Pack (GU10, 3 lampen, met Bridge 2.0) Review

Awesomehobo 27 juni 2016, laatste update op 27 juni 2016, 1.570 views

Philips Hue White and Color Starter Pack (GU10, 3 lampen, met Bridge 2.0)

Philips Hue: Duur speeltje dat snel verveelt, makkelijk in gebruik is en het dagelijks leven nt iets prettiger kan maken.

Pluspunten

• Aan/uit schakelaar zonder op te staan
  • Verlichting aan te passen naar voorkeur, per kamer en per lamp
  • Easy-to-use Hue App
  • Dimmer en tijdschakelaar standaard in Hue App

Minpunten

• Erg prijzig
  • Groter dan de normale GU10 LED's

Kwaliteit Score: 5
Let op!: Dit betreft versie 2.0 van het Philips Hue Lamp Starterpack.
Deze review is geschreven in eigen tijd en op eigen kosten; Ik review dit product om anderen een beter idee van het product te geven in het geval zij dit willen aanschaffen.

Waarschuwing: er zijn veel (grote) foto's gebruikt in deze review :9

Het Philips Hue Lamp Starterpack is een basis voor een potentieel zeer uitgebreid netwerk van verlichting in en om het huis, bedienbaar vanaf je smartphone en/of tablet.

Je kan de verlichting aan/uit zetten, dimmen, timen, of veranderen van kleur, zonder op te hoeven staan, wat het gemak van de mens dus verder voed.

In mijn geval heb ik de Hue deels aangeschaft om een stap in de richting van de lopende Smart-Home hype te maken, maar veelal omdat ik in mijn toekomstige slaapkamer geen "normale" lichtschakelaar heb, maar een trekkoord.

Voor meer info van Philips zelf, zie:

De doos en inhoud

De Philips Hue wordt geleverd in een mat-zwarte doos met veel informatie op de buitenkant. Hierdoor kunnen we onder andere een eerste blik werpen op wat er in de doos zit, en over wat voor specificaties de Hue-set beschikt.

Hieronder een aantal foto's van de doos:
(Foto's moesten helaas ge-resized dus kwaliteit is helaas lager dan gepland)

De voorkant
De zijkant (idem aan beide zijden)
De achterkant
De onderkant

Bij het openen van de doos worden we begroet met het Hue-logo, en de tekst "Personal Wireless Lighting" op een stuk karton dat we opzij dienen te vouwen om de inhoud van de doos te weergeven.

De set komt, zoals de titel vermeld, met 3 lampen, V2.0 van de Hue Bridge, een adapter + EU-stekker opzetstuk, en een netwerkkabel van circa 1M.
(De kabel van de adapter is circa 1.5M, mocht iemand dit zich afvragen)
Extra GU10 Hue lampen kunnen tevens worden aangeschaft voor circa 55,-, tot een maximum van 50 lampen per Hue Bridge.

De inhoud van de doos, EU-opzetstuk al aan adapter gekoppeld.

Ik heb helaas geen meetlint of liniaal bij de hand, maar schat de Bridge op zo'n 8x8cm, en zo'n 2cm dik. De lampen zelf schat ik op circa 7cm hoogte.

Hue bridge naast een "normale" deodorant-bus van Axe:
Hue lamp met reguliere GU10 fitting LED er naast:
En de reguliere LED tegenover de Hue lamp:

De bridge is een vrij simpel apparaatje van zichzelf; deze beschikt over een poort voor de adapter, een poort voor de netwerkkabel, en een grote ronde knop in het midden van het apparaat, met daarboven een aantal (blauwe) LED's.
Tevens heeft de bridge een aantal bevestigingspunten aan de achterzijde, om deze bijvoorbeeld ergens aan op te hangen.

Aansluiten van de Hue

Het aansluiten van de Hue is simpel. Hoe simpel? Nou, een beetje zoals het gezegde "Een kind kan de was doen".
Het enige wat er namelijk gedaan hoeft te worden, is de Bridge voorzien van zijn internet en stroomaansluiting, de Hue lampen te monteren, de verlichting aanzetten en de instructies volgen op de Hue App.

Deze handelingen zijn wederom simpel; Eenmalig op de grote ronde knop van de Bridge drukken, en de app herkent het station automatisch. (zolang de telefoon/tablet (wifi) internet heeft)

Een van de weinige foto's die ik niet genomen heb, is een blik op de bridge terwijl deze aangesloten is. Helaas...

Wl heb ik foto's van mijn plafondlamp met reguliere LED lampen, en de Hue lampen, ter vergelijking qua formaat en verlichting:

Reguliere LED UIT
Philips Hue UIT
Reguliere LED AAN
Philips Hue AAN

Werking van de App (op Android)

De Hue App is gelukkig grotendeels voor zichzelf sprekend.
Opties en activiteiten worden goed aangegeven, en je kan een hoop dingen zelf instellen.

Op dit moment in de review mocht ik van Tweakers niet de hoeveelheid afbeeldingen toevoegen die ik wilde, dus kan ik helaas niet alle screenshots van de App laten zien die ik wilde laten zien

Zodra je de Hue hebt geconfigureerd, heb je als het goed is je lampen toegewezen aan een kamer. In mijn geval is dit mijn slaapkamer.

In de onderstaande afbeelding is te zien dat je twee opties hebt om je lampen aan/uit te zetten; Per kamer, of alle kamers tegelijkertijd.
Tevens is de slider onder de kamer(s) te zien, waarmee de lampen in die kamer gedimd kunnen worden.

Verder is het ook mogelijk om per kamer elke specifieke lamp aan/uit te zetten, te dimmen, of te veranderen van kleur:

Verder heeft Philips een scala aan scenes klaargezet, welke je kan selecteren, en tevens ook dimmen.
Lentebloessem scene (App)
Lentebloem scene (Lampen)

En buiten de vooraf ingestelde scenes, is het ook mogelijk om een foto te selecteren, en de kleur van de lampen in te stellen op basis van de foto, zoals in onderstaande foto's te zien is met een scene uit Uncharted 4:
(Niet alle 3 de lampen gebruikt; een 3e lamp zou een lichte tint van groen moeten toevoegen)

Wat k mogelijk is, maar wat ik helaas niet goed kan laten zien door het limiet aan foto's dat je per review mag uploaden (Tja ik had er nogal veel), is het instellen van een tijd in de Hue App, om je verlichting aan/uit te zetten.

Zo heb je de opties "Ontwaken" en "Slapen gaan", waarbij je respectievelijke tijden kan aangeven op welke de lampen aan of uit gaan, wat kan door een directe aan/uit schakeling, of door langzaam te dimmen/langzaam feller worden.

Ng een optie van de Hue is het automatisch aanzetten van de lampen wanneer je thuis komt.
Ik heb dit zelf nog niet getest.

Samenvatting

De Philips Hue is, zoals aangegeven in de korte toelichting van deze review, eigenlijk gewoon erg duur speelgoed. Het dagelijks veranderen van kleuren van de lampen is een leuke bezigheid, waar je je de eerste paar dagen wel mee kan vermaken. Zelf vond ik het bijvoorbeeld leuk om de verlichting op gedimd rood te zetten, om een beetje overeenkomst te bieden met mijn zwart-rode gaming setup.

Verder is de Hue uiteraard erg functioneel.
Hoewel ik zelf de toegevoegde waarde van de thuiskom/wegga functie niet in zie, vindt ik het dimmen en de aan/uit schakelaar erg prettig. Zo hoef ik geen 'dedicated' dimmer te kopen en te vervangen met een reguliere schakelaar, en kan ik het licht uit zetten vanuit mijn bed, zowel langzaam dimmend als direct.

Als ik de Hue een cijfer zou moeten geven, zou dit een 8 zijn.
De Hue heeft mijn dagelijkse routine iets versimpeld door zlf de verlichting aan/uit te zetten, en mij het gemak te bieden om de verlichting vanuit elke kamer in het huis aan of uit te zetten. Ik vindt het een mooi product, en de optie om de kleur te veranderen is een prettige belevenis.

Tevens zou het mogelijk moeten zijn om deze verlichting te koppelen aan je (smart) TV, waardoor je dagelijkse avondje TV kijken wellicht wat meer pit krijgt.
Ik heb dit zelf alleen niet getest. Wellicht kunnen jullie dit toelichten in de comments, mocht iemand hier om vragen :)

Dit was mijn eerste zeer uitgebreide review, ik hoop dat de informatie nuttig is voor degene die dit leest, en dat de foto's duidelijk genoeg zijn. Laat het me weten, ik sta open voor suggesties!

Heb jij ook een Philips Hue White and Color Starter Pack (GU10, 3 lampen, met Bridge 2.0)?

Zelf ben ik ook een tevreden gebruiker van het Hue systeem, al heb ik enkel de white variant. De optie om de lampen in te schakelen zodra je telefoon zich aanmeldt op je netwerk thuis werkt perfect :)

En andersom ook natuurlijk, je vergeet nooit het licht uit te zetten. Tenzij je je telefoon niet meeneemt natuurlijk als je weggaat maar de kans daarop is bij mij net zo groot als dat ik naakt de deur uit zou stappen :+

[Reactie gewijzigd door DePaul op 27 juni 2016 11:30]

Inderdaad, ik denk dat veel mensen dat hebben :)
Vroeger (Lees 5 jaar geleden) vergat ik mijn telefoon nog wel eens, maar ja, dat was dan ook een Windows mobile 6.0 telefoon waarmee je eigenlijk niet zo veel kon.. (Kreeg je er ook nog zo'n stokje bij..)

Tegenwoordig neem ik altijd mijn telefoon mee, dus is dit inderdaad wel een fijne optie.
Zoals vermeld heb ik het zelf nog niet gebruikt, maar dit is meer omdat het puur de verlichting in mijn slaapkamer is. In dat geval een beetje zonde om het licht aan te hebben staan als ik niet in mijn slaapkamer ben :9

Maar gelukkig werkt het handmatig schakelen, of aan/uit op een bepaald tijdstip ook prima! :)
Klopt, gebruik het inmiddels ook als wake-up light ... werkt ook prima. Van alle markten thuis, dat systeem :D

En wat ook nog meespeelt is dat het fijn is om 's avonds in de winter niet in een donker huis thuis te hoeven komen. Kleine moeite, groot verschil :)
Die 50 lampen per bridge is een theoretisch limit
The bridge does allow up to 63 (also as described here: http://www.developers.mee...n/bridge-maximum-settings) but the system becomes less responsive, so in other words: use more than 50 at your own risk. Currently the bridge only has space for 63 lights so you can't go above that even if you try.
Ik geef alleen aan wat Philips de gebruiker/koper belooft :)

Straks geef ik aan dat het er 60 zijn, koopt men het product vanwege die 60 lampen, en wordt ik aangesproken als het niet goed werkt |:(

Maar, bedankt voor de info :)
Wellicht nuttige informatie voor andere lezers, al moeten ze wel even letten op het stukje:
"but the system becomes less responsive, so in other words: use more than 50 at your own risk."
I know, heb zelf 20 lampen hangen.
Afgelopen weekend een disco app geprobeerd, is best wel indrukwekkend om je eigen disco thuis te hebben.
Moeten er dus speciale armaturen voor aangekocht worden aangezien de gu10 lamp een stuk groter is en dus dieper het plafond in moet? Is er grote verschil tussen de white ambiance en de kleuren versie Gu10 lampen? Ik twijfel erg aan of ik gewoon voor de witte versie ga of toch voor de kleuren.. Ik vind een forse meerprijs.
Speciale armaturen aankopen lijkt me onnodig. De lampen passen in elke GU10 fitting en zitten daarbij prima stevig vast. Je zou eventueel extra armaturen kunnen kopen mocht je het niet mooi vinden dat de lamp verder uitsteekt dan andere GU10 ledlampen / spotjes, maar echt nodig is het niet.

Ik heb zelf enkel de kleuren variant, en kan je dus geen informaite geven wat betreft de white ambiance versie. Als ik helderder licht wil hebben, dan stel ik dat via de app gewoon in.

Mocht je echter niet van plan zijn om kleuren te implementeren in je verlichting, zou ik gewoon de "normale" white ambiance variant nemen om inderdaad geld te besparen. Hiermee kan je alsnog de lamp(en) van afstand bedienen, dimmen, etc.
ok.,maar ze mogen niet uitsteken uiteraard uit het plafond,dat zou er vreemd uitzien. Denk toch maar de witte versie dan. Ben waarschijnlijk snel op die kleurtjes uitgekeken.