×

Help Tweakers weer winnen!

Behringer X-Air XR18 Digital Mixer Review

HeorotH 25 juli 2017, laatste update op 25 juli 2017, 4.669 views

Behringer X-Air XR18 Digital Mixer (Product gekocht)

Waar 'vroeger' Behringer in de pro-audio scene niet echt een super naam had legt het huwelijk met Midas deze digitale mixer geen windeieren. Qua geluidskwaliteit en mogelijkheden valt er over deze mixer geen slecht woord te zeggen. Wel is het enorm wennen om te mixen zonder fysieke schuiven.

Pluspunten

• Midas Pre-amps zijn kraak helder
  • zeer uitgebreide mogelijkheden
  • stageblock design voorkomt leggen van enorm dikke multikabel losse stageblocks
  • Zowel als live mixer te gebruiken en als audio-interface. zelfs tegelijk (multisporen recording van een live mix)
  • zeer veel aux / monitor uitgangen
  • Licht gewicht (3,5 kilo)
  • losse monitor mix app voor mobiel en tablet
  • in- / output routering zeer uitgebreid te configureren

Minpunten

• Middelmatige on-board wifi
  • in rackmounted opstelling is powerswitch niet toegankelijk
  • koptelefoon aansluiting niet te re-routen zonder USB
  • ipad en android tablet software erg verschillend

Introductie

Waarom een pro-audio review op tweakers.net? Net zo als in bijna alle industrieŽn komt ook in de audio wereld de PC / "het digitale" steeds meer op de werkvloer. Wat dat betreft ben ik eigenlijk altijd erg ouderwets geweest in de zin dat ik een van de latere overstappers naar het digitale tijdperk ben. Toen ik op zoek ging naar een digitale mixer was (en waarom weet ik eigenlijk niet) tweakers de eerste plek waar ik ging kijken, om vervolgens tot de conclusie te komen dat er op een enkeling na geen reviews beschikbaar zijn.
Waarom de overstap naar digitaal
Ik ben in het trotse bezit van een Allen & Heath GL4, wat een analoge mixer is.
Dit is geen foto van de mijne, was te lui om naar de opslag te rijden om een foto te maken

Deze is mij altijd erg goed bevallen. Daarnaast heb ik ook nog een oudere Allen & Heath GL2200 die ik gebruik als "monitor tafel" (voor de aansturing van de speakers op het podium die er voor zorgen dat de artiesten zichzelf kunnen horen). De collega's om mij heen zijn al jaren bezig met de overstap naar digitaal, en menig maal heb ik stiekum in een hoekje staan lachen als mid-show hun mooie digital wonder vast liep, of ineens ongevraagd dingen ging doen. Echter net zoals in alle vormen van techniek is ook de digital audio techniek in de laatste jaren enorm verbeterd, en steed vaker zag ik mijn collega's stiekum in een hoekje staan lachen als ik weer eens met die gigantische zware flightcase aan het sjouwen was. Digitale mixers wegen een stuk minder. Sterker nog, de mixer in deze review weegt maar 3,5 Kg. Niet alleen vanwege de mixer stonden ze te lachen, maar om een beetje band te kunnen mixen heb je niet alleen de tafel nodig, maar ook nog de nodige effecten, compressors, gates, limiters, etc. Dit is in mijn geval nog 2 12HE (12U) effecten racks op wielen. Last but zeker not least komt daar dan ook nog eens een multikabel bij. Ik heb een 32x8 multikabel op rol van 15 meter. (dat zijn voor de verbeelding dus 40x3 aders in een ongeveer 4cm dikke kabel).

Al met al een hoop gesjouw dus.

Bij de meeste digitale mixers (zo ook bij de behringer) zitten zaken als effecten, compressors, limiters, Equlizers etc allemaal ingebouwd. Zie daar mijn primaire reden om toch over te stappen naar digitaal.

Waarom de Behringer X-Air xr18
Ik liep al een poos na te denken om een mixer te gaan gebruiken met minder kanalen. Het is erg fijn om overhead te hebben, maar voor de meeste bands heb ik maar zo'n 14 tot 18 kanalen nodig.

voor hen die er niet zo in thuis zijn: 7 microfoons voor de drums, 2 mics voor de bas gitaar (of 1 mic en een "lijn" aansluiting via een DI box) 1 mic per gitarist (dus zeg voor dit voorbeeld even 2 gitaristen), zang microfoon voor lead zanger(es), meestal rond de 2 backing vocals dus 2 microfoons, en vaak een stereo kanaal voor een toetsenist. Dit is voor mij een grote band en dan kom ik op 17 kanalen.

Dan heb ik bij de analoge mixer nog wat extra kanalen nodig voor de aux returns (om de effecten in te mixen). Bij de digitale mixer is dit niet nodig. Ik ben dus op zoek gegaan naar een 16 of 18 kanaals mixer. Daarbij heb ik in eerste instantie naar de traditionele modellen gekeken, waar de schuiven fysiek aanwezig zijn. dit omdat mij dat meer flexibiliteit geeft. Uiteindelijk na in een demo center een poosje met de XR18 gespeeld te hebben, en de diverse app's (android, IOS en Mac) uitgeprobeerd te hebben me toch laten overhalen om een "schuifloze" mixer te kopen. De hoofd reden om dit te doen is omdat de XR18 een zogenaamd stageblock model is. Je legt de mixer (met alle aansluitingen) op het podium, en bedient de mixer op afstand met de apps, de laptop of een midi-controller (of een combinatie van de 3). In deze opstelling kan ik ook mijn multikabel thuis laten. In plaats daarvan neem ik nu 20 meter UTP mee, wat in vergelijk niets weegt.

Dan nu over naar de werkelijke review:

De review

8. POWER switch
9. USB port (type B) om de XR18 als 18in/18uit audio interface te gebruiken
10. ETHERNET voor het gebruik van het apparaat
11. RESET 2 seconden alleen netwerk reset, 10 seconden in hele mixer reset
12. REMOTE netwerk modus schakelaar (onboard wifi, wifi client of bekabeld netwerk)
13. MIDI IN/OUT voor verzenden en ontvangen van midi.
14. ULTRANET voor het verbinden van de BEHRINGER P16-M personal monitoring mixers of P16-D distribution hubs.
15. AUX SEND XLR uit voor monitor mixes of voor het zenden naar een extern effect
16. Inputs 17 en 18 ¼ " stereo kanaal

Ingangsconnector jack (6,3 mm), jack (6,3 mm) + XLR, XLR
Uitgangsconnector jack (6,3 mm) + XLR
Insert aansluitingen nee
Equalizer Diverse
Dynamics compressor, expander, gate, limiter
Niveaumeters op de ingangen via iPad / iPhone / iPod, via Android Device, via PC/Mac
AES/EBU I/O nee
Ingebouwde effecten DSP / diversen
Type display geen
Volumeregeling via PC / Mac, via iPad / iPhone / iPod, via Android
Uitbreidingsmogelijkheden geen
Ingebouwde audio-interface USB (multitrack)
Ingebouwde audiospeler USB
Op afstand bedienbaar ja, via iPad, ja, via Ethernet, ja, via WiFi
19 inch 19 inch rackmount (meegeleverd)
Positionering aansluitingen voorzijde
Voeding mixer netsnoer
Interfaces
De mixer heeft meerdere mogelijke interfaces om deze te bedienen. Er zijn apps voor Android en IOS, en er zijn programmas voor Windows, Linux en OSX. Er is zelfs een installable welke is aangepast voor raspbian. De keuze is reuze dus. Maar niet altijd evident.
Windows / OSX / Linux
De Applicatie X-Air voor windows, linux en Mac zien er het zelfde uit en doen ook hetzelfde. Dit is de meest uitgebreide manier om de X-Air te bedienen. Ik gebruik zelf zowel Mac als Windows, en de hoofd reden dat ik liever de Windows versie gebruik is dat ik een Surface Pro heb die net zo draagbaar is als een Tablet en een multi touch screen heeft.

hoofdscherm mixer

channel overview mixer
Android
Wat de mobiele apps betreft is de android app iets flexibeler dan de iPad app. Omdat tablets en telefoons nou eenmaal een wat kleiner scherm hebben past er minder op, en moet je op meer knoppen drukken om op dezelfde plek te komen. Ook passen niet alle kanalen in een overview, en dat maakt er mee werken niet makkelijker.

hoofdscherm mixer op android

channer overview mixer op android
IOS
Er is geen app voor de iPhone, maar wel voor de iPad. Deze heeft echter niet alle functionaliteit. Zo zijn bijvoorbeeld de DCA's (digitale kanalen groepen) niet te benaderen op de iPad. De interface is wat mooier opgepoetst maar daardoor ook minder prettig te lezen. Waar de android app zich redelijk aan het kleurenschema en platte thema van de PC variant houdt is de in de IOS app alles shiny and rounded.

hoofdscherm mixer op IOS
Overige apps
Zowel op Android als op IOS is er ook een personal monitoring app. Deze app kan door de muzikanten op hun telefoon gezet worden en hiermee kunnen zij zelf hun monitor bedienen. Zij kunnen hiermee voor zichzelf de ideale monitor mix maken. Ik vond dit in eerste instantie een hele mooie optie, maar heb em nog nooit gebruikt omdat de muzikanten er niet aan willen. Die hebben liever dat ik de monitoren bedien.

Fysiek bedienen
Mijn persoonlijke voorkeur voor het bedienen van de mixer (niet configureren, dat doe ik met de PC) is door gebruik te maken van iets met fysieke schuiven. Het is voor mij heel belangrijk om te 'voelen' wat ik doe. Ik heb er daarom voor gekozen om een controller er bij te kopen. Je kunt in princiepe elke programmeerbare MIDI controller gebruiken, maar ik heb er voor gekozen om de Behringer X-Touch erbij te nemen. Dit is een DAW (Digital Audio Workstation) controller die gemaakt is voor het gebruik met software zoals Logic Pro en Q-Base etc, maar deze heeft ook een specifieke modus voor de XR series mixers. Deze geeft mij bijna alle functies van de mixer onder schuiven of knoppen. De controller heeft een netwerk aansluiting voor de connectie met de mixer, dus ik kan de mixer via het zelfde netwerk bedienen als ik gebruik voor de PC en de Tablet.

x-touch DAW controller
In het dagelijks gebruik
De mixer voldoet in alle opzichten aan mijn verwachtingen. Dat wil zeggen dat alles werkt zoals het bedoeld is. Wel was het wennen om niet meer een dedicated schuif en positie voor een kanaal te hebben. Na verloop van tijd leer je alles te bedienen met standaard een vinger op de pagina knop. Wat ik erg jammer vind is dat elke app / programma om de mixer te bedienen een op zich zelf staande entiteit is. Als ik op de x-touch een kanaal selecteer om wijzigingen aan te brengen moet ik die op de PC ook handmatig selecteren om de wijzigingen te "zien". Nu heb ik dat meestal niet nodig maar het had een mooie toevoeging geweest als dat een optie was. Daar staat wel tegenover dat iemand anders voor mij op de iPad de monitoren kan bedienen terwijl ik ergens anders mee bezig ben. Het heeft dus zowel voor als nadelen.

De mixer heeft 3 networking settings: ingebouwde WiFi, Bedraad netwerk en Bedraad netwerk met DHCP. De laatste twee werken zoals het hoort, ik gebruik de laatste setting. De ingebouwde WiFi is waardeloos. (ja echt zo negatief). Zodra je deze probeert te gebruiken op een plek waar meer dan 20 a 30 mensen zijn (met mobiele telefoons etc) dan raakt het WiFi volledig onbereikbaar. Dit is makkelijk op te lossen met een los access point of een router. Ze hadden deze optie er beter niet in kunnen stoppen.

De FX module is erg indrukwekkend. Er zijn in enorm veel verschillende FX emulators in de mixer aanwezig. Denk hierbij aan echo's, delay's, reverbs, etc. Er kunnen 4 van deze effecten tegelijk in het virtuele FX rack geplaatst worden en ze werken zonder hoorbare latency. Naast het virtuele FX rack heeft elk kanaal (behalve de 2 jack ingangen) zijn eigen dynamics settings, een compressor / limiter en een Gate / Ducker.

Last but not least stelt de XR18 je in staat om alles wat je live mixt ook nog per kanaal op te nemen in een DAW zoals Logic Pro. Ik heb dit al meerder keren gedaan en het resultaat is zeker goed genoeg om een mooie live registratie te maken en deze thuis af te mixen.

mijn opstelling tijdens mijn laatste klus. Surface Pro4, iPad en x-touch controller. de mixer zelf ligt op het podium en is verbonden met een access point welke in deze foto achtermij staat via een netwerk kabel.

Heb jij ook een Behringer X-Air XR18 Digital Mixer?