Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK) Review

W!mpix 21 juni 2016, laatste update op 14 juli 2017, 523 views

Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK) (Product gekocht)

Voor mensen die een modern ergonomisch toetsenbord zoeken, zijn er momenteel bitter weinig hoogwaardige alternatieven voorhanden. Overall tevreden maar de USB-receiver, het vreemde plastic van de muis en de bouwkwaliteit zijn minpunten. Wie een ergonomisch toetsenbord met modern design zoekt kan zich met deze caveats in gedachten tot Microsoft wenden.

Pluspunten

• Ergonomische vormgeving
  • Volledige set
  • Modern design
  • Toetsentravel
  • Batterijduur
  • bestaat ook in azerty formaat

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • USB-receiver
  • Aanpassingsperiode
  • Geen toetsenverlichting
  • Prijs (vs bouwkwaliteit)
  • Niet echt voor "on the road"

Toetsenbord

Ik heb het toetsenbord nu al een dikke 2 jaar, en ik moet zeggen dat ik vrij positief ben over de ergonomische vormgeving ervan. Ik voel dat mijn handen in een comfortabele positie liggen, wat anders moeilijker was in verband met de bureauomgeving die we op kantoor voorgeschoteld krijgen.

Het toetsenbord heeft vrij oppervlakkige toetsen, vergelijkbaar met het betere laptoptoetsenbord. Dit heeft als voordeel dat er relatief weinig travel en druk nodig is voor toetsenaanslagen te registreren. Ik heb wel ondervonden dat je regelmatig je nagels zal moeten knippen, want typen met lange nagels op dit toetsenbord is echt geen pretje. Dames, beware!

Het toetsenbord zorgt ervoor dat mijn polsen rustig liggen, en dat ik niet de minste zorg heb ivm ergonomie. Het heeft wel een serieuze impact op de typsnelheid. In de veronderstelling dat je perfect tweehandig typt, vraagt het toch nog een aanpassingsperiode van enkele weken alvorens je volledig comfortabel bent met het toetsenbord. En telkens je naar een “oud” toetsenbord teruggaat, bvb dit van je laptop, is het weer een paar seconden wennen alvorens je terug op gang trekt.

Verder kan ik nog opmerken dat de fn-toetsen via een "switch" werken. Staat de switch "aan", dan kan je je F-knoppen als mediatoetsen gebruiken, staat hij af dan zijn de normale F-functies beschikbaar. Ik gebruik zelf eigenlijk geen mediaknoppen dus heb hier niet echt last van.

Voor mij persoonlijk waren de voordelen ivm ergonomie voldoende om mijn aankoop te rechtvaardigen. Ik vind het enorm fijn om met het toetsenbord te werken, en het geeft natuurlijk direct een “modern” (hipster? :) ) imago aan je bureau.

Muis

Om eerlijk te zijn, ik ben niet overtuigd van de muis. Ik heb ook een Logitech performance MX, en het verschil is als dag en nacht. De Microsoft muis is “ok” qua vormgeving, maar haalt het niet bij de MX. Wel is het scrollwieltje fluisterstil en zacht, iets wat toch altijd aangenaam is om mee te werken.

Het grootste probleem is echter dat de muis van een soort glanzend plastic is gemaakt, dat na 2 dagen gebruik plakt + viezigheid aantrekt. Ik eet niet achter mijn bureau en was mijn handen regelmatig, dus ik kan met een gerust hart zeggen dat het niet aan mij ligt. Het verschil in prijs was slechts 10 euro, dus heb ik gewoon de set met de muis erbij genomen. Voor 10 euro kan je moeilijk missen natuurlijk.

Batterijduur

De batterijduur valt zeer goed mee. Het toetsenbord gebruikt normale AA batterijen, de muis kleinere AAA's en het numeriek eilandje gebruikt een knoopbatterij. Enkel de muis heeft een aan- en uitschakelaar. Toch heb ik qua batterijduur geen problemen ondervonden. Het numerieke eilandje is bij mij nooit leeg geraakt maar wordt niet zoveel gebruikt, de muis en het toetsenbord dienen ongeveer om het jaar een nieuw setje te krijgen. Microsoft levert echte Duracells mee, dus dat is ook een meevaller.

Ter informatie, ik gebruik de set professioneel voor tekstverwerking en development, maar typ een groot deel van de tijd op mijn laptop. Dus pakweg een gemiddeld gebruik van 2-3hr per werkdag.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van het toetsenbord heeft ups and downs. De twee batterijcovers zijn magnetisch, inclusief deze van de muis. Batterijen vervangen (wat je ongeveer jaarlijks zal moeten doen) is dus een fijne ervaring. Ook de additionele hoogteversteller snapt lekker op zijn plaatst.

Nadeel is dat het toetsenbord niet zo stevig is als een of ander mechanisch rambord. Mensen die van een mechanisch toetsenbord komen dienen hier echt voor op te passen. Ik heb een exemplaar al terug moeten inleveren omdat bepaalde toetsen niet meer werkten, en dit reeds na anderhalf jaar. Tegenwoordig hou ik hier rekening mee, en laat ik mijn collega's niet meer op mijn toetsenbord rammen uit angst dat ze het gewoon kapot slaan.

Update na een jaar met het derde toetsenbord:
Momenteel gaat het toestenbord nog gewoon als een trein. Let wel, in de drie jaar dat ik gebruik maak van de Micrsofot Sculpt heb ik al even veel toetsenborden versleten. Zeker in vergelijking met een mechanisch toetsenbord is de bouwkwaliteit gewoon inferieur.

Ik ken mensen die reeds jaren werkten met de voorlopers van de sculpt desktop, en die hier zeer tevreden van zijn. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit toetsenbord over 3 jaar nog in leven is, daarvoor lijkt het mij gewoon niet stevig genoeg. Terwijl de adviesprijs van rond de 100 euro toch anders doet vermoeden..

USB-receiver

De USB-receiver is blijkbaar gekoppeld aan het toetsenbord, en is dus niet te vervangen. Als de usb-receiver kapot is dient de ganse set vervangen te worden, dit in tegenstelling tot bvb logitech.

Dit heeft zware implicaties, aangezien de USB-receiver zo'n 2cm uitsteekt. Als je je laptop dus transporteert dien je hem telkens te verwijderen, anders loop je het risico dat hij afbreekt. Plus, mijn laptop past ook gewoon niet in zijn hoes met de usb receiver, dit weer in tegenstelling tot bvb logitech.

Er is wel een magnetisch vakje aanwezig onderaan de muis waar je de receiver in kan plaatsen.

Voor mensen die een ergonomisch toetsenbord onder de 100 euro zoeken, zijn er momenteel weinig hoogwaardige alternatieven voorhanden. Ik ben tevreden met miijn toetsenbord, maar er zijn teveel minpunten aan om het 100% aan te raden. De USB-receiver, het vreemde plastic van de muis en de bouwkwaliteit zijn minpunten. Wie een ergonomisch toetsenbord met modern design zoekt kan zich met deze caveats in gedachten tot Microsoft wenden.

Heb jij ook een Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK)?

Fijne review, thanks. No way dat ik ooit een apparaat zou kopen met een twee centimeter uitstekende USB-receiver...

Klein vraagje: Ik vind onder de 100 euro in de pricewatch toch i.i.g. vier modellen 'ergonomische' toetsenborden (welliswaar geen complete desktopsets, maar aangezien je niet te spreken bent over de muis maakt dat niet zoveel uit). Waarom zijn dit geen waardige alternatieven:
Had ik wellicht een beetje beter moeten onderbouwen inderdaad.

De volgende punten waren van belang ten tijde van aankoop:

- numeriek eiland dient onafhankelijk van het toetsenbord te koppelen zijn. Dit vanwege 2 redenen.
Een eerste is dat zo'n ergonomisch toetsenbord tot dubbel zoveel ruimte in beslag neemt in vergelijking met een normaal toetsenbord, en dat alle plaatsbesparingen welkom zijn. Vooral aangezien ik ook nog veel met pen en papier dien te werken. Ivm plaatsbesparing is de Microsoft Sculpt een verademing tov eerdere modellen en veel alternatieven.
Een tweede is dat het ergonomischer is wanneer de muis (rechts) vlak langs het toetsenbord kan liggen.

-Het toetsenbord dient AZERTY te zijn. (Hoewel ik intussen wel blind typ, was dit bij de periode van aankoop wel een breekpunt)

-Het design van een ergonomisch toetenbord zal altijd wel opvallen, maar hoe subtieler hoe beter imho. Dit beperkte de keuze verder.

Ik heb op basis van je feedback de review wat aangepast :) Bedankt!

[Reactie gewijzigd door W!mpix op 21 juni 2016 15:59]

Graag gedaan. Ik denk dat je zo de context van je keuze (en de context waarin anderen voor dit toetsenbord zouden kunnen kiezen) prima uiteenzet, en daar dan een aardige aanbeveling aan koppelt!