Superlux HD-668B (Zwart) Review

megazinetom 20 juni 2016, 377 views

Superlux HD-668B (Zwart)

Ideale koptelefoon voor audio-engineers op een budget. Je levert in op design en comfort maar dat laatste valt te verhelpen. Een uitzonderlijk product binnen de prijsklasse!

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Accuraat
  • Comfortabel (met nieuwe oorkussens)
  • Uiterst brede stereoweergave
  • Afneembare kabel

Minpunten

• Niet zo flat-range rond de 8Khz
  • Design hoofdband
  • Comfort meegeleverde oorkussens

Eerste Indruk

De HD-668B kwam bij mij thuis aan in een te verwachten goede verpakking, niets op aan te merken. Meegeleverd zijn 2 kabels van 1 en 3 meter, een clipje om de houders vast te houden, verloopjack en draagzak. Het eerste wat opvalt is de aansluiting, de jack van de koptelefoon is niet een interne female maar een externe male die als een soort van apendix aan de linker oorschelp hangt. Dan kom ik meteen terecht op het design, niet al te sexy te noemen. Eigenlijk heb ik nog nooit zo een lelijke koptelefoon in mijn bezit gehad (dit is subjectief uiteraard).

Comfort
Vervolgens nam ik de vrijheid om hem te plaatsen op mijn delicate hoofd en ondervond ik de wrok van de goden afkomen op mijn oren en hoofd na 30 minuten hem gedragen te hebben. Eerlijk is eerlijk ik denk dat ik liever een face hugger op mij gezicht heb dan dit ding op mijn oren.

Na afstellen van de 2 hoofdlepels en het plaatsen van pads die passen op de AKG K240 (gekocht bij Alliexpress voor 3 euro inclusief verzending) voelde de Superlux prima aan op het hoofd. Het is nog steeds niet alsof je twee engeltjes hebt die zachtjes je oren knuffelen maar het is ruim voldoende voor mijn standaard.

Bouwkwaliteit
Heb de koptelefoon ondertussen 2 maanden in gebruik en hij lijkt alleen maar beter en beter te gaan klinken. De drivers/oorschelpen voelen degelijk aan het enige wat goedkoop aanvoelt is de hoofdband. Echter zijn de onderdelen redelijk flexibel dus ik ben ervan overtuigd dat dit niet de plek is waar deze hoofdtelefoon stuk gaat. Het afstellen van de twee hoofdlepels is echter best wel een workout. Ze bewegen stroef en je krijgt een beetje het idee dat het niet echt de bedoeling is om ze af te stellen (is het echter wel uiteraard). De verbinding tussen de linker en rechter schelp is netjes weggewerkt dus er zijn geen kabels zichtbaar naast de input.

Gebruik
Deze koptelefoon heb ik specifiek gekocht voor mijn audio productie. Ik heb een stel (vintage) monitoren (Philips Hornyphon SX 6544/30R) waar ik mijn mixes redelijk goed op krijg maar het is soms ook fijn om het van dichtbij te kunnen horen in het creatieve proces of om on-the-road al een degelijke mix te kunnen maken.

Ik kan met zekerheid zeggen dat ik deze koptelefoon elke dag sinds aanschaf op mijn hoofd heb gehad. De band tussen man en koptelefoon is al sinds ik mijn eerste MP3 had sterk geweest. Toen ik mijn eerste on-ear had gekocht (Sennheiser HD-201) ervaarde ik alle muziek die ik al 100x had beluisterd als nieuw. Na aanschaf van deze koptelefoon beleef ik diezelfde ervaring, het bied een intieme en rustgevende geluidservaring. Het open-back design geeft veel ruimte aan de muziek die je luistert of maakt en ik merk dat mijn oren veel minder snel uitgeput raken.

Mijn productie werk varieert tussen Garage, House, Techno, Trap en Soundscapes, voor al dit werk is de koptelefoon uitermate geschikt.

Geluid
Recht voor zijn raap: je gaat niet beter krijgen voor deze prijs. Sterker nog ik denk dat er weinig beters te vinden is zelfs als je nog 50 euro bovenop de prijs gooit. Op het lagere spectrum is de weergave accuraat, wellicht een beetje gesatureerd maar dat is marginaal. De middentonen zijn on-point geen aanmerkingen op, de weergave is breed en alles is te onderscheiden. Treble is het enige minpuntje, dit is niet zo natuurlijk, voor sommige mensen een pre maar voor mij is de koptelefoon te "crispy".

Over het algeheel geeft de HD668B een uiterst accurate weergave van geluid en na gewenning valt hier ook zeker een heel erg goede schets voor een mix op te maken. Ik merk daarnaast ook dat de saturatie van de bas veel minder is met zachtere oorkussens!t

Ik ben verliefd en heb tot nu toe nog geen spijt gehad van mijn aankoop, ik zal dit product nog vele jaren gebruiken zonder met zure blikken naar dure Beyer's te kijken :). Een ideaal product voor een audio-engineer met een laag budget of een audiofiel die een reserve koptelefoon in de kast wil hebben :D.

Heb jij ook een Superlux HD-668B (Zwart)?

Mooie review, ben het er ook mee eens. Heb deze headphones nu een jaar of 3-4 in mijn bezit, maar ik vind ze als nog vrij oncomfortabel zitten na een tijd. Heb je toevallig een link naar waar jij de andere pads had besteld?
Duurt wel een paar weekjes voordat je ze hebt maar ze passen door de brievenbus dus dat scheelt:

Voor de prijs kan je ze net zo goed bestellen, kan bijna niet geloven dat je 3-4 jaar met de stock pads hebt rondgelopen! :O Je kan natuurlijk ook originele pads kopen

Daarnaast is het ook aan te raden om de meegeleverde cover, of hoe je dat velletje schuim die voor de driver zit ook noemt, te stapelen op de stock-cover. De dubbele laag werkt erg effectief om de treble uit te balanceren :).

Edit:
Deze schijnen ook te passen en dan heb je ze wat sneller in huis:

[Reactie gewijzigd door megazinetom op 20 juni 2016 23:57]

Ah thanks voor deze linkjes! Ik ga deze ook bestellen omdat ik een koptelefoon zoek die vooral voor onderweg kan gebruiken in de trein om te produceren. Mijn beyerdynamic 770 is net iets te duur om in mijn tas te gooien met kladblokken, broodtrommels en laptops ;)
Ze zijn een super alternatief voor je beyers!Echter heb ik een weekje terug de Edifier H850 gekocht bij Wehkamp, voor on-the-go gebruik verkies ik die boven de Superlux aangezien ze gesloten zijn waardoor ze niet veel lekken en in de regen zullen ze niet snel kapot gaan. Helaas is het geluid wel een beetje gekleurd in de bas (wat ik eigenlijk wel lekker vind) maar alle geluiden kan je nog wel extreem goed uit elkaar houden. Misschien niet ideaal om een mix op te maken maar zeker een fijnere headphone voor het creatieve process, en voor de prijs is het al helemaal een blikje waard (vind ze zelf beter klinken dan de Audiotechnica M50x die ik van een vriend side-to-side heb getest):

[Reactie gewijzigd door megazinetom op 26 juni 2016 19:46]

Ik heb ook de 688B met deze oorkussens en deze zitten wel beter, maar omdat mijn oren niet in de opening passen worden het dan een soort on-ear headphones, wat ook weer leidt tot pijnlijke oren.

Fantastisch klinkende koptelefoon voor de prijs maar de hoofdband en het comfort zou beter kunnen...