Garmin Nüvi 765T FM (Europa) Review

flim 22 augustus 2009, 867 views

Garmin Nüvi 765T FM (Europa)

Pluspunten

• groot scherm, lane-assistent, suggesties van bestemming

Minpunten

• stem Nederlandse mevrouw, vermijden van onderdelen in het hoofdmenu selecteren

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 3
Features Score: 5
Heb deze vlak voor mijn vakantie gekocht en is dus 3 weken hevig in gebruik geweest. De interface werkt niet zo intuitief als bij TomTom, maar heet desalniettemin net zoveel plus nog wat extra te bieden.

Er zitten wat snufjes op die ik nooit zal gebruiken zoals foto's toevoegen aan opgeslagen locaties, mp3 afspelen en ook kun je de stem van het apparaat over je radio laten horen. Je kunt dan niet nog naar iets anders luisteren want je moet wel op die bepaalde frequentie blijven zitten. Niet echt handig dus. TMC werkt perfect en heeft ons een paar keer goed geholpen. Nadeel is wel dat als je dingen wilt vermijden (bijvoorbeeld je wilt tolvrije wegen rijden) moet je dat eerst in het menu instellen en dan pas je route gaan berekenen. Daarna niet vergeten om het weer uit te zetten... TomTom had dit beter geregeld en vroeg na invullen van bestemming of je dingen wilt vermijden. Net iets fijner in gebruik.

Het intoetsen van locaties gaat ook prima. Garmin komt na het invullen van een paar letters vanzelf met suggesties voor je bestemming en sorteert die netjes op provincie of gebied/streek. Het formaat van het scherm helpt erg bij het intoetsen, maar is ook erg aangenaam tijdens het rijden. Dan is er ook de zogenaamde Lane-Assistent die je bij grote knooppunten van snelwegen erg duidelijk en op tijd aangeeft waar je moet gaan rijden om in de juiste baan de snelweg ter verlaten en een nieuwe op te gaan.

De stem van de dame in het apparaat was wat minder opgewekt dan de TomTom meneer die ik eerder heb gebruikt, maar storend is dat niet.

Ik kan dit apparaat zeker aanbevelen!

Heb jij ook een Garmin Nüvi 765T FM (Europa)?

Natuurlijk zijn TomTom en Garmin anders. Hier en daar hebben ze andere uitgangspunten. Naar mijn mening is het veeleer een kwestie van gewenning dan dat het ene systeem beter zou zijn dan het andere.

Weet je misschien hoe dat TMC werkt? Ik heb er wel het een en ander over gelezen (zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/Traffic_Message_Channel), maar daar wordt het mij nog niet duidelijk uit. Heeft het navigatiesysteem een FM-ontvanger aan boord en scant hij alle zenders, werkt het via de radio (hetgeen ik me niet voor kan stellen, zie verderop) of hoe gaat het. Per land zijn er meerdere aanbieders hoe selecteert het systeem uit de aanbieders? Allemaal vragen.

Dat het volgens mij niet via de radio werkt baseer ik op het volgende. In de Renaull Laguna zit een navigatiesysteem ingebouwd met TMC. Hoewel ik hier in Frankrijk de radio nog niet aangehad heb, worden mij alle opstoppingen (zowel autobaan als daarbuiten) ruimschoots van te voren gemeld met een voorstel van een evt. omleiding). De radio in de auto heb ik hier in Frankrijk nog niet aangehad, dus die staat op een Nederlandse frequentie afgesteld. Het is dus onwaarschijnlijk dat hij gebruik maakt van de radio in de auto.

Verders bedankt voor je review, welke overigens wat mij beterft ook wel "iets" langer had mogen zijn....