Asus Zenwatch 2 (leren band) Zilver (Beige, Bruin) Review

jordiz64 19 november 2016, laatste update op 19 november 2016, 618 views

Asus Zenwatch 2 (leren band) Zilver (Beige, Bruin)

Een elegant horloge met erg veel handige functionaliteiten, die most of the time prima werken. De software is echter nog niet 100% stabiel en dat is nog wel een verbeterpuntje..

Pluspunten

• Mooi design
  • Functionaliteit over het algemeen goed
  • Mooie grootte voor een niet zo grote pols
  • Accuduur

Minpunten

• Software nog niet 100% stabiel

Hallo mede-Tweakers en welkom bij mijn vierde review hier op Tweakers! In deze review behandel ik de Asus Zenwatch 2 (versie WI502Q).

Via Asus heb ik rond Juli dit jaar de Zenwatch 2 gekregen om te testen of het nou echt een toevoeging is boven mijn traditionele horloge, een Daniel Wellington. Die kans heb ik als Tweaker natuurlijk met beide handen aangegrepen, maar ondanks dat ik dit horloge gekregen heb van Asus be´nvloedt dit mijn mening niet. Ik blijf dus kritisch :)

De afgelopen bijna 5 maanden heb ik met de Zenwatch 2 mogen doorbrengen en ik wou dan ook in de vorm van deze review mijn mening geven!

Specificaties

De Asus Zenwatch 2 is zoals de naam al zegt het tweede model van de Zenwatch serie. In deze versie van de Zenwatch hebben ze het een en ander verandert in de vorm van een zilveren kroontje aan de zijkant die je kan gebruiken als '''homebutton'' en als soort lock-knop. Verder heeft de Zenwatch 2 nu twee varianten: een grote en een kleinere versie. Ik heb zelf de kleinere versie, welke gemaakt is voor kleinere polsen (of vrouwen, maar voor mannen kan hij naar mijn mening ook prima).

Deze kleinere versie heeft ten opzichte van de Zenwatch en Zenwatch 2 een iets kleiner scherm, een 1,45 inch scherm in plaats van een 1,63 inch scherm. Het verschil is niet groot, maar om je pols kan het net t verschil maken tussen te groot of mooi passend (wat bij mij het geval is).
De resolutie van beide is als volgt:
1,45 inch: 280x280 pixels = ~273ppi
1,63 inch: 320x320 pixels = ~278ppi

De specificaties zijn verder redelijk hetzelfde als de originele Zenwatch:
  • Een Snapdragon 400 CPU
  • 512mb niet nader gespecificeerde ram
  • 4GB opslag voor het syncen van muziek om te beluisteren via Bluetooth zonder telefoon
  • Een, afhankelijk van het model dat je kiest, 400maH batterij in het grotere model en een 300maH in het kleinere model/li]
  • Ingebouwde WiFi b/g
  • Opladen via een stripje met connectoren die magnetisch vastklikt aan de onderkant van het horloge
  • Android 6.0, de Wear versie hiervan
Unboxing

Die frustrerende momenten: Je zit op school en krijgt op je telefoon een melding van de Leveringen-app: Je TNT pakket is aangekomen. Daar zit je dan, met nog 2 lesuren en een klein uurtje reizen naar huis te gaan. Verdorie.

Gelukkig kon ik mijzelf nog inhouden tot ik eindelijk thuis was. Toen heb ik direct de doos geopend, waar overigens ook de G752YV in zat, waarvan je de review hier kunt lezen.

Het doosje van de Zenwatch 2 is simpel, maar geeft genoeg bescherming en is dan ook voldoende wat mij betreft. Bij het openen van het doosje tref je het volgende aan:
  • De Zenwatch 2
  • De user manual
  • De oplader
Eerste installatie

Bij het uitpakken was de Zenwatch nog niet opgeladen, dus dat moest eerst gebeuren. Toen hij eenmaal op 100% was, wat gelukkig niet heel lang duurde, kon ik het horloge voor het eerst aanzetten. Hierbij werd ik begroet door een Engelse setup. De keuze voor Nederlands was niet aanwezig, wat later wel gefixt werd, maar daar kom ik later op terug.

De setup doorlopen was heel straight-forward: Je download de Android Wear app op je apparaat van keuze: Android 4.3 of hoger en IOS 8.2 of hoger.

Als je die gedownload hebt kun je verder in de setup, welke je vervolgens vraagt om Bluetooth op je telefoon aan te zetten. Zodra je deze aan hebt zul je op je telefoon in de Android Wear app het horloge zien verschijnen.

Als je hierop klikt koppelt hij je horloge en telefoon en eigenlijk is dat alles. Het enige wat het horloge nu nog gaat doen is het scannen van je telefoon naar apps die ondersteuning hebben voor Android Wear en vervolgens start het horloge op in het ''hoofdmenu'' en kun je los!

Features

Traditioneel was het horloge natuurlijk om de tijd te checken, maar met Android Wear is dit gecombineerd met het bekijken van alle Google Now kaartjes + alle notificaties van je gekoppelde smartphone. Deze combi werkt naar mij, zo goed als, perfect: Ik kijk nu eigenlijk veel sneller naar de tijd op mijn horloge, waar ik eerst haast vergat dat ik ook een horloge om had en veel sneller naar mijn telefoon greep.

(Credits naar Gijs46 voor het 'figureren' in de foto ;) )

De uitvoering wat betreft notificaties werkt prima, maar heeft hier en daar nog wel eens zijn beperkingen. Zo kan je vanuit een notificatie voor Whatsapp wel door van rechts naar links te swipen het groot aantal berichten teruglezen, maar bij Telegram kan dit weer niet. Dit zijn beperkingen vanuit de app-developers, maar jammer is het wel. De integratie van Android Wear in sommige apps laat dus soms wel eens te wensen over.

Design

Het design van smartwatches is in de loop van de tijd steeds ''traditioneler'' geworden. Kijk naar horloges zoals de Moto 360, LG G Watch R en Urbane: dit zijn allemaal ronde horloges die soms zo ''normaal'' lijken dat het niet eens opvalt dat het een smartwatch is.

Het design van de Zenwatch 2 is een gevalletje ''You love it or you hate it''. Persoonlijk: Ik vind het prima. Het design is niet te opvallend, donkere bezels met een zilveren randje en het geheel is mooi en best elegant.
In vergelijking met mijn Daniel Wellington is het horloge ongeveer even groot. Het draagcomfort is ook prima in orde en het om hebben van het horloge heeft nog nooit ge´rriteerd.

Omdat dit horloge net wat anders is dan de rest (ook al vind ik het zelf wel meevallen), laat soms toch mensen raar opkijken als je in de bus 20 minuten naar je horloge kijkt. Ik zelf vind het normaal, want ik speel alleen maar een potje 2048, maar andere mensen denken volgens mij dat ik bezig ben met het roepen van K.I.T.T ;)

Prestaties

De Zenwatch 2 heeft dus, zoals zo goed als alle Android Wear horloges die voor deze werden uitgebracht, een Snapdragon 400 onder de kleine motorkap. Deze is ruim snel genoeg om de taken te doen die je met een Android Wear horloge wil doen. Gamen doe je er natuurlijk niet mee, op simpele spelletjes als 2048 en iets als Ping Pong na, en verder is de resolutie van het scherm natuurlijk ook niet van het kaliber Sony Xperia Z5 Premium ;)

En om over dat scherm te spreken: deze is erg fijn. Ondanks dat ik de kleinere variant van de Zenwatch 2 heb is het scherm met zijn 1,45 inch prima te bedienen. Zelf heb ik geen dikke vingers en is t allemaal prima te doen. Ook de resolutie van 280 bij 280 pixels is mij nooit een doorn in het oog geweest. Op zo'n formaat schermpje hoeven voor mij niet nog meer pixels gepropt te worden.

De helderheid en dus afleesbaarheid van het scherm hangt een beetje af van je watchface. Zelf heb ik de "always-on" modus altijd aan en als mijn watchface dan dimt naar een donkere achtergrond is het in de zon lastig aflezen, maar met 1 tikje op het scherm licht deze weer op en is het zelfs al op helderheidsniveau 3 prima te lezen.

Handigste features

Na een paar maanden de Zenwatch 2 om gehad te hebben heb ik de nodige dingen ontdekt.

Zo zijn de standaard notificaties van al je apps best prima geintegreerd en zijn de kleine dingetjes soms op het eerste gezicht nutteloos, maar hoe langer je hem om hebt hoe handiger dingen worden. Zo had ik bijv. Shazam integratie op mijn horloge omdat ik de app heb op mijn telefoon.

Op momenten dat ik dacht: "Chips, dit is bijna het einde van het nummer en ik MOET weten welk nummer dit is want dit is echt een stukje nostalgie", dan kon ik vaak sneller de Shazam optie op mijn horloge openen dan dat ik de app op mijn telefoon kon pakken.

Hierbij even een voorbeeldje:

Ook dingen als even snel op een Whatsapp berichtje reageren door te citeren tijdens het fietsen zijn mogelijkheden die je steeds meer gaat waarderen (alleen op rustige momenten natuurlijk, niet midden in de binnenstad van Groningen ;) )

Mindere punten

Gedurende de tijd met de Zenwatch zijn mij ook wat dingen tegengevallen. Zo heb ik alleen al in de afgelopen maand drie keer mijn horloge moeten pairen via Bluetooth (de Android Wear app was hem niet vergeten gelukkig) wat weer even wat stress oplevert precies als je op t punt staat om je te gaan haasten voor je bus.

Ook is tijdens het maken van de foto's van deze review de smartwatch compleet ontkoppelt van mijn telefoon waardoor ik het horloge eigenlijk simpelweg moest terugzetten naar fabrieksinstelligen voordat ik deze weer opnieuw kon koppelen. Erg frustrerend, omdat na het opnieuw koppelen het horloge eerst weer alle apps moet synchroniseren vanaf je telefoon, wat (als je veel apps op je telefoon hebt) best lang kan duren.

De conclusie, met de van de ZenWatch 3 op komst: is de ZenWatch 2 zijn prijs waard.

Ik denk van wel. Zeker omdat ik nu minder vaak mijn telefoon uit mjin zak haal en dus minder snel afgeleid ben van wat ik aan het doen was. Ook vind ik het horloge eigenlijk bij elke outfit passen (ik heb hem zelfs om gehad naar een bruiloft, het is en blijft een fashion item zullen we maar zeggen) en ik heb hem dan ook eigenlijk alleen thuis gelaten als ik naar festivals ging, puur omdat ik niet denk dat het horloge ook van een alcoholische versnapering houdt ;)

Met de ZenWatch 3 op komst heb je naar mijn idee eigenlijk een keuze uit twee redelijk dezelfde horloges, maar beide met een ander design: een iets vierkantig en een rond horloge. Zelf heb ik de ZenWatch 3 nog niet getest omdat deze nog niet uit is, maar ik hoop dat ik dit binnenkort ook kan doen en de twee kan vergelijken!

Heb jij ook een Asus Zenwatch 2 (leren band) Zilver (Beige, Bruin)?