Asus Maximus Extreme Review

Hammer 30 september 2009, laatste update op 17 november 2015, 5.363 views

Asus Maximus Extreme

Pluspunten

• Layout
  • Power, CMOS, reset op het mobo
  • Accesoires
  • Overclock-en koeling features
  • Uiterlijk en aansluitingen

Minpunten

• De doos is vrij zwaar

Layout Score: 5
*3-9-2009: info over io-schild toegevoegd/ typo's en zinnen verbeterd.
*9-9-2009: Toevoeging DDR3, foto benchblokjes setup
*30-9-2009: Toevoeging 'betrouwbaarheid'/ benchblokjes

Voorwoord

Ik heb eindelijk weer eens een mooi plankje op de kop kunnen tikken, en het is al enige tijd geleden dat ik een review geschreven heb, dus het werd tijd dat ik de stoute schoenen weer eens aan trok om een "high end" socket 775 plankje te reviewen, de Asus Maximus Extreme.

Helaas kan ik de plank niet helemaal gebruiken zoals hij bedoeld is gebruikt te worden, namelijk onder waterkoeling, maar omdat ik (misschien ten onrechte) aanneem dat er voldoende mensen zijn die deze plank ook onder lucht een interessante investering vinden, (en voor mijn eigen plezier) wil ik 'm toch reviewen. Ik hoop dat jullie me deze beperking met betrekking tot de gebruikte hardware niet al te veel kwalijk nemen! ^^

Algemene informatie omtrent het bord
Chipset: Intel X38 / ICH9
Socket: 775
Max. FSB: 1600Mhz (maar hier gaan we iets aan doen!)
Mem: 4x DDR3, standaard 1333Mhz, maar overclockbaar tot 1800Mhz

Eerste indruk en features

De asus komt in een mooie, indrukwekkend uitziende (maar niet al te grote) grijze doos. Voor een moederbord, vind ik de doos erg zwaar aanvoelen. Op de achterzijde van de doos en in het openklapbare gedeelte aan de voorzijde van de doos worden vooral de nieuwigheidjes van de plank beschreven.

De Maximus Extreme aan het werk en haar kleinere, afgedankte broertje, de P5E

What's inside?! WC?
Naar het schijnt is de plank vooral gericht op overclockers en andersoortige high-tech symphatisanten maar dat was ook wel te verwachten; De plank is immers uitgerust met heat-pipes waarop een waterkoel-systeem kan worden aangesloten. Om dit te doen, hoeven de koelblokken niet eens verwijderd te worden, maar kunnen de slangen direct op het koelblok dat de northbridge koel houdt worden aangesloten! Tevens worden bij het bord de nodige slangklemmen geleverd, om het aansluiten van de WC te vergemakkelijken. Ook is er een klein 60mm. fannetje te vinden dat in de nabijheid van het io-shield (links van de 775 socket) op het koelblok gemonteerd dient te worden. Er wordt echter voor gewaarschuwd deze fan alléén in combinatie met waterkoeling te gebruiken, omdat het anders de airflow rondom de socket cq. in je kast zou kunnen verstoren!

Benchblokjes
Ook aan benchers is gedacht; asus levert namelijk een negental kleine zwartrubberen kubusjes mee (van +/- 1x1x1cm), die je middels een op de blokjes aanwezige kleefband op je bureau kunt plakken. Hiermee heb je een versimpelde versie van een benchtafel gemaakt; je moederbord leg je op de blokjes, waardoor het 1cm. vrij van je bureau komt te liggen. Ik moet zeggen, het moederbord ligt er ook nog eens vrij stevig op, en verschuift niet al te makkelijk. ideaal, vooral in mijn persoonlijke pc-kamer, alwaar ik 1 bureau heb waar in pricipe niets aan gebeurd, behalve als vrienden komen lannen! Inmiddels staat mijn CM Stacker 830 aan de kant, en heb ik mijn setup op de blokjes liggen; op deze manier is het voor mij een stuk eenvoudiger hardware snel te wisselen. En doordat Asus een power/ resetknop op het moederbord geplaatst heeft, hoef je deze knoppen niet apart middels kabels op de plank te bevestigen; erg handig.

Benchblokjes

Lichtgevend io-schild
Ik heb eindelijk tijd gekregen om het io-schild in te bouwen, en ik moet zeggen dat het er leuk uit ziet! Het ROG-logo alsook alle teksten/ tekens van de aansluitingen zijn zachtblauw verlicht. Enige nadeel is wel dat deze verlichting niet uit gaat wanneer je de pc uit zet. Dit geldt trouwens voor meerdere ledlampjes op het moederbord; het is dus geen plank voor de energie-bewuste consument, maar dat is ook niet de doelgroep denk ik.

SupremeFX II
Asus heeft een aparte audio-riser bij haar moederbord meegeleverd; uitstekend! Nu kan ik zelf uitmaken of ik het onboard geluid en haar aansluitingen, of mijn eigen x-fi gebruik in de breedste zin van het woord. Ik was al bekend met deze geluidskaart door mijn ervaring met de P5E. In pricipe is er niets mis mee. De soundMAX driver vind ik persoonlijk wat minder, maar als je eenmaal weet hoe het werkt, doet het waar het voor gemaakt is en dat doet het op zich niet eens zo heel erg slecht!

LED-poster
In het bios is regelbaar of de led-backlight al-dan-niet aan dient te zijn en wat de LED-poster dient weer te geven als je in het besturingssysteem zit. Tijdens de POST geeft de display informatie over het verloop van de boot en of er al-dan-niet problemen zijn. Het is dus een handig debuggertje, wellicht komt het vernuft van dit speeltje later nog van pas!

Overige meuk en boekjes
Verder zaten er crossfire bridges bij, de bij asus gebruikelijke (en oerhandige) Q-connectors, een bult sata-kabels, wat IDE-kabels en de gebruikshandleiding. Er wordt ook een Asus ROG logo- blokje meegeleverd, dat middels een kabel op het mobo aangesloten kan worden, in een uitgediept gedeelte van het koelblokje naast de northbridge gelegd kan worden en wat dan verlicht is middels een ledje. Ziet er leuk uit, maar doordat mijn koeler vrij groot is, is het aardigheidje bijna niet zichtbaar. Verder zaten er nog 3 thermometer-sondes in, die op het moederbord vastgemaakt kunnen worden, en dan in het bios onder opt_temp 1, 2 en 3 teruggevonden kunnen worden. Leuk, maar ik heb mijn eigen fancontroller met temperatuurweergave, en ik zal deze sondes dan ook niet gebruiken.
Tevens werd het spel 'STALKER' meegeleverd, maar helaas heb ik geen tijd om dit spel uit te proberen; ik heb een review te schrijven!

Duidelijk zal zijn dat het gewicht van de doos te verklaren is mede dankzij de hoeveelheid aan bijgeleverde accesoirers; Voor die prijs mag dat ook wel, vind ik.

De plank nader bekeken

De plank lijkt groter dan mijn P5E, en bij nader inzien is dat ook zo. Hij is een 3cm. breder! Eens kijken of Asus die extra ruimte zinnig heeft kunnen invullen.

Wat opvalt, zijn de clr-CMOS knop bij het io-shield, de RESET knop en de POWER knop. Dit is vooral handig als je een fanatiek overclocker bent, want ervaring leert dat deze knoppen tijdens het OC-en regelmatig van pas komen! In het donker zijn deze knoppen verlicht. Gebruik je de plank buiten de case, dan zijn de knoppen zeker geen overbodige luxe, want je kunt nu zonder de power-en resetknoppen van de case :)
Verder vinden we 3(!) PCI-E x 16 slots (waarvan 2 blauwe en 1 witte), 2 PCI-E x1 slots en 2 PCI-slots.
er zijn 4 geheugenslots aanwezig, die bedoeld zijn voor DDR3 geheugen. Volgens de beschrijving is het maximale aan geheugen dat je erin zou kunnen prikken 4x2=8Gb. Meer dan voldoende, lijkt me.
Bovenaan het bord (boven de geheugensloten) vinden we een 5-tal driehoekig gevormde ledjes. Tijdens het overclocken kun je hieraan zien hoe hard je CPU (naar Asus-maatstaven) gaat.
De CMOS-batterij is gemakkelijk bereikbaar, maar dit is naar alle waarschijnlijkheid niet noodzakelijk (daar hebben we dat handige knopje voor!)
Verder kunnen we de gebruikelijke, langzaamaan uit de gratie gerakende, IDE-en floppydrive sloten vinden, een 8-fase stroomvoorziening links boven de socket, een 24-polig slot voor de voeding en een 6-tal sata aansluitingen. Ook kunnen we uiteraard de frontpanel-pins terugvinden, de nodige interne USB-aansluitingen en een 1394 aansluiting.
Op het io-panel vinden we een optische uitgang, een coax-uitgang, een 2-tal lan poorten (ik ga eens kijken of het aansluiten van beide poorten op een router verschil maakt in online gaming mbt. ping of stbiliteit), een PS2-poort, 6 USB-poorten en een 2-tal e-sata aansluitingen.
Me dunkt, mogelijkheden tot uitbreiding te over!

alle ledjes op een rij

Over de layout kan ik vrij kort zijn. Die is gewoon goed! Alles is gemakkelijk bereikbaar; hier is over nagedacht. Ik heb dan ook geen problemen kunnen ondervinden tijdens de installatie.

En de max. FSB is..............

Op standaard settings ondervind ik geen problemen met een windows boot, dus de compatibiliteit met mijn overige hardware lijkt in orde; hier dan ook een 'goed'. Windows 7 zoekt en vindt feilloos de nieuwe drivers, waardoor internet en dergelijke direct bruikbaar worden. De enige driver die ik moet installeren om een volledig *werkend* systeem te krijgen, is de x-fi driver. Voor een geoptimaliseerd systeem echter, dien ik mijn OS natuurlijk te voorzien van de nieuwste (moederbord) drivers, te downloaden op de uiterst langzame asus site. Dit mag wel eens veranderen vind ik, want dit is al sinds jaar-en-dag zo, en voor een fabrikant als Asus vind ik dat eigenlijk een beetje van de zotte... Die mogen wel eens investeren in een grotere bandbreedte of dikkere servers of wat dan ook... derhalve bij productondersteuning dan ook maar een 'voldoende'. Nadat ik mijn drivers geinstalleerd (en uit voorzorg ook maar alvast de nieuwste Maximus extreme-en Rampage bios) gedownload heb, ga ik aan de slag.

Tsja, ik heb deze über-plank natuurlijk niet voor niets aangeschaft... Ik wil weten wat ie kan! Kan ie mijn P5E met rampage bios, met een stabiele max.FSB van 515Mhz hebben? Persoonlijk vind ik dit niet te veel gevraagd, voor een moederbord van deze (prijs)klasse, maar tijd zal het leren! Waarschijnlijkhad ik beter geheugen moeten kopen, maar ik kon zo snel geen ander geheugen vinden, en ik heb niet veel tijd (de plank is namelijk niet voor mezelf), dus ik zal het ermee moeten doen.

Ok, Eerst eens kijken wat de plank met bios (1007) kan doen; ben ik hierover niet erg te spreken, dan zal ik zeker de Rampage bios eroverheen gooien. Maar ik zal niet op de zaken vooruit lopen; daar gaan we dan!

De settings die ik op mijn P5E gebruik, neem ik (op de timings/voltage van het geheugen na) letterlijk over, in de hoop hier meteen een FSB van 501 en een snelheid van 4Ghz uit te halen, maar helaas lukt dat niet meteen. No Boot. De LED-poster geeft aan dat het bij het geheugen fout gaat, en aangezien het geheugen onder haar maximale specificaties loopt qua Mhz, maar op mijn handmatig ingeklopte timings, vraag ik me af wat er mis kan zijn. Ik probeer allereerst maar eens de timings- deze gaan nu op "auto". Misschien heeft het mobo wat moeite met de langzame timings. Het voltage op de geheugensloten verhoog ik naar 1.74v.

NB. mbt. het verhogen van het voltage bij DDR3-geheugen: Op het socket 775 platform zit de northbridge nog tussen de CPU en het geheugen in, waardoor dit voltage afzonderlijk te regelen is, geheel buiten de CPU om. Op het nieuwe X58 / P55 platform is dat echter niet meer het geval, waardoor de stroom direct naar de cpu gaat. Voltageverhogingen boven 1.75volt worden daarom sterk afgeraden op de nieuwe platformen, omdat je hiermee de processor zou kunnen beschadigen!

Settings
FSB: 501Mhz (mem1:1, timings vlgs specificaties 9-9-9-24)
Multi: x8
vCore: 1.36V (is 1.35 CPU-Z)
PCIE-frequency: 105Mhz
NB: 1.40V
SB: 1.55V
Loadline Calibration: enabled
CPU spreadspectrum: Disabled
GPU spreadspectrum: Disabled
NB ref: auto
CPU ref: 0.63x
CPU-settings: alles Default, op de multi na.

Deze keer lukt het wel; ik zit in vista en schrijf aan mijn review over de bevindingen tot dusverre. In CPU-Z controleer ik de timings, en ik zie dat het bios deze op 6-6-6-18 heeft gezet. Na een tijdje memtest te hebben gedraaid, geloof ik het wel; het geheugen doet nog aardig mee. Wel leuk om te weten dat de LED-poster inderdaad doet waar ie voor gemaakt is; helpen bij het debuggen!

Goed, mijn 24/7 snelheid haal ik ook op deze plank. Tijdens het zoeken naar een 520Mhz FSB, stuit ik op een geheugenprobleem, meer specifiek, ik denk dat het een compatibiliteitsprobleem betreft. Vooral ook omdat ik eerder niet kon booten op de standaard geheugenspecificaties. Ik kom niet in windows, wat ik ook probeer; de LED-poster geeft aan dat het tijdens het tellen van het geheugen fout gaat, maar blijft soms ook steken op het laden van de grafische kaart. Na een beetje met de pci-e frequentie gespeeld te hebben (zonder succes), besluit ik om een nieuwer bios te gaan installeren. Het Rampage-bios bewaar ik nog even.
Versienummer 1302 is de nieuwste, dus ik besluit deze op mijn usb-stick te zetten, en te gaan flashen met de tool die meegeleverd wordt met het bios: Asus EZ-flash. Ik moet zeggen, dit tooltje werkt perfect! En mijn vermoeden lijkt te worden bevestigd, want ik ga in het bios naar mijn OC-profielen (je kunt in het bios 2 profielen opslaan, een ervan is altijd mijn 24/7 setup, en de andere is een beta-setup of mijn huidge overclock profiel) en kies de 520Mhz setup. Zonder problemen geraak ik in windows; eureka! Na controle met cpu-z, zie ik mijn timings op 6-7-7-20 staan, en het lijkt goed te gaan. Even stresstesten met prime95 om te checken of dat ook zo is, en we kunnen verder.

Om de 535Mhz stabiel te krijgen heb ik weer de nodige aanpassingen in het bios moeten doen. De northbridge en de processor hadden beide een beetje meer prik nodig, (resp. 1.61v en 1.37v) om deze snelheid te kunnen bereiken. Ik heb een tijdje prime95 gedraaid om te testen, en de pc crashte niet. Ik kan het nog niet écht stabiel noemen, want 15minuten prime wordt in de regel niet als stabiel betiteld, maar ik heb te weinig tijd om verder te testen; vóór vanavond moet dit moederbord in de pc van een vriend van me zitten om te kunnen gaan lannen!

maximaal geteste FSB

535Mhz, da's toch al een aardige snelheid! Ik ga het hier ook bij laten, want 1.61v op de northbridge (op lucht) vind ik genoeg. De temperatuur van de NB blijft nog wel ruim binnen de marge (55C) maar ik wil niet hoger met het voltage. De enige backup die ik (op de P5E na) heb wanneer ik deze sloop is een p5ql, en die gaat niet zo heel erg hard, dus ik moet een beetje zuinig doen met deze :p.

Wat de maximale snelheid van RAM op deze plank is kan ik helaas niet testen, daar heb ik op het moment de middelen niet voor. Wellicht dat ik op zoek ga naar een leuk setje DDR3, en dan kom ik daar nog eens op terug, maar vooralsnog moeten we het even doen met de FSB.

Ben je nog niet toe aan een core i7, of laat het budget dit nog niet toe, maar ben je wel in het bezit van een leuke socket 775 cpu en toe aan een nieuw moederbord? Of heb je van moeders per ongeluk DDR3 geheugen in plaats van DDR2 geheugen gekregen op je verjaardag? Dan zou deze plank in ieder geval in het lijstje van geschikte kandidaten moeten voorkomen. Zeker nu de prijzen van dit bord aan 't kelderen zijn, is dit, gezien de grote hoeveelheid aan features en accesoires, een heel leuk stuk speelgoed.

Met de betrouwbaarheid van de plank zit het overigens ook wel goed; de enige BSODS die ik krijg, zijn een direct gevolg van mislukte overclockpogingen. Het moederbord loopt zonder problemen op mijn 24/7 settings, en ik heb tot dusverre geen enkele hangup of andersoortige fouten gezien. Inmiddels heb ik de E8400 vervangen voor een E8500, en die loopt op dit moment zonder problemen op 4400Mhz-1.38V, dus ook hier heeft asus de bal niet laten vallen, zoals ze dat in de US zouden zeggen; klasse!

Op het geheugenprobleempje na, heb ik geen nadelen kunnen ontdekken ten opzichte van bijvoorbeeld de P5E. Het bios is overzichtelijk en de instelmogelijkheden zijn oneindig. Als tweaker kun je je lol op! En zelfs voor een bord dat eigenlijk ontwikkeld is om onder waterkoeling te zetten, Staat het zijn mannetje tijdens een redelijke overclocksessie op lucht.

• E8400 C0 / E8500 E0
  • 2x1 GB Corsair 1333Mhz
  • Ati Sapphire 4870 1GB
  • 750W thermaltake thoughpower
  • scythe mugen custom bolt-through
  • CM Stacker 830
  • X-Fi xtreme gamer
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Asus Maximus Extreme?

waarom heb je eigenlijk niet gewoon je P5E Gehoude? ik vind het een beetje zonde van je geld om hem nu nog te kopen... wel leuke review trouwens vooral dat max FSB gedeelte :P 4 sterren gewoon even de puntjes op de i en dan ben ik helemaal blij + dat io shield :)
De maximus extreme is (in principe) niet van mij, die is bedoeld voor een vriend ^^ Al ben ik nu wel aan het twijfelen of ik hem dit plankje wel wil verkopen! :p

Verder had ik al lang niets meer gereviewed, en een produkt reviewen wat niet eens meer in de pricewatch staat en niet meer verkocht wordt, staat ook een beetje raar :p
Nette Review, maar sorry doos een beetje zwaar, wat maakt dat nou uit? :9
Haha, dat was meer bedoeld als grapje; Ik moest daar toch íets invullen! ;)
Haha ik vatte hem ook niet (tot ik het hier las :))

Moet ik dit zien als een Maximus Formula/Rapage Forumla met DDR3?

Ik heb zelf een Maxumus Formula (niet de SE) met een E8400 en 533 FSB is het hoogste wat ik heb geprobeerd maar daar kon die tot 7.5 multi gewoon mee booten (in windows nog niet stabiel), daar draait me mem exact 1:1 (1066Mhz) mee... Hoger heb ik nog niet geprobeerd maar heeft DDR3 zoveel winst tegenover DDR2? Ben daar vooral benieuwd naar.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 september 2009 09:32]

Nette review, ook met de plaatjes erbij, en ik heb hem 4 sterren gegeven, nadat ik hem gelezen heb ;) .

En die DDR3 dingen kan je ook nog in V&A erbij zetten.
Haha, dank je; tsja, zoals ik in mijn eerste post al vermeldde, was ik een beetje prikkelbaar. Ik vind het gewoon jammer dat mensen een beoordeling afgeven over iets dat ze niet inhoudelijk bekeken hebben. Het kan in sommige ogen best een '3-sterren-review' zijn, maar de eerste 5 mensen hadden al sterren gegeven terwijl ik de review nog aan het wijzigen was (de foto's wilden niet), en dat schoot me op dat moment een beetje in het verkeerde keelgat, vandaar ^^

Mbt. V&A, ik heb gereageerd op enkele ads, maar ik heb helaas nog geen reaktie mogen terug krijgen.
Je kan je review op preview mode vinken, dan kan niemand anders hem zien :).
Klopt Reinman, dat had ik ook gedaan, alleen op het eind, toen ik de foto's wilde gaan invoegen, ging het mis ^^ Ik heb een paar x moeten proberen voordat ze erin stonden, vandaar :)
5 sterren gegeven. Hele nette review hoor!:)
En als die afgedankte P5E weg moet wil ik hem ook wel hoor:P
bedankt! mbt. de P5E; ik zal het in mijn achterhoofd houden ;)
Op het socket 775 platform niet echt, tenzij je voor écht bizar hoge snelheden op de FSB (650-700 Mhz) gaat en je geen DDR2 kunt vinden dat deze snelheden haalt, heeft het DDR3 geheugen mijn inziens geen meerwaarde. De timings zijn vaak hoger dan bij DDR2, en 1:1 blijft de ideale verhouding; je pc is dan het snelst. (op enkele synthetische benchmark programma's na) heeft het geen zin je geheugen hoger te klokken dan je FSB.

Volgens mij zit de échte meerwaarde van DDR3 in het triple channel verhaal en de extreem hoge Mhzen die ermee gehaald kunnen worden, en van beide eerdergenoemde meerwaarden maakt het 775-platform geen gebruik.

Wat natuurlijk wel fijn is, is dat je al voorzien bent van DDR3 geheugen wanneer je gefaseerd wilt overstappen naar Core i5; je hoeft dan tegen die tijd niet alles meer nieuw te kopen, en de aanschaf wordt dan een beetje aantrekkelijker. (Je kunt je DDR2 reepjes dan al meteen verkopen, omdat je die toch niet meer nodig hebt).

Als je reeds in het bezit bent van een maximus formula (kan daar waterkoeling op aangesloten worden?) zou ik die lekker houden (tenzij je eerdergenoemde waterkoeling gemakkelijk wil installeren); overstappen heeft imo weinig zin (Al ken ik de specificaties van de Maximus eerlijk gezegd niet echt, maar gezien je vraagstelling ga ik ervan uit dat die op het DDR3 geheugen na niet verschillen van de extreme variant). Als je nu voor een nieuwe socket 775 plank gaat kijken, en je weet dat je over een paar maanden over wilt naar het core i platform, dan is dit denk ik geen onverstandige koop.

[Reactie gewijzigd door Hammer op 9 september 2009 14:37]

Heb zelf dit plankje ook in mijn kastje. Werkt heerlijk..

Heb de FSB nu standaard op 425. Draait heerlijk stabiel.

Nette review ook!

[Reactie gewijzigd door Pikkemans op 1 oktober 2009 12:58]

Zeer nette review :) Heb dit bord ook in keer moeten inbouwen op het werk, zeer goeie prestaties. Maar goed, ik zelf hou het liever bij de AM3 kant van ASUS. De M4A79T Deluxe doet hier zeker niet voor ten onder, uiteraard krijg je wel minder dingen in de doos :)
Haha dat minpunt + 5
Vandaag een Maximus Extreme gevonden op het werk, heb er een Intel quad core 9550 op geprikt, eens kijken wat dit beest nog kan met een Cooler master koeling op bijna 3 Ghz