Meizu M3 Note 3GB intern, 32GB opslag Zilver Review

kanem0chi 16 juni 2016, laatste update op 6 maart 2017, 2.505 views

Meizu M3 Note 3GB intern, 32GB opslag Zilver

M = Metal. Een volledige symmetrische metalen smartphone, camera steekt niet uit, slimme-homebutton, 'standaard' specs en kan worden gezien als een goed gedesignde telefoon, of een goed gemixte telefoon met trekjes van HTC en Apple.

Pluspunten

• Zeer grote 4100mAh batterij, lange on-screen tijd
  • Volledig symmetrisch, strak design
  • Uitbreidbaar geheugen tot 128GB
  • Vingerafdruk is snel, accuraat en is ingebouwd in de handige homebutton
  • Gewicht (ondanks metal body & grote batterij)
  • Goede prijs kwaliteit verhouding, perfect geschikt voor de iets wat eisende gebruiker
  • Flyme OS goed uitgewerkt, innovatief, minimalistisch en geen schreeuwende kleuren
  • Duel LED flitser / Active noise cancellation

Minpunten

• Beperkte 4G (de 800Mhz band ontbreekt)
  • Playstore via kleine omweg
  • Android 5.1.1 (Nog geen nieuws over +6.0)
  • Geen type-C maar wel 'fast-charging'
  • Aparte hardware keuzes
  • Ruis in foto's

April is een drukke maand geweest voor Meizu. Zo is er de Meizu PRO 6 aangekondigd, maar ook de Meizu M3 en M3 note, waarvan de laatste hier besproken gaat worden. Waar de M voor staat? Metaal. Een vervolg op de eerdere succes telefoons van Meizu, maar deze keer zijn ze volledig van metaal gemaakt.

Doordat de telefoon van Meizu gemaakt is van Metaal, word het een interessante periode voor Meizu. Zo is de Note een directe concurrent van Xiaomi met hun RedMi 3 note en de nieuwe Lenovo toestellen, maar gaat Meizu ook de concurrentie met zijn eigen toestellen aan zoals de iets verouderde MX5 en PRO 5 alsook de PRO 6 wat betreft behuizing kwaliteit. Naast dat de M3 en M3 Note dunner zijn dan hun voorgangers, is nu ook de power button en volume buttons in een groef( zoals op iPhones) te vinden.

Sinds een aantal jaar heb ik een grote voorliefde voor (China) telefoons, China gadgets en recentelijk ook wearables welke allemaal Android draaien. De laatste tijd hebben jullie misschien al meer reviews gelezen zoals de: Xiaomi Mi 5 review productreview: Xiaomi Mi5 3GB RAM 32GB ROM Zwart review door kanem0chi, welke meer dan 25.000 keer is gelezen of de Xiaomi RedMi 3 PRO productreview: Xiaomi Redmi 3 Goud review door kanem0chi welke de prijs ontving voor beste userreview van de maand April 2016. Al een tijdje loop ik te dubben of ik Meizu een keer wil ervaren / kans geven. De Meizu PRO 5 is een zeer interessant, maar een toestel dat al een tijdje op de markt is. Met nieuwe toestellen in aantocht heb ik hierop gewacht en zag ik dat de M3 Note snel leverbaar is. De Meizu PRO 6 nog steeds niet, al is dat wel de telefoon waar ik erg naar uit keek/kijk. Alvorens we beginnen met de review een overzicht met de belangrijkste kenmerken van dit toestel:

Meizu M3 Note
OS Android Lollipop (5.1) , Skin: Flyme OS 5.1 UI
CPU MediaTek Helio P10: octa-core Cortex-A53 processor (4x 1.8GHz + 4x 1.0GHz)
GPU Mali-T860MP2
RAM 2 GB / 3GB
ROM 16 GB / 32GB (uitbreidbaar met microSD)
Scherm 5.5” Full-HD LTPS IPS LCD (403ppi)
Camera 13MP camera with two-tone LED flash, 1080p video recording @30fps
Accu 4100 mAh
Afmetingen 153.6 x 75.5 x 8.2 mm
Bijzonderheden 3 verschillende kleuren beschikbaar
Prijs 799 yuan / 999 yuan (~108 euro / ~135 euro)

De reden waarom ik het toestel heb aangeschaft is hierboven al beschreven. Mijn interesse in China smartphones, het merk Meizu een kans willen geven en de mogelijkheid om dit toestel met voorrang voor een aantrekkelijke prijs aan te kunnen schaffen. Ondertussen heb ik meerdere toestellen van Xiaomi gehad die allemaal tussen de 4 en 5.2-inch zaten, al was dit voor mij toch net te klein vanwege het vele reizen wat ik doe. Hierna heb ik de Mi Max gehad, wat totaal het tegenovergestelde was, 6.4-inch. Sommige toestellen heb ik wat langer in mijn bezit gehad zoals de Mi 5 wat echt een top toestel is, maar had van mij 5.5 a 5.7-inch mogen zijn (wat de M3 Note dus is :D ). Tevens heb ik hier thuis een Nexus 6P, LeTv 1s, Iphone 6S+ en OnePlus Two liggen waardoor de plus en min punten goed naar voren komen bij het vergelijken.

Wat betreft de kleur, nadat ik een witte Mi 5 heb gehad, was me dit eigenlijk wel goed bevallen. In eerste instantie had ik het nooit op witte toestellen, vanwege het feit dat de bezels hierdoor extra opvallen. Doordat er bijna geen zwarte scherm bezels te vinden zijn, samen met de zilveren achterkant een mooie combinatie naar mijn idee. Daarnaast ben ik weinig smartphone makers tegengekomen die echt een symmetrisch en minimalistisch toestel hebben (beetje OCD :+ ), waardoor dit toestel een interessante optie voor mij is.

Net als met alle andere toestellen van Meizu, maar ook Apple, Xiaomi etc is er niks spannends gedaan wat betreft de doos. Een standaard witte doos met daarop of een plaatje van het toetel, of deze keer alleen een tekst (vrij letterlijk vertaald): “Blue Charm” en "Note 3". Dit is niet alleen bij Meizu het geval, ook bij andere merken zoals bij de Xiaomi (Mi Max) is dit het geval en lijkt een trend te zijn onder Chinese smartphone merken. Dit terwijl er toch zeer interessante en unieke oplossingen zijn, zoals de smartphone doos van Alcatel die dienst doet als een VR bril. Kost niet veel extra, maar is wel een leuke manier om in te spelen op de groeiende markt van VR.

Wat betreft de inhoud en de indeling ervan, dit is ongeveer hetzelfde zoals de iPhone doos. Minimaal, alleen het nodige en zo dus zitten er dus ook geen headphones bij. Om een goede indruk te geven hoe minimalistisch de doos is en wat er allemaal in zit vind je hieronder enkele foto's.

• Uiteraard de Meizu M3 Note
  • Quickstart / instructie boekje (Chinees) + simtray pinnetje
  • Micro USB kabel van 60cm
  • Chinese stekker
  • EU stekker adapter*
* Word door iBuygou gratis meegeleverd en verschilt per webshop of dit wel of niet gedaan word.

Meizu is goed in presenteren, mensen meenemen in de hype-train en strakke telefoons neer te zetten. Waar echter een groot nadeel aan zit is de beschikbaarheid en de data daarvan. Hier kan Meizu nog van Xiaomi wat leren (de Mi 5 Ceramic editie niet meegerekend :P )

Net als bij mijn vorige bestellingen review producten ben ik ook dit keer weer gegaan voor ibuygou.com aangezien de vorige keren mij ook goed bevallen zijn en vaak een van de goedkoopste zijn met degelijke prijzen voor verzending en import verzekering.

Meizu heeft de M3 Note ge´ntroduceerd in twee varianten, waar ik de 3/32GB variant in het wit/zilver heb besteld voor een bedrag van $215,- bij ibuygou (zonder verzendingskosten en import belasting): https://ibuygou.com/p-mei...gb-ram-32gb-rom-7381.html. Mocht je liever het 2/16GB model willen, dan is die mogelijkheid er ook.

Zoals gewoonlijk was het met DHL verstuurd en was het pakketje iets langer onderweg vanwege het weekend, evengoed met 5 dagen thuis ontvangen, nadat deze aangemeld was bij DHL.

Het overgrote deel van mijn reviews bestaat uit Xiaomi toestellen omdat ik hier toch wel stiekem een beetje fan van ben. Daarnaast vond ik de Mi 5 zeer goed vasthouden en was de bouw tot op zekere hoogte zeer goed van. Hierna heb ik de RedMi 3 PRO en de Mi Max met ongeveer dezelfde bouw kwaliteit gehad. Hierdoor heb ik al aardig wat verschillen in kwaliteit van behuizing in mijn handen gehad. De Meizu M3 Note heeft net als veel andere toestellen tegenwoordig een aluminium body om hiermee een meer 'premium' gevoel te geven. Toch is er wel degelijk een verschil in aluminium kwaliteit tussen verschillende merken.

Zoals eerder aangehaald is mijn M3 Note de zilveren met witte variant, waarbij het wit tot een minimum is beperkt aan de voorkant. Allereerst vinden we aan de voorkant, net als bij bijna elk toestel een oorspeaker, selfie camera en verschillende sensoren zoals lichtgevoeligheid die allemaal perfect op 1 lijn liggen, met exact dezelfde afstand tussen elkaar. In dit geval treffen we geen capacitieve knoppen aan, maar ook geen onscreen buttons. Alles is verwerkt in de homebutton welke onder het scherm zich bevind. Tevens zit hier ook de vingerafdruk scanner in. Hier zal later dieper op worden ingegaan in de sectie vingerafdrukscanner.

Tegenwoordig hebben veel toestellen 2.5D glas. Dit betekend dat het glas aan het uiteinde een heel klein beetje is afgerond, waardoor het makkelijker is om met je vingers over het scherm te vegen en de ergonomie van het toestel verbeterd. Dit heeft Meizu ook bij de M3 Note gedaan, voelt dit erg goed aan en zijn de randen 'sterker' afgerond dan bijvoorbeeld op de Xiaomi Mi Max. Een kanttekening moet wel worden gemaakt, laat je het toestel vallen, dan is de kans groter dat je scherm breekt doordat het scherm iets ‘uit’ de behuizing ligt en meer vatbaar is voor schade. Ondanks dat heeft Meizu er wel voor gezorgd dat het beschermd word door Corning Gorilla Glass 3 waardoor het toestel minder snel krassen zal oplopen.

Verder vinden we aan de voorkant een notificatieled welke zelf in verschillende kleuren in te stellen is. Wanneer het toestel aan de oplader ligt zal deze rood kleuren, bij volledige opgeladen zal deze naar groen veranderen. Verder is het mogelijk om de kleur te veranderen wanneer een whatsappje binnenkomt, je een gemiste oproep hebt of getagged word op Facebook. Wat betreft de helderheid van de notificatieled, deze is ontzettend fel. Hierdoor draai ik het toestel ’s nachts op mijn bureau om, zodat mijn kamer volledig donker blijft. Kijk wel uit, mijn bureau staat bijvoorbeeld een klein beetje scheef en door de 2.5D glass glijd het toestel heel gemakkelijk.

Aan de bovenkant vinden we de 3.5mm aansluiting en een microfoon. Net als bij veel andere toestellen zit de 3.5mm aansluiting aan de linkerkant. Mijn voorkeur zelf is dat deze aan de onderkant (het liefst type-C earphone aansluiting) te vinden is, omdat ik het toestel naar beneden draag (en het scherm hierdoor tegen mijn been zit ipv. naar buiten). Een groot probleem is het niet, want al zou je dit naar de onderkant verplaatsen dan is er weer minder symmetrie in de telefoon te vinden :+

De rechterkant van het toestel zit de aan/uit knop en de volume knoppen. Deze ligger in een soort van groef (vergelijkbaar met de iPhone), zit er geen speling in het indrukken en de feedback van de knop duidelijk en goed te merken. Ondanks dat er ÚÚn grote knop aanwezig is om het volume te regelen, is dit wel goed afgewerkt. Omdat het toestel best wel groot is en er ‘wat’ kracht moet worden gebruik om de knop in te drukken, zou het fijn zijn geweest als er een reliŰf op de knoppen zou hebben gezeten, zodat je toestel minder snel door je handen heen glipt. Tevens is het mogelijk om met de ‘knock twice to unlock’ optie het toestel gemakkelijk te unlocken.

Aan de onderkant vinden we links en rechts vier kleine gaatjes (acht totaal). Deze zijn voor de speakers en tevens is de tweede microfoon hier in verwerkt. Hierdoor is er Active noise cancellation wat weer een pluspunt is. Ondanks dat er links en rechts acht gaatjes zitten, is er alleen een speaker te vinden aan de rechter kant. De linkerkant is alleen cosmetisch en verbeterd de symmetrie van het toestel.

De linkerkant van het toestel zit een slede om twee Sim kaarten te plaatsen. Daarnaast is het ook mogelijk om 1 simkaart en een Micro-SD kaart te plaatsen. Vanwege het feit dat het toestel van metaal is gemaakt is het niet mogelijk om de batterij zelf te verwisselen en kan de simtray alleen worden geopend met het bekende ‘pinnetje’. Deze ligt er goed in en is er geen ruimte of speling over. Let wel op dat je de simtray op de juiste manier weer terug in het toestel steekt, anders beschadig je het toestel intern.

Last but not least, de achterkant is in tegenstelling tot veel Xiaomi (en andere chinese merk) toestellen, volledig van metaal gemaakt. Ondanks dat er 3 stukken zijn; boven, midden en onder, zijn al deze onderdelen wel van metaal gemaakt. Door de metalen strip die tussen de onderdelen zitten, lijkt het voor het oog alsof er kleur verschil tussen de onderdelen zitten. Dit is niet het geval, maar is ontzettend lastig om goed op de foto te zetten, laat staan jezelf niet te laten 'foppen' door je hersenen. Verder vinden we in het middenstuk het logo 'meizu', de dual LED flitser, de 13mp camera en de tekst 'Designed by Meizu' en 'LTE Mobile phone assembled in China'. In mijn ogen een zeer strak ogende telefoon.

Dat de telefoon 5.5-inch is weten we, en om precies te zijn 153.6 x 75.5 x 8.2 mm met een gewicht van 163 gram, ietsjes lichter dan de Letv 1s (170) of Nexus 6P (179). Dit heeft uiteraard te maken met het gebruik van metaal, of beter gezegd, aluminium alloy. Dit houdt in dat de accu niet meer zonder te het toestel open te schroeven te verwijderen is. Iets wat ik al jaren niet meer heb gehad in privÚtelefoons en dus ook niet mis.

Ondanks het een Chinees toestel is, is de installatie vrij simpel vanwege het feit dat er gewoon Android op draait. Meizu heeft er wel voor gezorgd dat er direct gevraagd word in welke taal het toestel ge´nstalleerd moet worden, zodat je later geen Chinees meer tegenkomt. De keuze bestaat uit Engels of Chinees en de Nederlandse taal is er alleen op te verkrijgen door het toestel te ‘flashen' en dit handmatig op te zetten. Het nadeel van het flashen is, is dat je hierdoor geen automatisch updates meer ontvangt, waardoor je toekomstige updates allemaal handmatig moet blijven installeren. Mocht je nog nooit eerder een Meizu of Chinees toestel hebben gehad, dan vind je hieronder een aantal foto's welke je door het process heen slepen.

Allereerst kiezen we voor Engels, zodat we in ieder geval kunnen lezen en begrijpen wat we gaan doen met het toestel. Daarna word gevraagd of je al een Flyme account heb. Aangezien veel Chinese merken geen Google Apps meeleveren, geven ze je de mogelijkheid om bij hun zelf een account aanmaken. Dit werkt ongeveer hetzelfde zoals met Xiaomi's Mi accounts. Mocht je van de services gebruik willen maken dan raad ik je aan om te registeren, maar je kan het toestel ook gebruiken zonder te registeren. Hierna worden wat basis toestemmingen gevraagd zoals GPS en 'user feedback program', wat inhoud dat je anoniem gegevens naar Meizu stuurt ter 'verbeteringen van hun producten'.

Binnen 2 minuten ben je door alles heen geklikt en is je nieuwe toestel klaar voor gebruik. Net als bij Xiaomi's toestellen (en Apple's), is er geen 'app drawer' te vinden. Aangezien ik de laatste paar jaren voornamelijk Chinese toestellen heb, mis ik dit ook niet (meer). Mocht je dit wel willen hebben dan raad ik je aan om een launcher uit de Playstore te downloaden. Verder zien we dat er direct een update beschikbaar is en dat veel Apps te verwijderen zijn van het homescreen af. Hier gaan we later wat dieper op in.

Het display van de Meizu m3 notitie maakt gebruik van een 5.5 "LTPS IPS LCD-scherm" met een 1080p resolutie. De kleuren zijn mooi verzadigd en de kijkhoeken zijn heel goed. De hoge resolutie is zeker een mooi meegenomen voor de prijs en meer dan voldoende op 5.5-inch naar mijn mening. 403ppi is scherp genoeg en QHD-scherm zou de prijs alleen maar opvoeren van de M3 note. Mocht je een toestel zoeken dat geschikt is voor VR, dan is dit uiteraard niet het meest geschikte toestel. De M3 Note heeft een scherm matrix met de standaard RGB-indeling.

Als we het over de maximale helderheid hebben (450nits), dan is het scherm van de Meizu M3 Note doet ongeveer gemiddeld. Er zijn al veel schermen met dik 500+ nits. Volgens GSM Arena zijn zwarte niveaus zijn niet zo goed als die op de M2 Note en heeft het daarnaast een contrast ratio van 'slechts' 816:1. De minimale helderheid van de Meizu M3 Note is 3.6nits, wat voor mij goed genoeg is om niet mijn (toekomstige) partners wakker te houden, en doen mijn ogen ook niet zeer bij te lang kijken naar het scherm in een donkere omgeving. Letterlijk vertaald van de Meizu website de specificaties:
  • 5.5 inches
  • 450cd / m▓ (typ)
  • 1080p resolutie, 403 PPI
  • 1000: 1 contrast ratio
  • Materials T2X-1 Glass
  • Display technology LTPS
  • Manufacturing process GFF scheme (full lamination)
Met een 1080p scherm op 5.5=inch is het scherm genoeg voor je dagelijkse taken. Ik neem aan dat je vanwege het grootte van het toestel deze niet dicht op je zal hebben, en hierdoor geen pixels zal tellen. Met een helderheid van 450nit is het niet het meest heldere scherm wat ik heb gezien en ervaren. Een scherm van 500nit zou beter zijn gewoon wanneer je het toestel veel buiten gebruikt, maar doordat het scherm al zo groot is, lijkt deze wel al heel fel. In tegenstelling tot andere toestellen kan de helderheid wel heel laag ingesteld worden, waardoor je partner geen bouwlamp in zijn gezicht heeft als diegene al probeert te slapen. Een ander punt is, is als deze zo laag ingesteld staat, het bij daglicht echt zoeken is om de helderheid omhoog te gooien (wanneer automatische helderheid niet staat ingesteld)

Als glasplaat op het scherm hebben ze, zoals eerder aangehaald, een 2.5D glas van Corning Gorilla Glass 3 gebruikt en ligt deze niet in de behuizing, maar daar bovenop wat goed te zien is in onderstaande foto. Verder zijn de kijkhoeken dus goed te noemen en voldoet deze gewoon aan de verwachtingen voor deze prijsklasse. Tevens mochten de bezels van mij iets dunner zijn, voornamelijk de witte bezel in het scherm waardoor de totale bezel op ongeveer 2mm terechtkomt. Met de ‘Bezel-less’ phones die er aankomen van onder andere Ulefone met de ‘future’ en de Elephone ‘S3’ had Meizu hier beter zijn best op mogen doen. Ze hebben je dan wel weer de mogelijkheid gegeven om de kleur temperatuur zelf handmatig te kiezen, mocht je een voorkeur voor een 'warmer' of 'kouder' hebben.

Wat betreft vingerafdrukken, veeg sporen en aantrekkingskracht van stof op het scherm komen en blijven de vingerafdrukken niet echt zitten, niet heel spannend, maar wel chill.

Op papier is er een 16GB en 32GB variant te verkrijgen welke weer respectievelijk 2 en GB ram hebben. Zelf maak ik geen gebruik van ‘Cloud’ oplossingen en geld voor mij ‘hoe meer interne opslag, hoe beter’. Daarom vind ik het ook altijd handig als er de mogelijkheid is om een SD kaart te kunnen plaatsen, wat bijna met alle Chinese toestellen mogelijk is. :)

Mocht je wel een ‘cloud’ gebruiker zijn, dan krijg je bij het openen van je Meizu account een beperkte opslag tot je beschikking waarbij je foto’s en documenten op de servers van Meizu worden opgeslagen. Wissel je vaak van toestel, zoals ik, dan kan dat best een handig optie zijn.

De telefoon is voorzien van 32GB intern opslaggeheugen en van de 32GB is slechts 4GB in gebruik door het systeem/OS. Wat betreft apps is er ongeveer 2GB in gebruikt, waarvan je 1GB vrij kan maken door de extra meegeleverd apps de verwijderen. Hierdoor heb na het verwijderen ongeveer 27GB vrij om te gebruiken voor opslag. Door gebruik te maken van een externe SD kaart, is het mogelijk om het geheugen tot 128GB uit te breiden. De applicaties, foto's en filmpjes kunnen allemaal op het externe geheugen worden opgeslagen.

De Meizu M3 Note draait helaas geen Android 6.0, daardoor is het helaas niet mogelijk om de SD kaart te gebruiken als ‘intern’ geheugen, ook wel ‘mounten’ genoemd.

Ondanks dat Google telkens weer nieuwe features implementeert in android, willen veel fabrikanten hun eigen laag / skin erover leggen om hierdoor een betere merk belevenis te geven. Zelf ben ik groot fan van ‘vanilla’ android, al staat Meizu er wel bekend om een goede en degelijke skin te maken, met vooral visuele aanpassingen. Ik heb geen Meizu toestel voor langere tijd gehad, hoe hun update beleid is met toestellen van 1 of 2 jaar oud heb ik geen ervaring helaas.

Na de installatie zijn er systeem-updates beschikbaar en een paar kleine app-updates vanuit de Meizu-store. Deze kun je eventueel handmatig downloaden of gedurende de nacht automatisch laten uitvoeren. In feite ben je dan al klaar. Tevens worden er applicaties meegeleverd waar je als westerling weinig aan hebt, en is het ook mogelijk om deze (gelukkig) te verwijderen. Hierdoor blijven alleen, de volgens Meizu benodigde applicaties over, waarmee je gelijk ongeveer 1GB aan ruimte bespaard, iets waar andere merken nog veel van kunnen leren! Mocht je een Xiaomi toestel gewend zijn, dan is dit ongeveer gelijk wat betreft qua apps etc, alleen heeft dit een andere visuele look.

Het toestel wordt standaard geleverd met Android 5.1. De telefoon ziet daarna meteen dat een update voor Meizu's Flyme skin beschikbaar is, welke van V5.1.3.0A naar V5.1.3.2A te updaten is. Wat de veranderen zijn weet je niet precies, aangezien de update lijst in het Chinees is. Als je nog niet vertrouwd met de Flyme skin, dan is het beste om eens lekker met alle instellingen te spelen, aangezien deze echt heel veel aanpassingsmogelijkheden heeft, zoals een ruime keuze aan thema's, achtergronden, lettertypen en ga zo maar door.

Wat betreft applicaties zijn er dus een 12-tal vooraf meegeleverd en zoals eerder aangehaald, zijn deze allemaal te verwijderen wat je 1GB aan ruimte ongeveer oplevert. Een van de interessantere apps die Meizu meelevert is hun eigen ‘Security’ app, wat een soort van samenvatting geeft over de huidige status en situatie van je toestel. Binnen de applicatie zijn er zes categorieŰn. Zo is er een ‘cleaner’ te vinden, maar ook ‘data usage’, ‘blocklist’, ‘battery’, ‘Virus scan’ en ‘permission’. Nagenoeg precies hetzelfde zoals Xiaomi die heeft.

De Data usage, blacklist, batterij en permissions categorieŰn zijn niet heel spannend. Deze zijn allemaal ook uit het instellingen menu te bereiken. Wat betreft de ‘cleaner’ categorie, deze laat in een goed overzicht zien welke apps er weinig tot niet gebruikt worden en dus eigenlijk gedeinstalleerd kunnen worden, welke caches geleegd kunnen worden en overige ‘trash’ kan verwijderen zodat je toestel lekker clean blijft. De tweede interessante categorie is de virus scanner. Zelf heb ik geen virus in de afgelopen 3 weken gehad. Hierbij kan dus opgemerkt worden dat of de applicatie heel goed zijn werk doet, Google zijn werk goed doet met de Playstore of ik echt geen troep heb binnengehaald. Als laatste is er in de Security app nog je maandelijkse overzicht (volledig Chinees) te zien hoe je toestel is gebruikt en misbruikt, maar ook in te stellen welke apps geen ongeoorloofde toegang mag hebben.

Zoals eerder aangehaald zijn er geen Google Apps aanwezig, maar deze kunnen wel heel gemakkelijk worden ge´nstalleerd. Via de Meizu store, waar geen account voor nodig is, kan je een Google Installer downloaden. Deze installeert je benodigde Google apps voor jou, zodat je dit niet handmatig hoeft te doen. Als alles eenmaal klaar is log je in met je Google account, start je de playstore en kan je de overige Google apps die je vaak gebruikt downloaden. Aangezien ik zelf al vaak Chinese toestellen heb gehad, is dus een klusje van 5 a 10 minuten.

Verder is er een easy-modes, wat voor personen bedoelt is die graag een simpelere home-screen layout willen, grotere lettertypes en icons, waardoor de telefoon makkelijker te gebruiken is voor bijvoorbeeld ouderen. Daarnaast kan de kleurtemperatuur handmatig nog worden veranderd.

Net als bij mijn voorgaande toestellen van allerlei Chinese merken, is er ook nu weer een beperkte 4G aanwezig. In mijn eerdere reviews heb ik dit al aangehaald en wil hier dan ook niet al te diep op ingaan, maar Meizu M3 Note ondersteund maar een beperkt aantal LTE / 4G banden, welke ook nog eens maar op 1 sim tegelijkertijd werkt.

In Nederland word de 800MHz band veel gebruikt, waar de M3 Note alleen de 1800/2100/2600 MHz (B1 / B3 / B7) ondersteunt. Hierdoor is het 4G iets beperkter, maar mocht je in de randstad wonen is dit dan weer geen probleem, aangezien ik hier wel 4G heb, maar buiten de grote steden / randstad ben je aangewezen op de HSPA + / 3G verbinding. Toch een puntje om op te letten als je graag 4G en/of je wel/niet in de randstad woont. Het toestel biedt ondersteuning voor LTE categorie 9, waarmee in theorie maximale downloadsnelheden van 450Mbps gehaald kunnen worden, alleen doordat deze is toegespitst op de Chinese frequenties heb je hier vrij weinig aan.

De bel kwaliteit is simpel gezegd goed. Er zijn geen haperingen, storingen en ruis op de achtergrond en ook zoals gewend kan de (oor) speaker lekker hard. Vooral het hard kunnen van de (oor) speaker vind ik belangrijk, al zeker helemaal als je op festivals of andere drukke gebieden staat en toch met elkaar luid en duidelijk wilt communiceren. De reden hiervoor is natuurlijk de tweede microfoon (een aan de bovenkant, andere in de speaker grill) op het toestel, wat door een algoritme het omgevingsgild kan weg filteren. Het adressenboek en telefoon dailer is lekker standaard, niet te veel poespas met een minimaal design.

De M3 note ondersteund dual-band Wi-Fi a / b / g / n met DLNA, zodat je media (foto's, video's, muziek). Ook is 'Wireless screen mirroring' beschikbaar via het Miracast protocol. Eenmaal de Chromecast thuis ingesteld te hebben is het gemakkelijk om content naar de TV te streamen.

Met de applicatie speedtest.net, waar de router op de eerste verdieping (twee onder een kap woning) staat en ik in de woonkamer zit is bij 5x testen de volgende gemiddelde snelheid tot stand gekomen. Wij hebben hier een Asus RT-AC66U router en is gemeten op de 5Ghz en normale frequentie. Foto bij benchmarks.

Ook is er nog ondersteuning voor Bluetooth 4.2 en als je een fervent radio luisteraar bent dan is dit geen toestel voor jou, aangezien er helaas geen Radio FM hardware in en eerst je headphone/earphones in de 3.5mm jack moet steken om naar radio te kunnen luisteren. Bluetooth werkt ook goed en mijn Elephone W2 smartwatch synchroniseert alles netjes, stabiel en snel en heb hier geen problemen mee ondervonden.

Net als op de Mi 5 en veel andere toestellen, is de vingerafdrukscanner op de voorkant gepositioneerd waarbij deze een soort van ovale vormgeving heeft. De eerste keer duurt het eventjes (10-15x je vinger plaatsen) voordat je het heb ingesteld, maar daarna werkt het zonder enige problemen. Het toestel unlocked aardig snel en zal zo rond de 0.2 seconde liggen en leest je vingerafdruk erg accuraat, wat ongeveer gelijk is aan toestellen van de concurrenten. In tegenstelling tot veel andere toestellen, moet je op de M3 Note eerst de homebutton indrukken voordat de vingerafdrukscanner werkt. In eerste instantie is dat een beetje apart als je andere toestellen gewend bent, maar na verloop van tijd vind ik het toch wel een goed bedacht systeem en het werkt super, super snel. Dit vanwege het feit dat het toestel niet zomaar kan ontgrendelen als je vaak met je handen in je zakken loopt bijvoorbeeld, al had ik wel graag gezien dat je zelf kon instellen of je wel of niet de homebutton eerst moet indrukken.

Daarnaast hebben ze in de homebutton ook de terugknop ge´ntegreerd. Deze is aanraakgevoelig, en in het begin zal het je zo af en toe overkomen dat je deze persongeluk aanraakt. De multitask scherm/knop komt tevoorschijn wanneer je je vinger op het vlak rechts van de homebutton legt en deze naar boven swiped, waardoor deze tevoorschijn komt 'van onderen'. Het is apart in het begin, maar nu ik er aan gewend ben vind ik het een mooie manier om dit 'weg te werken'

Omdat vingerafdrukken steeds meer gemeengoed worden, is het gebruik er van nog ietsjes beperkt. Zo gebruikte ik de functie alleen om mijn telefoon te unlocken, maar zou toch gaaf zijn als je hiermee op bepaalde accounts kan inloggen waarbij je vingerafdrukscanner dan als tweede-stap verificatie geld. :)

Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze of de voorkant of achterkant de beste optie is voor de vingerafdruk scanner. Het zou leuk zijn als Tweakers daar eens een poll over kan maken om hier een duidelijk beeld van te krijgen onder de Tweakers. Gizchina heeft hier eens een poll over gehouden (http://www.gizchina.com/2...rear-fingerprint-scanner/) en ongeveer 60% heeft de scanner liever aan de voorkant en de overige 40% aan de achterkant. Het jammere is dat ze niet de zijkant hebben meegenomen zoals bij de Xperia Z5 of Ulefone Future om een compleet beeld te krijgen. Zelf heb ik de Xperia Z5 premium eventjes mogen testen en hier toch wel de vingerafdrukscanner plek gewaardeerd. Dit vanwege het feit dat je(ik) het toestel op zo’n manier vast houd dat je duim er bijna direct op zit.

In totaal kan je vijf afdrukken toevoegen en zijn er daarnaast additionele instellingen zoals waarbij de vingerafdrukscanner gebruikt moet worden, zoals bij guest mode, vault, bepaalde apps (whatsapp, Facebook etc.) of bijvoorbeeld bij de ‘file explorer’. Als je de scanner wilt gebruiken moet je als alternatief wel een pincode of bijvoorbeeld patroon instellen en deze zul je elke keer even moeten invullen als je het toestel geheel opnieuw opstart, voor de extra veiligheid. Tevens is het met mijn Elephone W2 Smartwatch in te stellen dat wanneer deze met elkaar verbonden zijn er geen code of vingerafdruk word gevraagd vanwege het feit dat je in een ‘vertrouwde’ omgeving zit. Ook zit er weer het bekende ‘double tap screen to awake’ op zodat wanneer het toestel op je bureau ligt gemakkelijk kan openen.

De camera-app heeft een simpele, maar doeltreffende layout met veel mogelijkheden. Bij de eerste keer opstarten vraagt de camera of de locatie onthouden mag worden, zodat bij elke foto de locatie word onthouden en dit leuk kan verwerken in bijvoorbeeld Google’s foto album. Eenmaal geopend vinden we vier handige knoppen bovenin; Flitser, timer, Selfie Camera en settings. Voor de meeste zal dit genoeg zijn om wat Facebook en Instagram foto’s mee te maken, mocht je zelf graag wat meer instellen kan dat ook links onderin.

Met een de settings-knop linksonder kom je in de camera modus menu. Hierin zijn de volgende modi te vinden: Auto, Manual, Video, Beauty, Panorama, Light field, Slow video, Macro en GIF. Met de Manual optie krijg je de mogelijkheid om de shutterspeed, iso, manual focus, exposure, saturation, contrast en white balance in te stellen. Beautify laat je gratis een ‘laag plamuur’ op je gezicht aanbrengen :P , iets wat vooral voor de vrouwelijke Tweakers misschien aantrekt. Light field eerlijk gezegd geen idee. Slow motion laat je maximaal 60 seconde en video van maken en de gif mag maximaal 6 seconde duren. Jammer dat de GIF niet op 60 seconde staat ingesteld.

De Meizu M3 Note maakt helaas niet de beste foto's die ik heb gezien van een 13MP camera. Er is veel ruis te vinden bij allerlei soorten licht. Daarnaast moet ik vaak zelf klikken om te focusses omdat de autofocus soms niet helemaal lekker focust. Aan de andere kant, de dynamische range lijkt okay te zijn, alsook de kleuren en het wit balans.

Buiten, normale hoeveelheid daglicht:

De HDR-modus is bedoeld voor het terugbrengen van detail in de highlights en de schaduwen. De Meizu m3 doet hier goed zijn werk, en maakt soms nog nauwkeurigere kleuren dan de Auto-modus.

Close up:

Buiten, natuur, normaal daglicht:

Buiten, twee keer donker zonder flits, laatste in de schemer genomen:

Als laatste de selfies, welke worden geschoten in 5MP en het redelijk goed doen en genoeg detail laten zien. Naar mijn is zijn de kleuren en contrast goed genoeg. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om wat filters toe te passen.

Kunstmatig licht:

De Meizu M3 Note schiet video tot een resolutie van 1080p in 30 fps. Er is geen 60fps of hogere resolutie mogelijkheid helaas. Alle video's van de M3 Note camera worden opgeslagen als MP4, de video-bitrate is ongeveer 17Mpbs, de framerate is stabiel en is de audio in stereo. De videos maken gebruik van een AAC-codec met 128 Kbps bitrate en 48 KHz sampling. Framerate blijft netjes op/rond 30 fps hangen.

Het detail is (heel) slecht omdat de ruis ook hier in de weg zit, wat de videos onaangenaam en korrelig maakt. Het contrast en de kleuren lijken wel goed te zijn. Hieronder zijn de video samples in 640p en 1080p @ 30fps.

640P video sample

1080P video sample

Zelf hecht ik niet al te veel waarde aan alle benchmarks, omdat ik er van overtuigd ben dat de algemene ervaring voor de gemiddelde consument belangrijker is dan een net iets hogere score boeken ten koste van een stukje gebruikerservaring bijvoorbeeld. Ook ben ik van meting dat professionele reviewers / websites heel veel dieper op in kunnen en willen gaan, al zal ik wel de 3GB Ram, 32GB Rom en Helio P10 aan de tand voelen met de meest gebruikte benchmark apps.

Ter informatie, de voorgangers, allereerst de M1, met ongeveer hetzelfde scherm, design, prijs etc, had een sterkere GPU, namelijk de PowerVR G6200. De M2 note daarentegen had een Mali-T720 MP3 (tri-core) GPU. De M3 komt daarentegen met een iets wat aparte keuze, de Mali-T860 MP2 (dual-core) graphic unit, welke een kleine achteruitgang is tenopzichte van de M1 en M2.

De eerste benchmark die veel mensen draaien is Antutu. Deze heb ik ook laten draaien en daar kwam een gemiddelde score van +-44.750 uit na 3x meten, wat ik tevens ook voor de andere benchmarks doe. Daarnaast heb ik ook een Xiaomi Mi Max liggen, welke ook 3GB Ram, 32GB rom en 1080p resolutie heeft, maar daarentegen de Snapdragon 650 als processor heeft, een Adreno 510 GPU heeft en 0.8 inch groter is. De waardes van de andere benchmark als volgend ( het resultaat mag je zelf over oordelen, ik kijk meer naar de algemene gebruikerservaring. Zo werkt de Meizu M3 Note net iets vloeiender dan de Max en vind ik de gebruikerservaring beter van Flyme (skin), maar scored deze wel minder op alle vlakken. :) ) :

Xiaomi Mi Max Meizu Note M3
Multi-core: 3.668 3.034
Quadrant Standard 29.210 23.239
PCMark Storage Score 4.079, 3.501
Work Score 6.151 5.463

Ondanks alle benchmarks is het natuurlijk ook belangrijk hoe snel het toestel aanvoelt, iets wat niet in nummers is uit te drukken. Het apparaat is gewoonweg snel, persoonlijk heb ik nooit lag ervaren. Applicaties starten vlot op, verschillende grafische games zoals Clash of Clash spelen (hoog level) af, als is het nooit zo vloeiend als op een snapdragon 820 bijv, het apparaat reageert snel en ook Flyme voelt als skin vlotjes aan. Naar mijn idee werkt het net wat beter/simpeler/vlotter/soepeler dan MIUI.

Met een 4100mAh batterij is deze groot. Er zijn Chinese merken met nog grotere batterijen, zoals de Mi Max, maar voor dit toestel is het een interessante optie/grootte. Uiteraard gaat de batterij score hand in hand met de software optimalisatie, processor en scherm grootte/resolutie. Aan een kant ben ik blij dat Meizu is gebleven bij een 1080p scherm, waardoor er al iets minder energie word verbruikt dan een Quad-HD scherm bijvoorbeeld.

Een normale dag geld voor mij opstaan rond 08.30, naar bed rond 0.30 en mijn ervaring met de batterij is goed te noemen. Met 1,5 uur naar de universiteit en 1,5 uur terug wil ik een toestel hebben dat een goede onscreen tijd heeft, omdat vaak al 2 uur lang op de telefoon word doorgebracht alleen al tijdens het reizen van en naar de universiteit. Meestal facebook, whatsapp en speel ik een spelletje op de universiteit tussendoor en bij thuiskomt word er veel op het internet gelezen, geschreven en kijk ik krijg nog eventjes een serie. Al met al is mijn onscreen tijd ongeveer elke dag tussen de 4 en 6 uur. Doordat ik veel buiten ben staat mijn scherm helderheid vaak ook op zijn hoogst en vraag ik dus veel van de batterij. Ter informatie: de modus staat op balanced, waardoor dit de batterij nog een beetje bespaard. Met de andere 2 andere power modus, saving en performance is het uiteraard mogelijk om langer of korter met de batterij te doen.

Met de GeekBench app waren de resultaten allemaal ongeveer gelijk. Per 30 minuten gaat er 6% af bij gebruik van de telefoon. Dit zou betekenen dat de telefoon ongeveer 500 minuten on-screen aan kan, wat neerkomt op 8:20 uur. 8:20 uur heb ik nog niet behaald, omdat ik na 6,5 uur on-screen tijd met automatische (boven-gemiddelde) helderheid genoeg op m'n telefoon heb gezeten. Ik denk dat dit zelfs nog verder op te rekken is, als je de helderheid iets zou verlagen, minder zware games speelt of zware apps draait. Al met al een zeer, zeer knappe prestatie en een van van de betere resultaten die ik heb gezien! Daarnaast laad de batterij ongeveer 50% in 1 uur op.

Ondanks dat Meizu al eerder een type-C aansluiting heeft gebruikt in de PRO 6, hebben ze geen USB type-C aansluiting voor de M3 Note gebruikt en blijft deze steken op Micro USB 2.0 met 'fast-charging'. Persoonlijk denk ik dat Meizu hier echt een verkeerde keuze heeft gemaakt, omdat type-C de toekomst is wat betreft bestandsoverdracht, earphones en opladen, waardoor je telefoon meer ‘future proof’ is.

Tweakers Persbericht:
nieuws: Meizu presenteert metalen budgetsmartphone met grote accu

Tweakers PW:

Meizu specs in het Engels:

Vergelijking met de Nexus 6P, Xiaomi Mi Max, Letv 1s:

Wat mij direct opviel is dat Meizu vooral veel energie heeft gestoken in het design van de Smartphone en daarbij net iets te veel bezuinigd heeft op de specs. Met een prijs van 999 RMB kan je eigenlijk zien dat ze het toestel zijn begonnen met maken van uit een prijs perspectief. Eerst de prijs van 999 RMB gezet, daarna een design gemaakt en dan lijkt het alsof er te weinig over is om nog relatief goede onderdelen in te zetten. Omgerekend naar euro's is het toestel ~135 wanneer je deze bij Meizu zelf zou kopen, wat een zeer strakke prijs is. Naar mijn idee hadden ze beter de prijs op 1100 of 1200 RMB kunnen zetten, en hier dan een betere camera, GPU en misschien X10 processor in kunnen zetten, alsook een android 6.0 kunnen installeren.

Wat betreft goede punten, zie je duidelijke dat Meizu energie letterlijk en figuurlijk in de batterij heeft gestoken. Deze is lekker groot, toestel gaat lang mee en ook de software lijkt hierop geoptimaliseerd te zijn. De software heeft wat trekjes van Xiaomi, en Xiaomi heeft dit weer van andere merken. Tegenwoordig zijn telefoon zo uitgebreid, dat er vaak nog weinig verschil in zit, al helemaal op de middenmoot toestellen. Flyme OS voelt zeer degelijk aan, ziet er strak en modern uit, loopt zeer soepel en heb ik geen problemen ondervonden in de software. Daarnaast is er geen Chinees te vinden op de Clock Widget en Update info lijst na. Al met al loop het toestel zeer soepel en vloeiend voor een prijs van 999 RMB.

Ook het scherm hebben ze niet op bespaard, omdat dit denk ik toch veel met het uiterlijk te maken heeft. Het is een degelijk 1080p scherm, goede kijk hoeken en heeft een goede hoge en lage nits wat betreft de helderheid. Vooral de lage stand is avonds lekker als je in je bed ligt, waardoor je ogen minder snel wakker blijven. De afwerking en bouwkwaliteit kan ik dan ook niet anders dan uitstekend noemen.

De andere zaken zoals 4G, Wifi, bellen, en de stabiliteit daarvan is zoals je met elk toestel gewend ben. Hierin heb ik geen problemen ondervonden, is de wifi gewoon lekker snel, bellen is luid en duidelijk en heb ik geen haperingen ondervonden. Net zoals met (veel) andere Chinese toestellen, zijn de 4G banden ingericht voor het Chinese 4G netwerk, wat net wat anders is dan in Nederland. Hierdoor heb je voornamelijk 4G in de grote steden, terwijl 3G+ gewoon door het hele land te vinden is.

Een echt duidelijk minpunt is de camera. Xiaomi brengt veel budget toestellen uit, maar daar zit altijd een redelijke tot goede camera in. Meizu heeft hier echt te veel op bezuinigt of niet goed geoptimaliseerd, omdat hier helaas te veel ruis in te vinden is, in zowel de video als de foto's zelf. Er zijn wel weer veel mogelijkheden om de camera zelf in te stellen en hier het een en ander wat aan te verbeteren, al blijft het onduidelijk welke camera er precies inzit om zo goed te bepalen met welk ander toestel deze camera vergeleken kan worden, zodat duidelijk word of dit een software of hardware probleem is.

De Meizu M3 Note moet het vooral van zijn looks hebben, want specs zijn helaas minder mooi dan het toestel zelf. Het toestel verdiend dan ook net 4 sterren, wat voornamelijk komt door het interessante design, degelijke bouw hiervan, simpel en doeltreffend OS, een grote batterij en de prijs. Hoger zou het toestel bij lange na niet halen, omdat op hardware gebied wat aparte keuzes zijn gemaakt en is de vraag of de camera nog beter word bij toekomstige updates (tot zo ver 3x een update al ontvangen in 4 weken tijd).

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de Meizu vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Meizu M3 Note 3GB intern, 32GB opslag Zilver?

Wauw, wat een MEGA review! Een dikke vette +3! _O_
mooie review ook echt leuk om te lezen :D, ik ben nu in ieder geval overtuigd om de meizu m3 note te halen. Want mn xiaomi mi3 is jammer genoeg overleden deze week (laad niet meer op).
maar echt geweldige review heb nog nooit zo veel plezier in het lezen van een review gehad :D
Ik heb precies hetzelfde met mijn xiaomi mi3 gehad ik weet echt hoe dat kan, maar heb nu een meizu mx5 en mijn vriendin een meizu m3 note en de telefoons bevallen ons zeer goed en +3 voor de super goede review.