Overwatch Origins Edition, PlayStation 4 Review

Terriongaming 15 juni 2016, 343 views

Overwatch Origins Edition, PlayStation 4

Blizzard brengt een vermakelijke shooter op de markt, die helaas (nog) te weinig content biedt voor het prijskaartje. De leuke personages, de snelle gameplay en de kleurrijke graphics zijn echter genoeg om dit spel de moeite waard te maken.

Pluspunten

• Lekker rennen en knallen
  • Gevarieerde personages met leuke krachten
  • Kleurrijke graphics

Minpunten

• Weinig content voor de prijs
  • Wordt op de lange duur saai

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
We kennen Blizzard Entertainment van klassiekers als Starcraft, Diablo en World of Warcraft, maar hebben ook een voet gezet in de wereld van MOBA’s met Heroes of the Storm. In de beginjaren van de gamewereld stonden ze bekend om Super Nintendo spellen als Rock ‘n Roll Racing en The Lost Vikings, een racespel en een puzzel/platformspel. De ontwikkelaar en uitgever is één van de titanen in de wereld van videospellen. Waar ze echter nog geen ervaring mee hadden, waren First Person Shooters-spellen. Blizzard en FPS, is het mogelijk? Het is duidelijk dat het bedrijf een moedige stap heeft gezet om voor hen nieuw terrein te ontdekken.
Snel en intens
Overwatch is een team-based FPS, waarin je per potje objectives moet behalen om te winnen. Je kan uit 21 personages kiezen om mee te spelen, die ieder hun eigen krachten en wapens hebben. Een match kan uit drie verschillende modi bestaan: assault, escort en control. Je hebt ook hybrid, maar dit is een combinatie van de drie andere modi. Je zal het uitvechten in één van de 18 maps, die allemaal verschillen van opbouw, grootte en stijl.

Overwatch is een snel en intens spel. Hiermee bedoel ik dat de potjes kort duren en dat er grote chaos kan ontstaan op het slagveld. Hoewel er maar zes spelers in een team zitten, zorgen de wat kleinere levels en de wat absurde krachten ervoor dat de projectielen om je oren vliegen. Je personage kan behoorlijk wat klappen ontvangen, al ligt dit wel eraan wie je bent. Het spel schiet lekker weg en de verschillende krachten en mogelijkheden heb je al snel onder de knie. Het spel biedt je ook een handig overzicht van wat je personage kan, als je op het linkerpijltje drukt.

Het voelt lekker aan om tegenstanders om te leggen en om verschillende objectives te behalen. Je kan in Overwatch namelijk hoog in de ranglijst eindigen, als jij jouw rol vervult. Ben je een healer, dan zal je veel punten krijgen als je jouw teamgenoten geneest. Ben je juist een aanvallend type, dan zal je punten krijgen voor de kills die je maakt. Spelers worden hierdoor op een goede manier in de juiste banen geleid, om de rol van hun personage goed te vervullen. Het spel ziet er daarbij erg kleurrijk uit. Het is niet iedereens smaak, maar Overwatch loopt erg soepel en ziet er strak uit. Het is weer eens wat anders dan de grimmige oorlogspellen, die we tegenwoordig alsmaar voorgeschoteld krijgen.

Ik wil hierbij ook vermelden dat het spel niet te vergelijken is met Gearbox Software’s Battleborn. Veel mensen vinden het nodig om deze twee spellen te vergelijken, vanwege de soortgelijke graphics. Overwatch is veel meer te vergelijken met Valve’s Team Fortress 2, wat ook een team-based FPS is met kleurrijke graphics en verschillende personages. Battleborn neigt veel meer naar een MOBA, waarbij je van punt A naar punt B dient te gaan. Overwatch speelt zich af in een arena, net al Team Fortress 2. Ik wilde dit even aanduiden, om de nodige verwarringen uit de lucht te halen.
Kleurrijke personages
Ik heb het hierboven al meerdere malen gehad over de verschillende personages. Buiten het feit dat de krachten goed aanvoelen, zijn ze personages zelf ook erg kleurrijk en spraakmakend. Ze hebben allemaal een eigen achtergrondverhaal, al is dit niet in het spel zelf te vinden. Op internet zijn verschillende korte animatiefilmpjes te vinden, die ook erg leuk zijn om te kijken. Het geeft je net wat meer inzicht op de motivaties en het achtergrondverhaal van Overwatch, al is dit niet het doel van het spel zelf.

Zoals hierboven al vermeldt is, heeft elk personage een eigen rol en eigen krachten. Zo heb je verdedigingspersonages als Bastion, een robot die zichzelf in een stationaire machinegeweer kan veranderen. Je hebt ook tankpersonages als Reinhardt, een grote ridder met een plasmaschild en een gigantische hamer. Daar tegenover heb je supportpersonages als Mercy, die teammaten kan genezen en kan herrijzen uit de dood. Als laatste heb je offensieve personages als Genji, die werpsterren kan gooien en projectielen kan deflecteren. Ieder personage heeft daarbij een ultimate ability, die ze kunnen gebruiken als hun ultimate meter is gevuld. Dit zijn krachtige aanvallen, waaruit je meerdere kills kan halen als je het goed gebruikt.

Ik ben van mening dat Blizzard een goed arsenaal aan personages heeft neergezet. Ze hebben leuke ontwerpen, maken gevatte opmerkingen tijdens het spelen en lijken ook goed op elkaar te zijn afgestemd. Er wordt wel vaak geklaagd over ‘overpowered characters’ als Bastion, die vaak in laag geklasseerde potjes veel kills maakt. Ik merk echter wel dat als je ieders krachten en zwaktes begint door te krijgen, je goed kan anticiperen op de tegenstanders. De ene tegenstander is vervelender dan de ander, maar dat is een kwestie van wennen en goed worden.
Gebrek aan content
Hierbij kom ik aan bij het zwakkere punt van Overwatch: de content. Het spel heeft twee modi: training en multiplayer. Er is geen singleplayer campagne en er is verder weinig te doen, naast het ontgrendelen van cosmetics voor je personages. Zo kan je nieuwe oneliners, kostuums en poses ontgrendelen, naarmate je level groeit. Je kan natuurlijk stellen dat het hier gaat om een multiplayer FPS en dat een singleplayer modus niet nodig is. Je kan daarbij ook stellen dat het ontgrendelen van nieuwe wapens en upgrades de balans weg zou halen.

Dit neemt echter niet weg dat er gewoonweg weinig te doen is in het spel; er zijn maar drie modi in de multiplayer en 18 maps. De personages hebben geen verschillende modi om op jouw speelstijl aan te passen, waardoor je al gauw vast zit met één personage die jij lekker vindt spelen. Ik merkte dat ik het spel na een paar potjes al wat saai begon te vinden; het speelt lekker weg in korte sessies, maar een hele avond spenderen aan Overwatch zie ik mezelf toch niet snel doen. Voor een spel dat tussen de ¤40,- en de ¤60,- kost, vind ik dit maar erg magertjes. Een gelijksoortig spel als Team Fortress 2 heeft meer te bieden en is geheel gratis.

Toch wil ik hier iets positiefs over zeggen: Blizzard zal Overwatch met gratis updates gaan ondersteunen. Ook zal er een ranked mode in komen, om de fanatiekelingen geboeid te houden. Er zullen geen microtransactions komen om je prestaties te verbeteren, wat het spel een stuk eerlijker houdt dan andere moderne shooters.
Overwatch is een vermakelijke shooter, met een kleurrijke cast aan personages. Hoewel het spel momenteel een gebrek aan content heeft, zal dit in de toekomst aangevuld worden. Ik wil hierbij wel stellen dat ¤60,- voor de PS4-versie wel erg veel is, dus ik raad je aan om even te wachten tot het spel wat goedkoper in de schappen ligt. Blizzard Entertainment heeft een goede stap gezet richting het FPS-genre, wat aanduidt dat dit bedrijf een echte alleskunner is!

Heb jij ook een Overwatch Origins Edition, PlayStation 4?

Reviews door de redactie