Intel S5000VSA4DIMM, i5000V (SSI, PCI-e, LAN, SATA II, RAID, VGA) Review

FireDrunk 16 februari 2010, 657 views

Intel S5000VSA4DIMM, i5000V (SSI, PCI-e, LAN, SATA II, RAID, VGA)

Pluspunten

• Snel
  • Stabiel
  • Intel Kwaliteit
  • 2 x PCIe x8 (voordeel RAID Controllers)

Minpunten

• Southbridge word erg warm (geen actieve koeling)
  • Geen PCIe x16 slot voor eventuele GPU

Layout Score: 3
Algemeen:
Ik heb dit bord 2dehands gekocht met 2 E5320's en 4GB geheugen. Na een poosje ermee gespeult te hebben nu toch maar eens een review schrijven.

Featureset:
Het bord is van alle gemakken voorzien. 2 x Gigabit LAN, 2 x PCIe x8 (Voor mijn raidcontroller ideaal :) ).
Verder beschikt het bord over een BMC (een soort pre-bios) die ervoor zorgt dat je systeem stabiel blijft ook al gaan er componenten kapot. Ook zorgt deze chip ervoor dat je pc bijvoorbeeld events kan afgeven over speciale onderdelen (fan-speeds, votages, etc).

Layout:
De layout van het bord is redelijk. Omdat het een SSI bord is, is het natuurlijk een erg groot bord, wat in een kleine kast zeker problemen oplevert ;) Maar verder is het eigenlijk gewoon een standaard serverbord... Het I/O achterpaneel is niet anders dan andere servers, en is voorzien van alle dingen die nodig zijn.

Prestaties:
De prestaties van het bord zijn uitstekend. Het werkt prima met elk besturingssysteem waar ik het mee getest heb (CentOS 5.3, VMWare ESX4i, Windows 2003 x64). Onder Linux zijn de raidprestaties minder, maar dat ligt eerder aan de driver voor de raidcontroller (een HP SmartArray P400i) dan aan het moederbord.

Stabilitiet en Betrouwbaarheid:
Het bord is natuurlijk opgebouwd uit de beste componenten (de netwerkaarten zijn bijvoorbeeld echte Intel kaarten) en dat brengt natuurlijk een hoop stabiliteit en betrouwbaarheid met zich mee.
De enige problemen die ik tot nu toe gehad heb zijn een aantal lockups maar die kwamen achteraf door verkeerde/verouderde drivers. Verder is het bord nog nooit vastgelopen om aparte redenen.

Overklokbaarheid:
Hoewel ik deze optie best zou willen gebruiken (vanwege onderklokken tbv stroombesparing) zijn er geen enkele opties gemaakt in het BIOS om over- of onder te klokken.

Compatibiliteit:
Al mijn hardware werkt naar behoren.

Ondersteuning door fabrikant:

De website van Intel voorziet uitstekend in alle drivers en de nodige software om het bord draaiende te houden. Enige driver die ik niet gelijk kon vinden was de IPMI driver. Deze stond uiteindelijk wel op de driver cd van Intel, maar is lastig te vinden.

Prijs:
Ik heb het bord 2ehands gekocht voor een goed prijsje icm met de proccessoren en het geheugen.
Nieuw is dit bord eigenlijk niet te betalen :) (300+ euro)

Update:
Na een poos dit bord in gebruik te hebben, begon het kuren te vertonen. Na _heel_ veel testen, blijkt de 2e socket kapot te zijn. Omdat ik een Engineering Sample heb, kom ik uiteraard niet in aanmerking voor garantie.
Helaas is het bord dus alleen nog maar bruikbaar met 1 CPU. Verder werkt het bord prima.

Heb jij ook een Intel S5000VSA4DIMM, i5000V (SSI, PCI-e, LAN, SATA II, RAID, VGA)?

Je geeft als negatief punt dat er geen x16 slot op zit, maar als er 2 x8 sloten opzitten kun je toch makkelijk een GPU daarin prikken?
Nee want fysiek passen die niet tenzij je de port openzaagt.
Het zijn fysieke x8 sloten.
Van bijvoorbeeld Supermicro, die ook het Intel Reference board als uitgangspunt nemen, weet ik dat grafische kaarten, zelfs als je de port openzaagt, niet ondersteund worden. Had namelijk hetzelfde probleem bij mijn Supermicro X7SBA moederbord.
Maar dan zaag je die poort toch open? (of een stuk van je videokaart af).
Wat hij bedoeld is dat de supermicro gewoon zegt,
"Hé GPU pleur op!, hier hoort een RAID controller..."