Logitech Ultra-Flat Keyboard (Azerty) Review

stefanwitkamp 19 augustus 2009, 688 views

Logitech Ultra-Flat Keyboard (Azerty)

Pluspunten

• Design: pianolak
  • Simpelheid
  • Klein: makkelijk mee te nemen

Minpunten

• Te kleine toetsen
  • Geen extra's (volumeknoppen of i.d. waren welkom geweest)
  • Vervelende plaatsing van rechter Shift en pijltje omhoog

na anderhalf jaar puur op een notebook gewerkt te hebben heb ik zelf een pc in elkaar gezet en moest daar dus een passend toetsenbord bij hebben. omdat ik dus zoals gezegd notebooks gewend was, en deze erg lekker en goed vond typen, lag een ultra-flat keyboard voor de hand. De enige 2 die ik kon vinden waren deze logitech en 1 van trust, die echter zo lelijk was uitgevoerd en totaal niet bij de rest van mijn systeem (monitor en behuizing in pianolak, zwarte boxen) paste. Dit toetsenbord past echter perfect door de combinatie van matzwart voor de toetsen met pianolak voor het gedeelte eromheen.
Ik heb dit toetsenbord nu ongeveer een half jaar in gebruik. sinds februari 2009.

ergonomie
een steunbalk of iets dergelijks ontbreekt bij dit toetsenbord, het enige ergonomische onderdeel zijn de 2 uitklapbare pootjes die bij elk toetsenbord te vinden zijn, en waarmee hij iets gekanteld kan worden, iets dat ik persoonlijk niet gebruik vanwege de gewenning van een plat notebook toetsenbord.
De aanslag van de toetsen is niet zwaar, maar ook niet heel licht. Het is goed tot iets aan de zware kant.
Echter, hetgene waaraan ik me het meeste stoor in het toetsenbord ligt in de ergonomie. ik weet niet precies waarom, maar het toetsenbord is heel compact uitgevoerd in de breedte. dit betekend dat het numeriek gedeelte bijna direct tegen de rechter shift en enter toetsen aan zit geplakt. Ook is de linker shift flink ingekort, en doordat het numeriek gedeelte zo dicht bij is geplaatst, was er eigenlijk geen ruimte meer voor de pijltjestoetsen, waardoor deze een stuk van de rechter shift toets hebben weggesnoept.
Dit kan in de praktijk erg vervelend werken als je, zoals ik, de shift nog wel eens flink 'breed pakt'. Het gebeurt mij niet zelden dat ik dan zowel de shift als het aanliggende pijltje naar boven indruk, waardoor ik direct 1 of meerdere regels selecteer, en die dan vervolgens vervang door hetgene wat ik met de shift-toets wilde typen. Dit kan voor enige frustratie zorgen en ik begrijp deze ontwerpkeuze ook niet. Van mij had het toetsenbord een stuk breder mogen zijn, en dan ruimer uitgevoerd.
De toetsen zijn namelijk ook aan de kleine kant, kleiner bijvoorbeeld dan die van mijn 15,4" laptop. Dit is iets wat ik niet verwacht had, en een beetje een tegenvaller is, het is in mijn ogen niet echt een dealbreaker. wel jammer.

vormgeving
erg mooi en strak uitgevoerd. Past zoals gezegd prima bij een zwart systeem met bijvoorbeeld pianolak op de monitor. De compacte uitvoering heeft hier wel een voordeel: het toetsenbord is relatief klein en dus gemakkelijk mee te nemen.

functionaliteit
standaard toetsenbord, geen extra knoppen aanwezig.

prijs
goedkoop toetsenbordje, die lekker klein is en fijn typt als je een laptop gewend bent. Het is een lekker simpel toetsenbordje voor een eurootje of 20.

Heb jij ook een Logitech Ultra-Flat Keyboard (Azerty)?