×

Help Tweakers weer winnen!

Xiaomi Mi Band 2 Review

kanem0chi 11 juni 2016, laatste update op 6 maart 2017, 90.641 views

Xiaomi Mi Band 2

De vertrouwde Mi Band, maar nu een versie die in tegenstelling tot de eerdere Mi Bands van Xiaomi, een klein display heeft. Een klein aanpassing die een grotere functionaliteit geeft voor nog steeds 20 euro?

Pluspunten

• Goede batterijduur
  • Correcte hartslag en stappen metingen
  • Prettig om te dragen tijdens slaap/sport activiteiten
  • Gemakkelijk om het bandje te vervangen
  • Notificaties van alle apps in te stellen
  • Goede / uitgebreide / overzichtelijke app
  • Veel mogelijkheden voor deze prijs
  • Real-time overzicht ipv. achteraf zoals bij de Mi Band 1 en 1s

Minpunten

• Geen complete aan/uit mogelijkheid
  • Onder water / zweet blijf het knopje 'ingedrukt'
  • Iets te strak dragen laat afdrukken op je huid achter / te los zal het langer duren om de hartslag te meten
  • Stof / vingerafdruk magneet

De Xiaomi Mi Band 2 is op 2 juni 2016 officieel bekend gemaakt nadat het al tijden ronde deed op verschillende forums, websites en liet ook de CEO van Xiaomi de Mi Band 2 al eerder zien dan dat deze werd aangekondigd.

De Mi Band heeft voor het eerst in de geschiedenis van Xiaomi een oledscherm met een diagonaal van 0,42". Hoewel de fabrikant geen resolutie noemt, zijn online verwijzingen te vinden naar 0,42"-oledschermen met een resolutie van 128x64 pixels. Daarnaast worden er ook notificaties weergegeven in SmartWatch stijl.

Xiaomi verkocht meer dan 10 miljoen Mi Band fitness trackers in de eerste negen maanden van 2015 en bevindt zich op de derde plaats wat betreft ‘wearable fitness trackers’, alleen Apple en Fitbit verkochten meer devices. Met de super scherpe prijs van 149 RMB (~20 Euro) zal Xiaomi direct de strijd aangaan met Apple en Fitbit, en is het hierdoor een van de meest gewilde fitness trackers van 2016. Mijn dank gaat uit naar https://www.ibuygou.com voor het super snelle leveren van dit fantastische apparaatje. Wil je weten welke vele verbeteringen Xiaomi heeft doorgevoerd en hoe dit is uitgevoerd? Lees de review hieronder.

Net als bij mijn vorige bestellingen van Xiaomi producten ben ik ook dit keer weer gegaan voor www.ibuygou.com aangezien de vorige keren mij ook goed bevallen zijn en vaak een van de goedkoopste zijn met degelijke prijzen voor verzending en import verzekering. Zij hebben een zeer goede relatie met Xiaomi en daardoor vaak al Xiaomi devices op voorraad voordat andere webshops dit hebben.

De Mi Band is zo gewild, dat andere, officiŽle verkooppunten en partners al meer vragen dan Xiaomi zelf (JD.com is een officiele partner van Mi maar vraagt 169 RMB ipv 149 en op Tmall vragen ze zelfs 229 RMB). Iets wat een goede indicatie geeft hoe gewild dit product is. Xiaomi verscheepte de eerste lading naar hun partners op 6 Juni, en mijn Mi Band 2 was al op 7 juni verstuurd door ibuygou.com. Precies op tijd, want Woensdag 8 juni kon ik het pakketje al in ontvangst nemen. Een record wat betreft de duur (2dagen) van verzending met DHL!

Zoals standaard met elke DHL verzending zit hier de bekende geel/rode zak omheen. Verder vinden we een ‘factuur’ welke de Mi Band 2 als een ‘wrist wrap’ omschrijft met een waarde van $12. Hierna vinden we een envelop waar het Mi Band 2 doosje zich in bevind. Normaal gesproken doet iBuygou altijd cadeauverpakking om de producten heen, maar is dat hier niet gedaan.

De Mi Band 2 is afgebeeld in het Zwart, Oranje en Geel/Groen, maar word in eerste instantie alleen geleverd in het zwart. De Mi Band 2 komt in de herkenbare eco bruine verpakking zoals ook bij de Mi Band 1 en 1 S.

Naast de Mi Band sensor wordt nog verder meegeleverd:
1x Mi band siliconen armband (zwart)
1x USB oplaadkabel met houder voor de MiBand sensor (zwart)
1x Handleiding in het Chinees

Hoewel de handleiding in het Chinees is, bevat deze wel afbeeldingen over het aanbrengen van de Mi Band, instructies en het opladen er van. Ook bevat het de QR code naar de Mi Fit app. Hier kom ik later op terug, omdat er verschillende versies van de Mi Fit app.

De specificaties zijn op zowel de website van Xiaomi te vinden, als op de achterkant van de doos, of in de tabel onder de foto.

Xiaomi Mi Band 2
Waterproof IP67 professional level
Kleur Zwart
Scherm 0.42 inch OLED Display
Compatibility Bluetooth 4.0, IOS 7.0 of Android 4.4 en hoger vereist
Batterij 70mAh lithium-ion batterij, Standby tijd: 30 Days (20 met gebruik), USB oplader
Bluetooth Dialog II Bluetooth 4.0 BLE
Materiaal Bovenkant: Glas + Aluminium + plastic. Armband: IPSiV
Heart rate sensor Heart rate sensor: Photoelectric sensor. Measuring method: photoPlethysmoGraphy (PPG). Sensor: ADI ultra-low power acceleration sensor + Optical heart rate sensor
Functies Telefoon Unlock, Fitness Level Monitor, slaap tracker, Smart Alarm, History Data, links/rechts dragend, totale afstand gelopen, aantal stappen, delen via social media, hardlopen voor IOS devices, hartslag meter, applicatie notificaties.
Afmetingen 'Pil': 7.0g. Armand : 235 mm in de lengte. 155.210mm aanpasbare lengte.http://shop.gizchina.com/img/1464853048.jpg

De specificaties zijn ook terug te vinden op de officiŽle pagina van Xiaomi (Chinees)

Behalve het scherm is en lijkt het ontwerp nog steeds veel op de Mi Band 1 en 1S. De 'pil' heeft nog steeds dezelfde vormgeving zoals zijn voorgangers en is de hartslagsensor net als bij de 1S aan de onderkant te vinden. Tevens zit er aan de bovenkant nu ook een aanraakgevoelige knop, welke je tussen de items laat wisselen die je heb ingesteld in de Mi Fit app. Hieronder kan je zien wat er gebeurt als je het knopje indrukt. Eerst krijg je de icon te zien van het ingestelde item, waarna deze binnen 0.5 seconde de waarde laat zien voor 1 sec. Ik heb geprobeerd dit hieronder af te beelden, en in mijn geval: hoofdscherm scherm is de tijd, tweede is 'voetstapjes' oftewel aantal stappen en rolt dit omhoog, zodat het aantal stappen tevoorschijn komt. Bij nogmaals klikken word een 'vlammetje' getoond, welke de verbrande calorieŽn weergeeft. Hierna komt er een 'pinnetje' tevoorschijn, welke de gelopen afstand weergeeft. Daarna komt een hartje tevoorschijn welke de hartslag zal gaan meten. bij nog een keer klikken kom je weer terug bij de tijd. De gehele volgorde en welke items er getoond moeten worden kan volledig zelf naar keuze worden ingesteld.

De bovenkant van de 'pil' bestaat uit krasbestendige glas en aluminium, terwijl de behuizing van plastic is gemaakt. Ook is de Mi Band 2 IP67 (stof- en dompeldicht) geceritificeerd. Het materiaal van de armband is daarnaast gemaakt van het anti-bacteriŽle en UV-bestendige TPSiV materiaal. Hierdoor is het apparaatje bestemd tegen veel invloeden van buitenaf. Zo kan het temperaturen van -20 graden tot + 70 graden weerstaan en een val van 1.2 meter gemakkelijk overleven.

Desondanks zijn er toch wat andere kleine aanpassingen. Zo meet het apparaatje nu 40.3x15.7x10.5 (L*B*H) tegen 37x13.6x9.9mm, deze aanpassing heeft als gevolg dat de nieuwe sensor niet meer in oude armbanden van de Mi Band past. Waar de Mi Band 1 5.0 gram woog en de 1S 5.5 gram weegt, weegt de Mi Band 2 nu 7.0 gram. Een verschil dat je niet gaat merken.

Wat betreft het armbandje, de sensor/'pil' kan er alleen vanaf de onderkant ingeschoven worden. Hierdoor kan de sensor nooit tijdens het sporten eruit vallen zoals bij de vorige generaties. Mijn eigen ervaring is dat de eerste keer de sensor in de armbandje zetten wat stark/gevaarlijk aanvoelt, maar met een bepaalde 'draai' je deze er goed en strak inzet. Je hoort geen 'klik', maar je voelt wel goed/duidelijk wanneer de sensor goed geplaatst is.

Wat ze met de armband hebben gedaan, hebben ze qua bouwkwaliteit ook bij de USB 2.0 oplader gedaan. Deze gaat er stroef in en uit, zodat de sensor goed blijft zitten en valt er niet zomaar uit.

Ik kan dan ook niks anders zeggen dan dat de afwerkingen van alle onderdelen goed / dik in orde is. Het bandje voelt goed aan, irriteert niet en past ook gemakkelijk om verschillende pols diktes. Mocht je deze te strak dragen, dan krijg je wel een duidelijke afdruk met alle gaatjes en vormpjes. Verder zit er aan de binnenkant een product/kwaliteits code, al is dit niet storend en alleen als je er op let zichtbaar. Xiaomi heeft aan de binnenkant enkele aanpassingen moeten doen om het schermpje erin te krijgen, maar is veel hetzelfde gebleven, zo ook nog steeds dezelfde ADI zwaartekrachtsensor en DA14580 Dialog chip voor de noodzakelijke Bluetooth communicatie.

Alles wordt nog steeds bijgehouden in de Mi Fit app van Xiaomi. De functionaliteit in de app is grotendeels gelijk gebleven, ondanks de nieuwe 2.0 versie die (voornamelijk cosmetisch was) en ook tijdens de introductie van de Mi Band 2 werd gelanceerd. Zo zit er nog steeds een stappenteller, slaapmonitor, notificatiefunctie, wekfunctie en een ontgrendelfunctie in, evenals de hartslag monitor. Wat betreft de notificaties, deze kunnen goed ingesteld en getoond worden op het display, waar ik later terug op kom. De Mi Band 2 kan ook met de Yeelight bedlamp gebruikt worden. Deze bedlamp gaat uit zodra de drager van de MiBand in slaap is gevallen.

De Mi Band 2 heeft een oledscherm met een diagonaal van 0,42". Hoewel de fabrikant geen resolutie noemt, zijn online verwijzingen te vinden naar 0,42"-oledschermen met een resolutie van 128x64 pixels. Als de fabrikant die heeft toegepast, zou het scherm uitkomen op 340 pixels per inch, waarmee het scherm iets scherper zou zijn dan dat van een iPhone 6s, maar minder scherp dan die van vrijwel alle andere smartphones, waaronder die van Xiaomi.

Of het 'scherper dan een iphone' is durf ik niet te zeggen zoals Tweakers.net wel deed. Dit omdat ik met het blote oog de pixels kan zien, maar net niet kan tellen. Met onderstaande foto kan je goed zien hoe 'pixelachtig' het beeld is, vergeleken met de foto onder het 'notificatie' hoofdstuk.

Persoonlijk stoort het mij niet heel erg, want de batterijduur is goed / nagenoeg hetzelfde gebleven, maar is er nu wel een schermpje in te vinden, die alleen het noodzakelijk laat zien zoals de tijd, app notificatie, hartslag, stappen etc. Veel meer op zo'n scherm laten zien (zoals een deel van het whatsapp bericht), zal onleesbaar worden. Wat mij betreft een goede keuze van Xiaomi.

Zoals aangehaald in mijn review van de Elephone W2 Smartwatch, waren daar de notificaties erg beperkt. Zo was het niet mogelijk om zelf de notificaties van apps in te stellen, terwijl dit wel kan op de Mi Band 1 & 2. Wanneer je de Mi Fit app heb geÔnstalleerd, en de app toegang heb gegeven tot het notificatie menu, dan kan je handmatig zelf tot 5 apps instellen die notificaties mogen weergeven op de Mi Band.

Voor mij is dat Bellen, WhatsApp, Skype, Email en FB Messenger, aangezien ik daar de meeste notificaties van ontvang. Hieronder zie je hoe de notificaties worden weergegeven. Tevens trilt de Mi Band 2 intensief, waardoor je er zeker van kan zijn dat je de notificatie niet mist.

Zoals eerder aangehaald is het horloge waterdicht en stofstof, en een review zonder dit te testen kunnen we natuurlijk geen review noemen. :+

Ik heb mijn horloge net geen 2 uur in een bak met water laten liggen, deze onder douche aangehad met een lekkere zeeplaag eroverheen, onder de kraan gehouden die lekker hard openstond en ook mee in de tuin gewerkt waar aarde en stof overheen kwam. Xiaomi omschrijft zelf dat het "can play a protective role on the short soak, wash or shower, effective way to remove cosmetics, daily necessities, sweat and other corrosion". Hoe lang / diep dit in het water kan staat er dan weer niet bij. Zoals je op onderstaande foto's ziet, doet mijn Mi Band 2 het nog steeds. Een kwartiertje douchen, de afwas met de hand doen of bijna 2 uur in een bak met water liggen is dus geen probleem. Al zou ik niet veel verder de max opzoeken.

Hartslag meter
Als eerste wil ik beginnen met de hartslag sensor, aangezien ik denk dat dit voor de meeste de meest interessante feature is. Het nadeel is, is dat alle metingen handmatig gedaan moeten worden. Handmatig kan gedaan worden in de app of op het apparaatje zelf. Wanneer je het apparaatje goed op je pols heb zitten kan je binnen 3 tot 5 seconde je hartslag aflezen. Dit word dan ook gelijk bewaard in de Mi Fit app. Hoewel er nergens een waarschuwing word gegeven, is het niet aan te raden direct in het groene licht van de sensor te kijken, tijdens het meten brandt deze erg fel.

Bij het meten van de hartslag mag de onderarm niet bewogen worden en de sensor moet op de huid rusten. Daarnaast mag de Mi Band 2 niet te strak zitten anders registreert de sensor niet of onjuist. Er verschijnt een animatie van een hartslagmeting maar deze is elke keer hetzelfde en daarmee puur een animatie. Waar je horloge vaak op je pols 'hangt' moet bij het meten van de hartslag de Mi Band 2 omhoog geschoven worden (alsof je je mouwen ophaalt), om tot het beste resultaat te komen.

Wanneer het kleine hartje er staat, dan word er op dat moment gemeten. Dit word kenbaar gemaakt door een kleine trilling. Mocht het meten zijn gelukt, dan krijg je de hartslag te zien. Mocht dit niet zijn gelukt (om wat voor reden dan ook) dan komt er een kruisje te staan, en zal deze automatisch opnieuw gaan meten. Mocht je dit niet willen, dan druk je de knop in gaat deze weer terug naar de 'tijd stand'

In de Xiaomi App Store versie van de Mi Fit app is er een Running mode of Route Tracker menu waarbij tijdens het hardlopen real-time de hartslag gemeten kan worden. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat MiBand verbonden is via Bluetooth met de Mi Fit app. In het totaaloverzicht verschijnt uiteindelijk een gemiddelde van het aantal hartslagen per minuut. Deze Running mode ontbreekt echter in de officiŽle Play Store en Apple App Store versie (evenals de ondersteuning voor notificaties. Het duurt een aantal dagen / weken voordat Xiaomi de laatste versie op de Playstore of Apple store uitbrengt. Meer informatie in het Mi Fit app hoofdstuk, evenals het APK bestand.)

Volgens de Hartstichting is een normale hartslag bij een volwassene tussen de 60 en 70. Bij rust meet ik steeds waardes tussen de 60 en 70. Wat betreft nauwkeurigheid is dit moeilijk aan te geven zonder een geijkte hartslagmeter. Aangezien wij hier thuis een bloeddruk meter hebben, heb ik wel kunnen meten of deze twee enigszins met elkaar overeenkomen wat betreft de hartslag. Zoals je kan zien zijn de resultaten nagenoeg gelijk. :)

De Mi Band 2 werkt alleen met Android apparaten die over Android 4.4 of hoger en Bluetooth 4.0 beschikken. Voor Apple apparaten geldt dat ze over iOS 7.0 of hoger moeten beschikken evenals Bluetooth 4.0.

Voor het verbinden met de Mi Band 2 moet Bluetooth op de smartphone of tablet geactiveerd zijn. Het verbinden met de Mi Band 2 gaat via de Xiaomi Mi Fit app, deze is te vinden in de Google Play Store, Apple App Store en in de Xiaomi App Store. Er is geen Windows 10 Mobile versie van de Mi Fit app.

Voor het gebruik van de Mi Fit app is een Xiaomi account noodzakelijk en deze moet eerst aangemaakt worden. Nadat het Xiaomi account is aangemaakt of met een bestaand Xiaomi account is ingelogd kan de Mi Band 2 eindelijk gekoppeld worden.

Als deze succesvol gekoppeld is wordt daarna de firmware versie gecontroleerd en eventueel bijgewerkt. Naast een firmware voor de Mi Band 2 is er ook een aparte firmware voor de hartslagsensor. In het Mi Fit profiel moet je zaken opgeven zoals geslacht, geboortedatum, lengte en gewicht. Daarnaast kunnen doelen ingesteld worden zoals dagelijks aantal stappen en streefgewicht voor de Mi Smart Scale.

Na deze verplichte stappen ben je vrij om te doen wat je wilt. Er is geen verdere uitleg en je moet alles zelf uitzoeken. Zo kwam ik er op het GOT forum achter dat ik nog niet de laatste versie had, en raad ik je aan om de laatste versie van Xiaomi Forum af te halen: http://en.miui.com/thread-110066-1-1.html (Met dank aan user: eth0) Eenmaal alles ingesteld, heb je 3 standaard schermen welke de basis van de app vormen.

Het eerste scherm is de Status page, of te wel, je resultaten behaald. Zo kan je zien dat ik op de dag van het schijven van de review 872 stappen heb gedaan, 620 meter heb gelopen en 69 calorieŽn heb verbrand. Met andere woorden: een luie zaterdag :Y) . Verder zien we hoe goed, lang en diep je hebt geslapen, maar ook een lijngrafiek met je schommelingen van je gewicht en de laatste hartslag gemeten.

De volgende pagina, de middelste is waar jij zelf een hoop kan instellen; de 'play' pagina volgens Xiaomi. Hier is alles in te stellen wat je maar kan/wilt instellen. Zo is er de 'incoming call reminder', je wekker, welke 'apps' notificaties mogen geven op de Mi Band, en of je te lang stil zit en een reminder gestuurd moet worden. In het midden van de pagina vinden we de 'more' button. Deze geeft al deze mogelijkheden weer in een overzichtslijstje. Hierdoor staan er een aantal dingen dubbel, of verstopt. Onder op die pagina vinden we nog de 3rd party apps, welke hieronder staan uitgelegd, evenals de 'screen unlock'

De laatste pagina vinden we wat algemene geven over de gebruiker (hej, verrek! dat ben ik :+ ), hier zet je je goals neer, of je 'streaks' heb behaald, maar ook settings, friends, wake-up/acitivity stats notificaties. Hier is het ook mogelijk om extra devices te koppelen, of een apparaat te ontkoppelen, evenals extra 'sensor' instellingen te doen zoals 'find band', linker of rechterhand dragend, firmware versie etc.

Integratie met 3rd party apps
Heb je de app gedownload van Xiaomi's forum of App Store, dan bestaat er de integratie mogelijkheid met Chinese social media platformen zoals WeChat, QQ en Weibo. Daarnaast kan er ook zaken gedeeld worden via Line, Facebook en Twitter. Integratie met Google Fit of Apple Health ontbreekt in deze versie.

In de Google Play versie is er integratie met Google Fit. Echter worden in Google Fit niet de hartslag gegevens bijgehouden omdat Google Fit dit bijhoudt via wearables met Android Wear er op. De Apple App Store versie van de Mi Fit app kan gegevens delen met Apple Health.

Mi Fit stappenteller
De stappentellerfunctie is ongewijzigd gebleven tot de vorige versies. Bijgehouden wordt het aantal afgelegde meters, het aantal stappen en verbruikte calorieŽn. Om te zien hoeveel stappen je hebt gelopen druk op het aluminium knopje, totdat je bij de gelopen stappen terecht komt. Nog een keer drukken laat de afstand zien, weer een keer extra drukken laat de calorieŽn zien. Naast een moment overzicht houdt de Mi Fit app ook gegevens over een langere periode bij. Dagelijks synchroniseren is niet nodig want de Mi Band 2 houdt eenvoudig gegevens van 14 dagen geleden bij.

Mi Fit notificatiefunctie/wekfunctie
De MiBand is in te stellen dat deze moet vibreren zodra er een gesprek, bericht of notificatie binnenkomt. De MiBand gaat niet gelijk af bij binnenkomende gesprekken maar pas na 3 seconden, deze tijd is wel aan te passen maar kan niet korter dan 3 seconden. Gewekt worden door de Mi Band is ook mogelijk. In plaats van een toon wordt de drager gewekt wordt door korte vibraties die goed voelbaar zijn. Hierdoor word niet het hele huis wakker van je wekker die eerst 5x af gaat voordat je er uit bent. Daarnaast vind ik het persoonlijk lekkerder wakker worden, omdat het vibreren zachtjes word opgebouwd, zodat je niet in 1x wakker schrikt.

Mi Fit ontgrendelfunctie
Met de ontgrendelfunctie is geen PIN of patroon meer nodig voor je telefoon. Alleen moet Bluetooth ingeschakeld worden om met de Mi Band de smartphone te ontgrendelen. Dit werkt op de meeste Xiaomi smartphones met MIUI 6 en anders smartphones die beschikken over Bluetooth 4.0 en Android 5.0 of hoger.

Slaapmonitor
Er worden redelijk wat dingen bijgehouden zoals:
  • Lichte en diepe slaap in uren en minuten
  • Totale tijd in bed in uren en minuten
  • Tijdstip wanneer in slaap gevallen
  • Tijdstip wanneer wakker geworden
  • Hoe lang wakker in minuten
Voor meer nauwkeurigheid kan ook de hartslagsensor ingeschakeld worden. De hartslagresultaten worden echter niet opgeslagen tijdens de slaap. Eventueel kan wel als optie ingesteld worden dat de slaapresultaten getoond worden bij het opstaan.

De eerste generatie had een 41mAh batterij maar de tussentijdse versie (1S) beschikte over een 45mAh batterij, en de Mi Band 2 heeft al een 70 mAh batterij. De batterij van de Mi Band 2 zal volgens Xiaomi daar ongeveer ongeveer twintig dagen mee kunnen doen, en heeft een standby tijd van 30 dagen. De batterij is zoals je misschien verwacht niet verwisselbaar.

Volgens Xiaomi is de voorkeur om de Mi Band 2 op te laden aan een USB poort van een PC of laptop. In tegenstelling tot de eerste generatie MiBand waar de LEDs de accustatus met rood of groen aangaven blijven (MiBand 1S wit), gebruikt de Mi Band 2 de display. Bij het insteken laat deze zien dat de sensor word opgeladen. Daarna moet je zelf handmatig kijken om de tussenstand te zien. Het opladen van de Mi Band 2 neemt ongeveer 2 uur in beslag en hierna is 1S volledig opgeladen (scherm gaat aan en laat de batterij status zien).

Mijn Mi Band inving ik met 57% batterij over, op 8 Juni 2016 rond 14:00 uur. Nu een goede 3 dagen later staat de batterij op 42%. Dit komt neer op 15% per 3 dagen, of 5% per dag. Met andere worden, Xiaomi heeft dus een hele goede indicatie gegeven dat de batterij (gemakkelijk) 20 dagen meegaat. Het apparaatje is al 3 dagen uitgebreid en intensief getest, en sta er van te kijken dat dit nog steeds op 20 dagen uitkomt, ik denk zelfs dat er rek in zit, afhankelijk van het type gebruiker.

De Mi Band 2 bied nagenoeg dezelfde functionaliteiten als de Mi Band 1s maar is het gebruik van de Mi Band 2 sterk verbeterd door de toevoeging van het OLED display. Xiaomi meet naar mijn idee zeer nauwkeurig en de mogelijkheden zijn vooral gericht/geschikt voor personen die intensief en gecontroleerd sporten.

Juist doordat er nu een OLED display in zit, is de functionaliteit sterk verbeterd en is het mogelijk om zelf in te stellen welke apps een notificatie mag weergeven op het scherm. Ondanks het scherm, is de batterijduur niet achteruit gegaan. Deze is bij normaal / intensief gebruik tot 20 dagen te gebruiken, en is de standby tijd ongeveer 30 dagen. Wat knap is, omdat de afmetingen van de Mi Band amper veranderd zijn.

Op het design en de bouwkwaliteit van de Mi Band 2 heb ik weinig aan te merken; hij oogt strak, is van hoogwaardige materialen gemaakt en door het bandje te verwisselen kun je hem naar eigen smaak een beetje aanpassen. Ook draagt de Mi Band makkelijk, zonder irritaties en blijven arm haartjes ook niet 'hangen/haken' tussen kiertjes of onderdelen. Draag alleen niet het bandje te strak, deze laat 'zichtbare' afdrukken op de huid achter.

Wanneer de Mi Band in contact komt met water, dan zal het gevoelige knopje dit ervaren als een 'aanraking' waardoor het schermpje continue aanstaat en switch tussen de items die moeten worden getoond. Aan de andere kant is het apparaatje hierdoor wel bestemd tegen allerlei invloeden van buitenaf, zweet en stof. Jammer genoeg is het wel een stof en vingerafdruk magneet, maar dit kan je er zo weer af spoelen met wat water.

Als eindconclusie ben ik dan ook zeer tevreden over dit goedkope, slimme en kleine apparaatje. Voor omgerekend 20 euro heb je een device dat niet allen geschikt is voor sporters, maar mijn ouders willen er nu ook om hierdoor toch een beter inzicht te krijgen hoe 'actief' ze zijn. Al met al een dikke 4.5 sterren verdient!

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de Xiaomi Mi Band 2 vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Mi Band 2?

Mooie review, al vraag ik me af of de accuduur nog gaat verbeteren. Ik heb de eerste MiBand (nog vůůr de 1S) en die hoef ik echt maar 5 keer in het jaar op te laden, die gaat zo bizar lang mee. Ik zou het niet erg vinden om daar iets van in te leveren voor een display, maar eens per 20 dagen vind ik eigenlijk net te veel.
Ik denk dat er nog wel wat rek in zit, afhankelijk van je gebruik. Gebruik jij het bijvoorbeeld alleen voor de stappen te tellen en slaap te meten, dan kan je denk ik bijna de 30 dagen aantikken.

Aan de andere kant, eens in de 20 dagen.. kon je smartphone/laptop dat maar :)
Aan de andere kant, eens in de 20 dagen.. kon je smartphone/laptop dat maar :)
...ja en nee. Ben het helemaal met je eens dat een smartphone, tablet of laptop die zo lang mee gaat wel echt heel wenselijk is. Het punt is alleen dat mijn smartphone z'n eigen lader aan de muur heeft waar ik 'm iedere avond aan hang, en mijn laptop heeft een docking station op kantoor. Het bandje moet ik echter van m'n pols halen, de 'pil' er uit pulken (gaat dit trouwens ten koste van het rubber? Mijn originele bandje ging stuk) en dat in omgekeerde volgorde als hij vol is.

Bij nader inzien ben ik eigenlijk ook gewoon verwend. :O
'verwend' haha! Maar als ik je verhaal zo hoor, dan snap ik het wel. De 'pil' gaat er niet gemakkelijk in, en niet gemakkelijk uit omdat deze heel goed en strak in het bandje ligt. Het materiaal is stug en zit zowat geen rek in. Ik heb het bandje te kort om hier een duidelijke uitslag over te geven, maar ik ben zeker niet bang dat het binnen 2 maanden mis is. Daarnaast. mocht het over een jaar mis zijn, zo'n bandje kost niet eens een tientje, kan waarschijnlijk nog goedkoper en dan kan je nog van kleur wisselen ook! :)

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 11 juni 2016 23:06]

Ik heb de Mi Band ongeveer 1-3 weken nu en hij moest nu al opladen!
Qua batterij denk ik dat het dus wel een minpuntje is.

Per maand 1x opladen dus totaal 12x ik gebruik het elke dag constant en je merkt gewoon dat het niet zo lang mee gaat. Ook omdat wanneer je rijdt in de auto bijvoorbeeld je hand op het stuur soms net zo hard de klok aangaat enz wat dus batterijverbruik uis...
Mooie review!
Werkt hij ook samen met apps als bv runkeeper of strava (op android)?
Dank je wel! :)

Strava weet ik zeker van niet. Runkeeper heb ik niet geprobeerd, maar al denk ik dat dit niet werk. De enige apps die er standaard mee gekoppeld kunnen worden is Google Fit en Apple Health.
In de AppStore voor IOS bestaat er een app waardoor je hartslagmeter constant aanstaat. De standaard app voor IOS heeft het namelijk niet. Zodra je die constante hartslagmeting app aanzet, kun je simpelweg Runkeeper starten en koppelen met een hartslagdevice.
Het is een mooie zwarte uitvoering, die ik graag gehad had als vervanging voor mijn 1 s.
Maar het grootste min punt wat ik nu lees is dat het scherm niet uit zetten is.
Voor het aflezen van de tijd gebruik ik een analoog horloge wat ik persoonlijk mooier vind.
Om steeds elke stap af te lezen wat ik gezet heb gaat me weer te ver.

*dank voor de aanvulling :)

[Reactie gewijzigd door Von Henkel op 12 juni 2016 11:13]

Het scherm gaat wel uit na een 'x' aantal seconden. Het toestel zelf isalleen niet 'compleet' uit te zetten. :)
Hoeveel seconden (is dit instelbaar)?
En kan je ook instellen dat de tijd altijd wordt weergegeven? (zodat het dus een echt horloge wordt)
Helaas niet instelbaar na hoeveel seconde het scherm weer uit gaat. Dit is ingesteld op ongeveer 2 seconde. Yes. Je kan in de Mi App aangegeven wat jij getoond wilt hebben op je Mi Band. Onder het kopje 'Notificaties' zie je (screenshot) dat je verplicht bent om de tijd te hebben, de rest kan je zelf aanvinken of je dat getoond wilt hebben. Hopelijk is je vraag zo beantwoord. :)
Geweldige review. Daar zat ik (en met mij vast vele anderen) op te wachten.

Wekt de mi band je ook in je lichte slaap ipv uitsluitend een vast tijdstip? Doet hij dat obv je beweging en hoe zijn je ervaringen? De app sleep cycle (iPhone) doet dat obv geluid en ik moet toegeven bijzonder goed.

Je noemde eerder hartslag meten met voetballen. Meet hij continu automatisch of moet je daarvoor eerst de app opstarten begin en eind van je wedstrijd? Of af en toe zelf hartslag meten tijdens de wedstrijd?

p.s. Xiaomi moet jou eig. de volgende Mi Bands als pre-release opsturen voor goede kritische reviews!
Wow, super bedankt voor je comment en feedback :)

De Mi Band 2 wek je op het ingestelde tijdstip. Er is geen optie hiervoor om je in je lichte slaap te wekken. Aan de andere kant twijfel of ik dit ook goed zal werken, aangezien ik in mijn statistieken zie dat ik 7 a 7.5 uur licht slaap.. zou dat betekenen dat ik de hele nacht wakker word gemaakt? :+

Yes, stel je gaat fietsen, hardlopen, zwemmen, voetballen dan zet je voordat je gaat beginnen de continue hartslagmeter aan. Deze kan je achteraf dan weer allemaal aflezen in de Mi Fit app.

En nogmaals thanks, ik ben liever wat kritisch dan te positief. Mochten namelijk gaan werken aan verbeteringen, dan weten ze goed wat er gedaan moet worden. :)
Tx. Ik meen me te herrinneren dat Xiaomi een beetje refereerde naar een wekker die je in een marge van bijv. 15 wekt. Blijkbaar dus niet echt.

In je screenshots lijkt het alsof de logo van de telefoon goed scherp is, waar de logo van bijv whatsapp 'pixelachtig' is. Zou dat misschien door de grootte vd icoontjes komen. En dat het OLED schermpje wel erg scherp kan zijn?

Intussen zit ik naar goede video reviews te zoeken op YouTube. Wellicht dat dat een volgende stap is voor jou? :)
Je kan wel instellen dat je 1x gewekt word een half uur voordat je echte wekker gaat. Of dit fijn is weet ik niet eerlijk gezegd. Ik ben namelijk zon persoon met 4 wekkers haha.

Het scherm is een beetje pixelachtig. Het whatsapp logo is een beetje uitvergroot, zodat je goed kan zien wat de kwaliteit van het scherm is. heb je hem om je pols dan zie je de pixels niet, maar op 10 cm kan je ze net aan Yellen.

Filmpjes maak ik wel eens, maar ik heb daar helaas niet de juiste apparatuur voor.. https://m.youtube.com/watch?v=qL_GE4g1Nu4

Ik ga r in iedergeval over nadenken. :)
Was op zoek naar een review van deze band, en tot mijn verbazing kwam ik als eerste bij Tweakers uit. Haha! Geweldige review. Bedankt!
Thanks voor je feedback! Hopelijk heb je nu wat meer en de juiste informatie om een goede keuze te maken wat betreft het aanschaffen. :) Stemmen mag altijd: Gebruikersreview van de Maand: juni 2016

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 14 juni 2016 15:42]

Done, en verdiend ook.
Ah, kudo's voor jou! :)

Als je meer vragen hebt hoor ik het graag!
Ik heb nu mijn tweede Mi fit band, nog de eerste versie zonder hartslagmeter, omdat ik niet door has dat de 1s uit was/verschil was. Mijn eerste ben ik bij het uitgaan een keer in een club kwijt geraakt.

De hartslag meting tijdens slapen en sporten lijkt mij super tof.

3 Vragen:
- Hartslag tijdens slaap, kost dit veel stroom, en is het makkelijk om dit standaard ook te loggen?
- Is deze dan merkbaar ''minder'' waterdicht dan de eerste ? Ik doe alles met mijn Mi fit, ook zwemmen (hele avond Tikibad laatst), half uur of langer onder de douche. etc...
- Zonder tril functie, zal de batterij het een maandje uithouden? Ik ben nu ook gewend om slechts eens in de 2 maanden op te laden. 20 dagen is iets te kort.

Jammer dat ze in de software niet meer op slaap meten als je na 6:00 uur gaat slapen, nachten waarbij je na 6:00 uur 's ochtends pas je bed op zoekt, worden niet bijgehouden :(.
Verder wordt ''awake'' te vaak als ''light sleep'' herkend, ik word vaak 's nachts wakker en moet naar de WC, dan ben ik langer dan 2 minuten wakker, maar wordt vaak herkend als slechts 1 a 2 minuten ''awake'' ipv. 5 a 10.... Deep sleep vs light sleep lijkt bij mij wel te kloppen, als ik wakker word door een wekker terwijl de mi fit aangaf ''deep sleep'' ben ik ook echt vercrackt wakker. En ik merk ook op dagen na het sporten dat ik meer diepe slaap heb. Ook naar mate mijn achterstand groter wordt: Na 2 nachtjes 3 uurtjes slaap heb ik de 3e nacht van de 8 uur slaap 3 en een half uur tot 4 uur diepe slaap, waar bij een nacht zonder ''achterstand'' meestal van de 7 a 8 uur, 2 en een half uur ''deep sleep''.

[Reactie gewijzigd door SnoVVdog op 17 juni 2016 02:03]

3 Vragen, nu 3 antwoorden :)
* Je kan het tracken door gewoon de hartslagmeting aan te zetten.Het vreet wel batterij, dus of het verstandig is om dit elke dag te doen.. nee. Standaard te loggen? nee. Je zal dit handmatig aan moeten zetten voordat je gaat slapen.

* Yes, de IP score is van 68 naar 67 gegaan. De 'stof-dichtheid' is nog hetzelfde gebleven (score: 6) terwijl de 'water-dichtheid' van 8 naar 7 is gegaan. Dit houdt in dat het wel bestand is tegen water, maar maximaal 30 minuten op 1 meter diep. Hoe meer druk / wilder je er mee om gaat, des te sneller / meer risico op schade.

* Als je alleen als je hartslag wilt tracken tijdens de slaap gaat je batterij sneller leeg. Als 20 dagen bij normaal gebruik al niet goed is, dan is dit geen apparaatje voor jou. Aan de andere kant, je legt wel elke avond je telefoon aan de lader, maar een bandje is te veel? #firstworldproblems :P

Wat jij wilt met dit bandje is mogelijk, maar zal je wel water bij de wijn moeten doen op bepaalde punten. Ik hoop dat mijn antwoorden je een beetje hebben geholpen. :)

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 17 juni 2016 14:13]

Hartslag dus niet echt handig, alleen voor het hardlopen oid ?

Ik wil hem gebruiken zoals mijn mi band 1, maar eventueel met hartslag. Prio voor mij is dat ding 24/7 dragen zodat alle stappen geteld worden en slaap elke nacht bijgehouden wordt. Avond aan de oplader betekent of een nachtje niet bijgehouden, of stappen gemist (ben een statistiek junkie, en ik probeer elke dag 10.000+ stappen te hebben, wat aardig lukt, ik zit gemiddeld aan de 12k.

Ik heb ook de Mi Scale :) .

Zonde, de 1s lijkt een betere keuze dan de 2, al is een scherm uiteraard wel kick.

Voor notificaties gebruik ik hem niet, irriteert alleen maar (ik word vaak gebeld en geappt, heb regelmatig de telefoon op ''stil'' staan en uit ervaring met een smartwatch weet ik dan je dan helemaal gek wordt van het getril, daarnaast, vreet stroom :).

[Reactie gewijzigd door SnoVVdog op 17 juni 2016 20:59]

Het apparaatje is binnen no-time weer opgeladen. Hoeft niet eens een nachtje te zijn als je 1 a 2 uur stilzit / niks doet is dat ding weer vol. Daarnaast als je hem niet gaat gebruiken voor notificaties, dan trilt het niet en verbruik je stukken minder energie en is 20 dagen makkelijk haalbaar.

Wat betreft hartslag meten tijdens de slaap, persoonlijk vind ik dat net iets te overdreven, de rest snap ik wel. :)
Misschien lees ik er overheen, maar ik neem aan dat de tijd constant wordt weergegeven en er geen knopje ingedrukt hoeft te worden om de tijd te laten zien?
De tijd word weggegeven als je een 'klok-kijk-beweging' maakt met je pols of als je het knopje indrukt. Het word dan voor ongeveer 2 seconde getoond, waarna het schermpje weer uit gaat om de batterij te sparen. :)
Top! Dankjewel. Ervaar je het als een vervanging voor je horloge? Ik draag al een tijd geen horloge meer, maar vindt het vervelend dat ik de tijd steeds op m'n telefoon moet bekijken. Zou de Mi Band een oplossing zijn? Een horloge met extra functies zullen we maar zeggen :)

[Reactie gewijzigd door Ottie93 op 20 juni 2016 14:39]

Je kan het zeker als een leuke ervaring opvatting, al is het voornamelijk belangrijk hoe je het gebruikt en voor wat je het gebruikt. Ik ben geen die-hard sporter, en draag vaak een pak voor verschillende gelegenheden. Dan draag ik mijn productreview: Elephone W2 Aluminium (Bruin) review door kanem0chi graag, aangezien dit beter 'past' zeg maar. Voor alle overige gelegenheden is het een goede vervanger, en 'teased' je als het ware om meer stappen An de dag ervoor de doen etc.
Is er een mogelijkheid of je kan controleren of de functies van de Mi fitt app veranderen in iOS? Op dit moment is er in de iOS app geen mogelijkheid tot notificaties. Het enigste wat mogelijk is als er gebeld wordt dat het bandje gaat trillen en een alarm is in te stellen. Dit is voor mij een struikelblok om de mi band 2 wel of niet aan te schaffen. Alvast bedankt!
In mijn review staat dat je zelf de notificaties in kan stellen. Op IOS staan al een paar notificaties vooringestalleerd: https://gathering.tweaker...message/47131417#47131417

Je kan handmatig dus (sowieso op Android) alles zelf instellen. Overtuigd? Of heb je nog meer vragen / waar ga je hem bestellen? :)
Kijk daar word ik nou blij van! eindelijk meer opties dan met de Mi band S1. Normaal gesproken bestel ik via gearbest.com, heb via hun prima ervaringen en ongeveer 2 weken levertijd(gratis verzending). Helaas heb ik nu wel alle denkbare betrouwbare webshops gehad maar zijn ze helaas over al op 'presale' met een flinke wachttijd..
Snap ik.. het enige wat ik met je kan delen is dat ik altijd op het forum kijk / vraag wat de levertijd en voorraad is bij iBg, daar zijn ze heel erg open over: https://community.ibuygou...ability.29319/#post-32509

In ieder geval alvast veel plezier met je device :)
Wederom een erg mooie review... Dankje, ik heb geboeid gelezen.

Waar ik nog wel even mee zit (wellicht heb ik er overheen gelezen)... Moet de telefoon in de buurt en verbonden zijn om de miband te laten werken? Als ik ga sporten heb ik zelden een telefoon mee... Wordt de informatie dan later doorgestuurd, of werkt de miband uberhaupt niet?
Ah, dank je wel!

Dit heb ik niet in de review staan, maar was wel gevraagd en beantwoord als ik mij goed herinner hierboven, maar geen probleem. De Mi Band 2 slaat tot maximaal/ongeveer 14 dagen de data op, en kan dus na het sporten gewoon weer synchroniseren met je toestel. :)

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 23 juni 2016 01:28]

Ja joh... Reageer anders ook om 1:30 binnen 5 minuten :+

Dankje voor de info, heb ik er toch overheen gelezen. Lijkt er op dat de miband voor mij eindelijk compleet genoeg is, die ga ik maar eens bestellen als de koophype over is.

Mijn stem heb je ook!
Hahha, ik slaap iets te weinig ze maar :X

Super bedankt! Ik denk dat met 3 a 4 weken de prijzen op een iets redelijker niveau zullen liggen. Veel plezier met je apparaatje alvast:)
Fijne review, dank je wel!
Vraagje, welke shipping optie had jij gekozen op ibuygou website?
Hoi Edward,

Super bedankt voor je feedback en voor het stemmen op mijn review :)

Wat betreft shipping, ik had DHL gekozen omdat ik het product extra snel in huis wilde hebben. Ze bieden verschillende opties aan bij iBuygou: http://i.imgur.com/TbuQ3wO.png (screenshot van welke shipping methodes ze hebben )

DHL is 17 dollar of 5 dollar voor standaard shipping. Als je met paypal betaald heb je geen shipping insurance nodig, omdat Paypal dat al biedt. Wat betreft 'import duty insurance', dat kan wel eens handig zijn, dan kan je namelijk de import belasting terug vragen bij ibuygou.com.

Als je meer vragen hebt hoor ik het graag.

Alvast veel plezier met je Mi Band 2 :)
Hey,

Heb de band besteld op 23 juni via ibuygou en tot op heden van hen nog helemaal niks gehoord of ontvangen. Dat is wel minder... Kon ook op het forum niks vinden over de levering e.d. Hoop niet dat m'n geld in rook is opgegaan :)
Hey!

Ik ga dit eventjes voor je navragen bij mijn contact persoon. En je geld is zeker niet in rook opgegaan hoor, ik heb afgelopen week nog de Meizu PRO 6 en Zuk Z2 mogen ontvangen :)
1 2 3 ... 8