Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Emtec Full HD (1080p) Multimedia player N200 Review

DonJoe 20 maart 2010, laatste update op 20 maart 2010, 14.155 views

Emtec Full HD (1080p) Multimedia player N200

Pluspunten

• Ondersteunde formaten
  • Compleet passief gekoeld
  • Mooie case
  • Prima geluids- en videokwaliteit
  • Goedkoop

Minpunten

• Vrij spartaanse interface
  • Geen directe shortcuts naar shares
  • Slechts 1 audio output tegelijk
  • Beperkte online content
  • (Edit: Onstabiel gedurende menu-navigatie)

Geluidskwaliteit Score: 5
Na lang zoeken naar reviews, specs naast elkaar leggen, documentatie lezen etc. kwam ik in mijn zoektocht naar een mediastreamer tot deze shortlist:

- xtreamer: luidruchtige fan
- A.C.Ryan Play!on: duurder, niet onmiddellijk leverbaar
- Asus o!play: goedkoop uiterlijk
- Emtec N200: direct op te pikken in een brick&mortar shop (Makro)

De beschikbaarheid speelde dus een grote(re) rol; de functies zijn voor al deze spelers, gebaseerd op dezelfde Realtek-chip, immers grotendeels hetzelfde.

Systeem:

- Compacte, solide box, met matte zwarte alu topcover. Hij wordt wel vrij warm (passief gekoeld, dus geen lawaai). Vrij discreet, enkel een klein (niet fel) blauw ledje wanneer hij aanstaat. Extra leds voor USB en SD, en dat is het.
- Afstandsbediening: Erg klein, voelt aan als een speelgoedexemplaar. Vergelijkbaar met de digipass die sommige banken hanteren. Maar het werkt wel goed. Je kan wel het apparaat uitschakelen hiermee, maar niet terug inschakelen.
- Netwerk: eerst geprobeerd met de bijbehorende (extra aan te schaffen) USB dongle. WPA2 key erin, en gaan met die banaan.... of toch niet. Snelheden zijn toch te laag om een DVD goed weer te geven: hoewel ik op 2 blokjes na maximaal signaal had van mijn Wireless-N netwerk, soms toch een stottering.
- Network shares: Hoewel er een "shortcuts" is voorzien in de network settings, kan je dit blijkbaar enkel definieren op machine-niveau, niet per share. Je kan dus een login/pw opgeven, waarna er een verbinding met je NAS/Server wordt gemaakt, en je alle shares te zien krijgt (dus ook C$, ADMIN$ etc). Dan is het weer browsen naar de juiste share; dit is helaas niet te wijzigen blijkbaar.
- Verbinding met mijn Pioneer PDP dmv. HDMI kabel (niet meegeleverd). Handig knopje op je AB om te cyclen door de verschillende resoluties: PAL, 480, 720p, 1080i, 1080p (deze laatste is bij mij niet geactiveerd, omdat ik geen FullHD scherm heb)
- Audio settings: enkel LPCM of RAW icm HDMI of SPDIF (dus 1 keuze van de 4 mogelijkheden). Beide outputs tegelijk niet mogelijk, dus moet er regelmatig geswitcht worden indien je bijv. geluid uit je tv wil voor TV series, en dan een filmpje wil zien met DTS geluid. Hopelijk wordt dit nog gescheiden.

Gebruik
- Eenvoudig, maar snel menu. De logica om alleen de direct attached storage (USB, SD) te laten zien bij "movies", "music" etc ontgaat me wel: dit ding is in de eerste plaats een streamer, en je gestreamde content dien je dus steeds via "network" te zoeken (met de reeds genoemde onhandige shares-shortcuts). Hierin staat dan ook alle content, dus ook foto's, muziek, films..... niet echt handig.
- DVD spelen: werkt perfect, beeld en geluid zien er prima uit. Vergeleken met mij Yamaha dvd-speler zie ik echt geen verschil, ook lipsync is in orde. Geen DTS downmix, receiver dus nodig.
- Divx/Xvid: buiten 1 exotische file ("invalid file!" message) liep alles ok.
- HD content: Af en toe meende ik toch een stottering te zien, maar moeilijk om met zekerheid te zeggen
- Online content: Enkel webradio is beschikbaar. Hopelijk wordt dit nog uitgebreid.
- Muziek: Spartaanse interface, maar het werkt wel. Verwacht echter geen uitgebreide mogelijkheden, het is echt enkel afspelen.
- Stabiliteit: Af en toe toch al een "freeze" gehad, maar nooit tijdens het afspelen. De netwerksnelheid zakt wel eens in < 10Mb/s, waar het normaal gezien 30Mb/s - 70 Mb/s laat zien.

Conclusie: zeker zijn 99 euro waard; de wireless stick van 19 euro echter niet.

Edit: ondertussen een half jaar in gebruik, en het zal niet lang meer duren vooraleer ik een andere speler aanschaf: dat ding crasht ondertussen zoveel dat je gemiddeld 3x moet herstarten voor je een filmpje aan het kijken bent :'( Wel altijd bij de menu-navigatie, nooit tijdens het afspelen, dan is 'ie super-stabiel. Maar elke keer weer rechtstaan, stroom eraf en terug starten (en dan hopen dat het deze keer wel lukt) is er teveel aan. Heb dus mijn beoordeling moeten bijstellen.

Ik dacht een PCH A200 te kopen, maar dan zit ik weer met die luidruchtige fan.... zucht.

Edit 2:
Het crashen was dus niet meer te harden - een 4-tal keren proberen vooraleer hij opstartte - en dus overgegaan tot de aanschaf van een ACRyan playonHD mini.
Daarom ook een "dissectie" van de N200 gedaan, en kan ik daar wat foto's van laten zien.

Het kastje was zeker niet gemakkelijk open te maken, en de bouwkwaliteit valt me dus prima mee. Na het initiele breekwerk alles netjes uit elkaar gehaald.
Aangezien het probleem aan de koeling zou kunnen liggen (alhoewel, waarom crasht hij dan in het begin) heb ik daar vooral aandacht aan geschonken. De CPU zit aan de onderkant, en er zit een rubber "matje" tussen die CPU en de metalen case. Niet echt ideaal om warmte over te brengen..... Ook een mod met een fannetje is moeilijk daarom, want die is eigenlijk alleen aan de bovenkant te plaatsen (dus niet op de CPU).

• Pioneer PDP-436
  • Yamaha RX-V series 5.1. receiver
  • Emtec wireless-N USB dongle

Heb jij ook een Emtec Full HD (1080p) Multimedia player N200?

Ondertussen is de nieuwe firmware gereleased: v2465

Net ge´nstalleerd, en het systeem blijkt toch meer stabiel te zijn. Wat nieuwe opties in de library, en wat meer fixes, maar op de emtecsite zijn ze vrij karig met release notes:
- Fix shoutcast radio issue
- Fix win7 file sharing issue
- Improve russian and greek subtitle support

System Update
- Select to update the firmware via a USB stick.
1) Copy the ‘install.img’ file to the root directory of a USB stick.
2) Plug USB stick to the player
3) Go to Setup/System/System update menu
4) Select the option: upgrade or re-install, and press ENTER to confirm.
5) System will reboot and firmware update will start
6) Please wait about 10 minutes, the installation will be completed
Als je inlogt met een user die geen admin rechten op je Windows bak heeft, krijg je die C$, etc. niet te zien, en kun je van je overige shares zelf (op de PC) instellen welke shares die user te zien krijgt.
Heb je dit geprobeerd op de N200?

Op een PC werkt dat perfect, maar de N200 die blijft alle shares zien hier: de user is speciaal gecreeerd voor dit doel, en zit niet in de "adminstrators" groep.
Daarom krijg ik ook de inhoud van C$ niet te zien (hij vraagt dan terug om username/pw met rechten hierop), maar het probleem is dat die share wel verschijnt op het overzicht van alle shares.

Maar misschien is er nog iets anders loos :?
Is al geactiveerd, en mijn gedeelde map is te zien op een andere PC, (via netwerkkabel0
heb al 2 emails ontvangen van EMTEC:

Dear Sir,

in the main menu:
/*All*/ icon --> /*Network */--> you select /My shortcuts/, then you
push the /*Option */button and you can add the IP address of your PC.

Dear Sir,

please try to add the IP address of the computer with the shortcut.

Heb ik gedaan, maar nog steeds boodschap Logon failed!
Ondertussen upgrade naar r4502 uitgevoerd.

Pause/Play werkt weer, verder geen gemopper meer dat de firmware niet kan werken op de hardware tijdens opstarten, het systeem crasht ook niet meer. Het schijnt dat je nu ook een USB DVD drive aan kunt sluiten. De NAS functie werkt ook tijdens afspelen.
ik heb nu ook de firmware 4502 draaien, maar ik kan met geen mogelijkheid meer linken met de pc.
ik krijg wel mijn pc te zien, maar kom er niet in, alle mogelijke combinaties geprobeerd.
wat is nu exact het ip adres dat je moet invoeren, dat van de pc of van de emtec?
mijn ip adres staat vermeld in de settings, maar wel met een ' * ' ervoor, wat betekent dit?

verder draai ik nu op windows 7 64 bits, hiervoor op windows 7 32 bits.
zou dit verschil kunnen maken?
Net deze box aangeschaft !

Ik merk echter op dat :
- deze zeer warm wordt !?!? Is dit wel goed voor z'n levensduur ?
Deze box staat op mijn digibox (die ook al vrij warm kan worden) en deze beide
in een kastjes met glazen deur en alleen een opening achteraan ...

- je kan deze box niet opzetten met de afstandbediening ? Wel afzetten, niemand hier
een truc voor om dit wel te fixen ?
Warm? De mijne wordt "handwarm", meer niet. Dus ik vermoed dat het aan je digibox ligt (ik heb geen digibox, wel een digicorder, en die wordt inderdaad erg warm)

Dat opzetten met de ab (of het ontbreken daarvan) is een gekend probleem sinds dag 1. Er werd wel melding gemaakt dat dit opgelost zou zijn met nieuwe firmware, maar voor zover ik weet is die nog altijd niet uit. Emtec blijft in dat opzicht hopeloos achter (want concurrenten als AC.Ryan hebben wel nieuwe firmwares uitgebracht).
Er is blijkbaar wel al een beta firmware om mee te spelen.

Ondertussen merk ik dat mijn exemplaar met de regelmaat van de klok crasht wanneer ik door menu's navigeer. Gelukkig (nog) niet wanneer ik video bekijk, maar handig is toch ook anders.
(n.m.)

[Reactie gewijzigd door DonJoe op 18 augustus 2009 11:11]

Kan iemand mij helpen? Ik krijg geen verbinding met mijn PC. Alle instellingen zijn juist ingevoerd. Ik krijg alleen 2 mappen te zien: My_Neighbors en My_Shortcuts. Wat doe ik fout?
Guest account geactiveerd? Al eens vanop een andere pc geprobeerd of je de shares te zien krijgt?
Hoi

Ik heb wat er op dit forum staat gedaan en eindelijk zie ik de mappen en kan ik kijken:)

Zie alleen nog wel de admin en C$ te zien, maar dat lossen we ook nog wel eens op !

Groetjes
Iemand al eens een usb hub aan de n200 gehangen ?
Ik zou wil weten dat als ik meerdere harddisks aan 1 usb port hang via een usb hub
of dit werkt ...?