Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Skullcandy Smokin Buds 2 Wireless (Zwart) Review

Heftytastic 9 juni 2016, laatste update op 11 juni 2016, 1.239 views

Skullcandy Smokin Buds 2 Wireless (Zwart)

Hoewel de SB2W hier en daar de planken misslaat is de SB2W toch een erg interessante collar headphone. Met de SB2W haal voor een relatief lage prijs een draadloze collar headphone in huis die beschikt over een goede bass-weergave, hoog draagcomfort, in-earbuds en een strak design.

Pluspunten

• Scherpe prijs
  • Lichtgewicht met hoog draagcomfort
  • In-ear earbuds met remote
  • Stabiele Bluetooth verbinding
  • Goede Bass-weergave
  • Prima accuduur en snel opgeladen

Minpunten

• Geen schakelaar voor power
  • Beperkte informatie beschikbaar vanuit Skullcandy
  • Slechts 1 extra paar earbuds
  • LED-indicator zit in de nekband
  • Bij 30% begin de het 'low battery signal al'

Voor het sporten was ik opzoek naar wireless in-ear headphone die ik gemakkelijk kon meenemen, niet te duur waren en die goed zouden zitten. Na wat zoekwerk kwam ik uit op een aantal modellen waaronder een Samsung Level U Pro serie en de Sony SBH80. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Skullcandy headphone vanwege de scherpe prijs (momenteel verkrijgbaar tussen de 40 a 55 euro) en relatief goede reviews.

Unboxing & Hardware

De Skullcandy Smokin Buds 2 Wireless (SB2W) Kom in een no-nonsense verpakking mijt vrijwel geen documentatie. In de verpakking zit het volgende
  • De SB2W
  • 1 set extra eartips (size small)
  • Micro USB kabel
  • Documentatie bestaande uit garantie blaadje en quickstart blaadje
Hoewel ik geen epische unboxing ervaring had verwacht was het wel fijn geweest als er iets meer bekend zou zijn over de headphones. De quickstart is namelijk beperkt en ook de websites van Skullcandy zelf geen weinig tot geen informatie over de SB2W. Zo zijn er geen specificaties bekend en kun je geen handleiding online downloaden. De verpakking is opzich prima gezien de prijs, echter zou specsheet toch wel verplicht moeten zijn. Het enige document dat online inzichtbaar is, is een EU Declaration of Conformity document:

Na wat zoeken ben ik uiteindelijk uitgekomen op de website van Specout waar een aantal technische specs staan maar lang niet alles.

Dan de hardware zelf, de SB2W is eerste erg licht. De collar weegt in totaal slechts 27 gram. De collar is gemaakt van een soort 'soft-touch' plastic dat zorgt voor een hoog draagcomfort. De earbuds zelf zijn middels een platte ribbon-cable verbonden met de collar waarbij aan de achterkan de accu zit.
In tegenstelling tot veel andere collar headphones is het bij de SB2W mogelijk om de earbuds met accu los te maken van de collar. Hierdoor is het ook mogelijk om de ribbon-cables korter te maken. Of dit wenselijk is, is een tweede aangezien je dan losse kabel aan de zijkant van je collar hebt hangen.
De linker ribbon-cable bevat een remote met 3 toesten zijnde (-) (MF) (+). Deze drie knoppen worden voor vrijwel alle operaties gebruikt. De knoppen hebben een goede klik en bevatten diepte zodat je kunt voelen welke knop je indrukt. In de remote zit ook een microfoon verwerkt.
De earbuds hebben ovale speaker kanalen met een diafragma van 0.35 inch. De earbuds zijn verder a-symmetrisch ontworpen, je kunt de earbuds dus niet wisselen van oor.
De accu zou goed zijn voor 6 uur luisteren en bevat een afgedekte Micro USB poort voor het opladen. De LED indicator zit aan de bovenkant van de accu, dit is naar mijn erg onhandig omdat je vrijwel nooit kunt zien (uitgaande dat je hem om je nek hebt hangen). Bij normale headphones is dit minder een issue aangezien je dan headphone (naar mijn idee) eerder in je tas doet in plaats van om je nek draagt.

Gebruiksgemak en Software

Wanneer je zoekt op de SB2W's op het internet dan zul je snel zien dat er veel mensen zijn die niet meer weten hoe ze moeten de BT pairing moeten doen. Dit is deel te verwijten aan de bar-slechte documentatie van Skullcandy maar ook door de manier waarop het pairing gaat. Doordat de SB2W slechts 3 knoppen heeft dient alles te gebeuren met die 3 knoppen. Het aan en en uit zetten gebeurd door de multifunction (MF) knop in te drukken voor een aantal seconden totdat je hem hoort aangaan of de LED gaat knipperen.
Voor het pairen dien je, wanneer de SB2W uitstaat, de MF knop 8 seconden in te drukken. Naar mijn mening is dit verre van gebruiksvriendelijk aangezien je zomaar het pairing proces kan starten.
De (+) en (-) knoppen worden gebruikt voor het harder en zachter zetten van het geluid. Deze worden ook gebruikt voor het selecteren van het volgende of vorige nummer. Hiervoor dien je de (+) of (-) knop ingedrukt te houden. Persoonlijk heb ik hier wederom het gevoel dat ze hier een fout hebben gemaakt. het wisselen van het nummer is namelijk daardoor een erg tijdsintensieve taak. Het tegelijk indrukken van de knoppen kan verder het unpairing process starten.

Bij mijn eigen gebruik ging het pairen van de head SB2W met mijn iPhone zonder slag of stoot. Het bereik is goed en is in de meeste gevallen storingsvrij. Wel merkte ik dat op momenten dat ik bijvoorbeeld in de trein zat het BT signaal een paar miliseconden wegviel. Dit ligt naar mijn idee niet aan de SB2W aangezien ik soortgelijke issues heb met mijn Bose headphones.

In tegenstelling to bijvoorbeeld mijn Bose AEW headphones, is het helaas niet mogelijk om de SB2W op te laden en te gebruiken. Dit is opzicht niet heel erg aangezien de SB2W zo is opgeladen door het lage verbruik. Wel heel vervelend is de manier waarop de batterij signalen geeft. Zoals bij veel andere BT headphones geeft de headset aan wanneer de batterij bijna leeg is. Helaas is het zo dat de SB2W dit al doet bij 30% batterij. Zodra je bij 30% bent krijg je elke 45seconden een geluidje dat je batterij bijna leeg is. Persoonlijk erger ik mij hier mateloos aan, gelukkig is het probleem zo opgelost door hem op te laden. De SB2W laat verder het batterijpercentage keurig zien met o.a. de battery-widget op de iPhone.

Geluid

Geluid is iets zeer persoonlijks, waarbij de een niet moet denken aan bijvoorbeeld Beats of Razer headphone, wilt de ander juist die extra Bass. De SB2W lijkt over het algemeen meer Bass weer te geven dan de andere headphones die ik heb. De SB2W kan voor een draadloze collar earphone erg hard en heeft prima isolatie voor geluid van buitenaf. De SB2W kan verder omgaan met de equalizers. Vooral bij het luisteren van bijvoorbeeld Techno, House, Dubstep, Trap, FutureBass of HipHop komt de SB2W echt tot zijn recht. Gezien de lage prijs van de SB2W krijg je voor mijn gevoel erg veel geluid voor je geld.
Waar de SB2W echt te kort schiet is de microfoon. Hoewel er een microfoon opzit, is deze niet wat je ervan mag verwachten. Je kan er prima meebellen maar verwacht geen HD-voice. Wil je dus ook veel bellen met de headphone dan kan je beter kiezen voor een andere headphone zoals de Sony SBH80.

Draagcomfort

Zoals ik noemde is de SB2W licht, heel licht. Zodra je hem om doet heb je nauwelijks door dat je hem om je nek hebt hangen. Met de a-symmetrische earbuds heb je een collar headphone die uitstekend in de oren blijven zitten en het geluid van buitenaf goed afsluit.
De collar blijft over het algemeen goed zitten in bijna alle situaties. Al zou ik de earphones niet direct adviseren voor mensen die hem alleen maar willen gebruiken in de sportschool. De SB2W is volgens vooral bij activiteiten zoals Fietsen een goede keuze. Helaas is er niks bekend over de waterbestendigheid.

Hoewel de SB2W hier en daar de planken misslaat is de SB2W toch een erg interessant headphone. Vrijwal alle collar headphones in hetzelfde prijssegment werken met normale earbuds in plaats van in-ear earbuds.
Met de SB2W haal voor een relatief lage prijs een draadloze collar headphone in huis die beschikt over een goede bass-weergave, hoog draagcomfort en een strak design.

Heb jij ook een Skullcandy Smokin Buds 2 Wireless (Zwart)?