Navigon 4350 max (Europa) Review

notsonewbie 11 juni 2011, laatste update op 11 juni 2011, 4.204 views

Navigon 4350 max (Europa)

Pluspunten

• Rit registratie
  • Bij foute opvolging geen standje of 'maak een U turn', je hoort gewoon de nieuw berekende route ;-)
  • Geeft zelfs P-garage vol-percentage aan
  • Zeer veel belangrijke POI's : P-plekken, benzine stations, hulpdiensten, recreatie en cultuur, restaurants, hotels, banken en geldautomaten, en nog meer maar die gebruikte ik (nog) niet.
  • Zoek de aanbieding en voor 20 euro heb je 2 jaar lang alle kaart updates.

Minpunten

• ZEER precies touchscreen dus kalibreren bij nieuwe zit-positie t.o.v. gps device is wel belangrijk
  • POI toevoegen lukt alleen via extra aan te schaffen software
  • overbodige melding, verwarrend in het begn : 'links/rechts aanhouden' als 1 rechte weg ietwat buigt ergens.
  • BT telefoon pairen: soms TWEE maal code ingeven op zowel gps als telefoon.
  • Onthoud, ook soms, heel weird dus, de 4 sneltoetsen niet voor 4 belangrijke/veelgebruikte telefoonnummers.

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 5
Update 11-06-2011 De zuignap, het transparante rubber, liet net bij los halen van de houder van de ruit, rondom gewoon ff helemaal los van de zwart-plastic originele raam bevestiging.... Gelukkig was dit niet onderweg.

Algemeen
Deze navigon 4350 MAX (hierna 4350 genoemd) is de opvolger van een ooit heel goed werkende garmin nvi 350. Ik dacht door de naam dat navigon frans was, maar het is een duits product.
Hij bevat europa onboard en kan nog uitgebreid worden met micro SD.
De garmin kreeg na jaren trouwe dienst heel vreemde kuren die hij helaas behield, ook na reset, en alles opnieuw er op (Ik had de 3?, 4? jaar oude backup nog!) Tevens wilde ik nu rijstrook advies en handsfree. All included voor deze m.i. niet dure gps. ( 245 incl. verzend kosten )
Tevens kon ik eerst geen tussenstops plannen, of -1- maar dat was omslachtig tot en met, nu kan dit wel en simpel vooraf en onderwijl.
Dus vooraf bijv. 5 adressen voor 1 rit invoeren? ja, kan ie.
Er zijn standaard 2 stemkeuzes in het NL-s, beide duidelijk en bijna natuur getrouw.
De route wordt telkens met 2 stappen vooruit vermeld, dus bijv. :
"Neem de volgende rechts, dan na x meter links" en visueel is dat links verticaal d.m.v. 2 pictogrammen.
Wel opvallend-raar is 'links aanhouden' bij een rechte weg die naar links afbuigt.... dat had niet gehoeven voor mij en was de eerste dag wel ff wennen.

Het verschil van deze 4350 met de iets goedkopere 4310 is tekst to speech, uitpraak straatnamen + hele TMC verhalen :-) en bluetooth handsfree kit ingebouwd.
De overeenkomst met de garmin nuvi is het onscreen keyboard, weer geen qwerty maar abcd enz. ,
maar dat ben ik gewend dus mij maakt het niet uit.
Wel nieuw is dat tijdens ingave van wat dan ook waar dan ook alleen de mogelijk resterende letters/cijfers van een plaats, hotel enz. oplichten. Tevens geeft de 4350 net als T9 op telefoons al mogelijke uitkomsten weer, zie voorbeeld hieronder.

Handige backup/restore software middels pc gebruik
Meteen na aansluiting van de gps op de pc middels de usb kabel kwam de optie 'backup maken'?
Dat wilde ik wel en dus de d: schijf aangewezen en de naam navigon4350 gewenst, voila daar was in iets van 2 a 3 minuten een backup van het apparaat. Deze is met de navigon software ook zo weer aan te wijzen en terug te zetten, dat hoop ik niet nodig te hebben, maar heel makkelijk kan dit zeker zijn.

'Gratis kaarten'
Ook heel belangrijk voor de keuze was de aanbieding die ik trof, een coupon code bij aanschaf, en nu heb ik 2 jaar lang ' zowat gratis' elke update, ja ook kaartmateriaal, van navteq, heel europa, voor 20 euro eenmalig.
Gelijk na opladen kon ik er dus voor 20 euro, via paypal gedokt, gelijk 2e kwartaal 2009 kaarten navteq op zetten.

Uiterlijk

Deze GPS heeft de antenne ingebouwd, bij garmin kOn die kapot omdat je die uit moest klappen.
Voor ontvangst en sattelieten vinden maakt het niks uit, dus geintegreerd is bij deze geen nadeel.
En hij is wel mooi alhoewel smaken verschillen uiteraard. Redelijk plat, glanzend zwarte rand met een chromen bies.

Text to speech
Ook qua gps-extra-functies-gadget gehalte is er veel voor (m.i.) niet veel geld:
Alle meldingen en aanwijzingen zijn tekst to speech bijv. waarbij file en andere (ook tmc) meldingen bijna zo klinken en uitgebreid zijn als het radio journaal daaromtrent!

Zuignap / bevestiging
De gps <-> arm bevesting lijkt fragieler dan die van garmin,
maar de zuignap op de arm is groter, dikker, dieper en flexibeler. Hij kwam nog niet van het raam, wat de garmin dermate vaak had dat ik er een gps-cusion voor kocht zodat ie op de rand bleef hangen en zo terug gedrukt kon worden.

TMC en POI
Zelfs de gratis TMC die ik momenteel gebruik werkt perfect. De tmc-antenne zit verwerkt in de voedingskabel naar sigarettenaansteker dus dat scheelt weer een draad en wat zuignappen.
Bij opstoppingen verschijnen er extra buttons, oranje, blauw of groen gekleurd, en dan kan je uit alternatieve routes kiezen.
Clickable thumbnail:

Kom je in de buurt vande eindbestemming dan verschijnen de P iconen, parkeergarages en plaatsen.
En nauwkeurige extra: amsterdam, bijenkorf was 70% 'vol', europarking maar 50% dus die tipte ik ter test aan en het leek te kloppen, geweldig.

Waar wil ik niet rijden
Bij de garmin had je kwa ontwijken 2 opties; wel/geen pont of tolweg bijv. in de route opnemen.
Navigon deed een tussenstap: "liever niet, reken om die pont of tolweg heen, maar als het niet anders kan, DOEN ! "
Ook 'maak een U bocht' hoor ik niet meer, bij fout rijden geschied herberekening gewoon en de route die dan al is aangepast hoor je gewoon, ze 'nagt' dus niet je fouten maar lost ze in stilte op :-)

Zakelijk tintje
Rit registratie dan, handig voor zakelijke danwel prive doeleinden, registratie, log? zit er op !

Display:
480x272 wqvga , prima zicht overdag, ietwat reflectie maar na opplakken van beschermfolie is dat weg.
Zowel avond- als nacht licht sterkte is aan te passen, in 10 stappen.
Op het scherm staan desgewenst links boven de snelheids borden, rode circel, wit vlak daarin en de daar geldende snelheid. Rij je te hard (hoeveel km te snel mag je zelf instellen) dan meldt ie dit.

Reality view pro
Je ziet de weg grafisch in rijbanen (niet op dorpswegen uiteraard) en er is rijbaan-hulp, handig i.v.m. voorsorteren.
Afslagen? als ANWB borden en welke strook je moet pakken, dit ding lijkt wel tot op de meter nauwkeurig!

Handsfree en bellen
Via bluetooth kan je je daarvoor geschikte gsm koppelen.
Wordt je gebeld dan neem je via het scherm op, en je hoort de ander door de prima luidspreker. Direct na opnemen gaat de route weer op het scherm. De microfoon moet goed zijn, iedereen hoorde me prima.
Voicedial ontdekte ik nog niet, maar er zijn 4 'snelkoppelingen' voor 4 veel gebruikte nummers.
Als je het telefoon pictogram aanraakt zit je gelijk in de tel. lijst dus ook dat kan gewoon.
POI's iconen kan je ook aanraken, bijv. een restaurant, en dan als die een tel. nummer hebben opgegeven (tot nog toe allemaal), kan je ze direct bellen.

Updates en pc
Via usb kabeltje (hij bevat 2.0 usb speed) en het programma freshmaps, sync en fresh houd je de zaak up to date. Werkte zowaar ook direct op mijn vista x64.

My routes
Deze gebruikte ik zelf nog niet, maar het apparaat kan, volgens navigon, als je dit 20 maal na elkaar aan laat staan je rijgedrag opslaan en daarop inspelen bij nieuwe routes. Ik kocht hem echter in de vakantie, dus dit nog niet geprobeerd, alsik snel van a naar b wil, wil ik liever gewoon de vlotste weg, snelwegen.

Tomtom afkijksel
Tomtom heeft sharemaps, navigon heeft 'myreport' waarmee je 'opgebroken wegen' info kan doorgeven en die van anderen ontvangt. Dit via usb pc update functie.

Uitzetten EN standby mogelijkheid
De aan/uitknop is niet alleen.
Ook op het scherm is er een 'toets' links onder. Druk er op en je hebt 3 opties:
Cancel (niet uit- of standby zetten), standby en off. Standby houd in dat je stroom bespaart maar het apparaat ook heel snel weer opstart, waar je was. De manual meldt wel dat in deze mode de accu binnen enkele dagen leeg is.

Andere aan / uit zet opties
Bijna alle (audio / visuele weergave) zaken in het scherm kun je aan of uit zetten in de instellingen.
Pictogrammen voor functies bijv. wel of niet op het scherm tonen.

Kortom, ik ben er erg blij mee, tevreden en op de goede weg.

Techinise gegevens:
•Beeldscherm: 4,3" touchscreen in 16:9 formaat
•GPS: SiRF Star III + Instant Fix II
•Besturingssysteem: Windows CE
•Geheugen: 2 GB Flash / 128 MB RAM
•Processor: Atlas IV (500 MHz)
•Accu: 1300 mAh lithiumbatterij (afhankelijk van gebruik ongeveer 2 uur werktijd)
•Gewicht: 170 g
•Noodhulpdiensten
•Flitspalen3
•Intelligente adresinvoer
•Snelheidsassistent
•Automatische omschakeling dag- en nachtmodus
•Uitstekende gebruikersinterface
•Latest Map Guarantee
•Uitbreidbaar geheugen via microSD-kaarten

Link naar product:

Youtube (engels): http://www.youtube.com/watch?v=l95Zz5ceyTQ

Lezers vragen onder review hier beantwoord;

Mooie review, ben zeker onder de indruk van de functies. Volgens mij ben je alleen vergeten hoe de satteliet ontvangst is...
Uit de tekst hierboven:

Ik heb het niet getimed maar als ik er klaar voor ben om te rijden, is de gps het ook. Quickfix werkt blijkbaar naar behoren, met de garmin mnoest ik soms nog even wachten.

Wat is het hele tmc verhaal?
Volgens mij is het verschil verschillende talen,of zit er premium tmc op? die je volgens de site www.navigon.com moet bij kopen.

Ik heb alleen de gratis TMC in gebruik en die is meer dan ik gewend was, voldoet uitstekend, net als de bulk aan POI's. En ja in NL moet je hem op NL instellen, en in andere landen op dat land in de instellingen.
Moet automagisch kunnen lijkt me, maar i.v.m. wel-premium diensten (Bijv. uit NL uitgezonden of via wereldomroep duitsland) is dat de catch wellicht, dit weet ik echter niet.

Ziet er netjes uit de review, maar taalgebruik kan inderdaad beter. Het is lichtelijk msn-taal soms.
"ja kan ie"

Ik dacht, dat houd het speels zo een vraag met antwoord :) Het ding bevat dus rit-registratie, een logfunctie.

Heb jij ook een Navigon 4350 max (Europa)?

Zelf ook sinds eind november 2009 een 4350max gekocht. Ik heb 'm nooit getest met de geleverde kaartversie maar direct een backup gemaakt een daarna de kaartupdate 04/2009 uitvoerd. In 1e instantie geen problemen en is het een prima navigatie systeem. Na een paar dagen viel me pas op dat de genoemde aankomsttijd en 'de nog af te leggen' tijd buiten proporties te hoog ligt. Alleen als het vrachtwagenprofiel gekozen wordt dan lijkt het reeele tijden weer te geven. Echter in een auto rij je de route sneller dan een vrachtwagen waardoor dit profiel niet bruikbaar is. Alle settings geprobeerd terug te zetten naar fabriekswaarden maar dat hielp niet. De Navigon 4350 is rond 12 december teruggestuurd en tot op heden (02 januari) niets meer gehoord....
Dit is mij nooit opgevallen.
Echter ik heb de gewoonte tijdig weg te gaan, ook met de Nuvi lette ik daar nooit op.
Eerder kon iets niet in deze, na een software update van de apparaat software wel.
Inderdaad iets met aankomst tijd, of verwachtte reistijd was dat, maar zoals gezegd ik heb daar nooit op gelet verder.
Ik kan me voorstellen waarom je 2 sterren kreeg. Je taalgebruik is verwarrend en grammaticaal erg vreemd. Voor de rest ziet het er netjes uit.
Wat is het hele tmc verhaal?

d.d. 18-8-2009 nog wat tekst en fotos toegevoegd in de review hierboven.
O.a. bij tmc en algemeen 'keyboard'
Update:
Navigon is snel en uitgebreid in antwoorden en tips n.a.v. een klachten mailtje.

Er is inmiddels nameljik wat raars: mijn oude siemens s55 wil niet meer geluid via de gps speaker doorgeven op BT verbinding. Dat deed ie steeds wel.
(Hardware-)reset, default zetten van gps en mobiel , BT apparaten verwijderen en gps restore: geen effect.
De zakelijke mobiel, een nokia 3109 deed en doet het echter nog wel gewoon in combi met de 4350...
De 1e gaf 2 sterren, maar zei niet waarom....
Mis je iets, heb je vragen, ik zal ze z.s.m. beantwoorden.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 17 augustus 2009 00:36]

ja kan ie
bijvoorbeeld. verder wel informatief. Ik geef er 3.
Zie a.u.b. de nieuwe alinea boven het kopje: Positieve eigenschappen:
voor antwoorden op jullie vragen alhier.