Tweakers zegt: 8,5

Apple iPad Pro Wi-Fi 128GB (2016) Grijs Review

BobDo 8 juni 2016, laatste update op 15 juni 2016, 985 views

Apple iPad Pro Wi-Fi 128GB (2016) Grijs

Supersnel, prachtig beeld en geluid en lekker licht en dun

Pluspunten

• Snelheid
  • Geluid
  • Camera
  • Kleuren
  • Gewicht en dikte

Minpunten

• IOS

Ik heb een iPad Pro 9,7 met 128 gb gekocht als vervanger voor mijn iPad2 met 64 gb en 3G uit 2011.
Deze trok het allemaal niet meer en werd erg traag, de simkaart werd niet meer herkend en hij ging crashen op allerlei momenten. Erg slecht van Apple maar het schijnt "normaal" te zijn voor software fabrikanten om te vergeten dat er ook oudere machines op hun nieuwste versies van het os moeten werken.
Mijn insteek was dat ik weer een tablet wil voor de komende 5 jaar en dus het best bereikbare. Daar moet je wel je portemonnee voor open trekken maar over 5 jaar gezien is het uiteindelijk (hopelijk) maar 174 euro per jaar.
Dit keer eentje zónder simkaart slot gekocht want die enkele keer dat ik onderweg internet nodig heb stel ik wel een hotspot in op mijn smartphone.
Ik ben nu een week in het bezit van het apparaat en ik moet zeggen dat het apparaat zeer goed bevalt. Ik gebruik geen toetsenbord of stylus. Het ding is razendsnel. Apps starten waanzinnig snel op en werken uiteraard ook zeer snel. Nog geen enkele crash gehad
Het scherm is ongelofelijk scherp en kleurt mee met het omgevingslicht. Dat zie je eigenlijk pas als je hem naast een ander apparaat legt maar het is dan wel een erg rustig beeld.
Ik vind helaas de helderheid het scherm niet erg veel beter dan mijn oude iPad waardoor het lezen in zonlicht moeizaam blijft. Het automatisch aanpassen van de helderheid aan de omgeving werkt soms enigszins vertraagd maar werkt verder wel prima.
Prettig is ook dat hij platter en lichter is dan de iPad2.
Het geluid is fenomenaal, zuiver en een mooie stereo effect maar bij maximaal volume treedt soms vervorming op.
Blijft over dat ik het (zowaar) een keertje in grote lijnen eens ben met de recensie. Uitzondering: je moet wel een gigantisch grote maat hebben om het ding in je jaszak te kunnen steken :)
Oja, ik wil degeen wel eens zien die bij gemiddeld intensief gebruik 2 dagen met een acculading doet. Ik moet hem dagelijks laden..
Aanvulling: ik heb geen last van de uitstulpende lens omdat ik een book cover gebruik waar hij net binnen valt

Heb jij ook een Apple iPad Pro Wi-Fi 128GB (2016) Grijs?

Het is alleen jammer dat de simkaartloze ook geen GPS heeft.

Ik ben zelf van een iPad2 naar een iPad air2 gegaan. En eigenlijk juist voor een iPad gekozen omdat hij zo lang ondersteunt bleef met de nieuwste iOS-en. En ja, de 2 is trager en trager geworden (geen last van crashes), maar nog steeds werkbaar. Nu is het de tablet voor de kinderen geworden. En eigenlijk is die daar prima geschikt voor. Beetje Angry birds, Rekentuin etc.

We kunnen nu eenmaal niet verwachten dat een computer van generaties terug de nieuwste OS-en net zo snel kunnen draaien.

Kijk voor de grap hoe lang een bedrijf als Samsung een gsm of tablet blijft ondersteunen.

Het alleen een beetje jammer dat het niet mogelijk is te downgraden.
Hallo Satour,
Er zit wél GPS op hoor, in theorie iets minder precies dan mét 3/4G.
En ja, de iPad2 is nog best bruikbaar voor niet al te zware taken.
Ik ben het niet met je eens dat software ontwikkelaars geen rekening kunnen of hoeven houden met oudere hardware. Ik denk dat ze dat niet doen uit marketing overwegingen.y
Groet, Bob.

[Reactie gewijzigd door BobDo op 8 juni 2016 21:32]

Bij de specs van de iPad pro staat er anders dit?
Locatiebepaling
Alle modellen
  • Digitaal kompas
  • Wifi
  • iBeacon voor microlocatie-toepassingen
Wi‑Fi + Cellular-modellen
  • Assisted GPS en GLONASS
  • Mobiel netwerk
De keuze voor mij om voor een Cellular model te gaan was puur voor de GPS. Internet theter ik gewoon. Gebruik de ipad ook voor boot navigatie.

Navigatieprogramma's werken gewoon soepel bij jou?
Je hebt gelijk hoor, volgens de specs zit er géén assisted GPS op. Op de een of andere manier weet het apparaat blijkbaar toch de locatie te bepalen.
Kaarten, Google Maps en Google Earth werken prima en mijn (overigens ongelofelijk mooie) fotos krijgen een keurige lokatiebepaling mee.
Ik gebruik voor navigeren met de auto het ingebouwde navigatiesysteem en daarnaast mijn smartphone en het is voor mij dan ook verder niet van veel belang.
De iPad kan via verbonden wifi netwerken de locatie bepalen. Als je op A-GPS decives wifi uitzet krijg je een melding dat je met wifi nog naukeurigere positie kan bepalen.
Volgens mij werkt het gewoon met een SSID database en lokaties.
Er is een dunne lijn tussen gebruikerservaring/ondersteuning en marketing. Je kunt niet nieuwe (vaak zwaardere) features draaien op oudere hardware. Zeker niet bij Apple, waarbij gebruikerservaring belangrijk is.