Specificaties 19,2dB, bij maximaal 1.500rpm - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Wings 2, 120mm Review

JVRadeon 19 juni 2016, laatste update op 19 juni 2016, 1.457 views

be quiet! Pure Wings 2, 120mm

Pluspunten

• Zien er goed uit
  • Goede airflow
  • Prijs/prestatie verhouding

Minpunten

• Op zowel 7 volt als 12 volt niet stiller dan de gemiddelde fan
  • Schroeven draaien makkelijk door

Geluid (min) Score: 3
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 5

Be Quiet! Pure Wings 2, 120mm Review

BQPW2

Uitpakken + Eerst indruk
Specificaties
Installatie
Koelprestaties
Geluidsproductie

Deze review gaat over de Be Quiet! Pure Wings 2 120mm. Deze Be Quiet! fan behoort tot de Pure Wings 2 reeks en is ook te verkrijgen als de volgende varianten:
  • 140mm
  • 120mm
  • 92mm
  • 80mm
  • 140mm PWM
  • 120mm PWM
  • 92mm PWM
  • 80mm PWM
De fans gaan dienen als vervanging voor de twee pricewatch: NZXT FN V2, 120mm die standaard met een NZXT S340 behuizing worden meegeleverd. Deze zijn niet de stilste op vol vermogen, dus we gaan eens kijken hoe de Pure Wings 2 het doet.

uitpakkeneersteindruk
pw2-1
pw2-2
pw2-3

De verpakking ziet er zeer netjes uit, mooi in de stijl van het merk. Er staat voldoende informatie op, al is het misschien minder handig dat er een sticker over de specificaties geplakt zit, maar daar is Megekko volgens mij de dader van :).

De fan:
pw2-7
pw2-5
pw2-6

In de doos zit de fan zelf en de schroeven om hem te monteren in je behuizing. Opzich prima, al had het leuk geweest als er nog een 7v adaptertje of rubberen dempertjes bij hadden gezeten. Zoals je ziet bevat de fan 9 geribbelde fanblades. Deze voelen lekker stevig aan; je moet echt je best doen om ze af te breken (niet dat ik ze heb afgebroken). De ribbels zouden een positieve invloed hebben op de airflow en het geluid. Daarnaast is de fan voorzien van een 3 pins connector die mooi zwart is.

pw2-4
Op de zijkant staan pijltjes die aangeven welke kant de fan op draait en waar de aangezogen lucht naartoe blaast.

Al met al een goed uitziende fan welke in het juiste kleurenschema echt een meerwaarde kan hebben aan de looks van je build.

specificaties
Algemene specificaties
Diameter120mm
Fan speed @ 12V1500rpm
Airflow @ 12V51.4 CFM / 87m3/h
Luchtdruk @ 12V1.25mm H20
Geluidsniveau @ 12V19.2 dB(A)
Levensduur80.000 uur @ 25C

Elektrische specificaties
Minumum voltage5v
Maximum voltage12v
Stroomverbruik0-2 watt

De fan draait op maximaal 1500rpm bij een geluidsniveau van (volgens Be Quiet!) maximaal 19,2 dB(A). De geluidsniveau's die fabrikanten opgeven moet je eigenlijk altijd met een korrel zout nemen en kun je niet zomaar vergelijken met de waardes van andere fans, omdat iedere fabrikant dit weer anders test. Hooguit bij fans van hetzelfde merk of dezelfde serie is dit vergelijkbaar. Waarschijnlijk heeft Be Quiet dit gemeten van meerdere meters afstand, daarover straks meer.

De luchtverplaatsing is 87m per uur of 51,4CFM (kubieke voet per minuut). Bij de NZXT FN V2 is dit 45CFM en deze koelen al vrij goed. De PW2 zou dus meer luchtverplaatsing hebben en naar horen zeggen ook stiller zijn, klinkt goed.
De fan begint met draaien bij 5 volt aan stroom en is voorzien van een zo geheten rifle lager. Deze zijn vrij standaard bij fans in deze prijsklasse. Over het algemeen zijn ze vrij stil en zorgen voor een aardige levensduur van ongeveer 60000 tot 80000 uur.

Hier nog de datasheet:
datasheet
datasheet

installatie
Als eerste de FN V2 fans eruit gehaald en naast elkaar gelegd ter vergelijking:
Vergelijking
Zoals je ziet lijken ze veel op elkaar, met het voornaamste verschil de geribbelde fanblades bij de PW2.

Foto's van de installatie:
Monteren

Aangesloten op de voeding met een 12v adapter waardoor de fans op volle snelheid komen te draaien.
Aansluiting

Voor:
fnv2

Na:
Gemonteerd

Ondanks dat oranje niet zo zeer in het kleurenschema past, mag het resultaat er wezen. Er is alleen wel 1 puntje, en dat is dat de schroeven makkelijk doordraaien als je iets meer kracht zet met draaien. De fans blijven wel goed vast zitten, daar niet van, maar het geeft niet echt een positieve kwaliteitsindruk van de schroefgaten.

koelprestaties
Om de koelprestaties te testen heb ik eerst Prime95 gedraaid, vervolgens de Unigine Valley Benchmark en daarna deze 2 tegelijk om de voornaamste hitte veroorzakers van het systeem maximaal te belasten. Dit zijn een i5 4460 en een Club3D R9 390.

Enkele puntjes:
  • Toen de Be Quiet! fans er eenmaal inzaten was de kamertemperatuur inmiddels bijna 3 graden gestegen.
  • De fans draaiden volluit tijdens deze test.
  • Om de n of andere reden heb ik de GPU temperatuur niet gecheckt bij Prime95 (is hierbij ook niet van belang natuurlijk)
De resultaten:
idle

Prime95

Valley

Prime95 Valley

Tijdens alleen Prime95 en Prime95 + Unigine Valley zijn de resultaten nek aan nek. Het is opmerkelijk dat wanneer alleen Unigine valley draait, de Pure Wings 2 een duidelijke prestatieverbetering laat zien tegenover de FN V2. Waarschijnlijk heeft dit te maken met dat de CPU hierbij minder wordt belast en die natuurlijk dichter bij de fans zit en daardoor een stuk directer de warme lucht verspreidt naar de outtake fans. Dit laat zien dat de PW2 net wat meer lucht uit de hele kast haalt dan de FN V2.

De kamertemperatuur was bij de Be Quiet! ook zo'n 2-3 graden hoger, dus je kunt wel stellen dat bij de andere resultaten deze toch ook net ietsje beter koelt dan de NZXT.

Verder heb ik de fans ook buiten de kast nog even aangesloten gehad om te voelen of er met de blote hand een verschil te voelen is tussen de twee. Op 12 volt lijkt er net iets meer lucht van de Pure Wings 2 te komen dan van de FN V2, wat overeen komt met de specificaties. Echter op 7 volt blaast de FN V2 weer net iets harder. Wel heb ik het idee dat de Pure Wings 2 de lucht over een wat groter oppervlak naar buiten blaast, dus dat zou het verschil verklaren.

De PW2 voldoet zeker op het gebied van koeling.

Lucht

Nu de fans toch buiten de kast staan ook maar gelijk door naar de geluidsproductie.

geluidsproductie
Geluid

Eerder in deze review gaf ik aan dat de door Be Quiet! gespecificeerde geluidsproductie van maximaal 19,2dB(A) waarschijnlijk van een paar meter afstand is gemeten. Deze hoeveelheid zou bijna onhoorbaar moeten zijn, echter is de fan zeer duidelijk te horen en is hij zeker niet stiller dan de NZXT FN2 die door NZXT gespecificeerd is op 21 dB(A). Ze klinken allebei ongeveer hetzelfde, alleen het geluid van de lucht en de motor klinken net ietsje anders. Ook vanaf bijna 1,5 meter maken ze best wat lawaai.

Nu draait de PW2 op 1500rpm en de FN V2 op 1200rpm en koelt de PW2 ook beter, dus als je het op die manier bekijkt is het nog door te vingers te zien :). Maar dat ze dan adverteren met 'Very quiet operation even at maximum speed' gaat natuurlijk nergens over.

Geluid op 7 volt:
7v

Op 7 volt is hij wel lekker stil, al gaat het natuurlijk wel ten koste van de airflow. Je kunt het motortje nog wel horen draaien vanaf 1,5m met een brom en hoog piepgeluidje, niets ernstigs, maar kan irritant zijn als je er op gaat letten.

Hoewel het leuke fans zijn, had ik ze toch wat stiller verwacht op zowel 12v als op 7v. Ze zijn eigenlijk niet stiller dan de gemiddelde fan.

conclusie
De Be Quiet! Pure Wings 2 zijn fans met een goede airflow, een mooi uiterlijk en ze zijn niet duur. Hoewel er geadverteerd wordt dat de fans erg stil zijn, valt dit best mee en zijn ze niet direct veel stiller dan iedere andere fan. Toch krijgt de fan van mij nog 4 sterren, omdat hij voor de prijs goed presteert.

Dus ben je op zoek naar een goede fan met een goede airflow is dit een goede keuze, maar voor stilte kun je beter verder zoeken.

Heb jij ook een be quiet! Pure Wings 2, 120mm?

Prima review hoor :) +3
Heb hier (in een van mijn pc's...) 2x de 92mm variant van op de Noctua NH-U9B SE2.
Draaien op 1500rpm(9V) en zijn heerlijk stil met genoeg airflow om de i7-3770 koel te houden.
Goede ventilatoren voor een mooie prijs :)
Bedankt :)

[Reactie gewijzigd door JVRadeon op 19 juni 2016 16:13]

+3 voor jou, leuke review, Jammere van deze fans is de Rifle bearing , na 1 jaar gaan ze herrie maken :) !
Fantastische review.

Ik wilde 3 van deze fans halen, maar liet me leiden door de informatie van de fabrikant.

Wat ik werkelijk zoek is 2 x 140 mm en 1 x 120 mm fans of gewoon 3 x 120 mm.

Alleen moeten deze een goede verhouding hebben van airflow en prijs. 20 euro per fan wordt me toch echt te gek. Mocht je nog tips hebben, dan hoor ik het graag. :)!