Specificaties Soort casemod: Bay - Bekijk alle specificaties

Sharkoon SATA QP Intern Multi Review

digiguy 8 juni 2016, 139 views

Sharkoon SATA QP Intern Multi

Wat meer kan men wensen van één 5 1/4" inbouwframe?. Wel misschien wat meer kwaliteit en betrouwbaarheid zou ik zeggen.

Pluspunten

• Versatiliteit

Minpunten

• Robuustheid

Over de twee USB 3.0 ports kan ik categoriek positief zijn daar deze heel wat gebruikt zijn en nog altijd geen problemen hebben opgeleverd en dat kan niet van alle dergelijke producten gezegd worden. De kabels zijn inderdaad wat lang maar betekenen voor mij dan althans ook een pluspunt daar ik deze graag via een interne 19pin connector naar 2 gewone externe usb adapterkabel achterop de kast aansluit. Dit betekent dan ook dat je beschikbare usb 3.0 aansluitingen van de behuizing (of een andere datahouder) rechtstreeks op het moederbord kunnen worden aangesloten (of vice-versa). Een mede-tweaker vraagt om een USB 2.0 adapterkabel om dit gebeurlijk dilemma op te lossen. Ik daarintegen zou vragen aan de moederbordfabricanten om meerdere USB 3.0 connectoren te voorzien zoals ze dit met USB 2.0 hebben gedaan.
Het 5 1/4 HDD dock is tevens heel veel gebruikt en is dus betrouwbaar te noemen daar er geen noemenswaardige problemen zijn gebleken. Het deurtje echter is heel fragile door zijn scharnierpunt en hangt daardoor wat af bij opening. Wat voorzichtigheid is dus geboden.
Het 2,5" dock is een ander verhaal. Vooraleerst is er in het uitwerpmechanisme een veer voorzien die krachtig genoeg is om als ongemoeid (lees gedempt door middel van vingers) de plastiek houders van de deur-as kunnen breken. Dit heb ik ervaren in de enkele 2,5" uitvoering van deze, die in een 3,5" opening past. Dit Multi 2,5" dock is na zo'n 30 à 40 keer te hebben aangewend nu totaal onbruikbaar geworden. Er is geen indicatie meer dat een HDD of SSD aanwezig is (normaal door een blauw LEDje aangeduid). Het probleem kan liggen bij het printplaatje die aan één 'edge' voorzien is van de connectoren om te verbinden met de SATA ports van het MB en aan de andere 'edge' de connectoren voor het ontvangen van de HDD of SSD. Daar op dit printje ook de voeding doorgelust word voor het 3,5" dock kan dit ook voor extra mankementen zorgen. Aan de connectoren zelf kan ik geen beschadiging bespeuren.
Ten slotte wil ik het over de 'hot swap' mogelijkheid hebben. Alhoewel een voedingschakelaar is voorzien is zijn bediening voor beide docks en daardoor niet flexibel genoeg. Temeer is de implementatie van 'hot swap' onder Win 7 en 8 toch niet 100 % betrouwbaar en raad ik iedereen aan om bij het plaatsen en/of vervangen van HDDs of SSDs altij het systeem eerst af te leggen. Dit kost dan ook wat meer tijd maar is beduidend veiliger. Voor diegene die deze tijd niet overhebben raad ik dan ook een extern dock aan. En voor diegenen die nog wat meer inspiratie aankunnen (alsook over het nodige budget beschikken) kan men zelfs gebruik maken van USB naar SATA adapters (intern geplaatst in dit geval) om desbetreffende HDDs of SSDs met je systeem te verbinden of te ontkoppelen. Wat heerlijk om je fantasie even de vrije loop te geven.
Aansluitend, daar ik één van deze Multidocks, voor gebruik in een zilverkleurige HTPC heb gespoten, ook een foto toegevoegd. Voor dit heb ik dan wel deze grotendeels uit elkaar gehaald wat voor een meer professionele look heeft gezorgd.

Heb jij ook een Sharkoon SATA QP Intern Multi?