Specificaties Tower/desktop met C2Q Q8200 en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire M3641 (91.DER7A.TCP) Review

centr1no 16 augustus 2009, 930 views

Acer Aspire M3641 (91.DER7A.TCP)

Pluspunten

• Stil, stabiel en gebruiksvriendelijk voor de beginnende of onervaren computeraar.

Minpunten

• Totaal niet te updaten of upgraden door het vervangen van componenten.
  • Geheugen is te langzaam ten opzichte van de rest van het systeem.

Features Score: 3
Dit was de eerste kant en klaar PC die ik kocht (normaal stelde ik ze zelf samen) en dat blijkt uiteindelijk het grootste minpunt te worden na een jaar gebruik.
De specificaties van deze pc waren precies wat ik zocht en de prijs is ook prima voor wat je krijgt.
Het aparaat is aangenaam stil en doet wat het hoort te doen.
En ik was volledig tevreden, tot ik op het idee kwam eens wat beter te gaan kijken naar de componenten van dit systeem.
Als eerste het geheugen. 4gb waarvan 3,5gb gebruikt wordt met Vista 32 is prima.
Ik wam echter tot de ontdekking dat het geheugen single channel staat. En de geheugenblokjes van Hyundai zijn niet dual-channel te zetten. Ten eerste omdat het geheugen daarvoor niet geschikt is en ten tweede omdat het bios deze instellingen niet zichtbaar maakt. Simpelweg nieuw geheugen kopen helpt dus ook niet. De snelheid van het geheugen is de hele smalle bottleneck bij deze pc.
De Vista-prestatieindex geeft alle componenten ruim boven de 5, maar het geheugen blijft steken op 4.8.
Als tweede de grafische kaart. De ingebouwde HD4350 kan prima mee maar is duidelijk niet geschikt voor de nieuwste spellen.
Maar een nieuwe (langere) kaart plaatsen gaat problemen opleveren omdat de sata aansluitingen in de weg zitten. Ook blijkt de PCI-Ex16 niet 2.0. En het grootste probleem is dat de ingebouwde voeding maar 250 Watt levert en geen extra 6 pins aansluiting heeft.

Ik ben gewend een systeem samen te stellen met de mogelijkheid later eenvoudig componenten te kunnen vervangen zodat het wat langer duurt voor dat het hele systeem bij het grof vuil kan.
Maar updaten of vervangen van componenten is bij dit systeem vrijwel ondoenbaar.

Mochten mijn genoemde minpunten echter voor u niet interessant zijn dan is dit een fijn, stil en stabiel systeem dat gebruiksvriendelijk en voldoende uitgerust is voor internet, muziek, film en niet al te nieuwe games.

Heb jij ook een Acer Aspire M3641 (91.DER7A.TCP)?

OEM systemen zijn vaak slecht upgrade-baar, alleen Dell's omdat die al modulair zijn hebben wat mogelijkheden.
Hoe is een Dell modulair en een systeem als deze niet? In beide gevallen zal het gaan om systemen met losse onderdelen (dus geen geintegreerde cpu of geheugen).
Geheugen dat niet in dualchannel gezet kan worden? Dat is onzin. Als de dimmen compatible zijn met je bord dan moeten die in dualchannel kunnen draaien (mits je chipset/geheugencontroller dit support). Het heeft namelijk niets met de dimmen zelf te maken.
Klopt.
Maar er wordt wel aangeraden 2 identieke geheugenmodules te gebruiken om compatibiliteitsproblemen te voorkomen.
Ik had er niet eens aan gedacht om te kijken of het moederbord of chipset eigenlijk wel dual-channel ondersteund. Ik heb ook nergens fatsoenlijke gegevens kunnen vinden van het MB, maar de uitbreidinsmogelijkheden zijn uiterst beperkt.