Specificaties 14,1" (1920x1080 IPS), 564GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Medion Akoya S4219 i2 (NL) Review

christiangibson 7 juni 2016, laatste update op 7 juni 2016, 2.196 views

Medion Akoya S4219 i2 (NL)

Voor weinig geld heb je hier een gelikt ultra-boek van slechts 1,6 kg.

Pluspunten

• goedkoop
  • goed beeldscherm (1920 x 1080)
  • Braswell architectuur (zuinig)

Minpunten

• Onderdelen niet vervangbaar
  • Keyboard kan gemakkelijk vervuild raken

Ik zocht een lichtgewicht laptop met voldoende prestaties voor alle huis-tuin-en-keuken toepassingen. Af en toe krijg ik een bender en dan wil ik vele movies gaan kijken. Voor de rest stel ik wat zakelijke documenten op, ik maak ook websites die ik eerst ga testen met WAMP op mijn localhost, ik lees en verstuur emails en ik struin graag het internet af. Dat is het zo’n beetje!
De Medion Akoya 4219 i2 voldoet ruimschoots aan deze behoeften. Hij is een van de weinig laptops in deze price range die een volwaardige 1920x1080 pixel beeldscherm aanbiedt. Het gebruik van de Intel Pentium N3700 Soc met superzuinige Braswell architectuur belooft een heel behoorlijk accuduur. Dat valt tegen! Ik heb het nog niet leeg laten lopen, maar volgens de specs gaat hij slechts ca. 4,5 uur zonder oplader en dan ook met gedimd beeldscherm. De accu is ook niet vervangbaar. Op is op – geldt trouwens ook voor vele nieuwe laptops, zelf voor hele dure!
Voor weinig geld heb je hier een gelikt ultra-boek van slechts 1,6 kg. Nadeel is echter de zeer beperkte technische informatie die over het produkt te vinden is. Zo te zien is de harde schijf wel toegankelijk. Onderaan staat er een deksel die met twee schroeven valt los te maken. De harde schijf kan dan eruit getrokken worden. Maar is deze de 64gb SSD of de 500gb HDD? Of is hij een soort combi-drive bestaande uit SSD en HDD? Verder zie ik geen andere deksels om toegang tot de componenten van de laptop te krijgen. Uitbreiding van het interne geheugen (4gb) is dan ook niet mogelijk!
De keyboard is prettig maar er zit nogal wat ruimte om de toetsen heen. Ik vermoed daarom dat op den duur deze behoorlijk vervuild zullen raken. Eigenlijk zou je je keyboard dagelijks met een stofzuigertje schoon moeten maken om deze schoon te houden – maar wie doet dat dan?
Er zit wat bloatware erop, maar die kan je zo verwijderen. Voorzichtig zijn met Windows 10 instellen! Ik koos custom installatie. Daarna weg met Explorer, Bing en de rest van de programma’s die Microsoft graag wil dat je blijft gebruiken.

Heb jij ook een Medion Akoya S4219 i2 (NL)?

Bedankt voor deze review christiangibson.
Ik zoek een laptop voor dezelfde werkzaamheden als jouw, en kwam deze ook tegen.
Gebruik je programma's al Photoshop en PHPStorm toevallig? Zo ja, hoe draaien die?

En waar ik vooral naar benieuwd ben, hoe is de bouwkwaliteit?
stickyfish Photoshop is een zwaar programma en is niet goed te gebruiken met deze laptop omdat je met photoshop veel geheugen nodig hebt en deze laptop weinig heeft in verhouding php storm zou deze laptop wel moeten kunnen draaien dit is minder zwaar als photoshop