Specificaties Tower, 4 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Carbide 100R Standaard Review

Koen179 6 juni 2016, laatste update op 6 juni 2016, 570 views

Corsair Carbide 100R Standaard

Prima behuizing met degelijke kwaliteit van Corsair. De uitstraling is luxe, voor een kleine prijs. Kabelmanagement is een gemis, en de twee open fan gaten zijn jammer. Desondanks wat mij betreft een topper.

Pluspunten

• Elegante look
  • Stevige bouwkwaliteit, geen scherpe randen
  • Mooi getint window
  • Genoeg front-panel connectors (2x USB 3.0)

Minpunten

• Erg weinig ruimte voor kabelmanagement
  • Twee open fan gaten

Uiterlijk

Simplistische, maar toch elegante behuizing met een mooi (licht getint) window. De kwaliteit van het window is uiteraard niet top (krast snel), maar het ziet er gelikt uit. Het frontpanel is voorzien van brushed plastic, wat er luxe uitziet en de schijn geeft dat het van metaal/aluminium is. Voor een mid-tower is het zeker geen grote behuizing, net iets groter als een gemiddelde small form factor behuizing.

Installatiegemak en kabelmanagement

Het installatiegemak was goed, alle componenten installeren was een fluitje van een cent. De harde schijf bays werken prettig en zonder schroeven (enkel een SSD moet je vast schroeven). Echter is er geen tot weinig kabelmanagement mogelijk. Er is simpelweg te weinig ruimte tussen de plaat waar het moederbord op is bevestigd en het zijpaneel. Ook is er helaas geen mogelijkheid om de CPU voedingskabel achterlangs te laten lopen. Met behulp van tie-wraps en wat creativiteit kun je wel een net resultaat behalen.

Koelingsmogelijkheden

Wat betreft koelingsmogelijkheden kom je bij deze behuizing in deze prijsklasse niet te kort. Er is plaats voor vijf fans, waarvan drie 120mm fan opties en twee 120/140mm opties (aan de bovenkant). Standaard is ÚÚn 120mm aan de achterkant ge´nstalleerd. Het nadeel van de twee fan-poorten aan de bovenkant is dat er geen stof filters aanwezig zijn. Als je er dus geen fans in heb ge´nstalleerd vangt de pc meer stof en is hij luidruchtiger.

Ruimte voor een processor koeler en videokaart(en)

Dit punt wil ik graag even toelichten, want de marge van de maximale CPU koeler hoogte is erg ruim genomen door Corsair zelf. Corsair vermeldt dat er een maximale CPU koeler hoogte zou zijn van 150mm. Na wat research op internet kwam ik erachter dat er hogere koelers in pasten, tot wel 159mm (Cooler Master Hyper 212 Evo). Ik heb mijn Scythe Mugen 2 Rev. B er dan ook zonder enige moeite in kunnen plaatsen (158mm hoog).

Over de ruimte voor videokaarten kan ik kort zijn. Als je er een single GPU in wilt plaatsen hoef je je geen zorgen te maken. Met een maximale lengte van maar liefst 414mm kan ik mij geen videokaart bedenken die niet gaat passen. Als je twee videokaarten wilt plaatsen zal je er rekening mee moeten houden dat de maximale lengte voor de onderste videokaart 275mm is. Dit in verband met de hard-drive cage.

Accessoires

De accessoires die worden bijgeleverd zijn minimaal, maar voldoen. Een zakje schroefjes met een aantal tie-wraps, een handleiding en nog wat foldertjes over garantie etc. Wel moet ik erbij vermelden dat ik de handleiding zeer duidelijk en overzichtelijk vind. Ook geschreven in het Nederlands :).

Ik heb mijn exemplaar nieuw kunnen kopen voor 36 euro, voor die prijs was het de beste behuizing die ik kon kopen op dat moment. Onder de 50 euro is dit een goede keuze, maar of het de beste keuze is zou ik niet durven zeggen. Er zijn veel concurrenten in deze prijsklasse (<50 euro) die allemaal erg op elkaar lijken en weinig voor elkaar onder doen. Uiterlijk zal dan de doorslag moeten geven.

Foto's

Helaas heb ik geen foto's van de behuizing toen hij nog leeg was en tijdens het assembleren van alle onderdelen, maar de foto's van het eindresultaat zijn er niet minder mooi om ;).

Tot slot

Dit is mijn eerste "uitgebreide" review op Tweakers. Mocht je tips/opmerkingen/complimenten hebben, dan hoor ik dat graag in een reactie hieronder!

Heb jij ook een Corsair Carbide 100R Standaard?

Keek zo naar die foto's en dacht heuj! Die kamer komt me bekend voor 8)7
Heuj! Dat kan goed kloppen :p. Woon maar in een huis.