Samsung SM951 (AHCI) 512GB Review

gdamen 6 juni 2016, 271 views

Samsung SM951 (AHCI) 512GB

Snelle en ruime SSD die een HP Spectre x360 13-4100nb de broodnodige extra ruimte geeft die er af fabriek niet was.

Pluspunten

• Lekker snel
  • Echt heel snel
  • Ruim

Minpunten

• 2x zo duur als de SATA-3 variant

De SSD die het standaard had moeten zijn

Een paar weken geleden een HP Spectre x360 13-4100nd gekocht. Een werkelijk heerlijke machine voorzien een een snelle processor en genoeg intern geheugen (8GB), maar voor de SSD heeft HP er de kantjes van afgelopen. Namelijk een 128 GB (wel Samsung) SATA-3 SSD. Nu is de snelheid nog wel oké, maar qua capaciteit werd met al snel duidelijk dat dit over een klein jaartje echt een probleem zou worden.

Uiteraard wist ik dit al voordat ik hem kocht en ik wist ook dat je relatief makkelijk de SSD kon vervangen en dat het BIOS ook de NVMe standaard ondersteunde.
De keuze
Op de HP support forums is een hele discussie over het upgraden van de SSD in de HP Spectre X360 13 serie. Daaruit blijkt ook dat de serie erg kieskeurig is qua NVMe SSD's.

Samsung verkoopt twee types van de SM951 SSD, namelijk zonder en met AHCI-support. Het voordeel van de laatste is dat deze met meer BIOS-en compatible is omdat de AHCI-standaard al een hele tijd in gebruik is. De PCIe-standaard is een stuk jonger en daardoor ook nog minder ondersteund.

Omdat deze SSD's niet de goedkoopste zijn en het voordeel van PCIe vooral de diepere queue is wat niet direct speelt in consumenten gebruik heb ik toch voor de AHCI variant gekozen.
De installatie van de SSD
Dit was relatief eenvoudig. Alle schroeven zijn gewoon benaderbaar en kan je met een TORX 5 en 6 eenvoudig los draaien. Wel even in de goede volgorde neerleggen want qua lengte zijn ze verschillend. Vervolgens voorzichtig de bodem aan de voorkant en zijkanten loswrikken en na een beetje optillen kan je hem naar voren loshalen. De ingebouwde SSD is vervolgens makkelijk te vervangen door het nieuwe exemplaar.
De installatie van Windows 10
Dit was even een geklooit. Het BIOS vertikte het om in EUFI mode van de USB stick te booten. Dit bleek achteraf mijn eigen fout te zijn, ik had de boot volgorde niet goed aangepast. Daarom maar de BIOS op legacy gezet en toen wilde Windows wel installeren. Omdat met dit toch niet zinde heb ik met het tooltje C'Twimage2 een image gedraait naar een portable harde schijf. Daarna het BIOS op EUFI gezet en met het tooltje weer de image teruggezet (van de harde schijf wilde hij ineens wel starten). Na de herstart draaide Windows weer en staat de PC weer in EUFI mode.
Het gebruik
De eerste vraag is natuurlijk, merk je het verschil nu ook? Volgens CrystalDiskMark is de nieuwe SSD een factor drie sneller dan de oude. Helaas moet ik stellen dat in de praktijk ik er bar weinig van merk. Hij was al snel met opstarten en waarschijn gaat dit nu een seconde of twee sneller, maar dat doe ik maar een keer per dag dus daarvoor hoefde het dus niet.

Belangrijker is dat er nu voldoende ruimte is. Alleen al de OS-partitie is nu 128GB, net zo groot als de hele oude SSD. De rest is voor data (en uiteraard minus de twee systeempartities die Windows voor zichzelf reserveert). Bijkomend voordeel is dat de SSD ook minder wordt belast omdat er gewoon meer vrije ruimte is en de wear leveling dus ook meer werkruimte heeft.
Een makkelijke upgrade die voor de extra snelheid in de categorie valt: "Niet omdat het moet, maar omdat het kan". Wel verwacht ik in de toekomst er plezier van te hebben omdat eisen van software door de tijd toch toenemen. Qua capaciteit is het wel een goede stap. Het is prettig om niet op de vrije ruimte te letten.
PS
Omdat het een OEM-product is, is er geen ondersteuning vanuit Samsung. Dus bespaar je de moeite om Magician te downloaden want die ondersteund deze SSD niet.

Heb jij ook een Samsung SM951 (AHCI) 512GB?

Ik ben met mijn X360 tot dezelfde conclusie gekomen: mijn SM951 256GB NVMe is veel sneller dan de HP Adata SSD.
In de benchmark tools dan; in daily life is er niets van de merken.
Dus de NVMe SSD in mijn videobewerkingscomputer gestopt; daar is het een wel een groot verschil.

AHCI is voorlopig een groot voordeel t.o.v. NVMe omdat veel system backup/restore tools NVMe nog niet (goed) ondersteunen.

Vreemd dat de SSD in jouw Spectre maar 1654 MB/s read haalt?
Lijkt op een PCIe X4 2.0 bottle neck ....

De SM951 van mij kwam wel tot de geadverteerde 2200 MB/s read?

[Reactie gewijzigd door emmerx op 6 juni 2016 23:29]

Klopt, hij kan sneller echter het M.2 slot in de Spectre x360 ondersteund maximaal PCIe X4 2.0, vandaar het benchmark resultaat.
Heb jij dan een 5x00 CPU in de 4100nb en geen SkyLake?
Zouden ook de veel lagere waarden voor de 4K (Q32T1) reads en writes verklaard worden door de beperkte v 2.0 PCIe bus?
Heb je CDM ook al op een grotere partitie gedraaid?
De 622 van de NVMe wijkt wel heel erg af van de 219 voor AHCI.
Lijkt er op dat het protocol dan toch wel belangrijk wordt....

[Reactie gewijzigd door emmerx op 7 juni 2016 10:39]

Er zit een Intel Core i5-6200U van het type Skylake in. Wat ik begrijp zit het verschil tussen de AHCI en NVMe vooral in het aantal op parallel af te handelen taken, dus zeker bij de random read en write kan dat effect hebben. Overigens ook op een grotere partitie zijn de scores vergelijkbaar.

Ter info, uit een discussie op het HP-support forum over wat er nu wel in past en wat niet blijkt duidelijk dat deze scores het maximale zijn wat je er uit krijgt geperst. Simpelweg omdat de bus niet meer aan kan.

Dus ja, de SSD kan sneller, maar niet in deze hardware. Overigens ik heb geen klachten over de snelheid (reactie is vaak instant), dus vanuit die optiek is het vooral een theoretische discussie.
Als minpunt wordt gegeven 2x zo duur als SATA.
Een pluspunt is dat het 4x zo goedkoop is als een PCI-e 512 GB SSD voor mijn iMac. Na 2.5jaar is mijn 512GB PCI-e SSD kapot gegaan en voor slechts ¤894 wordt het door de Premium Reseller Amac voor mij gemaakt. Ja meneer, SSD is gewoon duur zegt de vriendelijke student in de Amac winkel tegen mij. Als ik niet moest huilen had ik hem zeker uitgelachen. :'(
Tja, dat is het nadeel van Apple-producten. Mooi, maar helaas wordt vaak de firmware specifiek voor Apple aangepast.

Maar het nadeel geldt voor de PC-wereld, en dan is deze drive twee keer zo duur dan een qua capaciteit vergelijkbare SATA-III drive.