Tweakers zegt: 7,5

Samsung 750 EVO (retail) 250GB Review

gdamen 5 juni 2016, laatste update op 8 juni 2016, 4.156 views

Samsung 750 EVO (retail) 250GB

Twee EVO 750 SSD's gekocht voor het upgraden van twee oudere laptops. Werkt ook goed in het oudere exemplaar (2010). Al met al goede upgrade om wat oudere machines die verder nog goed zijn een tweede leven te geven.

Pluspunten

• Lekker snel
  • Compatible met oudere SATA normen

Minpunten

• Geen

Een tweede leven

De twee laptop's die we in huis hebben, een Compac Presario CQ61-320SD uit 2010 en een Toshiba Satellite C870-15J uit 201, begonnen toch wel erg langzaam aan te voelen. Beide computers draaien Windows 10 laatste versie en zijn beide voorzien van 4GB intern geheugen. Oké de processors zijn niet de nieuwste, maar qua rekenkracht voelen ze nog snel genoeg. Dan kom je dus op het punt dat je je gaat afvragen wat te doen. Twee nieuwe laptops kopen of is er toch nog iets te verbeteren? Als tweaker ga je natuurlijk eerst voor het laatste.
Het zoeken naar de bottleneck
Om uit te vinden waar nu precies het probleem zit zijn beide laptops tijdens een normale gebruiksavond aan een sessie met de Performance Monitor gezet. Uit het resultaat kwam duidelijk naar voren wat dat de belangrijkste bottlenecks waren.

Compac Presario CQ61-320SD
Wordt door mijn vrouw gebruikt voor wat mailen en vooral internetten. Hier bleek dat de bottleneck de harde schijf was. Door zijn lage doorvoersnelheid werd deze ondanks het lichte gebruik toch lang belast.

Toshiba Satellite C870-15J
Wordt door mij gebruikt voor gevarieerde zaken waaronder internet, mail maar ook fotobewerkingen en andere grafische toepassingen. Ook hier was de harde schijf een belangrijke bottleneck maar dan omdat er veel naar werd geschreven en gelezen. Daarnaast was het geheugen wat aan de krappe kant.
De oplossing
Voor beide computers heb ik een SSD gekocht. De nodige bekeken, maar uiteindelijk toch voor Samsung gekozen. Vooral omdat deze als consistente performers naar voren komen.

Compac Presario CQ61-320SD
Deze laptop heeft nog een SATA-2 interface (3 Gb/s) en dat betekend wel dat je niet de maximale throughput performance uit de SSD kunt halen. Bij deze machine is het belangrijkste voordeel van een SSD de veel betere random leessnelheid. Dit maakt dat de laptop weer lekker snel aanvoelt. Dit is vooral goed te merken aan het opstarten en afsluiten. Dat kon wel drie minuten duren en is nu een kwestie van een tiental seconden tot een halve minuut geworden. De CrystalDiskMark laat mooi zien dat de SSD qua throughput tegen de grenzen van de SATA-2 interface aanloopt.

Qua capaciteit zou voor deze laptop 120 GB ook genoeg zijn, maar omdat bij kleinere SSD's de performance fors afneemt en het prijsverschil gering is toch voor een 250 GB SSD gekozen. Bijkomende voordeel is dat bij vervanging van de laptop (hij is tenslotte als wel bijna 6 jaar oud!) ik de SSD nog als externe schijf kan gebruiken of desnoods de nieuwe laptop gelijk van een SSD kan voorzien.

Toshiba Satellite C870-15J
De Toshiba heeft al wel een SATA-3 interface (6 Gb/s). Dat maakt ook dat hier wel het maximale uit de SSD te halen is (zie de CrystalDiskMark). Vooral bij het werken met de foto's is het verschil goed te merken. Uiteraard geldt ook hier dat opstarten en afsluiten lekker snel gaat.

Naschrift: Na de SSD upgrade heeft de Toshiba ook nog 4 GB extra intern geheugen gekregen en daarmee is hij nog iets sneller geworden, zeker als er veel programma's open staan. Voor de Compaq kan een geheugen upgrade niet uit. Dit omdat beide geheugen modules moeten worden vervangen en dat is voor het type geheugen (SO-DIMM 800) dermate duur dat een nieuwe laptop dan interessant gaat worden.

Updates
6-6-2016 : De CrystalDiskMark van de Compaq toegevoegd. In vergelijk met de CrystalDiskMark van de Toshiba is goed te zien dat de SSD qua throughput tegen de grenzen van de SATA-2 interface aanloopt. Dat het nog sneller kan is te zien op de CrystalDiskMark voor een Samsung SM951 NVMe AHCI M.2 SSD. Deze is nog een factor drie sneller dan een SATA-3 SSD.
8-6-2016 : Juiste plaatje toegevoegd.

Heb jij ook een Samsung 750 EVO (retail) 250GB?

Ben het helemaal met je eens.
Ik heb er ook een 250BG samsung 750 bij gezet, en heb er dikke schik mee.
Heb hetzelfde gedaan met een Samsung zakelijke laptop uit 2012.
Met 4 Gb intern geheugen en een 750 Gb Evo750 erin is ie weer toppie te gebruiken.
Voorheen moest je wel bijna naar een nieuwe laptop toe maar dat is nu indien goed uitgevoerd niet direct meer nodig tenzij je echt ook nog de extra rekenkracht nodig hebt. Echter voor office gebruik is ie nu weer prima!
Klopt, dat is mijn ervaring ook. De compaq kan weer goed mee en voor de Toshiba is dat zeker het geval.
Gdamen,zoek eens op ebay naar een cpu upgrade voor je laptop,voor wat oudere laptops zijn genoeg 2e hands cpu's te vinden,zeker de moeite waard.laats nog de laptop van mijn zus een upgrade gegeven voor 20euro,was echt een enorme vooruitgang,ik kon de 1 na snelste cpu kopen die erin paste.Ging van 1 mb cache naar 6mb cache,en dat merkte je enorm!
Geinig, maar niet echt van toepassing. Dit is hoogstens leuk om te doen als de machine wordt vervangen. Voorlopig is hij eerder toe aan zijn vierde accu :P dan een snellere CPU.
Dank voor je review, dit heeft mij ook aan het denken gezet om de HDD van mijn 7 jaar oude Acer Timeline 3810T laptop te vervangen voor een SSD. Zeker met de gratis upgrade naar Windows 10 in het vooruitzicht (moet ik nog doen, maar omdat de laptop al zo retetraag is ben ik bang dat die met Windows 10 nog trager word). Tevens mag de accu ook wel vervangen gaan worden, waar koop jij de jouwe?
De SSD komt gewoon bij de lokale Mediamarkt vandaan. Niet het goedkoopst, maar wel direct beschikbaar. De accu kan je op veel plekken bestellen, ik heb ze in de loop der tijd bij drie verschillende bedrijven besteld. In alle gevallen werkten ze goed. De laatste keer was via 123accu.nl, In het geval van de Acer zou je voor net iets meer dan 100 euro weer een frisse accu en schijf moeten kunnen kopen.

Qua intern geheugen is 4GB afdoende bij normaal gebruik en een voordeel van een de SSD is dat hij zeer snel is dus een beetje pagefile gebruik is niet erg. Zet wel de pagefile handmatig "vast". D.w.z. laat niet Windows zelf de grote bepalen, maar zet hem vast op de waarde die Windows zelf als optimaal adviseert (minimale waarde is maximale waarde).

Ik weet dat er mensen zijn die zeggen dat dit slecht voor de SSD is (veel schrijf acties) maar in de praktijk zal de laptop eerder versleten zijn dan de SSD.
Goede review. Alleen heb je twee keer hetzelfde plaatje gepost
Bedankt voor je opmerkzaamheid. Ik heb nu het juiste plaatje geuploaded