Samsung Syncmaster 2333HD Zwart Review

chrislaarman 14 augustus 2009, 1.066 views

Samsung Syncmaster 2333HD Zwart

Pluspunten

• Het beeld van de 2333HD oogt goed, en ik waardeer de vele aansluitingen en de vele mogelijkheden om dingen in te stellen. (Maar ik ken de handleiding nog lag niet uit mijn hoofd!)
  • Ik gebruik graag teletekst. Behalve gewoon televisiebeeld en teletekst en de overlap van beide kun je hier ook (ietwat geplet) beeld links en teletekst rechts hebben. Leuk!
  • Ik moet nog wennen aan de afstandsbediening, maar die denk ik zeer hoog te gaan waarderen (mogelijkheden, plaatsing van de knoppen, ligging in de hand).
  • Ik las op de website van Samsung, dat het normale energieverbruik 55 W zou zijn. Dat helpt mij energie besparen (want beeldbuizen vragen zoiets als het vijfvoudige), maar dat zal ook voor al die andere LCD-schermen gelden.

Minpunten

• Ik heb één negatieve eigenschap van de 2233HD gevonden, maar die zal voor alle vergelijkbare schermen gelden: als ik hem onder Windows XP benader met zijn nominale 1920*1080 beeldpunten, dan valt mijn taakbalk onderin uit beeld.
  • Op mijn eerste scherm (bij de desktop) heb ik het beeld een beetje omhoog verschoven. Op mijn tweede scherm (bij de notebook) hoef ik die taakbalk niet te zien.
  • (Misschien heb ik later een mening over ghosting.)
  • Het verbaast mij, dat ik bij registratie op de website van Samsung dan maar type "overig" moet kiezen. Terwijl de eerste bespreking hier al maanden geleden geplaatst is.
  • Ik zou de handleiding (het PDF-bestand van 100 bladzijden) een beetje anders opgemaakt hebben, maar of mijn uitvoering beter zou zijn? :-)
  • Oh ja, ik vind het niet intuïtief om de installatie van de driver te plaatsen na de HTML-handleiding op de CD-ROM.

Ik hoop kort te kunnen zijn: anderen hebben al zoveel gezegd.

Ik heb twee dagelijkse notebooks (waarvan één Full HD), en om op terug te vallen een barebones desktop. Ik wilde die desktop aantrekkelijker maken door de monitor (15" CRT van 1024*768) te vervangen, en te zien wat de "grafische kaart" ermee kon doen.

Ik streef tevens naar verlaging van mijn (toch al lage) stroomverbruik (groene stroom). Vandaar dat ik ook een dienstdoende beeldbuis-televisie in die kamer wilde vervangen, waarop ook een home cinema staat aangesloten.

Een winkel van een keten met heel grote winkels had een pallet 2333HD in het zicht geplaatst. Naar mijn gevoel aardig geprijsd, maar (naar ik later in de Pricewatch zag) bepaald niet het scherpst. Één meegenomen.

Eenmaal thuis beviel het ding me gisteren zo goed, dat ik vandaag teruggegaan ben voor een tweede. Dat is dus de kern van mijn bespreking, en daarom maak ik er haast mee. :-)

Deze tweede heeft nu eenzelfde home cinema aangesloten (ook zo'n tevredenheidsdubbel), en vervangt daar een bejaarde beeldbuis-televisie. Bovendien heb ik een lange VGA-kabel gekocht om deze 2333HD te kunnen gebruiken als grotere monitor voor een notebook met 1400*1050 scherm en beperkte zichthoek.

Op korte termijn moeten deze beide stuks 2333HD elk het middelpunt worden van een clustertje televisie, home cinema en computer. Ik heb nu een 100Hz beeldbuis-televisie op een kabeldecoder aangesloten. Wellicht stap ik later (over een jaar?) over op HD-ontvangst op één of beide LCD-schermen. (Die 100Hz is op zich een fijn ding.)

Voor de tweede heb ik nog gekeken naar een een vergelijkbaar type in een iets grotere maat (26"), maar ik vond dat de meerprijs voor televisie niet waard en de afmetingen voor een monitor te groot.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2333HD Zwart?

Vrij karige review vind ik. In het instelmenu zou je een "auto" settingke moeten kunnen terugvinden die meteen de horizontale en verticale uitlijning verzorgt. Vereiste is natuurlijk dat je het scherm daarvoor in zijn native resolutie laat draaien wanneer deze met de notebook is verbonden.

Het is tevens ook normaal dat je de taakbalk maar op 1 van de 2 schermen ziet bij een dual screen opstelling. Dit kan wel geswitcht worden in de beeldscherm instellingen in Windows. Zou je wel een dubbele taakbalk willen, dan heb je een tooltje zoals Displayfusion nodig...
De review zelf is niet een echte review, het is meer een verhaaltje over waarom je het beeldscherm hebt aangeschaft en wat je ermee doet.
Probeer de informatie uit de positieve en negatieve eigenschappen (hier staat wat ik in een review zoek) in het verhaal erboven te verwerken. Dit kun je het makkelijkst doen door de kopjes aan te houden waarin je ook je beoordeling hebt gegeven.
Succes!