Specificaties 120GB 2.5" (SATA-600) @ 540/450MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 650 120GB 120GB Review

playon1955 3 juni 2016, laatste update op 17 juni 2016, 401 views

Samsung 650 120GB 120GB

Een bijna 6 jaar in gebruik zijnde laptop nieuw leven ingeblazen met deze schijf. Betreft een OEM disk van Samsung maar staat zijn mannetje

Pluspunten

• Snelheidswinst

Minpunten

• Geen support Samsung

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B8UWQ2pnTziK5F.png[In januari 2016 de Samsung NP-R530JT50NL laptop vervangen door een Asus Laptop. Het opstarten was tergend langzaam en getriggerd door de Surface Pro III van mijn partner en ook mijn nieuwe Asus laptop, was
ik benieuwd of een SSD schijf echt het verschil maakt.

Nou daar kan ik heel kort in zijn. Een wereld van verschil. Door de snelle systemen in huis was het ramp dit oude mormel nog te gebruiken. In het verleden heb ik veel computers gebouwd en verbouwd en mijn handen jeukten al enige tijd om te kijken wat het effect van zo'n schijf is. Wanneer mijn laptop er niet echt veel beter van zou worden, zou ik hem in de desktop inbouwen van een vriend.
Zag wel even op, of het wel een twee drie gefikst kon worden. Je leest dramatische verhalen. Nou het viel reuze tegen. Deze schijf OEM wordt nauwelijks ondersteund door de leverancier en bij inbouw was hij onzichtbaar voor het BIOS.
Uren aan het knutselen geweest en uiteindelijk een laatste inval, bracht het gewenste resultaat. Voor knutselaars met weinig ervaring, raad ik het niet aan om zo'n schijf er zelf in te knutselen. Veel verhalen van gebruikers die deze of andere ssd-schijven niet in het bios zagen verschijnen.

Support Samsung wat een verhaal.
Na hele slechte ervaringen met dit bedrijf over de ondersteuning bij de aanschaf van de laptop zes jaar terug, stond het vast dat ik niet een twee drie nog eens met dit bedrijf in zee zou gaan. Situatie indertijd ronduit beneden alle peil. In laatste instantie na een hoop toezeggingen en gezeur om deze ook na te komen, beweerde de ondersteuning van Samsung dat zij niet garant stonden voor de laptop omdat zo beweerde men het zou gang om een exemplaar dat via parallel import door een niet Samsung bedrijf in elkaar gezet zou zijn. Woest was ik en na maanden soubatten kon ik bij de leverancier de laptop omruilen. Hiervan geen gebruik gemaakt, omdat Samsung de boosdoener was. Twee jaar na aanschaf dook de laptop in een keer op bij hun eigen support afdeling.
Drivers uit het jaar kruik, software om te janken en tijdens de nu al zes jarige levensduur werkte de restore niet, niet een keer een update enz.
Twee jaar later bij de aanschaf van een tablet hoorde ik na 3 meldingen van ontvangst van mijn vraag nooit meer wat. Benedenmaats in mijn ogen van deze marktleider.
Met Philips, HTC, Asus, Western Digital heb ik altijd op een goede ondersteuning en support terug kunnen vallen.
Terzake ondersteuning bij deze SSD schijf.
Telefonisch werd mij gevraagd zeer gedetailleerde informatie op schrift te zetten over laptop, besturingsysteem, bios van de laptop en alle kenmerken van hun SSD schijf.
Na 6 dagen het advies per e-mail om de schijf in een andere computer uit te proberen.
Gekkigheid. Ik heb bewust niet terug gemeld dat ik het probleem zelf al had gefixt. Benieuwd hoe de support dit keer zou uitpakken.
Jammer Samsung bakt er niks van. Het wantrouwen van mijn kant hebben ze in zes jaar tijd niet kunnen wegnemen.

Snelheid
Magician van Samsun gaf een Read en Write snelheid die mij wel beviel.

OEM
Geen handleiding er software o.i.d. die je op weg kunnen helpen. Op Internet ook niks te vinden.

Prijs.
De schijf is maar 120 GB en voor wat meer geld had ik achteraf beter een groter exemplaar kunnen kopen.

Boot resulaten.
De Laptop Interl I3 dual core exemplaar met 4 GB geheugen start - wordt mogelijk sneller na een aantal dagen - boot in 40 seconden, terwijl dit voor inbouw wel 4 minuten tijd nam. Over het geheel genomen werkt hij misschien wel beter en sneller dan toe ik hem bijna 6 jaar terug heb aangeschaft.

Een dag later Windows 10 Pro geinstalleerd. Boottime nu slechts 20 seconden.
Niet te geloven allemaal. Mijn project om proefondervindelijke een SSD schijf in een oude laptop te plaatsen is geslaagd.
De 6 jaar oude accu - ik ben nog even aan het spelen met mijn ten onrechte betitelde oude drommel - gaat nu ook langer mee. Hij geeft aan dat ik zo'n 2 uur uit de voeten kan
.https://youtu.be/HrkDsp54cBE

Heb jij ook een Samsung 650 120GB 120GB?

"Uren aan het knutselen geweest en uiteindelijk een laatste inval, bracht het gewenste resultaat"

Uit nieuwsgierigheid ... Wat was de laatste inval voor het gewenste resultaat? ;)
Wil ik ook graag weten. Is het software, is het misschien een verbindingskwestie? Ik zie trouwens drie keer hetzelfde plaatje, of kijk ik niet nauwkeurig genoeg?
Drie keer dezelfde prent inderdaad. Dacht dat het niet lukte en voor ik het wist stonden er 3 plaatjes. Ik had verwacht dat hij onmiddellijk herkend zou worden. Immers Sata II en Sata III bijten elkaar niet. Iets snelheid verlies, maar niet interessant.
De harddisk had ik via een USB bridge willen clonen. Dat gaat niet lukken als de schijf veel kleiner is. Via USB werd hij herkend. De disk gemonteerd in de laptop, maar werd niet herkend. Op Internet en YouTube naar ondersteuning gezocht en lees je natuurlijk heel veel successen, maar nog meer ellende vergelijkbaar met mijn probleem. Heel veel met het Bios lopen kloten, maar dan kreeg de laptop met de oude disk teruggeplaatst, met opstarten ellende. Beide Sata schijven dus wat nu.
De volgende dag draad opgepakt en krijg een uitleg onder ogen die zeer gedetailleerd was. Hoop download gedoe enz. De schijf had ik met een USB Bridge weliswaar geactiveerd en geformateerd en schijflettet F toegekend, maar geen naam. Zag hem aan de USB poort telkens als "nieuwe schijf" oppoppen. In het artikel las ik dat het nieuwe volume een naam moest krijgen. Zo gezegd zo gedaan. Verwachte er niks van, maar wel succes.
Het was een test project. Ik schrijf dit makkelijk weg, maar die oude laptop moest tig keren tergend lang opstarten en het project vrat minimaal 14 uur gedoe.
Achteraf eenvoudig.
1. Hang nieuwe schijf via USB bridge aan een snelle computer.
2. Via schijfbeheer Windows ken een schijfletter toe.
3. Activeer en formateur de nieuwe schijf
4. Geef het volume een naam.
5. Hang hem in de gewenste laptop en hij zal in het Bios zichtbaar worden.
6. In Bios wel voor Sata geschikte stand instellen. Stond mijn laptop al.

Al met al met mijn neus op mijn iets gedateerde kennis gedrukt.
Samsung helpdesk wilde een gedetailleerd rapport van de laptop en nieuwe schijf en helpt je ook niet even vooruit. Ben benieuwd of ze op de lijn komen met iets waar je wat aan hebt. Eerdere ervaringen met dit bedrijf waren tenenkrommend. Ook een rest voor mij. Laat hen niks horen. Wacht af.
Ik zie in de benchmarks wat opvallende dingen die niet kloppen: sequential write, random read (IOPS) en random write (IOPS) zijn veel te hoog. Staat RAPID mode soms aan? Dat zou het verklaren.