×

Help Tweakers weer winnen!

Elephone W2 Aluminium (Bruin) Review

kanem0chi 2 juni 2016, laatste update op 19 december 2016, 2.418 views

Elephone W2 Aluminium (Bruin)

De W2 is niet een standaard 'smartwatch', Elephone komt namelijk met een unieke mix van een smartwatch en een analoog horologe voor $70, welke ook nog eens waterdicht, features zoals ‘activity tracking’ heeft en drie maanden op een batterij kan doen.

Pluspunten

• Kwalitatief goede materialen gebruikt
  • Mooi (minimalistisch) Design, waardoor het horloge voor verschillende gelegenheden gedragen kan worden.
  • Lange accuduur, verwisselbaar en twee batterijen extra meegeleverd
  • Waterdicht (IP53) tot 30 meter
  • Engelstalige handleiding
  • Felheid van de LED lampjes
  • Gewaagd / gedurft concept

Minpunten

• Kwaliteit Elephone App beneden pijl vergeleken met kwaliteit horloge
  • Aantal notificaties / mogelijkheden om dit en vibraties zelf in te stellen beperkt

We hebben al aardig wat smartphones gezien van de Chinese smartphone producent Elephone, maar nog niet een ‘smartwatch’. De W2 is niet een standaard smartwatch, Elephone komt namelijk met een mix van een smartwatch en een analoog horologe, welke ook nog eens de features zoals ‘activity tracking’ heeft en daarnaast een accuduur van drie maanden heeft. Lees hieronder mijn bevindingen van de Elephone W2 Smartwatch.

Elephone heeft in januari 2016 tijdens hun eigen evenement de P9000 smartphone aangekondigd, waarbij behalve twee smartphones ook een smartwatch heeft ge´ntroduceerd, namelijk de Elephone W2 smartwatch. In tegenstelling tot veel andere smartwatches, word deze niet aangedreven door Android Wear. Elephone gebruikt hiervoor een Android en IOS applicatie die de telefoon met de smartwatch via bluetooth verbind.

Het horloge heeft een 1.61 inch display en is waterdicht tot 30 meter. Daarnaast zit er een 210 mAh batterij in en kan het horloge worden gebruikt als slaap en fitness tracker. Ook zit er een alarm ingebouwd en heeft remote ondersteuning. Qua behuizing word het materiaal metaal gebruikt terwijl de band van leer is.

Sinds een aantal jaar heb ik een grote voorliefde voor (China) telefoons, China gadgets en recentelijk ook wearables welke allemaal Android draaien. Dit keer heb ik van Banggood de mogelijkheid gekregen om hier ietsjes van af te wijken, om de Elephone W2 smartwatch te testen, wat precies tussen analoog en ‘smart’ zit.

Op 11 Mei werd de bestelling geplaatst en binnen 24 uur werd het pakketje door Banggood als verzonden gemarkeerd. Als verzendoptie voor China post gekozen, omdat deze de laatste tijd nogal erg snel is, wat ook dit keer weer het geval was. Op 12 mei werd het pakketje als verzonden gemarkeerd en precies op de 14de dag, 26 Mei heb ik deze zonder belasting te hoeven betalen in ontvangst mogen nemen.

Al met al zeer snel verstuurd en tevens ook snel verwerkt van China Post, maken we niet vaak mee, want volgens de tracking code is deze nog steeds onderweg. :+

Elephone W2 Smartwatch
Kast afmeting 41.0mm
Dikte 10.3mm
Bluetooth 4.0
Waterdicht Ja, IP53 (30 meter)
Kast materiaal Roestvrijstaal
Band materiaal Leer
Batterij 210 mAh (~3 maanden)
Trackers Slaap, fitness
Remote Camera
Bijzonderheden Gemiste oproepen, notificaties, alarm
Prijs Introductie prijs $79,99 (ten tijde van schrijven: $69,99)

Het horloge is verpakt in, net als de vele andere pakketjes uit China in de bekende grijze zak. Hieromheen zit een dikke laag schuimfolie om zo de doos en het horloge te beschermen. De doos was door Banggood opengemaakt, dit omdat zij altijd een ‘quality control’ alvorens zij het product versturen, zodat je zeker weet dat je een werkend product ontvangt.

De W2 is door Elephone als minimalistische smartwatch in de markt gezet en dat is ook toegepast op de doosinhoud. Clean, minimalistisch en veel wit. Allereerst kom je een melkachtig papiertje tegen, dit zodat de harde, kartonnen doos niet direct tegen het horloge en overige elementen aankomt.

Linksboven in de doos vinden we de analoge wijzerplaat, die weer in een metalen behuizing ligt. Verder vinden we onder de wijzerplaat een instructieboekje, deze is volledig in het Engels, wat ik persoonlijk een erg groot pluspunt vind. Daarnaast kan je ook zien voor welke markt dit horloge is bedoeld, namelijk de Westelijk markt. Verder vinden we nog de gekozen leren bandjes, twee extra batterijen die je zelf kan vervangen omdat hier een speciale schroevendraaier bij zit. Al met al lekker minimalistisch, maar wel op een goede manier uitgevoerd en voelt/ziet dit er ook erg premium uit.

In het instructie boekje staat kort en bondig uitgelegd wat elk knopje op de horloge kast betekend, hoe je het horloge verbind met bijvoorbeeld je smartphone en is er tevens ook een Qr code te vinden om de Elephone App te downloaden. Het aparte is, is dat deze de app direct van de Elephone website af download terwijl de App ook in de Playstore staat.

Na de unboxing is het aan jezelf om de bandjes aan de kast te bevestigen. Hier is ook goed over nagedacht, gaat erg gemakkelijk en soepel, voelt stevig aan en ziet/voelt degelijk. Je haalt het kleine pinnetje naar achter, plaatst deze recht voor het gaatje in de kast en schiet er duidelijk in.

Om een goed idee van de bouwkwaliteit te krijgen heb ik mijn Diesel horloge en Moto Watch ernaast gelegd zodat ik een duidelijke conclusie kan trekken. Eerste wat je opvalt wanneer je de kast uit de doos pakt, is het gewicht. Ondanks dat de behuizing van metaal is gemaakt en er de nodigde electronica inzit, voelt het horloge licht aan.

Wanneer je het metaal van de Moto 360 vergelijkt met de W2, dan lijkt het alsof de W2 gefreesd is uit een metalen blok, terwijl de moto haar behuizing als een ‘gedrukte’ plaat metaal aanvoelt. Zelf ben ik voorstander van frezen, aangezien ik dit persoonlijk stugger en kwalitatief beter aan vind voelen. Verder vinden we op de achterkant de zes belangrijkste kenmerken van het horloge in de vorm van kleine logos met daarbij de tekst ‘styled minimalism’ & ‘discover smart life’.

De kwaliteit van het bandje vind ik persoonlijk erg goed. Het ruikt en voelt naar leer, wat toch altijd spannend is aangezien ze in China er nog wel eens het handje er van hebben om overal ‘genuine leather’ in drukken. Het bandje kan aardig wat trekkrachten weerstaan en ook het patroontje op de bovenkant ziet er kwalitatief goed uit.

De wijzerplaat is erg minimalistisch, precies zoals Elephone had bedoeld. Behalve 2 lichtgevende wijzers is er het Elephone logo te vinden met daarboven een LED, welke als lampje dient en om aan te geven dat er een bluetooth verbinding gemaakt kan worden.

Aan de onderkant vinden we de 10 tot en met 100 wat de batterij indicator is. Onder het getal 100 vinden we een telefoon icon, welke blauw kleurt als je gebeld word of de oproep heb gemist. Onder nummer 10 vinden we de ‘sedentary reminder’ oftewel, een LED lichtje dat weergeeft als je te lang zit. Verder zal nummer 20 gaan branden voor ‘exercise checking’, wat ik zelf nog nooit heb zien branden trouwens. Verder zijn er drie knoppen aan de zijkant te vinden. De bovenste is voor een bluetooth verbinding op te zetten en als lichtje voor in het donker. De middelste is om de tijd in te stellen en de onderste is om de batterij of modus te checken.

Zoals eerder aangehaald is het horloge waterdicht en stofstof, en een review zonder dit te testen kunnen we natuurlijk geen review noemen. :+

Ik heb mijn horloge een dikke 2 uur in een bak met water laten liggen, deze onder douche aangehad met een lekkere zeeplaag eroverheen, onder de kraan gehouden die lekker hard openstond en ook mee in de tuin gewerkt waar aarde en stof overheen kwam.

Zoals je misschien verwacht heeft het horloge alles overleeft, is er ook geen vocht, krasjes of andere onregelmatigheden te bekennen en werkt het horloge nog steeds super. Ook het bandje heeft deze test goed doorstaan!

Net als met veel leerproducten, moet dit altijd eerst een beetje soepel worden; zo ook deze bandjes. Wat mij direct opviel is dat deze binnen een dag soepel waren, wat de comfort snel ten goede deed. Ook is de metalen kast niet te zwaar (stukken lichter dan mijn vorige analoge horloge) en is ook dit een groot pluspunt te noemen. Zelf heb ik hele erge dunne polsen, wat en dat kan je ook zien op welke gaatje ik deze draag. Precies in het midden. Mijn advies is ook aan personen met dikkere polsen eerst eventjes testen/kijken of zij dit goed om hun pols heen kunnen dragen.

Doordat het horloge zo minimalistisch is gedesigned, is het ook heel gemakkelijk om deze met verschillende kleding stylen te combineren. Zo is deze goed met een pak te combineren, maar is het ook tof om dit te dragen met alleen een t-shirt aan. Tijdens het slapen heb ik dit horloge gedragen, wat geen enkel probleem was. Zoals eerder aangehaald heb ik ook in de tuin met dit horloge gewerkt, wat genoeg zegt denk ik over de draag comfort van dit horloge. :)

Waar ik trouwens pas een paar dagen later achterkwam is dat er nog een plastic laagje over het glaswerk zat. Deze zat er zo strak op, dat mij dit helemaal niet opgevallen was. Wat tevens ook goed zichtbaar is, is dat het leren bandje een kleine beschadiging heeft. Hoe dit precies is gekomen weet ik niet, al lijkt het op de foto wel vele malen ernstiger dan dat het in het echt is.

Qua feature set heb ik vooral gemende gevoelens. Hier zal je voornamelijk zien dat er veel tijd in het design, ontwerp en comfort heeft gezeten, maar dat de applicatie jammer genoeg van mindere kwaliteit is, wat je gelijk al bij de eerste 3 begin schermen ziet/merkt.

Zoals je ziet gaan de knoppen onder op de pagina niet naar de volgende wanneer je tussen de schermen wisselt tijdens de eerste keer starten van de applicatie, veranderd het logo en de plaats van de tekst. Misschien kleine dingetjes, maar dit gaf mij wel al direct een algemeen idee van de kwaliteit..

Het verbinden van je toestel met het horloge gaat gemakkelijk, snel en is een duidelijk proces wat zo geregeld is. Hierna worden er wat persoonlijke details gevraagd zoals je geslacht, gewicht, lengte en welke goals je wilt behalen, welke je hieronder afgebeeld.

In minder dan 2 minuten en een paar simpele stappen is het horloge klaar voor gebruikt. Hierna kan je extra instellingen doen zoals de wekker instellen, een ‘je zit te veel stil’ notificatie instellen, ‘find telephone’ of ‘call alert’ aan te zetten. Ondanks dat er de ‘find telephone’ optie opzit, word behalve aanzetten niks uitgelegd wat de functie precies inhoud of werkt. Het lijkt er dan ook meer op dat dit een nutteloze functie voor nu is. Wat betreft de wekker, je hebt personen die 1 wekker zetten, of die 10x de wekker zetten. Zelf ben ik de persoon van de 10x een wekker zetten, al laat de smartwatch je maar maximaal 3 wekkers instellen. Bij het afgaan van de wekkers trilt het horloge 3x lichtjes, wat mij helaas niet wakker heeft gemaakt. Graag zou ik dan ook de sterkte en of duur van het trillen zelf willen instellen, maar dat is helaas niet mogelijk. Tevens moet je ook elke dag de wekker eventjes aan en uit zetten, ondanks dat deze bij mij altijd op aan staat, gaat deze de volgende dag dan niet automatisch af. Verder kan je je eigen profiel nog aanvullen met een foto etc, niet heel spannend.

Qua statistieken registreert het toestel naar mijn idee de stappen en slaap aardig correct. Aangezien ik de laatste tijd met mijn scriptie bezig ben, ben ik niet echt actief qua stappen (niet stappen qua drinken, maar lopen :+ ) zoals je kan zien. Ook de uren slaap zijn correct, al vraag ik mij wel af hoe deze ‘diepe slaap’ en ‘lichte slaap’ registreert. Ik draai nogal veel in mijn slaap, misschien dat deze daarom zoveel lichte slaap registreert?

Verder kan je de statistieken per week, maand en jaar zien, wat uiteindelijk best een leuk inzicht kan geven op hoe actief, hoeveel je slaapt etc. Mocht je vaak een selfie stick gebruiken, dan is het ook mogelijk om via je horloge een foto te nemen. Het aparte is wel, is dat niet de originele camera app op bijvoorbeeld je telefoon word gebruikt, maar een andere variant. Dit kan je direct zien bij het openen van de camera modus in de Elephone app, omdat de camera modus er anders en er 'uitgerekt' uitziet. Allemaal leuke features/toevoegingen, maar had wel beter uitgewerkt kunnen worden.

Wat betreft notificaties is het aanbod gering. Behalve de mogelijkheid om in te stellen hoe je herinnerd wilt worden bij een gemiste oproep, kan er voor de rest niks ingested worden. Graag had ik de mogelijkheid gezien dat er bijvoorbeeld notificaties uitgelezen konden worden van het menu op je telefoon, en hier zelf plekken op het horloge aan toe kunnen wijzen. Zo zijn er 10 LED lichtjes voor de batterij, waar 100 voor gemiste oproepen is, 20 voor 'exercise checking' is en 10 als 'sedentary reminder' ingesteld is. Het had bijvoorbeeld interessant geweest als de overgebleven nummers zelf ingesteld konden worden. Zo zou nummer 30 kunnen gaan knipperen bij het ontvangen van Mail, 40 van WhatsApp etc. Daarnaast is er ook geen mogelijkheid om de vibratie in te stellen wanneer deze notificaties binnenkomen.

De notificatie LEDjes zelf zijn zeer vel en goed zichtbaar vanwege de witte wijzerplaat, zoals je op bovenstaande foto ziet.

Elephone heeft een zeer interessant horloge op de markt gebracht. Zelf weet ik niet goed onder welke categorie ik het moet plaatsen, vanwege het feit dat er analoge en digitale onderdelen inzetten. Het horloge is smart, maar dat geld helaas niet voor de applicatie.

Als we allereerst kijken naar de bouwkwaliteit, dan kan ik niks anders zeggen dan erg goed. De kast voelt stevig aan, het bandje is van kwalitatief goed leer gemaakt en bovendien kan zowel de kast en de leren band goed omgaan met water. Zelfs zo goed dat het horloge tot 30 meter onder water kan, ondanks dat de batterij gewoon (zelf) verwisselbaar is. Mijn persoonlijke mening is dat het minimalistische design mooi is en goed samengaat met de kwaliteit van de materialen. Ook zijn de LED lampjes fel, maar is de vibratie bij lange na niet fel genoeg. Naast de vele pluspunten zijn er helaas ook wat negatieve punten, welke snel opgelost kunnen worden omdat deze allemaal App en software gerelateerd zijn.

Analoge horloges zijn er in alle maten en al vanaf 30 euro tot ver boven de 200 euro te verkrijgen. Daarnaast zijn er tegenwoordig veel fitness trackers zoals de Mi Band te koop voor nog geen twee tientjes en zijn de 'echte' smartwatches te koop vanaf +-150 euro. Met een prijs van $70 dollar is dit horloge naar mijn idee zeker zijn geld waard en dubbel zijn geld waard wanneer de applicatie wat meer functies toegeschreven krijgt of gaat ondersteunen.

Als eindconclusie geef ik het horloge vier sterren, maar kan deze gemakkelijk nog naar de 4,5 of meer sterren klimmen, afhankelijk van verbeteringen die in de applicatie zullen worden doorgevoerd. Daarnaast vind ik het een gewaagd concept/mix/idee wat erg leuk is opgezet qua design en achterliggende gedachte, maar haalt de applicatie het horloge iets onderuit.

Mocht je zelf graag ook de W2 smartwatch willen hebben, dan kan je deze bijvoorbeeld op Banggood.com zeer goedkoop aanschaffen.

De laatste tijd krijg ik heel veel PMs en comments met de vraag welk apparatuur ik gebruik om een review te maken, alsook welke gadgets ik in mijn dagelijks leven gebruik, hierbij mijn gear lijstje.

Wil je weten wat ik in het dagelijks leven doe of een heads-up wil hebben van de aankomende reviews, volg mij op: YouTube, Facebook, Instagram, plaats een reactie, stuur een PM of mail naar mij voor al je vragen over het product: info@martijnwester.com

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de PRDCT vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

In bovenstaande stukken zijn Google Links gebruikt, zodat ik wat statistieken bij kan houden. Lees meer hierover in mijn 'about' rechts op mijn Tweakblogs pagina

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Elephone W2 Aluminium (Bruin)?

Super review! Graag meer _/-\o_

Het horloge ziet er op de foto's best fors uit. Zelf heb ik redelijk dunne polsen. Is dit horloge alsnog voor mij geschikt? Hoor graag van je.
Hoi Tijmen,

Het is maar net wat je voorgaande horloge is geweest. Bij mij was dit een Diesel en die was groot en zwaar. De W2 voelt hierdoor dan weer 'klein' aan. Als je een Moto 360 watch of een Daniel Wellington om je polsen heb gehad, dan kan je daarmee het beste vergelijken. Ook heb ik in de review aangehaald dat personen met dunne polsen het horloge met alle zekerheid kunnen dragen, maar dat mensen met iets dikkere polsen even moeten testje/vergelijken.
Oke, dank voor informatie!
Hij is vrij dik (hoog). Een van de redenen dat die van mij ergens in de la ligt.
Wat ik een beetje mis in de review is het nut van deze smartwatch, wat kan je er precies mee? Ik heb namelijk even op een site gekeken en daar stonden dingen als, opdracht geven om een foto te maken met je mobiel? Het is toch totaal niet handig om naar je horloge te grijpen voor een foto?
Verder mooie review, duidelijk, mooie foto's erin, +3!
Goed punt! In het begin zat ik hier zelf ook over na te denken, vooral omdat de Applicatie je erg beperkt. Mijn conclusie is dan ook dat ze er nog heel veel meer mee kunnen doen wanneer ze de applicatie verbeteren, omdat het nu meer neigt naar een Analoge dan een goede mix. :)

Wat betreft de camera, dit heb ik uitgelegd in de review als volgend: "Mocht je vaak een selfie stick gebruiken, dan is het ook mogelijk om via je horloge een foto te nemen. Het aparte is wel, is dat niet de originele camera app op bijvoorbeeld je telefoon word gebruikt, maar een andere variant." Met andere worden, heb je een selfie stick zonder bluetooth verbinding / foto button, dan kan je de foto via de horloge nemen.
Ah, jij blijft met +3 strooien! haha. Bedankt Jolke! :)
Goede review :)

maar even in haken op "een gewaagd concept/mix/idee" . Het idee van een analoog horloge met smart functies is al een paar jaar oud. En de Elephone W2 is een OEM design. Hij wordt ook onder andere namen verkocht dus heel origineel is Elephone niet (net zoals de Elecam een oem cam is).
Bouw kwaliteit is wel goed alleen zet ik mijn vraagtekens bij het bandje of het echt leer is. Het ruikt namelijk niet naar leer.
Die van mij ligt in de la en mijn vertrouwde Seiko gewoon weer omgedaan. De W2 is me te dik. Ik wacht wel op de Fossil Q Crewmaster
Nvm, herladen is genoeg

[Reactie gewijzigd door henk1994 op 6 juli 2016 18:07]