Specificaties zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Bose in-ear hoofdtelefoon Review

stijntjeuh 14 augustus 2009, 9.971 views

Bose in-ear hoofdtelefoon

Pluspunten

• meegeleverd opberdoosje
  • bas
  • hoge tonen
  • design
  • bouwkaliteit
  • geen seal ( voor sommigen een nadeel)

Minpunten

• rubbertjes vallen er VEEL te snel vanaf
  • niet geschikt om te sporten

Ik schrijf deze review om mijn ervaringen met jullie te delen en ook een beetje uit verveling. :P De oortjes zijn in ongeveer 5 maanden in bezit en ik heb ze tot nu toe met veel plezier/ergernissen kunnen gebruiken. In de review zal ik de goede en slechte punten van het product een beetje toelichten. Ik deel jullie het zelfde mee als in mijn vorige review: ik ben geen audiofiel maar een goed stukje muziek kan ik ten zeerste waarderen. Ik ga geen honderden euro's uitgeven aan oortjes die elke dag in en uit kans hebben op kabelbreuk en andere schade.

Bose
Het merk Bose staat niet direct bekende voor hun goede prijs-kwaliteitsverhouding. Vele mensen schreeuwen van de daken dat bose dure rommel is. Helemaal ongelijk kan ik ze niet geven, maar het is toch niet echt rommel, je betaalt gewoon vrij veel voor het design van alle Bose producten. Ik vind al hun producten er dan ook zeer mooi en afgewerkt uitzien.

Verpakking
De oortjes komen in een simpele kartonnen doos. Op de onderkant staat een beetje uitleg en reclame, op de rest van de doos foto's van het product. Na de doos geopende te hebben komt de volgende inhoud tevoorschijn:
-de oortjes (surprise :+ )
-een vrij uitgebreide handleiding in ongeveer alle denkbare talen
-foldertje met andere Bose producten
-productregistratie papiertje om terug op te sturen
-2 paar rubbertjes: kleine en grote
-een ferm handig doosje
Dit vind ik vrij uitgebreid en over de inhoud ben ik dan ook tevreden. Je krijgt de kleine en grote rubbertjes appart, de middelmaat staat reeds op de oortjes. Ook wordt er een vreselijk handig opbergdoosje meegeleverd.

simpele doos met onderstaande inhoud:

lekker uitgebreid :D

Kwaliteit geluidsweergave(goed)
Ik kom van pioneer in-ears die ongeveer gelijk zijn aan de Creative EP630, dus het is al zeker een vooruitgang. De belangrijkste vereiste van goede oortjes is natuurlijk dat ze het geluid mooi weergeven. Hier slaagt Bose goed in bij dit product. Ze hebben geen uitgesproken geluid, maar geven alles zeer gedetailleerd weer. Ze klinken totaal anders als bijvoorbeeld een Grado koptelefoon, maar op hun manier goed. Met name de bas klinkt prachtig. Bas is er in overvloed, op het randje van overdreven, maar niet erover. Het is ook geen 'vettige' bas, maar zeer strak en toch diep. Deze factor maakt de oortjes perfect voor bijvoorbeeld house muziek. In het midden klinken ze niet speciaal, doordat de bas lichtjes overheerst. In het hoog maken ze dit dan weer goed door alles zeer realistisch en getailleerd te laten horen.

Inspelen
Dat het bij een fullsize koptelefoon nut heeft om te laten inspelen kan ik begrijpen. De drivers moeten een beetje 'loskomen' enzo. Bij in ears merk ik echter geen verschil in het geluid na pakweg 100 luisteruren. Volgens mij is het drivertje gewoon te klein en heeft het geen nut om ze x aantal uren gewoon te laten spelen.

Gebruiksgemak(slecht)
Hier laten ze grote steken vallen. De rubbertjes moet je er gewoon opschuiven, dit gaat zeer gemakkelijk, maar ze gaan er veel te makkelijk weer vanaf. Het is me meer dan 1 keer gebeurd dat het rubbertje nog in m'n oor stak en de rest er gewoon uitgevallen was. Na ongeveer 2 maanden was ik al 1 rubbertje kwijt. Ik vind dit ongehoord voor een product van 100¤. Voor dat geld verwacht je kwaliteit en geen prul. De ontwerpers hadden toch ook eens even kunnen nadenken en een beetje testen, want ik ben niet de enige met dit probleem als ik even op internet rondkijk. Eens ze in je oor zitten, zijn ze wel comfortabel en voel je ze niet zitten. Zolang je niet teveel beweegt blijven ze ook goed zitten, ze zijn dan ook ongeschikt om bijvoorbeeld te gaan joggen. Je moet verschillende rubbertjes proberen, want ik gebruik links de grote en rechts de middelmaat, dit werkt beter voor mij. De oortjes maken geen seal, je hoort de buitenwereld dus nog gewoon en anderen kunnen ook meeluisteren als je je muziek veel te hard hebt staan. Er wordt een doosje meegeleverd voor de oortjes in op te bergen, hiervoor geef ik Bose een pluim want dit verhoogt alleen maar de levensduur van de oortjes.

het grote probleem van deze oortjes :(

het überhandige doosje

Design
Ze zien er een beetje raar uit als je ze uit je oor hebt, maar eens ze in je oor zitten, lijken ze gewoon als ibuds of bij je mp3 meegeleverde oortjes. Er zit een soort roostertje met een chromen randje er rond in het midden, of het nut heeft weet ik niet, maar mooi vind ik het wel. :9

[i]looks good to me :9[/i]

Bouwkwaliteit en afwerking(goed)
De bouwkwaliteit is goed te noemen, de oortjes zelf zijn stevig en het kabeltje zit goed vast. Het kabeltje is overigens vreselijk dun maar blijkbaar niet zo kwetsbaar, want ik heb nog geen schade. Waar de 2 kabeltjes van elk oortje samenkomen zit een plastiekje, niet vreselijk stevig, maar wel stevig genoeg. Het is een Y-kabel met een rechte aansluiting, dus geen L-aansluiting. De plaats net boven het 3.5mm plugje ziet er niet zo stevig uit jammer genoeg. De kabel is overigens iets te lang om de oortjes te dragen en je ipod/mp3 in je broekzak, maar zeker niet overdreven. Over de afwerking ben ik zeer goed te spreken, voor 100¤ verwachtte ik ook niet anders.

niet zo superstevig :/

hier komen de kabeltjes samen

Prijs(voldoende)
De oortjes kosten ongeveer overal hetzelfde, namelijk 100¤. Ik heb ze echter niet gekocht, maar een praatje gemaakt met de verkoper van onze tv. Free oortjes for me! 8-) 100¤ zou ik er zelf eigenlijk niet aan willen uitgeven, maximum 75¤. Ik vind ze dan ook lichtelijk overpriced.

Al bij al ben ik tevreden van deze oortjes, zeker van het geluid, maar Bose laat bij het gebruiksgemak grote steken vallen.

Notes
-geluid is zeer persoonlijk, ik kan merk A bullshit vinden en merk B erg goed, bij jou kan het net omgekeerd zijn.
-dit is mijn derde review op tweakers, bekijk de andere 2 ook eens als je zin hebt.
-zie je een spelfout, vind je de review goed of net barslecht, zou je graag iets zien veranderen, zie je iets dat niet klopt, laat gewoon een reactie achter, daar dient het voor.
-geef maar tips om hem wat uit te breiden, want ik vind hem wat kort en weet niks meer te verzinnen. 3 sterren vind ik eigenlijk ook een beetje weinig :'(

Changelog
-paar plaatjes ertussen gezet en eentje gewoon eronder
-zin die niet klopt aangepast en kopje 'inspelen' toegevoegd

Heb jij ook een Bose in-ear hoofdtelefoon?

Ik vindt persoonlijk de bouwkwaliteit iets minder, als je veel je ipod in je broekzak hebt dan je wachten op een kabelbroek tussen het draadje en het stekkertje. Dit heb ik zelf al meegemaakt, en een vriend van mij ook. Is opgelost door er even een neutrik stekkertje aan te solderen.
Goede en vooral ook eerlijke review - zeer praktisch om te weten dat die rubbertjes niet goed blijven zitten. Raar voor een paar oordopjes met deze prijs!
@Bakker: dankje
@Boydgrift: je krijg dat doosje er niet voor niets bij, ik denk dat ook maar 1 paar oortjes gemaakt zijn om dag in dag uit gewoon in je zak te stoppen.
@Wian_gn: bedankt voor het compliment, ik vond het ook raar, als ik er echt 100€ voor betaalt had zou ik dan ook terugstappen naar de winkel
graag nog wat tips om de review te verbeteren en de waardering op te krikken naar 4 sterren :D

[Reactie gewijzigd door stijntjeuh op 13 augustus 2009 22:27]

Naar mijn weten gaat het hier om een voorgaande model (foto1 product code: 040226 ?). Bij de huidige modellen (product code: 044435 en 044437) hebben ze een andere 3.5mm plug, iets dikkere zwart-wit gekleurde draad, wordt er een andere opbergetui meegeleverd en vallen de rubbertjes niet meer zo snel af. De rubbertjes moet je er letterlijk vanaf pellen wil je die eraf krijgen. Dus wel geschikt om mee te sporten.
Inderdaad, heb met de mijne al verscheidene keren gaan joggen, en nog nooit meegemaakt dat ze uit mijn oren vielen, of dat de rubbertjes (eigenlijk siliconen) zich van de oortjes zelf losmaakten...
+de verpakking is drastich anders, ipv karton een dunne plastic verpakking...
@Stijntjeuh
Je zegt in de review en de reacties dat je geen 100 euro voor de oordopjes betaald hebt en als dat wel zo was dat je dan terug was geweest met dit product.

Maarrr... je hebt wel 100 euro betaald!
Anders had je (in ieder geval een groot deel van) dit bedrag als korting op je tv kunnen krijgen.
Op zulke producten is namelijk (bijna) altijd wat van de marge af te krijgen.
100 euro is IMHO teveel voor een set oordopjes met deze problemen.
Qua design heb je gelijk, ze zien er erg gelikt uit!
Ik zou als ik jou was toch alsnog terug gaan met dit product.
Verder wil ik zeggen dat het een mooie en complete review is.
Succes Stijntjeuh en anders nog heel veel plezier van je dopjes!
@patje: merci en euhm, zo had ik het nog niet bekeken |:( Maar volgens mij was het een verkoper die er net werkte en die moest dat dus aan de baas gaan vragen, de baas bekeek me heel vies, en ik lachte eens vriendelijk 8-) De verkoper heeft volgens mij naar zijn voeten gekregen zodra ik de deur uit was :P
Hmmm....welk model Bose in-ear wordt hier gereviewd?
TriPort IE, check de doos!
Er zijn blijkbaar foto's welke ik nu niet kan zien (op het werk). Zal het thuis wel effe nakijken.
Toch is dat een vaak voorkomende omissie: reviewers duiken snel de review in, maar vergeten vaak het product te noemen waar het over gaat. Het lijkt me nuttig om deze info in de eerste alinea van een review te noemen.
Goede review!!
edit:
@enoki staat op de doos.

[Reactie gewijzigd door bakker3000 op 13 augustus 2009 12:50]

Leuke review.

Klein foutje:

Ik kom van pioneer in-ears die ongeveer gelijk zijn aan de Creative EP630, dus het is al zeker een vooruitgang. De belangrijkste vereiste van goede oortjes is natuurlijk is natuurlijk
Heb ze al weer 2 jaar maar gebruik ze niet meer. Ben door al mijn rubbers heen.
Wat een klere ding zeg. Zonde van het geld. Deze kom naast de rest van het oordop-kerkhof te liggen. Ik ga binnen kort voor Monster of een paar Shure doppen.
Geluid Bose valt trouwens behoorlijk tegen en je kan er echt niet mee lopen of op reis.
Alleen het doosje is handig.
Tot nu toe alleen tevreden over mijn PX100 van Sennheiser.
Voor iPod op dit moment een paar Philips-dopjes(echt waar) SHE9800 waar meer laag in zit dan de Bose en ook klinken ze helderder.