Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

Asus Strix Tactic Pro MX Brown (Qwerty) Review

Niek_Luinge 1 juni 2016, 192 views

Asus Strix Tactic Pro MX Brown (Qwerty)

Mooi toetsenbord, toffe vormgeving, typt heerlijk, lekker veel macro's, maar de software is soms een beetje buggy. Ook is het natuurlijk een prijzig toetsenbord, maar dat is het voor mij waard geweest.

Pluspunten

• Veeeel macro's!
  • Mooi design
  • Lekker zwaar en solide
  • Verlichting instelbaar (en uitschakelbaar)

Minpunten

• Software soms buggy
  • Duur

Dit toetsenbord is een schitterend exemplaar. Hij staat als een blok op je bureau. Letterlijk, omdat het een zwaar massief toetsenbord is. Hij valt ook gelijk op door zijn bijzondere vormgeving.
Voor mij ligt het toetsenbord goed 'onder de hand', doordat er niet zo'n polsondersteuning bij zit als bij veel andere toetsenborden. De toetsen laten zich lekker soepel indrukken maar ook niet té licht, dus wat mij betreft perfect. Ze maken wel redelijk wat lawaai, meer dan een 'gewoon' rubberdome-bord.
De reden dat ik dit toetsenbord heb gekozen, naast het feit dat ik Asus-fan ben, is dat het veel macro's heeft. Tien links van het bord, die zijn bijvoorbeeld handig om internetpagina's te openen, wachtwoorden te shortcutten, of programma's te openen.
De drie macro's onder de spatiebalk zijn ideaal voor games, om bijvoorbeeld menu of inventory te openen.
Wat voor mij ook een pre was is de aanwezigheid van mediaknoppen. Play/pause, mute vorige/volgende en een volumeknop, ik maak hier veel gebruik van.
De software is mooi vormgegeven, duidelijk en goed programmeerbaar, maar hier zitten toch wat foutjes in. Meestal als ik de computer opstart moet ik minstens een halve minuut wachten voordat de software iets doet. Bij een bepaald spel heb ik als macro het inlogwachtwoord gezet, maar als ik de knop indruk komt alleen het eerste teken in beeld. Ik moet elke keer als ik de pc opstart eerst de Strix-software opstarten en weer wegklikken voordat de macro het doet. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ook pakt een macro soms niet als je hem programmeert en lukt dit pas na een aantal keren.
Dit is al mijn tweede Asus Strix Tactic Pro, toen ik Windows 10 ging installeren op mijn computer deed daarna het toetsenbord het niet meer. Ik heb deze opgestuurd via de winkel naar Asus en die konden er niets meer mee, de interne software was dusdanig beschadigd dat hij 'beyond repair' was en ik kreeg een nieuwe.
Ik heb nog nooit gehoord van een toetsenbord wat crasht als je een nieuw besturingssysteem installeerd, erg jammer.
Het voordeel is dat ik nu weet dat Asus hier niet moeilijk over doet en me gewoon een nieuwe stuurt, goede service!

Heb jij ook een Asus Strix Tactic Pro MX Brown (Qwerty)?