Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Nest Learning Thermostat V3 Review

pclinde 31 mei 2016, laatste update op 30 mei 2017, 5.411 views

Nest Learning Thermostat V3

De Nest Leaning thermostaat V3 is een mooi stukje design. Jammer genoeg had de thermostaat een ruwe start en moduleerde deze niet. Gelukkig is dit nu verholpen en kan ik genieten van een werkende thermostaat. Toch heeft de aanloop naar een modulerende thermostaat te lang geduurd.

Pluspunten

• Vormgeving en afwerking.
  • Gebruiksvriendelijkheid van de software en Nest app.
  • Nieuwe features en mogelijkheden dankzij software updates.
  • Inzichtelijk en makkelijk te bedienen.
  • GPS-afwezigheid feature is een perfecte oplossing als je onregelmatig thuis bent.

Minpunten

• Modulatieprobleem is te laat opgelost, terwijl dit een basale feature is voor een thermostaat.
  • Het leerproces kan nog slimmer.

Kwaliteit Score: 5

- Software update
- Nest app
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Nest Learning thermostaat V3 productpagina

Het is alweer even geleden dat ik en mijn vriendin samen gingen wonen. Een huis brengt veel nieuwe ideeën met zich mee, waar ik voorheen nooit over na had gedacht. Je gaat anders tegen kosten kijken, kijkt naar wat er beter kan en de volledige inhoud aan meubels kost ook een aardige knaak.

Met een eigen woning komt ook een nieuwe productcategorie in aanmerking: domotica. Het investeren in een product, en over de jaren heen de aanschafwaarde terugverdienen vind ik een interessant concept. Zo deed ik dit met mijn nieuwe warmtepompdroger, en nu ook met mijn thermostaat. In deze review bespreek ik de Nest Learning thermostaat V3, het paradepaardje van Nest. Deze slimme thermostaat is de opvolger van de V2, met nieuwe features en een groter display. Niet alleen is de keuze gevallen op de V3 wegens besparing, een stukje comfort zou het ook met zich mee moeten brengen. De slimme features zijn dan ook een belangrijk onderdeel in deze review. De praktijktest is om die reden van groots belang. De thermostaat kost op het moment van schrijven circa 244 euro.

Een overzicht van de belangrijkste features:

Laten we beginnen met de technische specificaties. De V3 heeft een diameter van 8,4cm en is 2,7cm hoog, met een totaalgewicht van 206 gram. Het scherm heeft een upgrade gekregen t.o.v. zijn voorganger de V2. In de diameter is deze nu 5,3cm wat een centimeter groter is. De resolutie bedraag 480 x 480 pixels met een PPI van 229.

Waar het vooral bij de Nest V3 om draait zijn de nieuwe slimme features. On de motorkap zijn er ook wat nieuwe veranderingen aangebracht. Indien er niemand aanwezig is schakelt de thermostaat zich automatisch op afwezig, zodra er iemand in de kamer is schakelt deze zich automatisch weer aan dankzij de motiesensoren. De motiesensor werkt ongeveer op 6 tot 7 meter afstand. Het scherm schakelt op deze afstand ook in, zo kun je aflezen wat de temperatuur is. Uiteraard kun je dit zelf ook uitschakelen, of kun je een klok weergeven.

In de tussentijd zijn er aardig wat nodige software updates doorgevoerd, hier ga ik later in deze review dieper op in. In één van deze updates zijn er wat leuke features toegevoegd om de V3 nog slimmer te maken. Genoeg voor de specificaties, laten we eerst eens de V3 bekijken.

Productverpakkingen van Nest zijn niet te missen. Een nette verpakkings sleeve gecombineerd met een recyclebare verpakking, het ziet er allemaal gewoon keurig uit en maakt het uitpakken een plezier. Iconisch zien we op de hoek het Nest huisje terug.

De eerste laag bestaat uit de V3 zelf. Als het om vormgeving gaat is de V3 een goede reden voor je bestellijstje. Een fantastisch uiterlijk siert de thermostaat met een eerbetoon naar de “traditionele” thermostaat. Het vergrootte scherm, de roestvrijestalen ring en het gebolde glas aan de voorzijde; liefde voor op je muur! Ik heb al veel mensen over de vloer gehad die de V3 graag bewonderen, of even een draai geven aan de roestvrijstalen ring.

In de verpakking is het scherm voorzien van een extra folie ter bescherming. Ik raad je gewoon aan om deze op de V3 te houden tot deze volledig geïnstalleerd is. Eerder dan dat ga je het scherm ook niet nodig hebben.

Op de achterzijde zien we de aansluitingen, een Micro-USB ingang? Mocht je de V3 niet aan de muur willen schroeven, dan is er een optionele standaard van 35 euro. De Micro-USB ingang dient dan ter voeding. De pin-aansluiting is aanwezig om gevoed te worden via de Heat-Link. De Heat-Link communiceert met de V3 zowel bekabeld als draadloos. Zonder de Heat-Link is de V3 waardeloos. Je hebt de Heat-Link dus écht nodig om te communiceren met je verwarmingssysteem. De V3 is het brein van je totale systeem, waar de Heat-Link puur dient om de ketel in of uit te schakelen.

In de verpakking komen we de bekende instructies tegen voor installatie. Hierin vindt je informatie over het apparaat, de features en de potentie van samenwerking met andere Nest apparaten.

Daar is de Heat-Link waar ik het eerder over had. Het apparaat staat in directe verbinding met je verwarmingssysteem. De V3 maakt gebruik van laagspanning (12V), waar de Heat-Link gebruik maakt van hoogspanning (230V). Dit is dan ook direct de reden waarom de V3 niet direct aan te sluiten is op je verwarmingssysteem. De Heat-Link die meegeleverd wordt bij de V3 heeft ook een kleine upgrade gehad t.o.v. zijn voorgangers. De V3 thermostaat ondersteunt OpenTherm, wat een communicatieprotocol is voor het verwarmen van de watertemperatuur. Dit is via de thermostaat en app automatisch te regelen. We zien in de V3 Heat-Link drie extra kabels voor de warmwaterregeling.

In de verpakking vinden we ook een stroomadapter gecombineerd met een Micro-USB kabel voor draadloos gebruik, erg netjes! Gaat de V3 aan de muur, dan kun je genieten van een extra telefoonoplader.

En als laatste komen we de accessoires tegen voor wandmontage. Een wandplaat om de V3 op zijn kroon te zetten. Om zeker te zijn of de thermostaat recht hangt is er een waterpasje ingebouwd. Zodra deze accessoires gemonteerd zijn kun je de V3 op zijn kroon duwen. Als alles volgens plan is gegaan krijgt de V3 nu stroom en ben je klaar om het avontuur te beginnen!

Praktijkervaring gaat voorop in deze review. Laten we eerst eens beginnen met wat basale gebruikerservaring, opgevolgd met een verdieping van de features. Dagelijks gebruik maken van de V3 werkt plezierig. Ik heb het dan puur over de software van de thermostaat zelf. De software ziet er visueel op het scherm erg aantrekkelijk uit. Met een klein duwtje op de roestvrijstalenring kom je in het hoofdmenu. Door te draaien navigeer je door de menu items, waar het fysieke duwtje vervolgens weer een selectie maken / oké is.

Dankzij de motiesensor schakelt het scherm zich automatisch aan. Tevens functioneert deze met de aan- en afwezigheidsfunctie. Ben je vergeten om de thermostaat laag te draaien, of heb je dit niet via de app gedaan? Dan is de aan- en afwezigheidsfunctie een fijne feature. Wel is het zo dat het even kan duren voordat deze zichzelf ingeschakeld. In de praktijk is dit ongeveer 30 minuten. Het handmatig afwezig zetten op de thermostaat zelf, of via de applicatie is een slimmere en zuinigere optie. Nest maakt gebruik van een blaadje als icoon, deze is zichtbaar op het scherm wanneer je bespaart. Stel dat je normaal op donderdagavond de thermostaat op 17 hebt staan, vervolgens terugdraait naar 16, dan ben je volgens Nest aan het besparen. Ik vind het blaadje een goede richtlijn, maar het vertelt naar mijn idee nog net te weinig over het besparen. Het is in de praktijk erg makkelijk om blaadjes via deze manier te verdienen, zeker als je aan het einde van de maand een overzicht krijgt van je totale besparing, wat uitgedrukt wordt in blaadjes. Wel kun je het zien als een goede motivatie om slimmer om te gaan met energie, een stukje bewustwording is niks mis mee!

De samenhang tussen de software en mobiele applicatie is ook iets waar Nest punten scoort. De algehele verzorging van de verpakking, het product en accessoires zien we ook terug in dit soort details. Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat alles er gelikt uitziet. De thermostaat oogt lekker in combinatie met gebruiksvriendelijkheid. Het aflezen van gegevens op het scherm, de kleuren en scherpte zijn ook prima in orde. Om je een idee te geven van hoe de Nest er op de muur uitziet heb ik een paar foto’s. Het is vrij lastig om een goede foto te maken, mede door het gebolde glas aan de voorzijde.

Met de omgevingsvariabelen geeft Nest een inschatting wanneer de gewenste temperatuur bereikt is. Tijdens het opwarmen kleurt het scherm oranje.

Met een druk op de roestvrijstalenring kom je in het hoofdmenu. Vanuit het menu kun je de thermostaat op afwezig zetten, volledig uitzetten, schema’s bewerken en uitlezen hoeveel energie / uren de thermostaat heeft aangestaan. Je kunt direct op de thermostaat je energieschema bewerken, de V3 leert mee met je energieverbruik, en baseert hier een schema op. Nu heeft dit zo zijn voordeel, maar ook zijn nadeel. Het is enerzijds fijn dat het schema op je gebruik gebaseerd is, tegelijkertijd zit je niet altijd te wachten op 19 graden Celsius, met als gevolg dat je de thermostaat een tikje lager moet zetten. Op dit soort momenten leert de Nest automatisch mee, het blijft naar mijn idee wel lastig om op deze manier goed in te spelen op comfort.

Het instellingen menu bevat basale features als de keuze tussen Celsius en Fahrenheit, helderheid van het scherm, accountgegevens en netwerkgegevens. In het overzichtsmenu kun je de softwareversie opzoeken van je Nest V3, niet onbelangrijk. Waarom? Dat lees je in het opvolgende hoofdstuk.

Pom is ondertussen erg enthousiast over de Nest V3, alhoewel zijn gezichtsuitdrukking anders doet denken.

Net als mijn praktijkervaring breng ik de software updates van Nest onder de aandacht. Het zal veel Tweakers niet ontgaan zijn: het modulatieprobleem van de Nest thermostaat V3. Ik deel deze ervaring en heb ook actief meegelezen in het Nest thermostaat topic.

Softwareversie 2.1-2 zou dan ook de verandering moeten maken. Voor die versie draaide ik nog 5.1.8-3 die jammer genoeg modulatieproblemen veroorzaakte. Het principe van slim en zuiniger was op dat moment niet aan de orde. Begrijp mij niet verkeerd: mijn vorige klokthermostaat was bizar slecht dat ding moduleerde wel, maar zat er flink naast. Met 19 graden Celsius was het vaak 23 tot 24 graden Celsius. Je zou kunnen zeggen: “Lekker warm!” Wat het ook zeker was. Ondertussen zijn alle tropische planten overleden, en heb ik het nu te doen met cactussen. Even het sarcasme opvegen… Je begrijpt het wel, mijn vorige thermostaat was belabberd, met de Nest kon er alleen maar verbetering komen. Toch was ik niet tevreden, een basale eigenschap als moduleren moet uit de verpakking werken. De thermostaat kwam in de winterperiode van 2015 op de markt, met de komst van softwareversie 2.1-2 zaten we al dik in het voorjaar. Het is fijn dat het modulatieprobleem opgelost is, maar laten we eerlijk zijn… Nest mag volgende keer écht wel wat beter zijn kaarten spelen.

Nu met een modulerende thermostaat, nieuwe features en een mooi apparaat ben ik weer wat meer gaan houden van mijn V3. Vergeet niet: Winter is coming!

We kunnen er niet omheen: de Nest applicatie. Sinds de softwareversie 2.1-2 heeft deze wat leuke toevoegingen gekregen, die persoonlijk voor mij erg van pas komen. De Nest applicatie is te downloaden in de Play Store en App Store. Door middel van de seriecode van je product, of de meegeleverde QR-code kun je producten toevoegen in je Nest app. In 2015 kwam Ik al eerder met een tweetal Nest reviews, de Nest Cam en Protect. Deze apparaten kunnen in één huishouden samenwerken. Stel dat er brand of koolmonoxide gedetecteerd wordt, dan schakelt de V3 automatisch je verwarmingsinstallatie uit. De Nest Cam schakelt automatisch in om zo op afstand te kunnen kijken. Het zijn handige Nest snufjes die een interessante meerwaarde geven. Met een beetje geluk hoef je er nooit gebruik van te maken.

Binnen mijn app zien we de verschillende Nest apparaten. Stap je de deur uit en ben je vergeten de thermostaat uit te schakelen? Dan doe je dit gemakkelijk via de app door deze afwezig te zetten. Uiteindelijk schakelt de thermostaat zichzelf uit als er geen beweging is, maar dit loopt al snel op tot 30 minuten. Handmatig uitschakelen is een slimmere optie.

Met de nieuwe softwareversie kun je gezinsleden toevoegen. Voor de update had ik het al eerder met mijn vriendin over deze optie gehad, hoe handig zou het zijn? Vaak ben ik later thuis en is het fijn om op afstand al even de thermostaat / verwarming in te schakelen. Nu kan mijn vriendin dit zelf doen. Een nog fijnere optie is de toevoeging van GPS-afwezigheid. Ik vond het handmatig afwezig zetten soms wat knullig. Het moet gewoon slim zijn en zo weinig mogelijk inspanning vergen. Met de GPS-afwezigheid optie schakelt de thermostaat zich erg snel uit als mijn telefoon op afstand is. De Nest Cam heeft haalt hier ook zijn voordeel uit, ben je thuis, dan schakelt deze zich automatisch uit, mits je dit ingesteld hebt.

De thermostaat is eenvoudig te bedienen via de app. De bovenstaande afbeelding heeft eigenlijk geen toelichting nodig. De volgende lijst aan features is een stuk interessanter. De True Radiant optie is net als het schema een leerproces voor je thermostaat. De thermostaat leert hoe lang je systeem / huis nodig heeft om de gewenste temperatuur te bereiken. Wanneer je rond de klok van 20:00 een temperatuur wilt van 19 graden, schakelt de thermostaat zich langzamerhand al in. In de opwarmfase, stel dat deze 2 uur is, hoeft de verwarmingsinstallatie niet direct volvermogen te leveren, maar kan deze in stappen het huis verwarmen. Op basis van je schema of voorgaand gebruik schat de thermostaat in hoe lang deze nodig heeft met True Radiant.

Met twee grote ramen aan de voorzijde van onze huiskamer zitten we vaak in het zonnetje. Zodra de zon binnenshuis valt, schakelt de thermostaat zich automatisch uit. Deze feature staat bekend als Sunblock. De hoofdgedachten is het opwarmen van je huiskamer met de zon.

Met het is het fijn dat de app ook landschapsmodus werkt. Als toekomstige update zou ik graag extra schema’s willen zien. Het zou fijn zijn als je bijvoorbeeld seizoensgebonden schema’s kunt maken. Het aanpassen van een schema is eenvoudig. Door nieuwe temperaturen toe te voegen kun je instellen wanneer de thermostaat moeten inschakelen en afslaan. Deze optie werkt op de langere termijn fijn met True Radiant, omdat het schema en True Radiant elkaar goed aanvullen met gebruikersinformatie.

De afgelopen periode heeft mijn thermostaat het rustig gehad. In de ochtend draait deze nog wel eens, wanneer we uit bed kruipen naar het ontbijt, dan is wat extra comfort wel fijn.

We zijn aangekomen bij de conclusie, het is tijd om de plus- en minpunten eens goed inzichtelijk te maken. De Nest thermostaat V3 had een ruwe start, maar bevindt zich nu op het goede pad. Mocht je de voorgaande hoofdstukken niet gelezen hebben, dan wordt het hieronder verder duidelijk wat ik bedoel.

De V3 is een geweldig apparaat om te zien, of je hem op een standaard hebt staan of aan de muur, het is een blikvanger. Het design met de roestvrijstalenring en subtiele bolling van het scherm valt op, vooral met visite over de vloer. Nest presteert zijn producten tot zover uit eigen ervaring subliem. De V3 is geen uitzondering op die regel. De meegeleverde software met opvallende kleur, die mooi tot hun recht komen op het scherm maken het totaalplaatje compleet. Combineer dit vervolgens met de gebruiksvriendelijkheid en je hebt de V3.

Features zijn er ook genoeg, met de komst van nieuwe softwareversies wordt er nog aardig wat bijgeschaafd. Zo is de uitbreiding van GPS-afwezigheid een geweldige toevoeging als je onregelmatig thuis bent. Écht leren doet de V3 naar mijn idee nog net wat te weinig. Het zelflerende schema-principe is niet altijd handig, zeker niet als het een week later om andere weersomstandigheden gaat. Stel je de temperatuur vervolgens handmatig bij, dan leert de V3 mee. Wat de thermostaat op dat moment leert, is dus niet direct toepasbaar in de praktijk, daarvoor moet de V3 eerst weer meten en bijstellen. Het zou naar mijn mening nog efficiënter kunnen.

Waar de V3 een ruwe start ervaarde was het niet moduleren. Dit is dan ook de grootste afknapper uit het verleden, want vandaag de dag ervaar ik een modulerende thermostaat. De V3 kwam vorig jaar rond het winterseizoen uit, perfecte timing zou je zeggen. Het moduleren, wat in mijn beleving een basale feature is, ontbrak jammer genoeg. Met de komst van softwareversie 2.1-2 moduleert de V3 wel, alleen dat deze versie kwam pas live in april, wat toch écht te laat is. Veel gebruikers die de V3 in huis hadden gehaald zijn afgeknapt, wat zonde is, want de V3 is nu een prima thermostaat. Dat gebruikers verder zijn gaan kijken naar de concurrentie begrijp ik dan ook volledig.

Nog even door naar de Nest applicatie die net als de software fijn werkt. De directe response, het toevoegen van gezinsleden en de verdere communicatie tussen Nest producten vanuit je app maakt het ook een leuke ervaring. Je krijgt één bron, mits je met meerdere Nest producten werkt.

De Nest V3 is vandaag de dag een prima thermostaat. Jammer genoeg was de aanloopfase minder succesvol, maar goed, dit is nu recht gezet. Voor circa 244 euro heb je een mooi stukje techniek wat er ook nog eens leuk uitziet. Het klinkt cliché na mijn preek over de software, alles werkt nu eindelijk hoe het hoort te zijn.

https://www.techtesters.eu/pic/Nest-Thermo-V3/low.JPG https://www.techtesters.eu/pic/Nest-Thermo-V3/low1.JPG

Heb jij ook een Nest Learning Thermostat V3?

Is het heel vreemd dat ik bij jou tuinfoto's verwacht??

(eventueel een binnentuinfoto :) )

Weer lekker gelezen, +3 zoals gebruikelijk.
Hahaha. ;) Ik heb momenteel ook ontwenningsverschijnselen. De volgende review gaat gewoon weer naar buiten!
't is mooi weer om buiten te zittenn reviewen. 8-)
Laptopje in de achtertuin... Bakje koffie of een biertje. ;)
Werkt deze thermostaat ook met stadsverwarming? Stadsverwarming is helaas niet modulerend. Voor mijn gevoel heb je dan echt een overkill met dit apparaat.
Het moet mogelijk zijn, zelf ben ik een platelandjongen. :P

Links waar zinvolle informatie te vinden is voor Nest i.c.m. stadsverwarming:
Dank Pclinde,

Ik weet nu dat het kan. Heb een paar jaar geleden een touchding van Honeywell gekocht, bij gebrek aan andere apparaten die aan mijn eisen voldeden. Ben alleen benieuwd wat je hiermee bespaart.
Ben ook benieuwd, tijd om te testen? :D
Natuurlijk altijd lastig te bepalen, maar heb je nu het gevoel dat je ook aan het besparen bent?
Ik woon nog maar 5 maanden in dit huis, voorheen altijd bij m'n ouders gekampeerd. :D Ik heb dus geen vergelijkend jaar. :( Sinds ik deze thermostaat heb t.o.v. mijn oude thermostaat 'denk' ik wel wat te besparen. Ik moet echt nog een tijdje meten voordat ik een representatief antwoord kan geven.
Heb je hier inmiddels een antwoord op? :)
Nee, de thermostaat staat momenteel alleen maar uit. :) Denk pas tegen het einde van het jaar. :(
Even wachten nog, jaarafrekening etc komt eraan. ;) Zal je binnenkort updaten.
Ik heb meer gegevens! Ik kom er snel op terug d.m.v. een reactie. Stay tuned. ;)
Hoi,

Ik heb 1375 kWh om 1375 kWh (dubbele meter) verbruikt. Totaal zeg maar 2750 kWh. Mijn gasverbruik zat op ongeveer 860 m3 wat vrij weinig is. We hebben dubbelglas, een vrij grote huiskamer met wenteltrap (open) en nog een extra ruimte ook open. Nu zijn we sinds onze nieuwe V3 wel een stuk bewuster aan het omgaan met energie. Ik heb geen vergelijkbaar jaar, omdat dit mijn eerst jaar was. :)

Ik betaalde per maand 80 euro. Het huis is 141 m2 / 300 m3. De laatste 3 maanden heb ik mijn maandbedrag verhoogd naar 120 euro, met een jaarafrekening van 53 euro bijbetalen. Dit viel mij alles mee. Nu ga ik met mijn nieuwe contract net geen 100 euro per maand betalen, hiermee zou ik safe zitten.

Heb ik echt het idee dat de Nest V3 besparend is? Nee, dat niet. Voor de bewustwording is het een prima hulptool. Tevens zijn de opties zoals Open-Therm (maximale temperatuur) van het water handige trucjes waar je wat mee kunt besparen. Echt aantoonbaar is dit op het moment niet. :D
ik heb sinds eind vorige jaar de v2. (en tevreden mee)
ik was net te snel met de ketel etc, de v3 was nog niet uit.

het warm water logo'tje, is zeker ook opentherm/ v3 gerealteerd, die heb ik niet?
(of juist niet, ik heb combi ketel, en jij mogelijk niet:
https://nest.com/nl/suppo...mestic-hot-water-settings )

ook heb ik de nest protects, en erg tevreden mee, je hoopt ze niet nodig te hebben, maar laatst had ik al weer gepiep, van de oude rook melders, en dat is mega irritant, mooie duidelijke review!

seizoensgebonden schema's, of minstens 2 schema lijkt me goede optie!

ik ging vooral voor het remote deel/ de app, mijn oude thermostaat stond standaard op 16 graden meen ik, en ik zette hem zelf hoger, als ik het warmer wou hebben

[Reactie gewijzigd door jpm.lensen op 4 juni 2016 16:20]

Dat is inderdaad OpenTherm, deze sluit je aan met drie extra kabeltjes.

De Nest V3 is een mooi apparaat, maar er zouden nog veel kleine dingetjes bijkunnen voor verbetering. Meerdere schema's zou geweldig zijn. :)
Netjes Pim, ik zat er eigenlijk op te wachten.
Wilde hem zelf ook aanschaffen, maar zat te wachten tot de Modulatie problemen opgelost waren.
Hoi Dennis! Bedankt, je kunt nu met een gerust hart de V3 bestellen. ;) Misschien even wachten tot het herfst / winter seizoen. :D
Haha, ja sowieso nu niet echt nodig. hij staat nu nooit aan :+
Gelukkig is het hier ook niet nodig... ;) Geweldige zomer hé. ;)
Hee benieuwd naar de ervaringen van afgelopen winter!