Kingston HyperX Cloud Revolver Review

stevemanTestpanel 28 mei 2016, laatste update op 28 mei 2016, 480 views

Kingston HyperX Cloud Revolver (Testpanel)

Een wat duurdere gamekoptelefoon die erg fijn op je hoofd zit, ook bij gebruik lang achter elkaar.

Pluspunten

• Draagcomfort
  • Vlak geluid (smaakafhankelijk)
  • Fijne afstandbediening

Minpunten

• Microfoon
  • Vlak geluid (smaakafhankelijk)
  • Prijsverschil met oudere generatie

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 3

Algemene beoordeling

De Kingston HyperX Cloud Revolver (Vanaf nu: “Revolver”) maakt gelijk na het open maken van de mooie en stevige doos een solide indruk. Hij voelt stevig aan, is zacht waar nodig en ziet er gewoon mooi strak uit. Hij nodigt gelijk uit om te gaan gamen.

Featureset

Wat krijg je allemaal in de doos? Uiteraard de koptelefoon met afneembare en verstelbare microfoon en afstandbediening in de lange kabel. Zeg maar de standaarduitrusting voor gamekoptelefoons, en eerlijk is eerlijk, wat heb je nou nog meer nodig? Leuke bijkomstigheid is dat wanneer je de afstandbediening niet gebruikt, je de headset zo in je telefoon kan prikken middels de 3.5mm aansluiting en je er mee zou kunnen gaan bellen. Het langst is overigens het gedeelte met de afstandbediening (3 meter in totaal in dat geval), dus ijsberend aan de telefoon struikel je niet over het snoer ;)

Prestaties

Over de prestaties van de speakers lees je alles in het volgende segment, hier ga ik mij even richten op de microfoon. Met Teamspeak nog ingesteld voor mijn Cloud viel het me op dat ik wat luider moest fluisteren om de grenswaarde van de voice activation te bereiken. Dit is natuurlijk geen probleem aangezien je de slider in Teamspeak hiervoor gewoon wat kunt verplaatsen, en zal een gevolg zijn waarschijnlijk van de noise cancellation die is ingebouwd in de microfoon. Maar, testende tijdens een potje Rocket League bleef mijn teamgenoot maar klagen dat hij zichzelf terug hoorde. Als remedie heb ik nog geprobeerd om het teamspeak-volume naar beneden te schroeven, maar dit mocht niet baten. Wanneer we allebei tegelijk onze microfoons geactiveerd hadden (dmv voice activation) gebeurde het dat mijn gesprekspartner zichzelf terughoorde. Dit is iets wat ik nog niet eerder mee had gemaakt met mijn eerdere koptelefoons. Let wel, wanneer je, zoals waarschijnlijk de meeste gamers, push-to-talk gebruikt voor je ingame communicatie zal je hiervan niets merken.

Geluidskwaliteit

Eerdere koptelefoons die ik heb gehad, hadden een beduidend uitgesprokener klankbeeld, nogal geŽnt op basweergave. De Revolver is beduidend neutraler, en doet qua vlakheid denken aan een studiokoptelefoon. Hoe je dit vindt is zeer persoonlijk, ik vind een vlakke weergave wel fijn, als ik meer bas wil kan ik dit altijd nog bijstellen in mijn geluidskaartinstellingen bijvoorbeeld. Wil je per se je koptelefoon voelen trillen op je hoofd (en misschien op de 40 ste aan een gehoorapparaat…) door de sterke bas, dan moet je niet de Revolver nemen. Ik kan het geluid wel waarderen, en tijdens gamen vielen me zelfs details in geluid op die ik eerder niet opgemerkt had, zo klinkt het over curbstones rijden in GRID Autosport best mooi eigenlijk :) Tijdens potjes Battlefield 4 vind ik de Revolver een bijzonder fijne klank hebben. Geen overdreven aardbevingen aan je hoofd bij explosies, maar wel details die je zoekt in het geluid bij een shooter, subtiele geluiden zoals voetstappen, en het verschil in klank tussen de verschillende wapens komen allemaal prima door.

Bouwkwaliteit & Robuustheid

Qua bouw kwaliteit zit het zeker wel snor met de Revolver, zodra je hem opzet en wat met je hoofd beweegt blijft het allemaal stil, geen contactgeluiden of ander gekraak. Dit past gelijk bij de indruk die je krijgt zodra je hem in je handen pakt. Toch moet ik een puntje van kritiek uiten over de metalen beugels, wanneer je er op een of andere manier tegenaan tikt galmen ze nog best lang hoorbaar na. Maar zolang je de koptelefoon niet op de een of andere manier stoot (ik bukte b.v. even om een USB-stick te plaatsen), merk je hier niets van.

Ergonomie

De Revolver typeert zich door de grote over-ear schelpen, deze bedekken met gemak de grootste oren zonder contact te maken. Dit is een ontzettend groot pluspunt voor mij, aangezien ik met m’n andere koptelefoons best even moet schuiven voordat m’n oren aangenaam zitten. Dit laat zich zeker tellen tijdens langere gamesessies, en al helemaal als je het bont maakt op een weekendlang durende lanparty qua speeltijd. Wel zul je vooral op warmere dagen wat geplak gaan merken tussen je huid en de nepleren kussens. Er worden geen andere kussens met een ander materiaal meegeleverd.

Een pluspunt voor de Revolver is zijn draagcomfort, iets wat voor de “oudere jongere” met een bescheiden haardos zoals die van mij zeker fijn is. De kenmerkende rode plek op de schedel waar de koptelefoon rust was nauwelijks zichtbaar. Dit komt mede doordat de hoofdband goed de contouren van mijn hoofd kan volgen. Dit is een prettig gevolg van de keuze om de hoofdband te scheiden van de beugels die beide helften met elkaar verbinden. Hierdoor heeft de hoofdband veel meer vrijheid om zich naar jouw hoofd te vormen. Dit geldt des te meer als je een wat groter hoofd hebt, want dan spreidt de conventionele hoofdsteun meer, waardoor het contactoppervlak met de huid kleiner wordt, wat dan weer leidt tot die rode plek op je hoofd. Niets van dat met de Revolver.

Zo nu en dan wil je even je microfoon niet aan hebben staan, daarom heeft de Revolver een afstandbediening in de kabel met een makkelijk te gebruiken mute-schuif, waar eerdere modellen zoals de Cloud nog een kleinere schuif hadden (waar ik steeds naar moest zoeken) en een knop die je in moest houden voor de korte “Ik kom zo eten!”-roeperij. Naast de mute-schuif is er ook nog een volumeregeling aanwezig in de afstandbediening d.m.v. een wieltje. De afstandbediening zelf is mooi licht van gewicht en bevat bovendien een clipje om hem aan je shirt vast te maken, iets wat stiekem toch best wel handig is om hem blindelings te kunnen vinden.

De Revolver is toch even wat duurder dan z’n inmiddels oudere broertjes, het is de afweging die je moet maken, ga je voor meer draagcomfort voor een lange tijd achterelkaar, dan is de Revolver een optie, het is maar net wat je belangrijker vindt. Echter, zit een ouder model ook fijn op jouw hoofd, koop dan lekker een game voor het prijsverschil.

Heb jij ook een Kingston HyperX Cloud Revolver?