Samsung Yepp YP-C1Z, 1GB (USB 2.0, Radio) Review

beantherio 12 oktober 2005, 1.160 views

Samsung Yepp YP-C1Z, 1GB (USB 2.0, Radio)

Pluspunten

• de aanwezigheid van Ogg-ondersteuning
  • de lange speelduur
  • robuust en compact
  • goed geluid

Minpunten

• het ontbreken van SRS
  • beperkte featureset in vergelijking met de meeste spelers
  • het uiterlijk houdt niet over
  • de Ogg-decoding is nog niet foutloos

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb de YP-C1Z nu enkele dagen en ben er tot nu toe erg content mee. Nee, het is niet de uiterlijk meest mooie speler (een vergelijking met de iPod Nano zou ie niet goed doorkomen) maar de prijs/prestatieverhouding maakt dit toch een aantrekkelijke aanschaf. Voor mij waren de belangrijkste keuzefactoren a) ondersteuning van Ogg, b) lange batterijduur, c) geluidskwaliteit en d) betrouwbaarheid en op al die punten scoort deze speler erg hoog. Zowel qua knoppen als menu's is alles erg functioneel en makkelijk te vinden en de speler maakt ook een heel robuste indruk. De geluidskwaliteit is goed en de meegeleverde oortelefoons vielen me in de positieve zin op: deze zijn (in tegenstelling tot veel 'standaard' meegeleverde oortelefoons) van erg goeie kwaliteit. Verder kun je deze speler gewoon als externe drive gebruiken en hoef je dus niet met speciale software te gaan rommelen.

Negatieve punten zijn het ontbreken van SRS (waar ik wel op rekende) het wat minimale uiterlijk en de beperkte featureset (alhoewel ik ook niet echt essentiele zaken mis). SRS voor mij persoonlijk niet zo'n groot gemis omdat ik tevreden ben met het geluid van de speler (wat ook goed is af te stellen met de ingebouwde equaliser), maar SRS is toch wel iets wat zo'n beetje standaard is op een moderne MP3-speler. Het uiterlijk went wel maar daar hadden ze toch wat meer van kunnen maken want Samsung heeft andere wel erg stijlvolle spelers.

Nog een speciale opmerking over de ondersteuning van Ogg Vorbis. Op zich ben ik tevreden met de kwaliteit ervan maar ik heb wel de indruk dat de in deze speler gebruikte codec toch niet helemaal foutloos is. Van de ongeveer 20 cd's die ik tot nu toe naar dit formaat heb overgezet en op deze speler heb beluisterd kwam ik er eentje tegen (Songs about Jane van Maroon5) waarbij het eerste nummer ongeveer een halve seconde te vroeg werd afgebroken. Het probleem trad niet op bij een als MP3 gecodeerd bestand en de Ogg-variant speelde op m'n pc en op een iRiver-speler wel correct af. Ik kwam dit probleem niet tegen bij andere Ogg-bestanden, maar kennelijk is Samsung's Ogg-ondersteuning dus nog niet helemaal volmaakt: da's toch wel een beetje jammer.

Samenvattend: de YP-C1Z is een prima presterende speler voor diegenen die een betrouwbare Ogg-ondersteunende flashspeler zoeken voor een lage prijs. Bij mij ging de keuze tussen deze speler en de iRiver T10 en T20 en ik denk dat de YP-C1Z het terecht 'gewonnen' heeft.

Heb jij ook een Samsung Yepp YP-C1Z, 1GB (USB 2.0, Radio)?

Probeer anders een of je de MT6z firmware op je C1z kan krijgen. Technisch zijn ze volgensmij identiek namelijk.
Is hier nog wel te vinden: forum: Samsung Yepp 1Gb YP-MT6
Qua prijs is de C1 beter dan de irivers, echter vind ik persoonlijk de irivers een beter geluid hebben, vanwege het SRS gedeelte.

(leuk survey nummer :P)
Ik heb de indruk dat bij de Samsung-spelers de firmware-verschillen toch groter zijn als je op het oog zou denken. Ik heb verschillende verhalen gelezen waarin vergelijkbare update-poging mislukten dus ik durf het niet aan. Da's niet echt 'tweakerts' maar het zij zo. :Y)

Een firmware-upgrade is trouwens toch misschien wel nodig bij deze speler. Ik kwam een klein issue tegen in de Ogg-ondersteuning waarbij bij een specifiek nummer dat ik op m'n speler heb staan (het eerste nummer van het laatste album van Maroon5) de laatste seconde werd afgekapt. Na te hebben getest met diverse versies van de Ogg-encoder bleek het altijd op te treden terwijl de MP3-versies wel normaal afspeelden. De betreffende Ogg-file speelde op mijn pc wel gewoon af: heel vreemd. :?
Aanvulling op dat verhaal van de bug in de Ogg-ondersteuning: na de betreffende cd opnieuw geript te hebben via andere software (CDex i.p.v. MARS van Mindawn) speelt het betreffende nummer nu opeens wel goed af. Ik vermoed dat het probleem ligt in bepaalde meta-data in het Ogg-bestand dat door de ene software wel en de andere niet goed wordt weggeschreven. Kennelijk is de decoder van de Samsung-speler wat 'strenger' dan die van andere spelers en treed daarna dus de fout op bij het afspelen. Heel vreemd maar zo lijkt het dus te zitten.