Xiaomi Mi Max Goud Review

kanem0chi 31 mei 2016, laatste update op 19 december 2016, 11.127 views

Xiaomi Mi Max Goud

Groot, groter, grootst. Vroeger vonden we 4" groot, dat verschoof naar 5" en ondertussen zijn we bij 5.5" aangekomen. Waar het stop? Zelfs Xiaomi weet het niet en introduceert de 6,44 inch 'krakende' telefoon.

Pluspunten

• Zeer grote 4850mAh batterij
  • Lange on-screen tijd
  • Redelijk hoge score op Benchmarks
  • Veel mogelijkheid om het toestel te personaliseren
  • Uitbreidbaar geheugen tot 128GB
  • Gewicht (ondanks metal body & grote batterij)
  • Vingerafdruk is snel en accuraat, evenals de infrarood

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Verlichting capacitieve knoppen niet gelijk
  • Geen USB Type-C
  • Weinig 'design' inspiratie. Opgerekte RedMi 3
  • Geen Universal Flash Storage (UFS) 2.0
  • Beperkte 4G
  • Persoonlijk: Te groot, te dikke bezels
  • Kwaliteit van extra camera features

Edit: Veel plaatjes, videos en meer. Hierdoor kan de pagina langzamer laden dan je gewend bent en/of bepaalde plaatjes niet doen laden. Herlaad de pagina dan, privé-severtje is niet top-of-the-line zeg maar ;) .

Op 10 mei 2016 heeft Xiaomi zijn grote smartphone Mi Max gepresenteerd. Het toestel heeft een 6,44"-lcd met een resolutie van 1920x1080 pixels. De accu in het 7,5mm dikke toestel heeft een capaciteit van 4850mAh, groter dan de accu's die Xiaomi tot nu toe in toestellen zette.

Mocht je na het lezen van deze review nou ook net zo enthousiast zijn, dan kan je bijvoorbeeld bij ibuygou.com voor $22 met de coupon "RNmimax32gPIRZU" de Mi Max bestellen. Geen idee hoe lang deze coupon geldig is, maar als een echte Hollander, is korting altijd leuk! Silver en Goud hebben een korting van $16 met coupon "RNmimax32PIRZU"

Sinds een aantal jaar heb ik een grote voorliefde voor (China) telefoons, China gadgets en recentelijk ook wearables welke allemaal Android draaien. De laatste tijd hebben jullie misschien al meer reviews gelezen zoals de: Xiaomi Mi 5 review productreview: Xiaomi Mi5 3GB RAM 32GB ROM Zwart review door kanem0chi, welke meer dan 25.000 keer is gelezen of de Xiaomi RedMi 3 PRO productreview: Xiaomi Redmi 3 Goud review door kanem0chi welke de prijs ontving voor beste userreview van de maand April 2016. Al een tijdje heb ik wat vlinders in mijn buik voor Xiaomi, mede dankzij de interessante prijs / kwaliteit verhouding maar ook de community op Mi’s eigen forum. Met de lancering van de Mi Max heeft Xiaomi een toestel geïntroduceerd waarbij het toch het een en ander moet worden vermeld, wat betreft de grootte van het toestel, de bouwkwaliteit, functionaliteiten, connectiviteit en de doelgroep.

Waar vroeger Smartphone fabrikanten er alles aan deden om een toestel zo lang mogelijk ‘geheim’ te houden, is er de laatste tijd een verschuiving aan het plaats vinden waarbij de consument ‘geteased’ wordt met kleine stukjes informatie, wat destijds zeer goed is uitgevoerd door OnePlus met hun One en wat nu word over genomen door andere merken; zo ook Xiaomi.

Xiaomi gaf al voor de officiële presentatie een foto weer van hun nieuwe toestel, liep de CEO al met het toestel rond, maar mocht de consument ook zelf stemmen (http://vote.weibo.com/poll/137192801) welke naam het toestel zou dragen. Vaak worden de toestellen ook al ‘gelekt’ via de Chinese keuringsinstantie TENAA (http://www.gizchina.com/2...time-detail-thanks-tenaa/), ver voordat het toestel aangekocht, of soms zelfs niet eens aangekondigd worden.

Alvorens we beginnen met de review een overzicht met de belangrijkste kenmerken van dit toestel:

Xiaomi Mi Max
OS Android 6.0.1, Skin: MIUI V7.3.13
CPU Qualcomm® Snapdragon™ 650 / Qualcomm Snapdragon 652
GPU Qualcomm® Adreno™ 510
RAM 3 GB / 4GB
ROM 32 GB / 64GB / 128 GB (uitbreidbaar met microSD)
Scherm 6,44” Full-HD LCD
Camera 16MP achterkant, 5MP voorkant (selfies)
Accu 4850 mAh
Afmetingen 173 x 88 x 7,5 mm
Bijzonderheden Zeer groot formaat, grote accu, vingerafdrukscanner, drie kleuren en variant beschikbaar
Prijs 1499 yuan / 1999 yuan (202 euro / 270 euro)

De Xiaomi Mi Max is nu een goede week in mijn bezit en werd geleverd met Android 6.0.1 en MIUI 7.3. Ondertussen is MIUI geüpdatet naar V7.3.13 wat voornamelijk systeem verbeteringen met zich meebracht. Ondanks dat ik het geluk had dat ik voorrang kreeg bij het bestellen van dit toestel, zal de gehele review objectief gemaakt worden.

Deze vraag kan op twee manieren worden beantwoord, ten eerste ‘waarom de Mi Max’ of ‘waarom heb ik gekozen voor de Mi Max’? Het eerste antwoord is puur een strategisch antwoord. Xiaomi probeert relevant te blijven in zowel de thuismarkt en internationale markt die voornamelijk door Samsung en Apple worden gedomineerd. Daarnaast heeft Xiaomi last van concurrenten in haar eigen Chinese markt en probeert het de stagnerende verkoop weer een boost te geven. Tevens is de markt voor smartphones in India rap aan het groeien, tot wel 20% per jaar en probeert door zoveel mogelijk toestellen hier de markt op alle vlakken te bedienen. Ondanks dat Xiaomi probeert de stagnerende verkoop weer te laten groeien, ondervindt het bedrijf een groot probleem; capaciteit. Met meer dan 8.000.000 voorregistraties om het product mogelijk te kunnen aanschaffen (http://www.gsmarena.com/x...first_sale-news-18229.php), slaagt Xiaomi er niet in om de capaciteiten voor verschillende toestellen op orde te brengen, met als gevolg geïrriteerde klanten. Zo is er nog steeds een aanzienlijke levertijd voor de Mi 5 en is de Keramische variant nog steeds niet uitgebracht.

De reden waarom ik het toestel heb aangeschaft is hierboven al beschreven. Mijn interesse in China smartphones, het merk Xiaomi en de mogelijkheid om dit toestel met voorrang voor een aantrekkelijke prijs aan te kunnen schaffen. Ondertussen heb ik meerdere toestellen van Xiaomi gehad die allemaal tussen de 4 en 5.2-inch zaten, al was dit voor mij toch net te klein vanwege het vele reizen wat ik doe. Met de Mi Max gaan we gelijk naar het andere uiterste, is 6.44-inch dé max? Sommige toestellen heb ik wat langer in mijn bezit gehad zoals de Mi 5 wat echt een top toestel is, maar had van mij 5.5 a 5.7-inch mogen zijn. Tevens heb ik hier thuis een Nexus 6P, LeTv 1s, Meizu M3 Note, Iphone 6S+ en OnePlus Two liggen waardoor de plus en min punten goed naar voren komen bij het vergelijken.

Ten tijde van de eerste ‘goud kleurige’ iPhone was mijn eerste reactie dat ik niet echt fan ben van deze kleur. Echter, veel Chinese Smartphone makers begonnen direct deze kleur te kopiëren en toe te passen op hun toestellen waardoor er simpelweg steeds minder keuze komt in de kleur keuze van je toestel. De laatste tijd begint het ‘goud’ meer een eigen kleur te krijgen bij Xiaomi, waardoor het nu een mix is van goud/zilver & goud/roze wat het allemaal net wat minder ‘patserig’ word en ik er over straat mee durf te lopen wat betreft kleur. Qua toestel grootte blijven mensen je aankijken al differentieer je jezelf natuurlijk wel van de Apples en Samsung. ;)

Net als met alle andere toestellen van Xiaomi is ook deze keer niks spannends gedaan wat betreft de doos. Een standaard witte doos met daarop of een plaatje van het toetel, of deze keer alleen een tekst (vrij letterlijk vertaald): “Big screen phone is Xiaomi Max”. Dit is niet alleen bij Xiaomi het geval, ook bij andere merken zoals bij de Meizu (M3 Note) is dit het geval en lijkt een trend te zijn onder Chinese smartphone merken. Dit terwijl er toch zeer interessante en unieke oplossingen zijn, zoals de smartphone doos van Alcatel die dienst doet als een VR bril. Kost niet veel extra, maar is wel een leuke manier om in te spelen op de groeiende markt van VR.

Wat betreft de inhoud, ook dit is precies hetzelfde als bij andere toestellen van Xiaomi en nagenoeg identiek aan die van de RedMi 3 PRO. Ook deze keer zit er geen headset bij, maar blijven ze wel aan de 3.5mm standaard houden, in tegenstelling tot LeEco (LeTv) bijvoorbeeld.

Om een goede indruk te geven hoe groot en minimalistisch de doos is vind je hieronder mijn unboxing video en tegelijkertijd ook mijn eerste impressie. Hierin laat ik ook zien hoe wel of niet gemakkelijk de Max in je broekzak past, een stukje over de krakende bouwkwaliteit en achtergrond verlichting van de capacitieve knoppen. Tevens ook de nieuwe Xiaomi Youth bluetooth speaker mogen ontvangen welke je snel voorbij ziet komen.

Voor de mensen met een kleine data bundel of natuurlijk de luie mensen :D, een kleine opsomming:
  • Uiteraard de Xiaomi Mi Max
  • Quickstart / instructie boekje (Chinees) + simtray pinnetje
  • USB kabel van 60cm
  • Chinese stekker
  • EU stekker adapter*
* Word door iBuygou gratis meegeleverd en verschilt per webshop of dit wel of niet gedaan word.

Xiaomi Mi Max
Launch Aankondiging: 10 Mei 2016
Leverbaar sinds: Mei 2016
Behuizing Afmeting: 173.1 x 88.3 x 7.5 mm
Gewicht: 203 gram
SIM: Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by) of Nano-SIM + Micro-sd kaart
Scherm Type: IPS LCD capacitive touchscreen, 16M kleuren
Formaat: 6.44 inches (~74.8% screen-to-body ratio)
Resolutie: 1080 x 1920 pixels (~342 ppi)
Multitouch: Ja
Kraswerend: Ja, Corning Gorilla Glass 4
Platform OS: Android OS, v6.0 (Marshmallow)
Skin: MIUI V7.3 (Update beschikbaar voor V7.3.13)
Chipset: Qualcomm MSM8956 Snapdragon 650 (32GB variant) & Qualcomm MSM8976 Snapdragon 652 (64GB en 128GB variant)
CPU: Quad-core 1.4 GHz Cortex-A53 & Dual-core 1.8 GHz Cortex-A72 (32GB variant) & Quad-core 1.4 GHz Cortex-A53 & Quad-core 1.8 GHz Cortex-A72 (64GB en 128GB variant)
GPU: Adreno 510
Opslag Micro-SD plaats: Micro-sd, tot 128 GB (gebruikt SIM-slot 2)
Intern: 32/64 GB met 3 GB RAM of 128GB met 4 GB RAM
Camera Primaire camera: 16 MP, phase detection autofocus, dual-LED (dual tone) flash
Functies: Geo-tagging, touch focus, face detection, panorama, HDR
Video: 2160p@30fps, 1080p@30fps, 720p@120fps en foto’s maken tussendoor
Selfie Camera: 5MP + beautifier, fisheye & magic mirror
Geluid Notificatie: MP3, ringtones en vibratie
Luidspreker: Ja, tot +- 90 decibel
3.5 mm aansluiting: Ja
Noise cancellation: Active noise cancellation with dedicated mic
Connectiviteit WLAN: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
Bluetooth: v4.2, A2DP, LE
Functionaliteiten Sensoren: Vingerprint, accelerometer, gyro, proximity, kompas
Berichten: SMS, MMS, Email, Push Mail, IM
Browser: Xiaomi’s HTML 5 browser
Netwerk 2G/3G: Ja, volledig
4G: LTE band 1(2100), 3(1800), 7(2600), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500) Let op: Geen ondersteuning voor de veel gebruikte 20 (800) band in Nederland
Batterij Type & mAh: Li-Ion 4850 mAh
Verwijderbaar: Nee
Fast charging: Fast battery charging: 83% in 30 min (Quick Charge 3.0)
Overige Kleuren: Grijs, Goud, Zilver

Overige informatie en specificaties verwijs ik je door naar http://www.mi.com (Chinees)

Net als met de aankondiging van de Mi 5, had ook nu Xiaomi gelijk duidelijkheid en informatie gegeven over de prijs en levertijd van het toestel. Aangezien de hype voor dit toestel tot een nieuwe hoogte is gebracht met ruim 8.000.000 voor registraties, zal het eventjes duren voordat het toestel snel en goed voor iedereen beschikbaar is.

Net als bij mijn vorige bestellingen van Xiaomi producten ben ik ook dit keer weer gegaan voor www.ibuygou.com aangezien de vorige keren mij ook goed bevallen zijn en vaak een van de goedkoopste zijn met degelijke prijzen voor verzending en import verzekering.

Xiaomi heeft de Mi Max geïntroduceerd in drie varianten, waar ik de 3/32GB variant in het wit/goud heb besteld voor een bedrag van $270,- bij ibuygou: https://ibuygou.com/p-xia...gb-ram-32gb-rom-8432.html

Zoals gewoonlijk was het met DHL verstuurd en was het pakketje iets langer onderweg vanwege het weekend, evengoed binnen 4 dagen, nadat deze aangemeld was bij DHL.

Het overgrote deel van mijn reviews bestaat uit Xiaomi toestellen omdat ik hier toch wel stiekem een beetje fan van ben. Daarnaast vond ik de Mi 5 zeer goed vasthouden en was de bouw tot op zekere hoogte zeer goed van. Hierna heb ik de RedMi 3 PRO gehad en heeft de Mi Max ongeveer dezelfde bouw kwaliteit en is het qua achterkant een uitgerekte versie van de RedMi 3 PRO. De Mi Max 3 heeft net als veel andere toestellen tegenwoordig een aluminium body om hiermee een meer 'premium' gevoel te geven. Toch is er wel degelijk een verschil in aluminium kwaliteit tussen de verschillende Xiaomi (en andere merken) devices.

Zoals eerder aangehaald is mijn Mi Max de goud met witte variant, waarbij het wit tot een minimum is beperkt aan de voorkant. Allereerst vinden we aan de voorkant, net als bij bijna elk toestel een oorspeaker, selfie camera en verschillende sensoren zoals lichtgevoeligheid. In dit geval treffen we ook nog capacitieve knoppen aan wat Xiaomi tot op heden blijft gebruiken.

Zoals verwacht is er door het gebruik van capacitieve knoppen geen plaats voor een vingerafdrukscanner aan de voorkant, en is deze net als bij de RedMi 3 PRO naar de achterkant verplaatst. Hier zal later dieper op worden ingegaan in de sectie vingerafdrukscanner.

Tegenwoordig hebben veel toestellen 2.5D glas. Dit betekend dat het glas aan het uiteinde een heel klein beetje is afgerond, waardoor het makkelijker is om met je vingers over het scherm te vegen en de ergonomie van het toestel verbeterd. Dit heeft Xiaomi ook bij de Mi Max gedaan, al voelt het wel dat de randen minder ‘sterk’ zijn afgerond dan bijvoorbeeld op de Meizu M3 Note. Een kanttekening moet wel worden gemaakt, laat je het toestel vallen, dan is de kans groter dat je scherm breekt doordat het scherm iets ‘uit’ de behuizing ligt en meer vatbaar is voor schade. Ondanks dat heeft Xiaomi er wel voor gezorgd dat het beschermd word door Corning Gorilla Glass 4 waardoor het toestel minder snel krassen zal oplopen.

Verder vinden we aan de voorkant een notificatieled welke zelf in verschillende kleuren in te stellen is. Wanneer het toestel aan de oplader ligt zal deze rood kleuren, bij volledige opgeladen zal deze naar groen veranderen. Verder is het mogelijk om de kleur te veranderen wanneer een whatsappje binnenkomt, je een gemiste oproep hebt of getagged word op Facebook. Wat betreft de helderheid van de notificatieled, deze is ontzettend fel. Hierdoor draai ik het toestel ’s nachts op mijn bureau om, zodat mijn kamer volledig donker blijft. Kijk wel uit, mijn bureau staat bijvoorbeeld een klein beetje scheef en door de 2.5D glass glijd het toestel heel gemakkelijk.

Aan de bovenkant vinden we de 3.5mm aansluiting, evenals de infrarood sensor en microfoon. Net als bij de RedMi 3 PRO en veel andere toestellen zit de 3.5mm aansluiting aan de linkerkant. Mijn voorkeur zelf is dat deze aan de onderkant (het liefst type-C earphone aansluiting) te vinden is, omdat ik het toestel naar beneden draag (en het scherm hierdoor tegen mijn been zit ipv. naar buiten). Een groot probleem is het niet, aangezien het zitten met de telefoon in de broekzak al een iets groter probleem is, maar hierover later meer.

De rechterkant van het toestel zit de aan/uit knop en de volume knoppen. Deze ligger er zeer strak in, zit er geen speling in het indrukken en de feedback van de knop duidelijk en goed te merken. Ondanks dat er één grote knop aanwezig is om het volume te regelen, is dit wel goed afgewerkt. Omdat het toestel best wel groot is en er ‘wat’ kracht moet worden gebruik om de knop in te drukken, zou het fijn zijn geweest als er een reliëf op de knoppen zou hebben gezeten, zodat je toestel minder snel door je handen heen glipt. Tevens is het mogelijk om met de ‘knock twice to unlock’ optie het toestel gemakkelijk te unlocken.

Aan de onderkant vinden we links en rechts acht kleine gaatjes. Deze zijn voor de speakers en tevens is de tweede microfoon hier in verwerkt. Hierdoor is er Active noise cancellation wat weer een pluspunt is. Ondanks dat er links en rechts acht gaatjes zitten, is er alleen een speaker te vinden aan de rechter kant. De linkerkant is alleen cosmetisch en verbeterd de symmetrie van het toestel.

De linkerkant van het toestel zit een slede om twee Sim kaarten te plaatsen. Daarnaast is het ook mogelijk om 1 simkaart en een Micro-SD kaart te plaatsen. Vanwege het feit dat het toestel van metaal is gemaakt is het niet mogelijk om de batterij zelf te verwisselen en kan de simtray alleen worden geopend met het bekende ‘pinnetje’. Deze ligt er goed in en is er geen ruimte of speling over. Let wel op dat je de simtray op de juiste manier weer terug in het toestel steekt, anders beschadig je het toestel intern.

Last but not least, de achterkant is verdeeld in 2 stukken. Het metalen gedeelte en de bovenrand & onderrand. Het metalen gedeelte, ook wel het middenstuk bevat het logo en de vingerafdrukscanner, waar ik later meer over ga vertellen. De onderkant is gemaakt van plastic, net zoals bij de LeTv 1s en Nexus 6P. Zelf had ik gehoopt dat deze ook van metaal zou zijn gemaakt, net als bij de Meizu M3 Note bijvoorbeeld. Dit vanwege het feit dat het plastic gedeelte nogal erg kraakt bij het indrukken op zowel de voorkant, onderkant als achterkant. Zie de video hierboven waarin ik je laat zien hoe luid dit gekraak is en hoe vaak het voorkomt. Aan de bovenkant vinden we de camera (en de dual flitser), welke gemaakt word door O-Film terwijl de selfie camera door Q-Tech gemaakt word.

Dat de telefoon groot is weten we, en de precies afmetingen zijn 173.1 x 88.3 x 7.5 mm en heeft een gewicht van 203 gram. Al met al forse afmetingen en ook redelijk zwaar vergeleken met andere grotere toestellen. Dit heeft uiteraard te maken met het gebruik van metaal, of beter gezegd, magnesium alloy. Dit houdt in dat de accu niet meer zonder te het toestel open te schroeven te verwijderen is. Iets wat ik al jaren niet meer heb gehad in privételefoons en dus ook niet mis.

Ondanks het een Chinees toestel is, is de installatie vrij simpel vanwege het feit dat er gewoon Android op draait. Xiaomi heeft er wel voor gezorgd dat er direct gevraagd word in welke taal het toestel geïnstalleerd moet worden, zodat je later geen Chinees meer tegenkomt. De keuze bestaat uit Engels of Chinees en de Nederlandse taal is er alleen op te verkrijgen door het toestel te ‘flashen' en dit handmatig op te zetten. Het nadeel van het flashen is, is dat je hierdoor geen automatisch updates meer ontvangt, waardoor je toekomstige updates allemaal handmatig moet blijven installeren. Mocht je nog nooit eerder een Xiaomi of Chinees toestel hebben gehad, dan is de onderstaande video voor jou bedoeld. Hierin laat ik zien hoe je het toestel installeert en daarna ook gelijk de Google Playstore erop zet.

Zoals eerder aangegeven is het een 6,44 inch paneel van het LCD type met een resolutie van 1920x1080. Als schermen leverancier heeft Xiaomi de keuze gemaakt voor Tianma. Op de website (http://tianma.com) van de fabrikant heb ik geprobeerd meer informatie te vinden wat betreft achterliggende informatie, maar hier kwam het betreffende scherm niet in de product database voor. Ik vermoed dan ook dat Xiaomi een deal heeft gesloten met Tianma om speciaal een display voor dit toestel te maken met de volgende, letterlijk vertaald van de mi.com website, specificaties:
  • 6.44 inches
  • 450nit brightness
  • 1080p resolutie, 342 PPI, 1000: 1 contrast ratio
  • 72% NTSC kleurbereik
  • Sun screen support, strong sunlight visible screen content
  • Ondersteuning luminous scherm
  • Ondersteuning oogpatroon
  • Kleur temperatuurregeling scherm
Met een 1080p scherm op 6,44 is het scherm genoeg voor je dagelijkse taken. Ik neem aan dat je vanwege het grootte van het toestel deze niet dicht op je zal hebben, en hierdoor geen pixels zal tellen. Met een helderheid van 450nit is het niet het meest heldere scherm wat ik heb gezien en ervaren. en scherm van 500nit zou beter zijn gewoon wanneer je het toestel veel buiten gebruikt, maar doordat het scherm al zo groot is, lijkt deze wel al heel fel. In tegenstelling tot andere toestellen kan de helderheid wel heel laag ingesteld worden, waardoor je partner geen bouwlamp in zijn gezicht heeft als diegene al probeert te slapen. :P

Net als bij andere toestellen van Xiaomi kan je ook nu weer de kleurentemperatuur van het scherm volledig aanpassen. Deze kan ingesteld worden op Warm, Standard of Cool en tevens is het contrast in te stellen. Tevens is er ook een ‘Reading Mode’ ingebouwd. De 'reading mode' is een leuke en handige gimmick die vooral bedoeld is voor mensen die veel lezen op hun mobiel. Hierdoor word het blauw gefilterd en word het scherm iets geler waardoor het rustiger voor de ogen is om lang te lezen. Ook hebben ze een sterkte knop ingebouwd waardoor je zelf kan bepalen hoe 'geel' het scherm word en bij welke apps deze functie ingeschakeld kan worden.

Als glasplaat op het scherm hebben ze, zoals eerder aangehaald, een 2.5D glas van Corning Gorilla Glass 4 gebruikt en ligt deze niet in de behuizing, maar daar bovenop wat goed te zien is in onderstaande foto. Verder zijn de kijkhoeken niet uitzonderlijk goed of slecht te noemen en voldoet deze gewoon aan de verwachtingen voor deze prijsklasse. Tevens mochten de bezels van mij iets dunner zijn, voornamelijk de zwarte bezel in het scherm waardoor de totale bezel op ongeveer 3mm terechtkomt. Met de ‘Bezel-less’ phones die er aankomen van onder andere Ulefone met de ‘future’ en de Elephone ‘S3’ had Xiaomi hier beter zijn best op mogen doen. Al helemaal als je weer dat de Mi 5 de helft dunnere bezels heeft.

Wat betreft vingerafdrukken veeg sporen en aantrekkingskracht van stof etc, komen en blijven de vingerafdrukken niet echt zitten, maar zijn veeg sporen wel duidelijk zichtbaar. Dit is ook te zien op de introductie foto helemaal bovenaan de review.

Op papier is er een 32GB, 64GB en 128GB variant te verkrijgen, maar op dit moment is alleen de 32GB variant goed beschikbaar en komen de 64GB en 128GB later, begin volgende maand, beschikbaar. Zelf maak ik geen gebruik van ‘Cloud’ oplossingen en geld voor mij ‘hoe meer interne opslag, hoe beter’. Daarom vind ik het ook altijd handig als er de mogelijkheid is om een SD kaart te kunnen plaatsen, wat bijna met alle Chinese toestellen mogelijk is. :)

Mocht je wel een ‘cloud’ gebruiker zijn, dan krijg je bij het openen van je Mi account een beperkte opslag tot je beschikking waarbij je foto’s en documenten op de servers van Xiaomi worden opgeslagen. Wissel je vaak van toestel, zoals ik, dan kan dat best handig zijn.

De telefoon is voorzien van 32GB intern opslaggeheugen en van de 32GB is reeds 7,35GB in gebruik door apps en het systeem/OS. Hierdoor heb je ongeveer 24,65GB vrij om te gebruiken voor opslag. Wanneer je alle vooringestalleerde apps verwijderd, dan komt er nog eens 1GB vrij en is het totale vrije geheugen 25,78GB. Door gebruik te maken van een externe SD kaart, is het mogelijk om het geheugen tot 128GB uit te breiden. De applicaties, foto's en filmpjes kunnen allemaal op het externe geheugen worden opgeslagen.

Omdat de Mi Max Android 6.0 draait is er de mogelijkheid om de SD kaart te gebruiken als daadwerkelijk ‘intern’ geheugen, ook wel ‘mounten’ genoemd. Zo is het mogelijk om applicaties te installeren op het kaartje, maar hier kun je als eindgebruiker zelf voor kiezen. Als nadeel is er dat het kaartje dan geformatteerd dient te worden en alleen in de smartphone zelf te gebruiken is en kan je niet snel bestanden meer overzetten. Deze functie is door Google geïmplementeerd in Android 6.0 Marshmallow en Xiaomi laat gebruikers dit toepassen.

Ondanks dat Google telkens weer nieuwe features implementeert in android, willen veel fabrikanten hun eigen laag / skin erover leggen om hierdoor een betere merk belevenis te geven. Zelf ben ik groot fan van ‘vanilla’ android, al staat Xiaomi er wel bekend om een goede en degelijke skin te maken, aangezien zij ooit als Android Rom maker zijn begonnen. Hierdoor ontvangen toestellen maandelijkse ‘skin’ / ‘MIUI’ updates, vaak tot meer dan 2 jaar, al moet hier wel een kanttekening gemaakt worden dat dit vaak niet de Android updates zelf zijn, maar ‘MIUI’ updates.

Na de installatie zijn er systeem-updates beschikbaar en een paar kleine app-updates uit de Mi-store. Deze kun je eventueel handmatig downloaden of gedurende de nacht automatisch laten uitvoeren. In feite ben je dan al klaar. Tevens worden er applicaties meegeleverd waar je als westerling weinig aan hebt, en is het ook mogelijk om deze (gelukkig) te verwijderen. Hierdoor blijven alleen, de volgens Xiaomi benodigde applicaties over, waarmee je gelijk ongeveer 1GB aan ruimte bespaard, iets waar andere merken nog veel van kunnen leren!

Het toestel wordt standaard geleverd met Android 6.0.1 De telefoon ziet daarna meteen dat een update voor MIUI beschikbaar is, welke van V7.3.8 naar V7.3.13 te updaten is. Als je nog niet vertrouwd met de MIUI, dan is het beste om eens lekker met alle instellingen te spelen, aangezien deze echt heel veel aanpassingsmogelijkheden heeft, zoals een ruime keuze aan thema's, achtergronden, lettertypen en ga zo maar door. In mijn andere reviews van onder andere de Mi 5 (productreview: Xiaomi Mi5 Zwart review door kanem0chi) en RedMi 3 PRO (productreview: Xiaomi Redmi 3 Goud review door kanem0chi) kan je meer over de schil lezen evenals hoe alle Google apps te installeren zijn of bekijk bovenstaande video.

Wat betreft applicaties zijn er dus een 15-tal vooraf meegeleverd en zoals eerder aangehaald, zijn deze allemaal te verwijderen wat je 1GB aan ruimte ongeveer oplevert. Een van de interessantere apps die Xiaomi meelevert is hun eigen ‘Security’ app, wat een soort van samenvatting geeft over de huidige status en situatie van je toestel. Binnen de applicatie zijn er zes categorieën. Zo is er een ‘cleaner’ te vinden, maar ook ‘data usage’, ‘blocklist’, ‘battery’, ‘Virus scan’ en ‘permission’. De Data usage, blacklist, batterij en permissions categorieën zijn niet heel spannend. Deze zijn allemaal ook uit het instellingen menu te bereiken. Wat betreft de ‘cleaner’ categorie, deze laat in een goed overzicht zien welke apps er weinig tot niet gebruikt worden en dus eigenlijk gedeinstalleerd kunnen worden, welke caches geleegd kunnen worden en overige ‘trash’ kan verwijderen zodat je toestel lekker clean blijft. De tweede interessante categorie is de virus scanner. Zelf heb ik nog nooit een virus gehad op elk van mijn Xiaomi toestellen. Hierbij kan dus opgemerkt worden dat of de applicatie heel goed zijn werk doet, Google zijn werk goed doet met de Playstore of ik echt geen troep heb binnengehaald. Als laatste is er in de Security app nog je maandelijkse overzicht (volledig Chinees) te zien hoe je toestel is gebruikt en misbruikt, maar ook in te stellen welke apps geen ongeoorloofde toegang mag hebben.

Omdat het toestel toch wel een dergelijke grootte heeft, heeft xiaomi ook de mogelijkheid ingebouwd om het toestel met 1 hand te kunnen gebruiken. hierbij word het scherm verkleint naar 3.5, 4.0 of 4.5 inch en is ook het toetsenbord in stellen op eenhandig gebruikt. Vanuit elk scherm is het mogelijk om naar eenhandig gebruik te gaan door de middelste capacitieve knop te ‘swipen/vegen’ naar de ‘back’ button. Goed uitgedacht en gemakkelijk in te stellen als je op de fiets zit bijvoorbeeld!

Net als bij de voorgaande toestellen van Xiaomi een beperkte 4G aanwezig. In mijn eerdere reviews heb ik dit al aangehaald en wil hier dan ook niet al te diep op ingaan, maar Xiaomi Mi Max ondersteund maar een beperkt aantal LTE / 4G banden, welke ook nog eens maar op 1 sim tegelijkertijd werkt. In Nederland word de 800MHz band veel gebruikt, waar de Max alleen de 1800/2100/2600 MHz (B1 / B3 / B7) ondersteunt. Hierdoor is het 4G iets beperkter, maar mocht je in de randstad wonen is dit dan weer geen probleem, aangezien ik hier wel 4G heb, maar buiten de grote steden / randstad ben je aangewezen op de HSPA + / 3G verbinding. Toch een puntje om op te letten als je graag 4G en/of je wel/niet in de randstad woont. Het toestel biedt ondersteuning voor LTE categorie 9, waarmee in theorie maximale downloadsnelheden van 450Mbps gehaald kunnen worden, alleen doordat deze is toegespitst op de Chinese frequenties heb je hier vrij weinig aan.

De bel kwaliteit is simpel gezegd goed. Er zijn geen haperingen, storingen en ruis op de achtergrond en ook zoals gewend kan de (oor) speaker lekker hard. Vooral het hard kunnen van de (oor) speaker vind ik belangrijk, al zeker helemaal als je op festivals of andere drukke gebieden staat en toch met elkaar luid en duidelijk wilt communiceren. De reden hiervoor is natuurlijk de tweede microfoon (een aan de bovenkant, andere in de speaker grill) op het toestel, wat door een algoritme het omgevingsgild kan weg filteren. Het adressenboek en telefoon dailer is lekker standaard, niet te veel poespas met een minimaal design.

Ook ondersteund de Mi Max net als bij de Mi4s en Mi 5 dual-band Wi-Fi, a/b/g/n/ac en Wi-Fi Direct. Waar de RedMi 3 PRO de 5-Ghz Wi-Fi miste, is deze wel weer te vinden het toestel. Ook is 'Wireless screen mirroring' beschikbaar via het Miracast protocol. Eenmaal de Chromecast thuis ingesteld te hebben is het gemakkelijk om content naar de TV te streamen. Met de applicatie speedtest.net, waar de router op de eerste verdieping (twee onder een kap woning) staat en ik in de woonkamer zit is bij 3x testen de volgende gemiddelde snelheid tot stand gekomen. Wij hebben hier een Asus RT-AC66U router en is gemeten op de 5Ghz en normale frequentie. Het resultaat is duidelijk te zien en de telefoon is lekker snel:

Ook is er nog ondersteuning voor Bluetooth 4.2 en als je een fervent radio luisteraar bent dan is dit geen toestel voor jou, aangezien er helaas geen Radio FM hardware in en eerst je headphone/earphones in de 3.5mm jack moet steken om naar radio te kunnen luisteren. Bluetooth werkt ook goed en mijn Elephone W2 smartwatch synchroniseert alles netjes, stabiel en snel en heb hier geen problemen mee ondervonden.

GPS, A-GPS en GLONASS is er te vinden op de Max. De eerste keer GPS gebruiken was ook gemakkelijk en binnen 2 seconden was mijn correcte positie gevonden op Google Maps, iets waar ik zeker positief verrast over ben. Ik ben vaak in Bulgarije voor werk, school en privé-leven te vinden en daarom is voor mij GPS best belangrijk. Tegenwoordig zijn de MediaTek's en Snapdragon chips stukken verbeterd en is dit ook te merken bij de Xiaomi Mi Max. Met de applicatie GPS Test werden er een groot aantal satellieten gevonden en ook hier was de fix binnen no-time gedaan. In de praktijk zelf ging het navigeren met Google Maps ook goed.

Xiaomi blijft switchen tussen de plaatsing van het notificatie led en is op de Max rechtsboven het scherm geplaatst, waar bijvoorbeeld bij de RedMi 3 PRO en Mi4s weer ergens anders was geplaatst. Naar mijn idee is rechtsboven de universele standaard, aangezien hier de notificatie led op de meeste toestellen zit. Zoals we van Xiaomi gewend zijn is ook de notificatie led erg aanpasbaar. Zo kan je de kleur instellen (blauw, rood, geel, groen, cyaan, wit en paars), snelheid, sterkte en ga zo maar door. Ook kan het ledje worden aan of uitgezet, mocht je ergens goed op willen concentreren en niet gestoord worden door allerlei notificaties maar toch je telefoon bij je willen houden dan is dit erg handig! Je kan eventueel met apps dit nog verder instellen, maar persoonlijk een verschil tussen Gmail, Facebook, Whatsapp en overig is al goed genoeg voor mij. :)

Net als op de Mi4s en RedMi 3 PRO en veel andere toestellen, is de vingerafdrukscanner op de achterkant gepositioneerd waarbij deze een ronde vormgeving heeft. De eerste keer duurt het eventjes (10-15x je vinger plaatsen) voordat je het heb ingesteld, maar daarna werkt het zonder enige problemen. Het toestel unlocked aardig snel en zal zo rond de 0.2 seconde liggen en lees je vingerafdruk erg accuraat, wat ongeveer gelijk is aan vorige toestellen en de concurrenten. Omdat vingerafdrukken steeds meer gemeengoed worden, is het gebruik er van nog ietsjes beperkt. Zo gebruikte ik de functie alleen om mijn telefoon te unlocken, maar zou toch gaaf zijn als je hiermee op bepaalde accounts kan inloggen waarbij je vingerafdrukscanner dan als tweede-stap verificatie geld. :)

Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze of de voorkant of achterkant de beste optie is voor de vingerafdruk scanner. Het zou leuk zijn als Tweakers daar eens een poll over kan maken om hier een duidelijk beeld van te krijgen onder de Tweakers. Gizchina heeft hier eens een poll over gehouden (http://www.gizchina.com/2...rear-fingerprint-scanner/) en ongeveer 60% heeft de scanner liever aan de voorkant en de overige 40% aan de achterkant. Het jammere is dat ze niet de zijkant hebben meegenomen zoals bij de Xperia Z5 of Ulefone Future om een compleet beeld te krijgen. Zelf heb ik de Xperia Z5 premium eventjes mogen testen en hier toch wel de vingerafdrukscanner plek gewaardeerd. Dit vanwege het feit dat je(ik) het toestel op zo’n manier vast houd dat je duim er bijna direct op zit, waarbij dit bij de achterkant niet het geval is. Tevens is door de grootte van het Mi Max toestel een beetje zoeken naar de scanner.

In totaal kan je vijf afdrukken toevoegen en zijn er daarnaast additionele instellingen zoals waarbij de vingerafdrukscanner gebruikt moet worden, zoals kinder modus of bijvoorbeeld bij de ‘file explorer’. Als je de scanner wilt gebruiken moet je als alternatief wel een pincode of bijvoorbeeld patroon instellen en deze zul je elke keer even moeten invullen als je het toestel geheel opnieuw opstart, voor de extra veiligheid. Tevens is het met mijn Elephone W2 Smartwatch in te stellen dat wanneer deze met elkaar verbonden zijn er geen code of vingerafdruk word gevraagd vanwege het feit dat je in een ‘vertrouwde’ omgeving zit. Ook zit er weer het bekende ‘double tap screen to awake’ op zodat wanneer het toestel op je bureau ligt gemakkelijk kan openen.

De camera-app heeft een simpele, maar doeltreffende layout met veel mogelijkheden. Bij de eerste keer opstarten vraagt de camera of de locatie onthouden mag worden, zodat bij elke foto de locatie word onthouden en dit leuk kan verwerken in bijvoorbeeld Google’s foto album. Eenmaal geopend vinden we drie handige knoppen; Flitser, HDR, Selfie Camera. Voor de meeste zal dit genoeg zijn om wat Facebook en Instagram foto’s mee te maken, mocht je zelf graag wat meer instellen kan dat ook.

Met een ‘swipe’ naar rechts komen er filters tevoorschijn, zodat je je foto net eventjes wat meer ‘uniek’ maakt. wanneer je naar links swiped kom je in het overzicht van camera modus. Hierin zijn de volgende modi te vinden: Panorama, Timer, Audio, Manual, Straighten, Beautify, HHT, Tilt-shift en Fish eye. Mocht dit nog niet genoeg voor je zijn kan je nog dieper in de instellingen gaan, waarbij de kwaliteit, gridlines, saturation, contrast, QR code, frame, sharpness etc. allemaal ingesteld kan worden. Wat wel apart is, is dat de foto kwaliteit op ‘standaard’ staat, terwijl ook gekozen kan worden voor respectievelijk ‘low’ en ‘high’. Onderstaande foto’s laten duidelijk zien hoeveel er zelf handmatig is in te stellen. Ook kun je nog dieper in de instellingen duiken, waarbij je dingen aan kunt passen zoals het uitschakelen van het sluitergeluid, instellen van geotagging, opties voor de volumeknop – volume, foto afdrukken of zoomen – en kun je instellen waar de content moet worden opgeslagen.

Met de Manual optie krijg je de mogelijkheid om de witbalans en ISO handmatig te kiezen. Straighten is een handige functie als je slecht ben in het nemen van ‘rechte’ foto’s. Een leuke gimmick, maar ik word er zelf een beetje duizelig van. Beautify laat je gratis een ‘laag plamuur’ op je gezicht aanbrengen :P , iets wat vooral voor de vrouwelijke Tweakers misschien aantrekt. Tilt shift laat de onder en bovenkant van de foto wazig, waardoor het lijkt alsof er meer focus op het gecentreerde punt komt. De HHT functie is volgens mij een nachtelijke functie en heb ik nog niet uitgetest.

Zoals eerder aangehaald is de camera van O-Film en zijn hier geen verdere specs van vrijgegeven. Hierdoor kunnen we niet dieper gaan dan wat gegeven is en zal je zelf onderstaande foto’s moeten beoordelen. Daarnaast is het niet mogelijk om foto’s te maken in het Raw formaat. De foto’s zijn upload in het origineel formaat, zonder enige bewerkingen met de standaard foto app en instellingen met Android 6.0.1 en MIUI 7.3.13:

Buiten foto's gemaakt onder normale omstandigheden zijn van de Max zijn gewoonweg goed genoeg voor een middenmoot toestel.

Wat betreft de kleuren foto's zien we een groot verschil. Foto's zijn direct gemaakt achter elkaar, alleen onder een iets andere hoek. De rechter foto toont de meest correct kleur zoals ik het mijn eigen ogen zie. De linker foto laat weinig blauw/groen zien.

Ondanks dat de Max twee flitsers heeft, zien we dat de flitser vooral focussed op het midden. Hierdoor zijn de hoeken wat minder belicht.

Nog een buitenfoto met veel kleine kleuren en weerspiegelingen van de swarovski kralen.

Qua contrast had de camera een klein beetje moeite. Wanneer je op Nayla (onze hond) focuste, dan werd de achtergrond overbelicht, en andersom werd Nayla compleet zwart. Uiteindelijk op het stuk tussen Nayla en de achtergrond gefocust en daar kwamen de volgende foto's van:

Wat buiten foto's

Schemer, donkere foto's:
Wanneer je en foto van dichtbij maakt, dan valt het ruis mee en blijft er veel detail over. wanneer er veel op de foto moet komen te staan, dan ontstaat er meer ruis en zie je dat de flitser niet sterk genoeg is om (bijv.) de keuken compleet te verlichten.

Zowel de Xiaomi Mi 5 en RedMi 3 PRO ondervond ik problemen met de video, aangezien deze bij de Mi 5 te schokkerig was ondanks de OIS, terwijl bij de RedMi 3 de kwaliteit minder goed was en het geluid opname erg veel ruis bevatte. Om zelf een oordeel te vellen over de kwaliteit van de video met bijbehorende geluid vind je hieronder twee video samples in verschillende kwaliteit; 720p en 1080p. Het toestel kan in 4K filmen maar of dat in 30 of 60fps is word niet getoond, al laat Qualcomm op zijn website zien dat de Snapdragon 650 en 652 tot maximaal 21MP en 4K@30fps en 1080p@120fps ondersteund. Een andere optie van de video camera is om een time-lapse te maken of een slow-motion video.

De time-laps heeft geen restricties wat betreft de kwaliteit, deze had ik ook in 4K gemaakt, maar kreeg na het opnemen de foutmelding dat deze niet afgespeeld kon worden. Dit nogmaals een keer geprobeerd en blijkbaar ondersteund time-laps geen 4k. In 1080p is het wel gelukt om de time-laps te maken, al is de kwaliteit niet super en zijn er ook geen verdere instellingsmogelijkheden. De slowmotion kan alleen worden gemaakt in 720p en is de kwaliteit niet heel erg denderend dan ook. Verder word niet weergegeven hoeveel FPS dit is en ook ontbreekt het geluid bij de Slowmotion video. Geen idee of dat normaal is, maar verdere details ontbreken helaas en kan ik hier dus ook niet meer over vertellen. Beide features zijn leuke gimmicks, al hadden deze wel iets beter uitgewerkt kunnen worden wat betreft kwaliteit en instellingen, bekijk de videos zelf hieronder. :)

Ik heb een aantal video samples geschoten, al krijg ik deze met geen mogelijkheid afgespeeld. Wanneer je de video terug gaat kijken kan je deze afspelen, en speelt deze ook gewoon met geluid helemaal af. Het probleem echter is dat de video na nog minder dan een seconde stopt, en het beeld freezed totdat de video opname tijd af is. De player loopt niet vast, het lijkt alsof de camera niet langer is gaan filmen dan 1 sec. Ik ga dit nog verder onderzoeken, de vraag bij ibuygou en Xiaomi neerleggen en deze review zal ik later dan een update geven. Het aparte van allemaal is dat de Time-Lapse en Slow-Motion het wel gewoon doen.

Slow motion video sample:

Time-Lapse video sample:

Zelf denk ik dat de (Chinese) dames de Selfie camera erg kunnen waarderen vanwege de beautify optie welke je leeftijd en geslacht schat. Gelukkig kan je alle opties uitzetten, aangezien ik geen make-up laag hoef te hebben. Daarnaast ben ik geen selfie maker, en vraag ik de vrouwelijke Tweakers dit maar te testen en de resultaten te uploaden :D . Om toch een idee te geven hieronder wat beeldmateriaal.

Zelf hecht ik niet al te veel waarde aan alle benchmarks, omdat ik er van overtuigd ben dat de algemene telefoon ervaring voor de gemiddelde consument belangrijker is dan een net iets hogere score boeken ten koste van een stukje gebruikerservaring bijvoorbeeld. Ook ben ik van meting dat professionele reviewers / websites heel veel dieper op in kunnen en willen gaan, al zal ik wel de 3GB Ram, 32GB Rom en Snapdragon 650 aan de tand voelen met de meest gebruikte benchmark apps.

De eerste benchmark die veel mensen draaien is Antutu. Deze heb ik ook laten draaien en daar kwam een gemiddelde score van +-79.000 uit na 3x meten, wat ik tevens ook voor de andere benchmarks doe. Daarnaast heb ik ook een Meizu M3 Note liggen, welke ook 3GB Ram, 32GB rom en 1080p resolutie heeft, maar daarentegen de Helio P10 als processor, een Mali-T860MP2 GPU heeft en 0.8 inch kleiner is. De waardes van de andere benchmark als volgend ( het resultaat mag je zelf over oordelen, ik kijk meer naar de algemene gebruikerservaring. Zo werkt de Meizu M3 Note net iets vloeiender dan de Max en vind ik de gebruikerservaring beter van Flyme (skin), maar scored deze wel minder op alle vlakken. :) ) :

Xiaomi Mi Max - 6.0.1 / MIUI V7.3.13 Meizu Note M3
Multi-core: 3.668 3.034
Quadrant Standard 29.210 23.239
PCMark Storage Score 4.079, X
Work Score 6.151 X

Ondanks alle benchmarks is het natuurlijk ook belangrijk hoe snel het toestel aanvoelt, iets wat niet in nummers is uit te drukken. Het apparaat is gewoonweg snel, persoonlijk heb ik nooit lag ervaren. Applicaties starten snel op, verschillende grafische games zoals Clash of Clash spelen vlot af, het apparaat reageert snel en ook MIUI voelt het geheel vlotjes aan.

De Xiaomi Mi Max word ondersteund door een Qualcomm Snapdragon 650 en 652. De Snapdragon 652 is in het 64GB en 128GB model te vinden. Beide chipset zijn grafisch instaat om een goede gaming en multimedia ervaring neer te zetten. De 652 daarentegen kan gezien worden als de iets krachtigere chip wat hij te danken heeft aan de 4X ARM Cortex A72 en de 4X ARM Cortex A53. Aan de andere kan is de 650 een hexacore, welke weer iets sterker is in gaming en browsing. Het verschil zal niet daverend zijn en ook alleen in nummers uitgedrukt kunnen worden aangezien dit het enige verschil is tussen beide chipsets. In de Geekbench is het dan ook interresant om te zien dat de Mi Max beter scoort dan bijv. de Oneplus:

De Snapdragon 650 en 652 word ook weer ondersteund door een Qualcomm GPU, namelijk de Adreno 510 wat weer een verbetering is van de 405 en is een aparte grafische processor die uitsluitend bestemd is voor het versneller van het laden van de afbeeldingen die op het display getoond moeten worden. Qualcomm verteld verder dat de gehele architectuur is opgebouwd rond het verwerken (in parallel) van grote blokken gegevens. De Api's die de GPU ondersteund zijn de DirectX 11.2, OpenCL 1.2 en OpenGL ES 3.0 welke de grafische verwerkingen doen om betere graphics te produceren (voor diverse toepassingen).

Met een 4850mAh batterij is deze groot. Heel groot. Er zijn Chinese merken met nog grotere batterijen, maar is dit de grootste die ik persoonlijk ooit in mijn handen heb gehad. Uiteraard gaat de batterij score hand in hand met de software optimalisatie, processor en scherm grootte/resolutie. Aan een kant ben ik blij dat Xiaomi is gebleven bij een 1080p scherm, waardoor er al iets minder energie word verbruikt dan een Quad-HD scherm bijvoorbeeld.

Een normale dag geld voor mij opstaan rond 08.30 en naar bed rond 0.30 en mijn ervaring met de batterij is goed te noemen. Met 1,5 uur naar de universiteit en 1,5 uur terug wil ik een toestel hebben dat een goede onscreen tijd heeft, omdat vaak al 2 uur lang op de telefoon word doorgebracht alleen al tijdens het reizen van en naar de universiteit. Meestal facebook, whatsapp en speel ik een spelletje op de universiteit tussendoor en bij thuiskomt word er veel op het internet gelezen, geschreven en kijk ik krijg nog eventjes een serie. Al met al is mijn onscreen tijd ongeveer elke dag tussen de 4 en 6 uur. Doordat ik veel buiten ben staat mijn scherm helderheid vaak ook op zijn hoogst en vraag ik dus veel van de batterij.

Kort gezegd, de prestaties van de batterij zijn fantastisch. Met een intensieve dag lukte het mij niet om de batterij helemaal leeg te trekken. De eerst keer had ik de batterij helemaal opgeladen, wat gelukkig minder lang duurt dan bij de RedMi 3 PRO, omdat de Max wel quick-charge ondersteunt, en gelukkig ook, anders zou het ontzettend lang duren voordat de telefoon helemaal is opgeladen. Om van 0% naar 100% te laden neemt ongeveer 120 tot 140 minuten in beslag. Eenmaal opgeladen merk je gewoon meteen dat je te maken hebt met een grote batterij, al helemaal als de telefoon idle is, aangezien deze minder dan 1% per uur verbruikt.

Met de GeekBench app waren de resultaten allemaal ongeveer gelijk. Per 20 minuten gaat er 5% af bij gebruik van de telefoon. Dit zou betekenen dat de telefoon ongeveer 400 minuten on-screen aan kan, wat neerkomt op 6.5 uur. Dit heb ik gemakkelijk behaald de dag erna waar ik meer dan 7 uur on-screen tijd had behaald met automatische (boven-gemiddelde) helderheid en normaal gebruik van de smartphone. Ik denk dat dit zelfs nog verder op te rekken is, als je de helderheid iets zou verlagen, minder zware games speelt of zware apps draait.

Ondanks dat Xiaomi al eerder een type-C aansluiting heeft gebruikt in de Mi Pad 2 en Mi 5, hebben ze geen USB type-C aansluiting voor de Mi Max gebruikt en blijft deze steken op Micro USB 2.0 met 'fast-charging'. Persoonlijk denk ik dat Xiaomi hier echt een verkeerde keuze heeft gemaakt, omdat type-C de toekomst is wat betreft bestandsoverdracht, earphones en opladen, waardoor je telefoon meer ‘future proof’ is.

Om de Nederlandse taal te flashen of het toestel te unlocken, zodat je een custom ROM kan draaien, is het nodig om de bootloader te kunnen aanpassen. Bij zulke aangepaste software kun je bijvoorbeeld denken aan aanpassingen in de meegeleverde applicaties of andere kernels, die weer kunnen resulteren in onder andere een verbeterde accuduur. Wil je dit doen dan zal je geen automatische updates ontvangen, en alles zelf handmatig moeten installeren. Daarnaast neem dit wat tijd in beslag en heb je de basis kennis nodig wat betreft rooten. Hierdoor is dit dus niet voor iedereen weggelegd.

Om te beginnen kan je de bootloader niet zomaar unlocken. Hiervoor heb je een speciale code nodig die je bij Xiaomi kan aanvragen. Door de grote getallen aanvragen duurt het ongeveer 10-12 dagen voordat je de code ontvangt. Xiaomi heeft dit gedaan omdat Chinese webshops de laatste paar jaar nogal eigenaardige trekjes kregen door sjoemel software mee te leveren. Het toestel dat ik heb aangeschaft bij iBuygou is dan ook origineel en niet mee gesjoemeld, net als al mijn voorgaande toestellen. Ben je nog steeds van plan om dit te doen dan kan je beginnen met de unlock code aan te vragen op http://en.miui.com/unlock/. Na een aantal dagen gewacht te hebben ontvang je de code en kan je aan de slag om je toestel nog persoonlijker te maken, te verbeteren, de kloksnelheid van de processor of de videochip vaak aansturen, heb je meer opties om alles wat je wilt te back-uppen en heb je al met al meer vrijheid op je device. De Mi Max word ondersteund door Xiaomi voor unlocken en meer informatie hierover kan je vinden op de speciaal toegewijde pagina op het Mi forum: http://en.miui.com/thread-202290-1-1.html.

• Capacitieve knoppen instellen
Open de instellingen, ga naar additional settings, klik op buttons en pas hier de capacitieve knoppen aan naar eigen wensen.

• Sticker verwijderen achterkant
Als je de telefoon heb gekocht, zit er een sticker op de achterkant. Normaal gesproken (zoals bij de Mi4s/Mi5) zijn dit stickers die niet kleven / lijmresten achterlaten. Bij de RedMi 3 pro hebben ze een andere sticker gebruikt, die ondanks het voorzichtig verwijderen van de sticker lijmresten achterlaat. Met een beetje 'aceton' of 'stickerverwijderaar' voorzichtig een keukendoekje hiermee van voorzien en dan zachtjes over de lijmrestjes gaan. Dit lost zich dan vanzelf op.

Handige links:

Levertijden: [Xiaomi Mi Max] Levertijden & Prijzen

Mi Forum:

Gekocht bij IBuygou.com:

Vergelijking met de Nexus 6P, Meizu M3 Note, Letv 1s:

Xiaomi heeft het fraaie uiterlijk van RedMi 3 behouden en dit opgerekt naar een 6,44 inch telefoon. Met 6,44 inch is de telefoon groot. Heel groot. Ook al heeft Xiaomi geprobeerd het toestel zo klein mogelijk te houden, is de telefoon gewoonweg niet comfortabel wanneer deze zich in de broekzak bevindt en je gaat autorijden, traplopen of in de trein zit. Natuurlijk, dit is afhankelijk van je broekzak grootte en een persoonlijke voorkeur/ervaring. Vanwege die reden denk ik ook niet dat ik zelf de juiste doelgroep ben voor dit toestel.

Wat betreft de doelgroep is het naar mijn idee een zeer kleine groep (westerlingen), ondanks de ruim acht miljoen voorregistraties. Hierbij denk ik aan vrachtwagen/taxi chauffeurs die het toestel op hun dashboard hebben of dames die hun telefoon in hun handtas bewaren. Mocht je het toestel wel in je handen hebben, dan is deze bij lange na niet met 1 hand te bedienen. Gelukkig heeft Xiaomi hier wel wat op bedacht, de ‘one-hand’ mode. Eigenlijk geven ze hier aan dat ze zelf ook weten dat het toestel (te) groot is en daarom als compensatie de telefoon weer 7.5mm dun hebben gemaakt.

Vanwege het formaat is de bouw kwaliteit anders dan dat je gewend bent van Xiaomi. De metalen behuizing, of beter gezegd, magnesium alloy is niet een “full” unibody, waarbij de boven en onderkant van plastic zijn gemaakt. Dit is precies ook het probleem. Het kraakt aan alle kanten en is ook duidelijk te horen op mijn video. Ook de verlichting van de capacitieve knoppen is niet consistent en verschilt per knop. Aan de andere kant heeft Xiaomi wel weer een 2.5D scherm toegepast, wat enigszins de algemene bouwkwaliteit weer ietsjes omhoog haalt. In de behuizing vinden we de ‘verouderde’ Micro USB wat wat mij betreft toch wel een USB Type-C had mogen zijn.

Qua software heeft Xiaomi dan wel weer hun sterke kant laten zien door het toestel direct van Android 6.0 Marshmallow te voorzien en de vele personalisatie opties. Door de goed software en de optimalisatie hiervan merk je dat ook terug in de batterijduur. Met goede on-screen tijden en minder dan een procent batterij verlies per uur wanneer idle is dit gewoonweg goed te noemen, evenals de grootte van de batterij. De vingerafdrukscanner is een leuke toevoeging, al zijn er nog niet super veel toepassingen waar (de gemiddelde consument) dit allemaal bij gebruikt kan worden, al is deze wel snel en accuraat. Oftewel, een leuke gimmick, wat hetzelfde geldt voor de infrarood sensor.

Dan blijven er nog een aantal punten die tussen goed en minder goed vallen, zoals de camera en de features, kijkhoeken en processor. De foto’s overdag gemaakt zijn meer dan voldoende en consistent te noemen. Maak je vaak foto's in omstandigheden met weinig of slecht licht dan is dit niet het beste toestel om te kiezen, ondanks de dubbele led flitser. De extra features van de camera zijn leuke gimmicks, al hadden deze wel iets beter uitgewerkt kunnen worden wat betreft kwaliteit en instellingen, maar zijn deze goed genoeg voor Facebook, Twitter en Instagram etc.

Als eindconclusie kan ik dan ook niet meer dan drie sterren, wat mede komt door de verminderde bouwkwaliteit. Dit vind ik toch wel belangrijk, aangezien je hiermee ten eerste direct mee in aanraking komt bij het eerste keer vastpakken, en al vorens je de telefoon unlocked aan herinnerd word. Met een degelijke 3GB Ram en 32GB Rom kan je de komende 2 jaar wel vooruit, al zou bijvoorbeeld een Type-C USB nog net dat beetje extra future proof maken.

Vanwege de vele trade-offs en de voor en na-delen zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen wat je nu precies in een telefoon zoekt en verwacht van een 6,44 inch telefoon in het middensegment. Qua specificaties krijg je redelijk waar voor je geld. Een middenmoot processor, redelijke hoeveelheid Ram en Rom en uiteraard Android 6.0 voor een prijs beginnende op 1499 yuan (+- 200 euro).

De laatste tijd krijg ik heel veel PMs en comments met de vraag welk apparatuur ik gebruik om een review te maken, alsook welke gadgets ik in mijn dagelijks leven gebruik, hierbij mijn gear lijstje.

Wil je weten wat ik in het dagelijks leven doe of een heads-up wil hebben van de aankomende reviews, volg mij op: YouTube, Facebook, Instagram, plaats een reactie, stuur een PM of mail naar mij voor al je vragen over het product: info@martijnwester.com

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de Mi Max vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

In bovenstaande stukken zijn Google Links gebruikt, zodat ik wat statistieken bij kan houden. Lees meer hierover in mijn 'about' rechts op mijn Tweakblogs pagina

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Mi Max Goud?

Holy SH.. wat een uitgebreide review, klasse! +3
Haha, Bedankt Kiswum! Jij kan er anders ook wat van hoor!

enneh,, ps. iemand moet jou toch een keer van die Xiaomi Karma troon afstoten? O-)
Je doet in ieder geval goed je best!

Ik wacht nog steeds vurig op de Mi5 Pro met keramische achterkant, dan kan ik hopelijk weer wat puntjes erbij krijgen.
Haha, snap het!

Toch wel jammer dat er veel tegenstrijdige berichten zijn. Zo zijn de Keramiek leveranciers die zeggen dat de capaciteit en kwaliteit voldoende is, maar dan weer geruchten gaan dat Xiaomi het wil schrappen vanwege juist de capaciteit en kwaliteit. Daarnaast is Xiaomi normaal gesproken best wel open over beschikbaarheid van nieuwe toestellen, maar dit keer laten ze iedereen echt stikken wat betreft de PRO versie?
Whoow. Wat een review. Prachtig ontwerp, duidelijk ingedeeld, mooie foto's. Laat alle ins en outs van het toestel zien. Zeker een stem van mij voor 'Review van de Maand'! +3

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 31 mei 2016 10:38]

ah, wow! Bedankt!

Hopelijk heb je wat aan de informatie! :)
Heb net een Nexus 6P, dus ik ben voorzien, maar ben groot fan van Xiaomi. Wellicht voor de volgende.
Top review, wat een verhaal! :) _O_
Een dikke +3 dan ook.
Een uitstekende en eerlijke review ! +3

nog een tip als 5GHz niet werkt/niet zichtbaar is op de Mi Max, het kan helpen om kanaal 36 op de router in te stellen.
(werk hier met een Asus RT-N66U router)
Bedankt! Goede tip, al was bij mij gelukkig de 5Ghz gewoon direct zichtbaar :)
Top review....
Gefeliciteerd met De beste userreviews van mei 2016!! _/-\o_
Super review! Tof dat je ook m'n vragen m.b.t. de MiMax hebt beantwoord een aantal weken geleden :) Ik heb m inmiddels al tijdje in bezit en hij bevalt prima. Echter zou een andere ROM zeer welkom zijn want miui is mij te omslachtig en ik kom nog steeds chinese tekens tegen. Ook zijn bepaalde xiaomi apps niet te verwijderen zonder het OS ( miui 8 ) instabiel te maken.

Congrats met deze beste userreview!

[Reactie gewijzigd door Dr3q1z op 21 juni 2016 11:17]

Draai je deze al: https://xiaomi.eu/communi...-6-16-17-18-miui-8.32197/ ? En weg zijn je chinese tekens.

Nog minder Xiaomi rommel: http://www.smiui.net/kitchen.php Alleen staat daar volgens mij je toestel nog niet tussen.

1 advies: Ga niet rommelen met CM Mods want mijn ervaring iig met de Redmi Note 2 is dat deze het iedere keer weer net niet zijn. Vooral de camera werd slechter ervan.

Wil je een simpelere startscherm gebruik dan gewoon Nova Launcher.
Nope die draai ik nog niet, ik ga het checken. Thanks voor het advies, dat is ook mijn ervaring op andere toestellen. Maar een slechtere camera in ruil voor meer richting stock android heb ik er graag voor over :)
Super super, heel erg bedankt! :) En onderstaande reacties, ook, een goede aanvulling wat handig is voor meer personen!
Sinds mijn Redmi Note 2 ben ik een absolute fan van Xiaomi. Xiaomi rules!!!

Top review!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een mooie review zeg. Precies wat ik zocht in het Nederlands. Hulde. Ik heb wel een vraagje: Hoe vind jij de zwartwaarde op de Max, is het enigszins diep te noemen (met films kijken bv)? Ten slotte, werkt het verhogen van het contrast een beetje goed, als in een merkbaar verschil (amoled kleuren)?

Dank en groet
Als je klaagt over het gebrek aan UFS2.0 is het misschien wel interessant om er ff een storage benchmark bij te gooien de volgende keer. Ik was redelijk verbaasd over de resultaten op mijn 64GB variant. Volgens mij is dit nog best redelijk namelijk.
http://i.imgur.com/fAlEvFP.png (seq: 261/99MBs random: 38/13MBs)

Verder een hele mooie review :)

[Reactie gewijzigd door rikstroink op 18 september 2016 14:23]